אייל מאיר הגיאופוליטיקה של יוון הקלאסית

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
Crystal Clear app clock.png הדף נמצא כרגע בעבודה, נא אל תערכו אותו ואל תעשו בו שינויים אחרים.
ניתן כמובן לקרוא את הכתוב


קישורים חשובים: מקורות עתיקים / פריטי מחקר מודרניים

תיקונים

  • קומנטר של ניומן על הפוליטיקה של אריסטו.

עמ' 464:


  • קומנטר על סיפור פריקת הנשקים של האתונאים על ידי פיסיסטרטוס אצל הרודוטוס 1.59-60.
    • ישנה ביקורת על האותנטיות ההיסטורית של מהלך זה המיוחס לפיסיסטרטוס.
  • הערה 53
    • לציין את המקום של פולחן דיוניסוס גם במדיניות של טירנים שקדמו לפיסיסטרטוס.

פיסיסטרטוס באור שלילי אצל הרודוטוס

1.59: בחקירותיו נודע לקרויסוס, שמבין עמים אלה העם האטי הוא מדוכא ומפוצל תחת שלטון פיסיסטרטוס בן היפוקרטס, ששלט באותו זמן באתונה כטיראן.

5.62: סיפרתי על מראה החלום של היפארכוס ועל מוצא הגפיראים, שמהם יצאו רוצחי היפארכוס; עתה עלי לחזור לסיפור שבו התחלתי, איך השתחחרו האתונאים מעול הטירנים.

ὡς τυράννων ἐλευθερώθησαν Ἀθηναῖοι

5.65: כך השתחררו האתונאים מהטירנים.

οὕτω μὲν Ἀθηναῖοι τυράννων ἀπαλλάχθησαν

5.66: אתונה, שכבר קודם הייתה גדולה, גדלה אז עוד יותר, משהשתחררה מהטיראנים.

τότε ἀπαλλαχθεῖσαι τυράννων ἐγίνοντο μέζονες

5.90 - הספרטנים גרשו את ידידיהם המסורתיים, והאתונאים לא הכירו להם תודה על כך.

5.91 - העם האטי, כעם חופשי, יהיה חזק יותר מאשר תחת שלטון טירני, תחתיו הוא חלש ומוכן להיכנע. [הרודוטוס יודע על האימפריה הימית?].

פעלים אצל טירנים אחרים

???

פתרונות

שימוש רטורי במילים מסוימות.

הרי צבא ספרטני זר היה "המשחרר" ורצונו היה להקים אוליגרכיה פרו-ספרטנית. לכן יש כאן עיוות של המציאות.

שאלות מחקר

  • מדוע וכיצד השתמש פיסיסטראטוס במיתוסים כדי לבסס את שלטון הטיראניה באתונה?
    • כיצד מיתוס ופולחן סייעו לפיסיסטראטוס באיחודה של אטיקה?
      • מדוע האיחוד המלא של אטיקה היה חשוב?
    • כיצד השתלבה התעמולה הדתית בתעמולת האינטגרציה הכללית?
    • עד כמה הושפע פיסיסטראטוס על ידי דפוסי תעמולה שהשתמשו בהם מדינאים אחרים לפניו?

[מרבית המקרים מתייחסים לפיסיסטראטוס. אולי עדיף לצמצם את העבודה לפועלו שלו בלבד] [המחקר אמנם ממוקד באתונה אבל ההקשר הכללי הוא הטיראניה ביוון. לא לנטוש את כלי ההשוואה לטיראניות אחרות בהמלך העבודה]

ציר זמן

566 - ייסוד הפאנאנתנאיה.

[על פי מדינת האתונאים]

שנת 561/0 - פיסיסטראטוס, בטיראניה הראשונה, כלכל ענייניו יותר כאזרח מאשר כטיראן.

שנת 556/6 - שש שנים שלט כטיראן עד שמגאקלס וליקורגוס גירשו אותו.

שנת 544/3 - שש שנים לאחר גירושו כרת ברית עם מגאקלס וחזר עם פיה.

שנת 537/6 - לאחר שש שנים נוספות בשלטון גורש שוב לאחר שהברית בינו לבין מגאקלס התפרקה. הסתלק מפחד הסיעות שתיהן.

מיתוס ותעמולה, איפה? (ראשי פרקים)

מבוא - מדוע פיסיסטראטוס היה זקוק לתעמולה פוליטית ודתית?

