אייל מאיר - ריכוז תבניות

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש


Crystal Clear app clock.png הדף נמצא כרגע בעבודה, נא אל תערכו אותו ואל תעשו בו שינויים אחרים.
ניתן כמובן לקרוא את הכתוב


Exclamationmark.png נא לזכור ! - נושׂא חדש תמיד למעלה !
(אבל מתחת להודעה זו).


קורסים - תשעב - סמסטר ב

רומא הרפובליקנית
רומא הרפובליקנית

תרגיל המיועד לתלמידי תואר ראשון, ימים ב' ו-ד', 16:00-18:00

במהלך הקורס נסקור את התהוותה של הרפובליקה הרומית על רקע תקופתה, לאור מקורות ספרותיים וארכיאולוגיים, ונבדוק כיצד התפתחו מוסדותיה. נעסוק במלחמת המעמדות בין פטריקים לפלבאים, בפתרונה, ובמצב הפוליטי שנוצר בעקבות פתרון זה. נראה כיצד ליוו תהליכים אלה את התהפוכות במצבה הצבאי של רומא, ממדינה במצור לכח אימפריאליסטי חסר-מעצורים. לבסוף נראה כיצד, במקביל להפיכת הצבא הרומי לכח החזק ביותר במרחב הים-תיכוני, כרעה הרפובליקה תחת מעמסת הפערים החברתיים שנתגלעו בו, ושקעה לתוך סדרת מלחמות אזרחים שהביאו עליה את חרבנה.

בין מצרים וסוריה בתקופה ההלניסטית
בין מצרים וסוריה בתקופה ההלניסטית

סמינר מתודולוגי המיועד לתלמידי תואר שני, יום ד', 12:00-14:00

קורס זה יעמוד על שאלות יסוד בתולדות שתי הממלכות הגדולות והחשובות בעולם ההלניסטי: מצרים התלמית ואסיא (ובעיקר סוריא) הסלווקית. נבחן את מערכת היחסים הדיפלומטית והצבאית בין שני הכוחות הפוליטיים המרכזיים הללו, את הדרכים בהן הסתגלה העלית השלטונית דוברת היוונית בשתי הממלכות למציאות של שליטה באוכלוסיא בעלת תרבות זרה, ואת התגובות (חיוביות ושליליות כאחת) של התרבויות המקומיות לשלטון דובר-היוונית.


קומפלקס חנוכה
קומפלקס חנוכה

שיעור המיועד לסטודנטים בתוכנית אופקים, יום ג', 12:00-14:00

בתרבות העממית הישׂראלית נתפסת מערכת היחסים בין היהדות ליוונות כמבוססת על עימות תרבותי וצבאי. המילה "התיוונות" (הלניזם, בלעז), נושׂאת עמה משמעות שלילית, עד כדי בגידה. תפיסה זו עומדת בניגוד למציאות ברוב התקופה בה השׂתררה מלכות יוון בארץ. לאורך רוב התקופה מאז הגעתו של אלכסנדר הגדול ועד הכרזת העצמאות החשמונאית שׂררו יחסים טובים למדי בין השלטונות בארץ לבין הציבור היהודי ביהודה וירושלם, והתקיימו שיתוף פעולה והפריה הדדית שניכרו בכל שׂדרות החיים, מתרגום התורה ליוונית ועד מתן שמות יווניים לטף היהודי. במרוצת השעורים נסקור פרקים נבחרים בתקופה זו, נעמיק ברדיפות הדת, ובעימות האלים שבא עמן, בימי אנטיוכוס הרביעי, ונחתום בהשפעות שנודעו למפגש כולו הן בטווח הקצר, הן בארוך – עד ימינו.

העולם הקלאסי
העולם הקלאסי

שיעור המיועד לתלמידי תואר ראשון, יום ד', 10:00-12:00

העולם הקלאסי – יוון ורומא בעת העתיקה – מהווה שתיים משלוש אבני היסוד הבסיסיות של תרבות המערב. בקורס זה נסקור ממעוף הציפור את התופעות התרבותיות והפוליטיות המרכזיות שהתפתחו ואפיינו את העולם הקלאסי, וביניהן: אימוץ האלפבית השמי והתאמתו לתרבויות המערב, התגבשותה של המיתולוגיא היוונית, הולדת הדראמה והתאטרון, עלייתן ונפילתן של הדמוקרטיא והרפובליקא, היווצרות העולם ההלניסטי והשפעותיו, העולם הים-תיכוני של רומא, מורשתה של רומא הקיסרית.


