אייל מאיר - תזה - שלד פרק ב

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

סרגל ניווט

תוכן עניינים

מבוא - פרק ב

שאלת המפתח/מחקר

איזה הקשר היסטורי יכול היה לעודד המצאת סיפור השתתפותו של אלכסנדר במשחקים האולימפיים?

שני דגשים להקשר:

  1. מארגני המשחקים האולימפיים נאלצו להתמודד עם אתגר, קושי או איום כלשהו.
  2. דמותו של אלכסנדר הייתה דומיננטית וחשובה בעיני בני התקופה בכדי שדווקא דמותו תעמוד במרכז הסיפור.

סייגים להקשרים הנ"ל:

  1. במהלך אלף השנים שבהם התקיימו תחרויות באולימפיה המארגנים התמודדו עם אתגרים רבים, גם אחרי מסעו של אלכסנדר
  2. דמותו של אלכסנדר שמרה על חשיבותה ברמה כזו או אחרת לאורך המאות.

שתי מסגרות היסטוריות

שתי מסגרות היסטוריות בולטות שעומדות בשני התנאים שצוינו לעיל:

  1. התקופה ההלניסטית: יתר דיוק - המאה השלישית והמחצית הראשונה של המאה השנייה לפנה"ס.
  2. תקופת הכיבוש הרומי של יוון: ליתר דיוק - המאה הראשונה לפנה"ס.

המשחקים האולימפיים בתקופה ההלניסטית

אלכסנדר כמפיץ התרבות היוונית ומסורת האתלטיקה היוונית

  • משחקים במהלך המסע
    • אלכסנדר ערך תחרויות אתלטיקה במהלך המסע נגד מפרס מסיבות שונות.
    • על הדרך, הוא הפיץ את התרבות היוונית בכלל ואת מסורת האתלטיקה היוונית בפרט.
    • סקירת המקומות שבהם אלכסנדר קיים משחקים.
    • סקירת המקומות שבהם ניארכוס קיים משחקים
    • מקומות נוספים שמעידים על יסודות האתלטיקה בצבאו של אלכסנדר.

מסורת האתלטיקה היוונית מתפשטת בקרב על אוכלוסיות מקומיות

האתלטיקה הפכה לחלק משמעותי מחייהם של עמים רבים שהיו חלק מן העולם ההלסניטי, והפופולריות של האתלטיקה גאתה. כך נוצר ביקוש לעיסוק באתלטיקה וגם לתחרויות שבמסגרתן יוכלו להפגין את כישוריהם.

למה כדאי לייסד פסטיבל פאן הלני?

התנאים המיוחדים של העולם ההלניסטי

König 2005, 27 מדגיש שהכיבוש היווני יצר רצף טריטוריאלי אשר חיבר בין ערים שונות שהפך את הפסטיבלים לאמצעי שימושי להצגת זהות קהילתית לעולם החיצוני.

כלכלה

יוקרה

ערי מדינה חדשות הכריזו על שיוכן האתני ויוקרתן באמצעות האלופים שייצגו אותן ובפסטיבלים שהן ערכו בתחומן. (Kyle 2007, 229)

לגיטימציה פוליטית בעיני העולם היווני

התוצאה: Agonistic Explosion

להסתמך על הניסוח של Van Nijf, 2001

הגדרות - משחקי כתר קדושים ומשחקי הפרסים

  • כסף מול תהילה
    • מעלה את סוגיית הפרסים - כסף מול תהילה. (ר': Kyle 2007, 81 לדוגמאות לפרסים החומריים שהוענקו למנצחים במשחקים האולימפיים)
    • משחקי כתר ומשחקי כסף

מקרים בולטים

אלה רק טיפה בים

  • פסטיבל ה-Heraea או בשמו האחר Aspis of Argos.
    • ר': Arnold 1937m, The Shield of Argos

מה ההשלכות מבחינת אולימפיה?

גילויי הערצה והערכה

התחרות מחריפה

התקדים של המאה השישית

לא הייתה זו הפעם הראשונה שבה אולימפיה נאלצת להתמודד עם תחרות חדשה

  • אין זו הפעם הראשונה שישנה תחרות

מדוע ארגון המשחקים האולימפיים היה חשוב לתושבי אליס?