[הסבר מדוע העבודה תעסוק רק בפסיסיטראטוס ולא בבניו, שגם להם יש חלק נכבד בשימוש בתעמולה דתית למטרות פוליטיות] [הסבר מבנה העבודה, הצגת שאלות המחקר, היעדים והשיטה]

  • פיסיסטראטוס גורש פעמיים מאתונה ותפס את שלטונו בכוח הזרוע, לכן לכאורה לא נכון לראותו כגיבור העם או כמהפכן חברתי. (אנדרוז, עמ' 104) [חשוב לזכור שבקרב פלנה הצטרפו אתונאים רבים לפיסיסטראטוס]
  • שמירת כוחו הייתה מתוחכמת. שלט במנגונים דרך הצבת אנשיו בעמדות מפתח. אריסטו (פוליטיקה 1314a-1315b) מציין שחלק מהדרכים של טיראן לשמור על כסאו הוא להציג עצמו כאדם דתי ומוסרי. (אנדרוז 1956, עמ' 108)

לאוול 1993

  • פיסיטראטוס נקט באלימות מינימאלית כדי לזכות בשלטון. נושאי האלות הם עדיין לא נושאי חניתות ולאחר שני כשלונות נקט באלימות ברורה בקרב שהביא לו את שלטונו. אולי יש מקום להשוואה לטיראנים אחרים שנסיונם המר מהווה הסבר להימנעותו של פיסיסטראטוס מאלימות?
  • פיסיסטראטוס לא נקם ביריביו, וביטוי לכך ניתן לראות ברשימת הארכונטים. עולה התמונה שהוא רצה לגיטימציה אמיתית למשטרו שלא נובעת מפחד.

[אחרי תפיסת השלטון בכוח פיסיסטראטוס הבין שעליו לבצע מהלכים מורכבים ועמוקים אם ברצונו להשיאר טיראן. וכדי שכך יהיה עליו לפנות לכלל תושבי אטיקה, עניים או עשירים, אצילים או פשוטי עם, ואחד מהמכנים המשותפים הרווחים ביותר הוא תחום הדת.]

פרק ראשון: פיסיסטראטוס, הרקלס ואתנה

[לנמק בתחילת הפרק, במעין מבוא קצר, מדוע הרקלס ואתנה נבחרו להופיע באותו הפרק]

הרקלס

בורדמן 1975; בורדמן 1989; קוק 1987; קונור 1987

התהלוכה עם פיה

מוטיב האלות

בורדמן - מסמל את הרקלס. מקגלו 1993, עמ' 75-77 - מסמל נקמה ועונש.

פולחן אלאוסיס

פורסט 1966, עמ' 186.

  • חלקו של הרקלס
  • פולחן 'לאומי'
    • למרות שהכהונה נשארה בידיה של שתי משפחת בלבד, פולחן אלאוסיס עדיין הפך לפולחן 'לאומי'. (אנדרוז 1956, עמ' 113)

[קישור בין הפרקים: הפולחן של אתנה שיחק תפקיד משמעותי במאמץ חשוב נוסף של פיסיסיטראטוס, שללא ספק תרם לחיזוק שלטונו - המאמץ לאיחודה של אטיקה]

[חשוב לשים לב לאורך כל הפרק הזה לבעיה הכרונולוגית. אם יש הצדקה לסדר לא דיאכרוני, עליך להסביר זאת תוך כדי כתיבה]


[קישור בין הרקלס לאתנה - סימליות נוספת לפיסיסטראטוס]

אתנה

פולחן אתנה

התהלוכה עם פיה

פורסט 1966, עמ' 186.

  • המקדש באקרופוליס ועידוד פולחן אתנה - בא על חשבון האצולה המקומית. (אנדרוז 1956, עמ' 113)
  • מטבעות הינשופים
    • ואן דר וין = המטבע נותר בתקופת בני פיסיסטראטוס; מסמל 'לאומיות'ושאיפה להגדרה עצמית של אתונה (חיות שונות שהוטבעו על מטבעות סימלו משפחות אריסטוקרטיות מסוימות; אתנה מצד אחד, בעוד הציפור המסמלת אותה, הינשוף, בצד השני;
    • סלטמן = טוען שפיסיסטראטוס הוציא את המטבע בשנת 556 לפנה"ס, בד בבד עם ייסוד פסטיבל הפאנאתנאיה. הוצאת המטבע חיזקה את הקשר בין האתונאים לאתנה ובאה על חשבון הגיבורים של האריסטוקרטיה הישנה.
    • פורסט 1966 עמ' 180, 186.

[המונח לאומיות הוא מודרני. חשוב להביע את המודעות לבעייתיות השימוש בו במספר אמצעים – מרכאות בתוספת הסבר בהערה; ניסיון לדייק על ידי שימוש בביטויים כגון פרוטו-לאומיות. אגב, לפן התיאורטי הקשור למיתוסים ולאומיות, רצוי לקרוא Anthony Smith, The Origins of Nations]

[[על אף ששני הניסיונות הראשונים נכשלו הם פלסו את הדרך להשתלטות השלישית של פיסיסטראטוס והפיכתו לטיראן עד סוף ימיו. יש לזכור שפיסיסטראטוס לא גורש על ידי ההמונים אלא על ידי יריבים פוליטיים]

פרק שני: האיחוד של אטיקה

  • האיחוד הקדום של תזאוס.
  • לאחר שגורש בפעם הראשונה פיסיסטראטוס חוזר לבראורון ורק בפעם השנייה נמלט מאטיקה עצמה.