מחקר מודרני א מחקר מודרני ב מחקר מודרני ג מחקר מודרני ד מחקר מודרני ה מחקר מודרני ו מחקר מודרני ז מחקר מודרני ח מחקר מודרני ט מחקר מודרני י מחקר מודרני כ מחקר מודרני ל מחקר מודרני מ מחקר מודרני נ מחקר מודרני ס מחקר מודרני ע מחקר מודרני פ מחקר מודרני צ מחקר מודרני ק מחקר מודרני ר מחקר מודרני ש מחקר מודרני ת חזרה לעמוד הראשי
מחקר מודרני - רשימה ביבליוגרפית מחקר מודרני Z מחקר מודרני Y מחקר מודרני X מחקר מודרני W מחקר מודרני V מחקר מודרני U מחקר מודרני T מחקר מודרני S מחקר מודרני R מחקר מודרני Q מחקר מודרני P מחקר מודרני O מחקר מודרני N מחקר מודרני M מחקר מודרני L מחקר מודרני K מחקר מודרני J מחקר מודרני I מחקר מודרני H מחקר מודרני G מחקר מודרני F מחקר מודרני E מחקר מודרני D מחקר מודרני C מחקר מודרני B מחקר מודרני A מחקר מודרני - רשימה ביבליוגרפית
מלכי רומא
רומולוס (753–717) • טיטוס טאטיוסנומא פומפיליוס (717–673) • טולוס הוסטיליוס (673–642) • אנקוס מרקיוס (642–617) • לוקיוס טרקוויניוס פריסקוס (616–579) • סרביוס טוליוס (578–535) • לוקיוס טרקוויניוס סופרבוס (535– 510/509)
RexKing of Rome
קורסים תשע"א סמסטר א
קורסים תשע"א סמסטר ב
קורסים - תשעא - סמסטר ב
עולם חדש מופלא: המאה היוליו-קלאודיית העולם ההלניסטי סדנא למיומנויות מחקר מיתוס והיסטוריא ארכיון קורסים
עולם חדש ומופלא
המאה היוליו-קלאודית
העולם ההלניסטי סדנא למיומנות מחקר מיתוס והיסטוריה ארכיון קורסים


רשימות, אינדקסים וכללי ציטוט
מקורות ראשוניים ועתיקים

מחקר מודרני - רשימה ביבליוגרפית

מושגים


אתרי ויקי שכנים
ד"ר משה לביא, החוג לתולדות עם ישראל, חיפה

ד"ר גיא בר-עוז, ארכיאולוגיא, אונ' חיפה

פרופ' אפרים לב, החוג לתולדות ארץ ישראל

ד"ר איוור לודלום, המחלקה להוראות שׂפות זרות, חיפה

ד"ר איילת בן-ישי, החוג לשפה וספרות אנגלית, חיפה

פרופסור יצחק ויסמן, היסטוריה של המזרח התיכון, חיפה

WARP - Wiki Alexander Romance Project


על האתר
למה ויקי?

כיון שמדובר בכלי עריכה רב-שימוש, שכמותו עוד לא ידעה האנושות. אל תאמינו לי. הביטו בויקיפדיא. תוך פחות מעשׂור הצליחה קהילה התנדבותית כמעט לחלוטין ליצור ולהעלות לאויר את האנציקלופדיא הגדולה ביותר בהיסטוריא. זה הכלי שהשתמשו בו. ויקי. שווה לדעת.

מי יכול להשתתף?

  • בראש וראשונה, כל מי שנרשמ/ה לקורס שלי.
  • מעבר לכך, כל מי שרוצה, שיש לה/ו מה לתרום, ושמסוגל/ת לשמור על תרבות דיון נאותה.

כדי להרשם לאתר שלחו לי דוא"ל בכתובת ory.amitay-ב-gmail.com


מה קורה פה?

אתר זה נבנה במסגרת ניסוי שאני עורך בימים אלה באוניברסיטת חיפה במסגרת עבודתי בחוג להיסטוריה כללית. מטרת הניסוי היא לברר עד כמה אפשר להשתמש בטכנולוגיית ויקי, כדי לשלב הוראה ומחקר. תשובה לשאלה זו אפשר להתחיל לראות בדפי הקורסים של שנת תש"ע.


מחקר
מטרה מרכזית באתר זה היא לשלב בין פעילות ההוראה לבין המחקר. עד היום, לא היה (אצלי לפחות) כמעט כל מפגש בין מערכי השעור שלמדתי בכתה, העבודות שנכתבו על-ידי הסטודנטיות/ים, והמחקר האקדמי שלי עצמי. אתר זה מרכז את כל הפעילויות הללו, מתוך מטרה ליצור הפריה הדדית בין התחומים השונים.