קשיים חדשים בתחרות שבין פסטיבלי האתלטיקה הפאן הלניים בתקופה ההלניסטית

לא עוד פסטיבלים, אלא משחקי כתר מקודשים

  • קפיצת מדרגה בתחרות: לא עוד פסטיבל אלא פסטיבל פאן הלני מקודש שדורש ומקבל להיות שווה למשחקי הכתר הותיקים
  • פסטיבלים פאן הלנים נוסדו בהקשרים שונים, על ידי גורמים שונים ומסיבות שונות. כולם התיימרו להציג עצמם כשווים במעמדם לאחד ממשחקי הכתר של ארץ האם היוונים, ולכן אין זה מפתיע ואולי אפילו מתבקש שמארגני המשחקים האולימפיים ירגישו מאוימים מהצפיפות הגוברת ועולה בשוק פסטיבלי האתלטיקה הפאן הלניים. גם אם לא הייתה זו הכוונה התחרות מחריפה!

לא רק איכות אלא גם כמות, סדר גודל גיאוגרפי - השלכות על לוח הזמנים הישן והטוב

הכמות האדירה לא היוותה גורם בלעדי בהחרפת התחרות...

בעולם ההלניסטי, שבו הגבולות הגיאוגרפיים נפרצו, ושטחים חדשים ורחבים הפכו ליווניים, אולימפיה כבר לא יכלה לשמש כמרכז פוליטי ותרבותי של העולם היווני כבעבר.

בהשוואה לאתונה היא הייתה הרבה פחות נגישה.

Pleket 1976, 18 - מדבר על ערעור מעמדה של אולימפיה בזמן שלטונו של אדריאנוס, אבל זה רלוונטי גם בתקופה ההלניסטית המוקדמת.

בעיות ביטחוניות?

השלום שהביאו עימם הרומאים לאחר שהכריעו את פיליפוס החמישי גרם להמון יוונים לנהור למשחקים האיסתמניים של שנת 196 לפנה"ס, ומדיווחו של פלוטרכוס עולה שהמצב לא היה כך בזמן מלחמות.

אבל המשחקים האולימפיים המשיכו להתקיים גם בזמן פלישתו של קסרקסס ליוון בשנת 480 לפנה"ס וגם במהלך המלחמה הפלופונסית.

סוגיית האקסקלוסיביות

  • שאלת האקסקלוסיביות (מיהו יווני)?
    • האם האקסקלוסיביות משחקת לטובתה או לרעתה של אולימפיה?
    • הנסיך הצידוני במשחקים הפיתיים - פשרה לצורך הישרדות?
  • מאמר של סטנלי ברנשטיין על הזהות היוונים בתקופה ההלניסטית.

בתקופה ההלניסטית החלחו יותר ויותר אוכלוסיות לקבל היתר להשתתף במשחקים, אוכלוסיות שעברו תהליך הלניזציה כמו האנטוליים, הסורים המצרים ואפילו הרומאים. (לבדוק – Finley and Pleket 1976, 90ff).

למה התקופה ההלסניטית

סאטרפים!

אייל מאיר - תזה - סאטראפים באולימפיה

הסטטיסטיקה של פרינגטון

מה הוא אומר?

הסטטיסטיקה של קרוותר

למה סיפור עם אלכסנדר?

סיפור הייסוד כולל דמויות מיתולוגיות

הסיפור אודות הביקור במצרים - אולי מדובר בניסיון להתמודד עם התחרות החדשה אבל גם אם מדובר בניגוח הפיסטים, יש כאן דוגמא מובהקת לשימוש שעושים ארגני המשחקים בסיפור, שהוא ככל הנראה המצאה, בכדי להתמודד עם קושי מסוים.

דרך אלכסנדר אולימפיה מציגה מעין סיפור ייסוד מחודש, או לכל הפחות מצביעה על קשרים לעבר שפסטיבלים חדשים לא יכולים להתפאר בהם, קשר לאלכסנדר הגדול.

