אייל מאיר - הדף המקורי למקורות העתיקים לפרק הראשון

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

תוכן עניינים

פרק א: אלכסנדר במשחקים האולימפיים

סקירה קצרה של עיקרי הסיפור כפי שהוא מופיע בגרסת האלפא.

האם ניתן לצפות שאלכסנדר ההיסטורי השתתף במשחקים האולימפיים? כן!

בעיני הקורא המודרני ובייחוד בעיני קהל היעד של הרומאנס.

בשל מעלותיו הפיזיות, ראו דוגמאות:

ה-pothos המפורסם של אלכסנדר

  • סטונמן 2008.
  • תחרות עם הרקלס, דיוניסוס ואכילס(אמיתי 2010)
  • להוסיף בהערה את דיו כריסוסטום 2.15 = רצונו של אלכסנדר להתעלות על אגממנון ואכילס

יחסו של אלכסנדר ההיסטורי לאתלטיקה

המאמרים של סלוביקובסקי, גרדינר והאריס.

מתי ובמה התחרה אלכסנדר במשחקים האולימפיים לפי הרומאנס?

בן כמה אלכסנדר על פי הסיפור?

  • בתחילת פרק 18 נאמר שאלכסנדר בן 15: ὁ δὲ Ἀλέξανδρος πεντεκαιδεκαέτης γεγονὼς

באיזו אולימפיאדה הוא יכול היה להשתתף?

  • אלכסנדר היה בן 16 בזמן שהתקיימו המשחקים האולימפיים של שנת 340. במשחקים של שנת 344 הוא היה צעיר מידי, במשחקים של שנת 336 הוא כבר הוכתר למלך מוקדון והיה עסוק מלהשתתף.
    • רשימות של אוזביוס (265-339 לספירה) = כריסטסן, 2007, 395. כריסטסן מציג בפנינו את רשימותיו של אאוזביוס ומקטלג אותם על פי סדר כרונולוגי ומספרי.
    • הרשימות של סקסטוס אפריקנוס (160-240 לספירה) = Rutgers 1980
    • מורטי???

באיזה מקצה הוא התחרה?

  • מרוץ מרכבות הרתומות לארבעה סוסים (tethrippon). (להוסיף את היוונית)
    • עוד לפני הגעתו אלכסנדר מודיע לאביו פיליפוס על רצונו שלהשתתף במרוץ המרכבות. הוא חוזר על רצונו בחילופי הדברים שלו עם ניקלואוס מאקרנניה.
  • לסוגים השונים של מרוצי מרכבות: מילר, 2004, ע"מ 75 – 80.
  • התחרות הזו הוכנסה לראשונה למשחקים האולימפיים בשנת 680 לפנה"ס (Swaddling)

מסקנה: אם אלכסדנר התחרה זה היה במסגרת המשחקים האולימפיים של שנת 340 בתחרות התתריפון.

אבל העדויות מצביעות שאלכסנדר לא השתתף במשחקים האולימפיים

1 - שמו של אלכסנדר נעדר מרשימות המנצחים

  • גם אצל אוזביוס וגם אצל סקסטוס אפריקנוס מציינים רק את אנטיקלס כמנצח של שנת 340.
  • גם דיודורוס (16.77.1) מציין את אנטיקלס מאתונה כמנצח של שנת 340.

מסקנה: העדר שם המנצח במרוץ התתריפון מונע הכרעה.

2 - בזמן 340 אלכסנדר כיהן כעוצר במוקדון

  • פיליפוס היה עסוק במצור על שתי ערים, פֶּרִינְטוֹס וביזנטיום
  • השלום של אולימפיה והצורך של המתמודדים להגיע זמן מה לפני לצורך ההכנסות.
    • ברומאנס מסופר שפיליפוס נח בפלה ואלכסדנר התאמן זמן ניכר עוד לפני יציאתו לאולימפיה.
    • הדיון על היקף השלום - הנקודה של האריס, שלא משנה כלום אבל חשוב לציינה.

מסקנה: אלכסנדר לא יכול היה להיות נוכח במשחקים האולימפיים של שנת 340.

