אייל מאיר-תזה-המוניטין של תושבי אליס כמארגני המשחקים האולימפיים

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

סרגל ניווט

חזרה לדף הראשי

שלד - פרק ב'

המוניטין החיובי של האליאנים כמארגני המשחקים

Crowther 2003

עמ' 63

למרות השימושים הלא ראויים שעשו האליאנים, הם עדיין נחשבו למארגנים בעלי יכולת גבוהה בכל מה שקשור לפסטיבל. עדות לכך עולה מתקרית נוספת עם ספרטה. בשנת 399 לפנה"ס ספרטה הכריזה מלחמה על אליס בשל תמיכת באתונה ועל גירושם מהמשחקים (קסנופון, הלניקה 3.2.21-30)

אגיס מלך ספרטה פלש לאליס, אך נאלץ לנסוג בשל רעידת אדמה. שנה לאחר מכן הוא פלש שוב ואף נכנס לעיר אליס עצמה. הספרטנים הכריחו את האליאנים לחתום על הסכם שלום אך לא לקחו מידיהם את השליטה על המשחקים. האליאנים לא שמרו על מעמדם בשל נדיבות לב אלא בשל סיבות מעשיות יותר. לפי קסנופון (הלניקה 3.2.31) הספרטים חשבו שיריביהם של האליאנים, הפיסנים, לא היו מתוחכמים מספיק ולא ראויים למטלה. היה זה וויתור גדול של הספרטנים לאליאנים.

עמ' 66

אליס לא מנעה מאף עיר לקחת חלק במשחקים, אפילו לא ליריבים פוליטיים, אלא במקרים שהם הן הפרו את החוקים.

דוגמא טובה היא העימות עם קורינתוס, שבה למרות היריבות אליס לא מנעה מן הקורינתים מלהשתתף במשחקים למרות החרם שהטילו הקורינתים על האליאנים (ר': העימות שבין קורינתוס לאליס; קרווטר 1996, 36; קרווטר 2003, 66)


קרווטר 2003, 82 טוען שהאליאנים לא היו צדיקים ואציליים כאשר היה מדובר בפסטיבלים אחרים, מכיוון שהם ניסו להפריע למשחקים האיסתמיים, כאשר הם בקשו מהקורינתים להחרים את הארגיבים (פאוסניאס 5.2.2).

אבל... וגם כאשר הם ניסו להשכנע את הקורינתים להחרים את הארגיבים (קללת מולין) לא עולה האפשרות שהארגיבים יוחרמו מהמשחקים האולימפיים - הרצון לשמור על קהל הלקוחות - דוגמא לחוסר משוא פנים בניהול המשחקים האולימפיים. (כמו כן לקשר לבחירה בניקולאוס כיריבו של אלכסנדר)

הוגנות השופטים מאליס

עמ' 67

לאליאנים הייתה גאווה בהוגנות ובמקצועיות של הנציגים שלהם באולימפיה, ואפשרי שהם פיתחו יריבות עם ערים אחרות שקיימו משחקים משלהם מקומיים ופאן הלניים. השופטים ניהלו את המשחקים בכבוד, הם ראו עצמם במבחן לא פחות מהאתלטים וחששו לעשות טעויות, לפחות לפי אפולוניוס מטיאנה (פילוסטרטוס, חיי אפולוניוס 4.29).

לפי פאוסניאס (8.40.2), ההוגנות של השופטים האליאנים, הפנקראטיסט Arrichion of Phigelia זכה בניצחון במשחקים של שנת 564 לפנה"ס. ראה גם דיו כריסוסטום 31.111.

להוגנות השופטים האליאנים, ר': Crowther 1997.

במשחקים של שנת 212 לפנה"ס השופטים לא העדיפו את האתלטים שלהם בפאנקרטיון אלא נתנו יתרון ללא-אליאנים, על ידי קביעת קיום הפאנקרטיון לפני תחרות האגרוף, אפילו אל מול הסיכוי שזה יפגע באתלט אליאני (פאוסניאס 6.15.4-5).

יש לציין שהשופטים עצמם השתתתפו במשחקים עד המאה הרביעית לפנה"ס ופסקו ממנהג זה לאחר שאחד מהם זכה במרות המרכבות בשנת 368 לפנה"ס (פאוסניאס 6.1.4, 6). לזכותם יאמר שהוא השופט היחיד שניצח במשך כמה מאות שנים.

עדות לתפקודם התקין של השופטים ניתן ללמוד מרשימות המנצחים: 10.5% מהמנחים הידועים בתחרויות הגברים מגיעים מאליס עצמה, לא יתרון משמעותי ביחד לערים אחרים.

כמו כן, האחוז של אלופים אליאנים לא נבדל מחלקם של תושבי אליס במשחקים הנמאיים והפיתיים: בדלפי לאליס היו 9.5% מהמנצחים בעוד שבנמאיה 10.05 מנצחים.

בתחרויות הילדים לאליס יש נתח משמעותי יותר (22.5%) אך לא שערורייתי בהתחשב בכך שמחצית מהמנצחים מגיעים מהפלופונסוס.

כמו כן יש לקחת את היתרון של העיר המאחרת, תופעה שבאה לידי ביטוי במשחקים האולימפיים המודרניים, שבהם המדינה המארחת זוכה ביותר מדליות מאשר במשחקים שבהם היא לא המארחת.

גורם זה משמעותי יותר לבנים שלא חיו באליס או בקרבת מקום, דבר שהקשה עליהם להגיע לשיא היכולת לאחר מסע ארוך ומתיש ולהתחרות רחוק מהבית.

עמ' 68

כמו כן, הדרישה לחודש אימונים באולימפיה לפני המשחקים יצרה יתרון נוסף לאליאנים, מכיוון שזה הצריך הוצאה משמעותית של האתלטים שנדרשו להשקיע זמן ומשאבים רבים לצורך תחרות אחת.

הביקור במצרים

Crowther 2003, 66 סבור שהאפשרות היחידה שמסבירה את הצורך בסיפור שבו האליאנים מבקרים במצרים היא שארגון המשחקים שלהם הוטל בספק על ידי עמיתיהם היוונים.

אתלט אתונאי שניסה לרמות

  • פאוסניאס 5.21.5 = הקנס לאתלט האתונאי שניסה לשחד את יריביו

[5.21.5] Next after Eupolus they say that Callippus of Athens, who had entered for the pentathlum, bought off his fellow-competitors by bribes, and that this offence occurred at tie hundred and twelfth Festival.52 When the fine had been imposed by the Eleans on Callippus and his antagonists, the Athenians commissioned Hypereides to persuade the Eleans to remit them the fine. The Eleans refused this favour, and the Athenians were disdainful enough not to pay the money and to boycott the Olympic games, until finally the god at Delphi declared that he would deliver no oracle on any matter to the Athenians before they had paid the Eleans the fine.

מוניטין שלילי

אצל פלוטרכוס (ליקורגוס 20.3) ואתנאיוס (8.350c) הערה חיובית נקטעת על ידי שלילית. פילואסטרטוס (חיי אפולוניוס 3.30) מבקר את שיטת ההגרלה לבחירת ההלנודיקאי, מגיוון שהוא מצבעי על הסכנה שאין מספיק אנשים ישרים באליס בכדי שעשרה שופטים הגונים יעלו בגורל.