פרוסט 1990

פורסט 1966, עמ' 183-186.

השופטים של פיסיסטראטוס (אנדרוז 1956, עמ' 111)

[חשוב מכול כאן: ביטול המאבק הפראי על השלטון בין הסיעות המקומיות, המסוססות על מוקדי כוח לוקאליים; התגברות על הכוחות הצנטריפוגליים של ראשי החמולות האריסטוקרטיות]]

הפאנאתנאיה

דויסון 1958

פורסט 1966, עמ' 186.

556 לפנה"ס שנת הייסוד. (אנדרוז 1956, עמ' 106; סלטמן)

הומרוס

דויסון 1955

הוספת תחרות הדיקלומים של כתבי הומרוס הפכה את הפסטיבל למפואר עוד יותר. (אנדרוז 1956, עמ' 114)

פרק שלישי: פולחנים נוספים

המשחקים האולימפיים

  • המילטיאדים, המשחקים האולימפיים ועוצמה פוליטית. (אנדרוז, 1956, עמ' 105-106, 110)

פסטיבל דיוניסוס

פורסט 1966, עמ' 186.

  • דיוניסוס גם קיבל תשומת לב דרך הכנסת תחרויות של מקהלות טרגיות. דיוניסוס היה אל שהמשיכה אליו הייתה אוניברסאלית ולא רק משפחת אצולה מסוימת, ואתנה הייתה הפטרונית של העיר אתונה. (אנדרוז 1956, עמ' 113)

[בנושא המקהלות הטראגיות (וגם בסוגיות אחרות) ראוי ניסיון לשימוש בגישה השוואתית, בייחוד עם טיראנים אחרים (במקרה זה פריאנדרוס מקורניתוס)]

בניין המעיינות ופגסוס

טיהור דלוס

  • הדגשת העליונות של אתונה בעיני האיונים (אנדרוז 1956, עמ' 112)

[מוסר ואדיקות דתית של פיסיסטראטוס]

מוצא

[לשקול את מיקום הדיון בסוגיה]

  • מוצא מלכותי
    • פיסיסטראטוס טען שמוצאו מגיע עד נסטור, ולכן יכול היה לטעון שמוצאו מגיע עד למלכי אתונה הקדומים. היה לו גם קשר הדוק עם משפחה נוספת מבראורון – המילטיאדים (הרודוטוס 6.34-41; 103-4). (אנדרוז 105)
  • מיתוס האזהרה: לאוול 1993
    • האזהרה של כילון

סיכום

מסקנות המאמר

[ההקשר שבו עלה פיסיסטראטוס לשלטון - סטאסיס - שקרע את אתונה לגזרים אמנם סייע לעלייתו, אך לביסוס ושימור שלטונו, באם הוא רוצה לפעול ללא אלימות, היה צורך באמצעים אחרים כדי לזכות בתמיכת ההמונים והאצולה. אמנם היו עוד תחומים שבהם פיסיסטראטוס נהג בתבונה, כשהעיקריים הם הפוליטי והכלכלי, אך אין לזלזל או להמעיט בחלקה של התעמולה דתית שסייע להלבין את שלטונו של פיסיסטראטוס, עד כדי כך שדורות אחר כך, בהקשר עוין מאוד לטירניה, עדיין הוא זוכה לעדנה.]

[לא לשכוח את הפרותזה]

ביבליוגרפיה

מקורות עתיקים

פריטי מחקר מודרניים

משימות להמשך

איחודה של אטיקה

Hall pp. 218-225

מטבעות הינשופים

  • להביא את הספר של קראי על מטבעות.

כללי

Claude Mossé - La Tyrannie dans la Grèce Antique

Shapiro - Art and Cult under the Tyrants in Athens

The Ethnic Origins of Nations - תרומה של מיתוסים בבינוי אומה (כמו למשל יציאת מצרים).

לקרוא אצל Elul עך שני סוגי התעמולה, תעמולת אינטרגציה (מאחדת) אל מול תעמולת התססה (נגד גורם חיצוני - קליסתנס הסיקיוני למשל?)

'בשם האומה' = ויכוח על מונח הלאומיות. מצד אחד הטענה שהייתה לאומיות מקדמת דנא ושקיימת המשכיות היסטוריצ, מול הטענה שקיימת הנדסה אזרחית לבניית אומה, וזאת לשם ניצול ההמונים (טיעון מרקסיסטי).

  • לקרוא אצל Gammie את החלקים הרלוונטיים לפיסיסטראטוס.