3 - הבעיה הכרונולוגית

  • הישר מהמשחקים אלכסנדר חוזר למוקדון להגיש את זר הניצחון לאביו (להוסיף היוונית - מצביע בבירור על רצף אירועים)
    • למרות הבעייתיות בנוגע לרצף כרונולוגי וגיאוגרפי ברומאנס, פה ברור שהמחבר התכוון להצביע על רצף אירועים.
  • אלכסנדר פוגש את בוקפאלוס
  • אלכסנדר ובוקפלוס נוסעים לאולימפיה ומנצח במשחקים האולימפיים
  • אלכסנדר חוזר להעניק את עטרת הניצחון לאביו כמנחה ולומד על העימות בין אביו ואימו.
    • סטונמן, 2004, ע"מ 10 (הקדמה), 18 ;
    • המונד, 1979, ע"מ 676, 726. המונד משער שהנישואין בין פיליפוס וקליאופטרה נערכו באביב או בקיץ.

מסקנה: לא יכול להיות שלקח לאלכסנדר שלוש שנים לחזור מאולימפיה לפלה.

4 - בעיה פרוסופוגראפית

למעט שם אחד, שמות המתחרים בתחרות שבה השתתף אלכסנדר לא מופיעים במחקר הפרוסופוגראפי המקיף של ברווה (Berve) המתמקד בתקופת חייו של אלכסנדר, דבר המחזק את ההשערה שהאפיזודה כולה איננה אלא המצאה גמורה שאינה מבוססת על אירוע היסטורי כלשהו.

יוצא הדופן הוא ניקומאכוס (Nicomachus) אחת מהנפשות הפועלות בקשר פילוטאס (Philotas). ראו: קורטיוס רופוס 6.7.2; דיודורוס 17.79.2; פלוטרכוס, אלכסנדר 49.3; לרשימת יריביו של אלכסנדר במרוץ ראו: אלכסנדר-רומאנס 19 (מהדורת קרול 1958, עמ' 19-20).

5 - אין מסורות מקבילות אצל ההסיטוריונים של אלכסנדר (ex silentio)

  • קורטיוס רופוס: שני הספרים הראשונים אבדו.
  • דיודורוס סיקולוס: מתאר בתחילת ספרו השבעה עשר את אילן היוחסין של אלכסנדר אך מיד מזנק הישר להמלכתו של אלכסנדר כמלך מוקדון ומאמציו לנקום ברוצחי אביו. גם דיודורוס לא מציין את השתתפות אלכסנדר באולימפיאדה אך קשה לקבוע על פיו מכיוון שהוא לא מתאר לנו שום אירוע מילדותו של אלכסנדר, ואפילו העימות בין אלכסנדר ופיליפוס בנוגע לגירושין נעדר מדיווחו.
  • יוסטינוס: לא מציג בפנינו תיאור מפורט בצורה מספקת. מדיון בהשלכות קרב חָאֶרוֹנֶיאַה, הוא קופץ הישר לגירושי פיליפוס מאולימפיאס. הוא לא מציין השתתפות של אלכסנדר במשחקים האולימפיים או דיווח כלשהו על חייו המוקדמים של אלכסנדר. אך אין לשכוח שדיווחו של יוסטינוס הוא תקציר דיווחו של פומפיוס טרוגוס, ולכן קשה לקבוע שהסיפור לא נכתב אצל יוסטינוס מכיוון שהוא לא התרחש, אלא שפשוט נחתך בתהליך התמצות מכיוון שחשיבותו הייתה פחותה מזו של אירועים אחרים.
  • אריאנוס: לא טורח לעסוק בחייו המוקדמים של אלכסנדר ובמקום זאת הוא בוחר לפתוח את הסיפור עם מותו של פיליפוס והכתרתו של אלכסנדר.
  • פלוטרכוס:' האפיזודה מתרחשת לאחר שאלכסנדר פוגש את בוקפלאלוס ומיד אחריה מסופר על גירושי פיליפוס ואולימפיאס. הפגישה בין אלכסנדר ובוקפאלוס (אלכסנדר 6) וגירושי פיליפוס מאולימפיאס (אלכסנדר 9.6-11), מופיעים אצל פלוטרכוס, אולם גם הוא איננו מציין השתתפות באולימפיאדה בפרק זמן זה.

