אייל מאיר-תזה-יהודים ואתלטיקה יוונית

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

סרגל ניווט

חזרה לדף הראשי

שלד - פרק ב'

מקורות עתיקים

  • מקבים-א א יג-יד = בניית גימנסיון בירושלים.
  • מקבים-ב ד ז-טו = גימנסיון בירושלים; הכוהנים מזניחים את עבודתם כדי לעסוק בהיאבקות והטלת דיסקוס.
  • יוספוס, קדמוניות היהודים 12.241

וכשלחץ יאסון את מלאוס ואת בני טוביה, נמלטו (הללו) אל אנטיוכוס ואמור לו שרצונם לעזוב את חוקי אבותיהם ואת אורח החיים שלפי חוקים אלה וללכת אחרי חוקי המלך ולהחזיק באורח חיים הלני. הם ביקשו איפוא שתינתן להם רשות לבנות גימנסיון בירושלים. וכשנתן להם אנטיוכוס את הרשות, היו הם מכשים על מילתם שיהיו (נראים) כהלנים גם בשעה שהם ערומים, ונטשו בכלל כל מנהגי אבותיהם וחיקו את מעשיהם של גויים אחרים.

מחקר מודרני

  • Harris 1976, 29-50 = להרחבה על העדויות מספרי מקבים ומיוספוס
  • Schwarz 1998, 41-2
    • הדיווח בספר מקבים עוין למתיוונים והוא מתעלם שהפולחן המשיך להתקיים ללא הפרעה גם לאחר הרפורמה של יאסון
    • חלק מהיהודים הצליחו לשלב בהצלחה שמרנות עם הלניזם/
    • תהליך ההתייונות של העיר פתח בפני תושביה אפשריות תרבותיות נוספות, שבחקלן השלימו את הישנון ובחלקן תפסו את מקומן (הדיווח העוין במקבים נשען על אמת כלשהי שהייתה פגיעה בקיום המסורות והכיבודים בבית המקדש לאור התרבות החדשה שהחלה לתפוס מקום יותר ויותר משמעותי בחייהם של התושבים והכוהנים).

Schwartz, Seth. 1998. "the hellenization of Jerusalem and Shechem." in Jews in a Graeco-Roman World. Martin Goodman (ed.). Oxford: Clarendon Press.

תובנות