המשחקים האולימפיים במאה הראשונה לפנה"ס (התקופה הרומית)

מיני מבוא

  • אולימפיה התמודדה עם משברים כלכליים ומלחמות.
  • כיבוש יוון על ידי רומא החל תהליך שבסופו המשחקים האולימפיים הפכו מהפנינה שבכתר לפסטיבל אחד מבין רבים שהתקיימו בגבולות האימפריה הרומית (בעיקר סקנלון 2002 - ראה סיכום)

המשחקים האולימפיים בין המלחמה המקדונית השנייה (200-197 לפנה"ס - נגד פיליפוס החמישי) לשלישית (171-168 לפנה"ס נגד פרסאוס)

  • אולימפיה רומא והליגה האחכאית
  • אליס ואולימפיה לא נפגעות בצורה קריטית במהלך המלחמות.

סולה והמשחקים האולמפיים

בסופו של יום, בתקופת הרפובליקה המאוחרת אליס נשארה צייתנית ואפילו הפגינה כבוד כלפי המצביאים ופקידים רומים בכירים.

קשיים כלכליים

סקנלון 2002, 43: מלחמות אזרחים, סכסוכי שטחים יוצרים משבר כלכלי באליס שבא לידי ביטוי במשחקים.

סטטיסטיקה - דומיננטיות אליאנים בתחרויות הסוסים במאה הראשונה לפנה"ס. (סקנלון)

מה אומר פרינגטון?

תובנה שלי: בעת התפשטות האימפריה הרומית, ישנה מגמה שבה שטחים שנותרו הלניסטיים ועדיין לא נכנעו להגמוניה הרומית מציגיעם נוכחו מרשימה ברשימות המנצחים, ואלו שכן סופחו מופיעים פחות ופחות ברשימות המנצחים.

אוגוסוטוס והמשחקים האולימפיים

למרות שאין עדויות על כך שאוגוסוטס ביקר או יצר קשר משמעותי עם המשחקים האולימפיים, הייתה לו השפעה עקיפה רבה על אולימפיה.

לקרוא שוב את - Spawforth 2012 יוון הופכת לפרובינקיה בשנת 27 לפנה"ס כחלק מהארגןו מחדש של האימפריה על ידי אוגוסטוס.

אגריפה והמשחקים האולימפיים

בשנת 40 לפנה"ס רעידת אדמה פגעה באולימפיה ומרקוס אגריפה, חברו של אוקטביאנוס, סייע ששיפוץ מקדש זאוס באולימפיה, שגגו קרס בעקבות הרעש. (כתובות מאולימפיה מס' 913;

הורדוס והמשחקים האולימפיים

בשנת 12 לפנה"ס המשחקים היו בקשיים כלכליים והם סובסדו על ידי מלך יהודה הורדוס הראשון.

להרחבה בנוגע לאופי תרומתו של הורדוס, ר': Pleket 1976, 5-6

הורדוס והמשחקים ב-Kaisaria

בשנת 10 לפנה"ס הורדוס הגדול סיים לבנות את בירתו Kaisareia Sebaste. כחלק מחגיגות הורדוס הכריז על קיום תחרויות מוזיקה, אתלטיקה וסוסים, וגם קרבות גלדיאטורים. הוא הקדיש את המשחקים לקיסר אוגוסטוס, הכריז עליהם כמשחקי כתר ושהם יתקיימו כל ארבע שנים. (תוספת למעגל משחקי הכתר המתרחב - יוספוס קדמוניות 16.136-141).

מקורות עתיקים

  • יוספוס, קדמוניות היהודים 16.149:

הוא [הורדוס] העלה את כבוד המשחק באולימפיה, שמחוסר כסף פנה הודו במידה רבה לעומת שמו (המפורסם), על ידי שקבע לו הכנסות כספים ופיאר את החגיגה גם מצד הקורבנות וגם מצד שאר הקישוטים. בגלל נדיבות זו נרשם הורדוס אצל אנשי אליס (בתואר) של עורך משחקים קבוע. (עמ' 218)

  • יוספוס, מלחמות היהודים 1.426-7

תרומת כספים לתושבי אליס לקיום המשחקים האולימפיים.