מסקנה: אמנם טיעון מן השתיקה, אך ביחד עם הטיעונים הקודמים הוא מחזק את הטענה שמדובר בבדיה.

מקורות אפשריים לסיפור

ישנן מסורות נוספות הקושרות את אלכסנדר למשחקים האולימפיים בצורה כזו או אחרת.

אלכסנדר נגד קריסון/קליסון - סטאדיון

אלכסנדר הראשון במשחקים האולמפיים

  • אחד מאבותיו של אלכסנדר, המשתתף המוקדוני הראשון שידוע עליו במשחקים האולימפיים

אז מהיכן מגיע הסיפור

לשנות את השאלה – מהיכן המיתוס הזה מגיע?

  • Tarn 1948, 173 – טבח הבראנכידאי
    • Parke יוצא נגד טענותיו של טארן (להערת השוליים)
  • Gruen 1998, 195 – אלכסנדר בירושלים

הגרעין של הסיפור

Stoneman 2008: לרוב האגדות על אלכסנדר יש גרעין היסטורי, או שהן מבוססות על שאיפה שאלכסנדר הביע במהלך חייו.

נולדקה 1980:

  • בלבול עם האנקדוטה שמופיעה אצל פלוטרכוס בנוגע לאפשרות שאלכסנדר ישתתף במשחקים האולימפיים, ומציין שאכן יריביו של אלכסנדר הם מלכים ונסיכים, כפי שביקש.

אוספלד (1907) מצביע שהמקורות לסיפור הם (מציין את נולדקה) ומוסיף:


  • פרשנות מוטעית לדיווחו של פאוסניאס (Pausanias) המספר על מספר פסלים של אלכסנדר במתחם הקדוש באולימפיה
  • בלבול אפשרי עם אלכסנדר הראשון.


מרקלבך 1954

  • חוזר על אוספלד ונולדקה, מקור הסיפור הוא ההצהרות שמופיעות אצל פלוטרכוס.
  • אכן יריביו הם מלכים ונסיכים

ז'ואנו 2002

  • בהערה 274 עוסקת באנקדוטת המשחקים האולימפיים בגרסת האלפא. ז'ואנו מקבלת את הנחותיו של אוספלד

מסקנות ביניים

  • הסיפור הוא בדיה.
  • מחקרי העבר מציעים הסבר אפשרי, אך מצומצם.

השאלה שלא נשאלה: מהו המניע ליצירת סיפור זה?

  • המסורות הרבות הקושרות באופן כזה או אחר את אלכסנדר למשחקים האולימפיים הכשירו את הקרקע לשזירת סיפור שכזה, אך מהו המניע?
  • לפאר את אלכסנדר? אפשרי.
    • המאמר של בראון.

אבל...

  • לא חסרים סיפורים שיכולים לפאר את אלכסנדר, הרבה יותר מאשר ניצחון במרוץ מרכבות, למרות היוקרה.
  • יש וואקום היסטורי - אלכסנדר לא השתתף משחקים האולימפיים, ולכן היה צורך להמציא סיפור מתבקש שכזה.
    • הנחה מתאימה למסקנות המחקר המודרני.


כדי למצוא תשובה, יש לחזור לטקסט.

ניתוח הטקסט

ניתוח מדוקדק של הטקסט מעלה השערה חלופית: לא רק אלכסנדר מואר באור חיובי אלא גם המשחקים האולימפיים עצמם.

  • הערתו של פיליפוס על יוקרתם של המשחקים: ὡς ὁ ἀγὼν ἐνδοξότατος
  • החזרה של אלכסנדר למוקדון כדי להעניק את העטרת לאביו (כבוד גדול וסוג של מנהג - Remijsen, עמ' ??)
  • מעל לכל: נבואתו של כוהן זאוס האולימפי בנוגע לניצחונותיו הרבים של אלכסנדר
    • דלפי
    • גורדיון
    • ירושלים
    • סיווא

מסקנה

הטקסט משרת את המשחקים האולימפיים ומאיר אותם באור חיובי ביותר.