אייל מאיר-תזה-ירידת קרנה של הפוליס בעולם ההלניסטי

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

סרגל ניווט

חזרה לדף הראשי

שלד - פרק ב'

מסתמך בעיקר על ספרו של Shipley 2005

ירידת קרנה של הפוליס בעולם ההלסניסטי

מפוליס למלוכה בעקבות השינויים הפוליטיים הגדולים מפיליפוס, אלכסנדר ואילך, יורד קרנה של עיר-המדינה ועולה קרנה של המלוכה (בחסד האלים והאלות).

  • ירידת המערכת הפוליטית כמקור להגדרה עצמית
  • הגירה מעיר האם שלא במסגרת התיישבות מאורגנת, אלא על בסיס אישי בלבד
  • עליית פילוסופיא של גאולה אישית
  • אוירה קדורנית במחקר הקלאסי

ירידת קרנה של הפוליס בעולם ההלניסטי (מחקר מודרני?) - Jones - ערי המדינה; שיפלי ו קימברידג'

  • הממלכות ולא ערי המדינה הופכות להיות השחקניות הראשיות בזירה הפוליטית.
    • בייחוד מלך בחסד האל - אלכסנדר מוצג בחסדו של זאוס האולימפי

ובכל זאת, העיר היוונית עדיין לא אבדה מכוחה. נהפוך הוא:

  • אלכסנדריא, אנטיוכיא, פרגמון
  • ערים יווניות, כפופות למלכים, כעמוד השדרה של אסיא ההלניסטית
  • מכנה משותף לכל עיר ועיר: התעמלות בעירום - הגֻמנסיון.

מעבר לכך, כל השינוי הגיאוגרפי הוא חשוב. לפני הפתיחת המרחבים העצומים במזרח לתרבות היוונית, סדר הגודל היה הרבה יותר מצומצם. האימפריה האתונאית הייתה חלק קטנטן מהאימפריה של אלכסנדר, וגם חלק קטן ביחס לשטח של הממלכות ההלניסטיות. הפוליס איבדה מכוחה, ואם אולימפיה רצתה להשפיע דרך המשחקים האולימפיים, חוקי המשחק השתנו ללא היכר.

כיצד אולימפיה הסתגלה לחוקי המשחק החדשים של העולם ההלניסטי?

  • האם מלך כלשהו הכניס את אולימפיה תחת חסותו?
  • האם אנשי אולימפיה שאפו לשמר על עצמאותם?
  • המשחקים האולימפיים יכלו להוות כלי פוליטי משמעותי.
  • התיקונים שערך אלכסנדר לעמים הברברים השונים - אצל פלוטרכוס, מורליה ???
  • קליאופטרה - הראשונה מבית המלוכה התלמי שלמדה את השפה המקומית (איפה זה רשום?)


סוגיית הזהות המשותפת עם ירידת קרנה של הפוליס היוונית

  • הרדוטוסו ורשימת המשתתפים במלחמה נגד הפרסים - דוגמא לגאווה בעיר המוצא.
  • תהליך של התנתקות רגשית מעיר האם. אנשים פחות ופחות גאים בעיר שלהם וההגדדרה העצמית שלהם כאזרחי עיר מסוימת מאבדת מחשיבותה.
    • סדר זה מתערער לאחר מסעו הצבאי של אלכסנדר - האתונאים כבר לא נמצאים רק באתונה אלא בכל מקום.
    • ההבדל מהתהליך הקולוניזציה של המאה ה-8: יצאו בקבוצה עם מעטפת מסוימת ומיד יצרו מעטפת חדשה. בעידן ההלניסטי אדם יצא לבד והתמודד לבד עם הסביבה החדשה שאליה הגיע. משבר פאן-הלני
  • נוצרות פילוסופיות של גאולה אישית: סטואים, אפיקוראים וציניקנים - כולם מסתכלים על הפרט, האינדבידואל.
  • ערים ממשיכות להיות עמוד השדרה של הממלכות, בייחוד באסיה הקטנה - אלכסנדריה, אנטיוכיה ופרגמון.
  • אוסטין 137 - גימנסיון וחוקי הקבלה - לא על בסיס הלני.
  • שכפול מסגרת ההזדהות במקומות אחרים על פי המודל של הגימנסיון.
  • עליית הקוסמופוליטיות (זנון?) - לשאול את איוור)
  • גימנסיון - מוסד דתי. המשחקים האולימפיים = פסטיבל דתי.
  • כלי להפצת התרבות ההלני.


מחשבות בעקבות השיעור סוציאליזם נוסח שפרטא:

  • בעידן ההלניסטי המלכים הספרטנים קליאומנס ואגיס ניסו להתמודד צבאית מול ה"מפלצות" החדשות שנכנסו למערכת הפוליטית - הממלכות ההלניסטיות. האם ניתן לומר שאולימפיה, בתור פוליס, נאלצה להילחם מול עוצמתה של מצרים התלמית, בתחום הספורט. על פי השוואה זו, זה לא היה כוחות.

מה גם שהתלמים היו יכולים להשתמש בכוח הפוליטי שלהם כדי להאדיר את הפתולמאיאה.