  • Spawforth 2012, 164
    • מכיוון שלא ייתכן שהורדוס, ידיד הקיסר אוגוסטוס, יתרום לאולימפיה יותר מאשר לניקופוליס או כל עיר יוונית אחרת ללא אישורו והסכמתו של אוגוסוטס. המסקנה: לאוגוסטוס היה אינטרס לשקם את המקדש ואת המשחקים (ר': Zoumbaki 2001, 167

יוספוס, קדמוניות היהודים 16.137-140:

הורדוס ממסד פסטיבל מוזיקה ואתלטיקה שיערך כל ארבע שנים בחנוכת העיר קיסריה.

המשחקים של אוגוסטוס

אייל מאיר-תזה-פסטיבלי אתלטיקה בתקופה הרומית

תובנות

  • פסטיבלי אתלטיקה המשיכו לשגשג בתקופה הרומית.
  • נעשה מעבר מהמעמד איסו-אולימפי לאולימפי - עד לנקודה שבו המשחקים האולימפיים יכונו - המשחקים האולימפיים שבפיסה (ר' קוניג 2005)
  • הקיסרים היו אלו שיזמו ויסדו פסטיבלים והעניקו להם את מעמדם הנישא, וזאת במקום התהליך המורכב של הכרה הדדית וקבלה שהיה במאה השלישית לפנה"ס.
  • מכיוון שלזכויות הכספיות שנלוו למנצח בתחרויות האתלטיקה היו השלכות כלכליות ברורות, רומא החליטה להתערב בסוגיית המעמד שניתן לפסטיבלים. כך מתנת התחרות הקדושה (dorea hierou agonos) היה למעשה כלי בידיו של הקיסר שיכול היה לבחור לאיזו פסטיבל שנערך בעיר מסוימת את המעמד של פסטיבל אתלטיקה מקודש. (Spawforth 1989, 194)

אולימפיה מיישרת קו ובכך מתחילה את התהליך שינטרל את ייחודה

אימוץ פולחן הקיסר (סקנלון 2002)

השושלת היוליו-קלאודית והמשחקים האולימפיים

טיבריוס אלוף אולימפי

מנצח בתתריפון

טיבריוס משתתף במשחקים האולימפיים של שנת 20 לפנה"ס.

  • Spawforth 2012, 164: השתתפותו הייתה חלק ממאמצי האישוש של אוגוסטוס לטובת המשחקים האולימפיים.

טיבריוס תועד כמנצח במרוץ מרכבות (מורטי 750; גרדינר 160, הערה).

גרמניקוס אלוף אולימפי

קלאודיוס והזיכיון האולימפי לתושבי אנטיוכיה

A history of Antioch in Syria: from Seleucus to the Arab conquest = Downey 1961 עמ' 197, הערה 147: it may be that such permission was sold on imperial authority as a means of strengthening the finances of the original Olympic Games"

דוגמאות לניסיון להתמודד עם התחרות:

  • מכירת הזיכיון למעמד איסו אולימפי כדרך התמודדות?
    • לבדוק אצל Crowther 2007
  • דוגמא לכך שמארגנים היו מוכנים לשלם כספים בכדי לזכות את הפסטיבל שלהם בשם אולימפי

ג'ון מלאלאלס מתעד כיצד אזרחי אנטיוכה שלמו לאליאנים עבור הזכות לקיים משחקים אולימפיים בסוריה.

    • Pleket 1978, 15-18.

נירון אלוף אולימפי

דוגמא נהדרת לחוסר האונים של מארגני המשחקים אל מול עוצמתו של הקיסר.

אהבתו של נירון לתרבות היוונית התגלתה כחיבוק דב.