בדרך כלל מתרכז המחקר שלי בשאלות של מֻתוס והיסטוריא, באלכסנדר הגדול, ובדברי-ימי התנועה לאמונה באל אחד (מונותאיזם). מי שמתעניינ/ת לראות על מה בדיוק אני עובד, מוזמנ/ת להמשיך לעמוד העבודה האישי שלי. עמוד זה חסום לעריכות, אבל הציבור מוזמן לשאול שאלות ולהעיר הערות בדף השׂיחה שלי.

תרומות משמעותיות למחקר תזכינה לאזכור בפרסום עצמו לכשיגיע. תרומות מצד תלמידות ותלמידים הרשומות/ים בקורסים שלי תתוגמלנה בתחום הציון.

מה הערך האקדמי של אתר זה?

להבדיל מספרים ומאמרים שהתפרסמו בהוצאות אקדמיות, ועברו ביקורת עמיתים/ות (peer review), החומר באתר זה מייצג תהליך של התגבשות, ועדיין לא מוצר סופי. לפיכך, יש לראות בדברים הכתובים כאן, עצות והכוונה למחקר נוסף, תחנה שרצוי לעבור בה בדרך לכתיבת עבודה או מאמר, אך בהחלט לא סוף המסלול.

זכויות יוצרים

באתר זה נעשׂה מאמץ שלא להפר זכויות יוצרים. אם באה הפרה כזאת לתשׂומת לבך, הריני להבטיח שנעשׂתה בתום לב. אנא הודיעיתנו, ונתקן את המעוות מיד.

מאידך, אם ת/ירצה מי לשאול חומר מן הכתובים כאן, ת/יתכבד ות/ישאל, ות/יתן קישור.


האתר שלנו בתקשורת
• כו אייר תש"ע / 5 מאי 2010: כתבה של ענת כהן בגלובס על יישׂומים של קוד

  פתוח בתחומים שונים, בינם גם ויקי באקדמיה.

• נוסח פחות מקוצץ של אותה כתבה, תחת הכותרת קוד פתוח


עזרה
ויקימילון

אתר אוניברסיטת חיפה

אתר הפקולטה למדעי הרוח

אתר החוג להיסטוריה כללית

אתר אלף בספריה

אתרים מועילים ברשת

Chicago Manual of Style

התכנית המשותפת ללימודים קלאסיים

ולאתר של אוניברסיטת פרדיו המתמצת, מבהיר ומסביר את אותם הכללים

מהומרוס לפיליפוסאלכסנדר הגדולמדיאדוכים למלכיםהתגבשות הסדר החדשמצרים התלמיתאסיא הסלווקיתהעולם ההלניסטיבין אלים ובני-אדם: דת ומדינהסוציאליזם נוסח שׂפרטאהענן מן המערבקומפלקס חנוכההכיבוש הרומיחזרה לסלבוס

לפי שנת פרסום

1
2
3
4

לפי שם מחבר

א
ב
ג
ד

לפי שנת פרסום

Freudenthal 1875
Reinach 1911
Rosen 1929
Ginsburg 1934
Abel 1949
Schüller 1956
Hadas 1959
Bowersock 1961
גוטמן 1963
Michell 1964
שטרן 1965
Cardauns 1967
אפלבאום 1969
Wirgin 1969
Oliva 1971
Schürer 1973
Hengel 1974
Büchler 1975
Goldstein 1976
Leaney 1976
שטרן 1979
Goldstein 1983
Doran 1983
Holladay 1983
Katzoff 1985
Herman 1987
Bickerman 1988
Bousquet 1988
Orrieux 1989
Cartledge & Spawforth 1989
Curty 1992 (שמור ב-פד"פ)
Feldman 1993
אילן 1993
שטרן 1995
Gruen 1996
Gruen 1998
Nickelsburg 1998
Jones 1999
רפפורט 2004 א
שוורץ 2004
Amitay 2007
Bremmer 2010
Gruen 2011

לפי שם מחבר

אילן 1993
אפלבאום 1969
גוטמן 1963
רפפורט 2004 א
שוורץ 2004
שטרן 1979
שטרן 1965
שטרן 1995
Abel 1949
Amitay 2007
Bickerman 1988
Bousquet 1988
Bowersock 1961
Bremmer 2010
Büchler 1975
Cardauns 1967
Cartledge & Spawforth 1989
Curty 1992 - (שמור ב-פד"פ)
Doran 1983
Feldman 1993
Freudenthal 1875
Ginsburg 1934
Goldstein 1976
Goldstein 1983
Gruen 1996
Gruen 1998
Gruen 2011
Hadas 1959
Hengel 1974
Herman 1987
Holladay 1983
Jones 1999
Katzoff 1985
Leaney 1976
Michell 1964
Nickelsburg 1998
Oliva 1971
Orrieux 1989
Reinach 1911
Rosen 1929
Schüller 1956
Schürer 1973
Wirgin 1969