נירון במשחקים האולימפיים של שנת 67 לספירה

מקורות עתיקים

פילוסטרטוס II, חיי אפולוניוס 5.7 (הטקסט ברשת) = נירון רצה להשתתף במשחקים האולימפיים כדי לקרב את היוונים ולהפגין את העליונות של רומא

סווטוניוס, נירון 23-25 (הטקסט ברשת) = נירון במשחקים האולימפיים

דיו קאסיוס 63.14

פאוסניאס 10.36.9

אוזביוס, כרוניקון פסחלא כרך ב', 273

סינקלוס (Syncellus), 340

זונרס (Zonaras), 11.12.596c

מחקר מודרני

  • Lee 2001, 4-5
    • האולימפיאדה ה-211 נדחתה משנת 65 לשנת 67 לספירה כדי שנירון יוכל להשתתף.
    • לראשונה נערך מירוץ מרכבות הרתומות לעשרה סוסים.
    • הוא זכה בשש תחרויות בסך הכול.
    • החשש של המארגנים מפני נירון הוביל לשילוב שלושה תחרויות חדשות בתחרות: מרכבות הרתומות לעשרה סוסים; תחרויות מוזיקה וטרגדיה; שירה וניגון על kitharode.

ר': Kennell (1988) - Nerwn Periodonikhs (PDF(

למה אלכסנדר ברומא?

לקרוא שוב את הסיכומים על: Spencer 2009 על דמותו של אלכסנדר ברומא.

Scanlon 2002

אלכסנדר ופומפיוס

הסיפור על סולה, פומפיוס ואלכסנדר

יוליוס קיסר ואלכסנדר

אוגוסטוס ואלכסנדר

קאליגולה ואלכסנדר

נירון ואלכסנדר

מסקנה: אם הקיסר הרומי הפך למקור הסמכות הבלעדי שעל פיו יקומו ויפלו פסטיבלים, או ינתן סיוע כלכלי, אין דמות מתאימה יותר מזו של אלכסנדר בכדי למשוך את תשומת הלב של המשחה הקיסרית.

למה מירוץ מרכבות?

הגישה העוינת של הרומאים לאתלטיקה הרומאית (Goldhill 2001, 1-2) - פלוטרכוס, שאלות רומאיות 273 = על הבוז שחשו הרומאים לאתלטיקה היוונית. אולי זה הניע את המחבר לבחור דווקא במירוץ מרכבות, שזכה לכבוד והערכה ברומא.

טיבריוס וגרמניקוס (אלכסנדר החדש) - השתתפו במרוץ המרכבות כחלק מהיותם רומאים או גם בגלל שאלכסנדר הגדול עשה זאת.

נירון מקים פסטיבל הלני בשם Neroneia - סווטוניוס, נירון 12.7.

אחרית דבר

הסיפור נבדה, והוצעו שתי מסגרות הסיטוריות שהתנאים מתאימים להולדת סיפור שכזה.

שתי התקופות הביאו עימן מציאות חדשה שהולידה אתגרים חדשים שעימם התמודדו מארגני המשחקים.

בשתי התקופות דמותו של אלכסנדר שמרה על מעמדה כפאראגון.

חלק נכבד מאוד מהסיפור הוא תפקידה של פורטונה, שהסתמכוץ יתר עליה הביאה את הקץ על ניקולאוס. ולמרות שאלכסנדר ופועלו תרמו רבות לפופולריות של אלה זו, הדומיננטיות שרדה היטב עמוק אל תוך התקופה הרומית - ר': התזה של שחר על סולה ונוס ופורטונה.

מירוץ המרכבות היה פופלרי הן ביוון והן ברומא.

השימוש בסיפור -כבר קרה:

גם אם היה זה ניסיון להיאבק בפסטיבלים החדשים או לנגח את הפיסטים - יש כאן דוגמא מובהקת לשימוש של מארגני המשחקים בסיפור בכדי להציג את עצמם באור חיובי.

ניסיון דומה לשימוש של היהודים בדמותו של אלכסנדר - Gruen 1998

למה התקופה ההלניסטית?

  • הטקסט חף מרמזים למעט רמז אחד עבה - המילה סטראפים.
    • פלוטרכוס, אלכסנדר 10 = אחשרפן של קאריה בשם Pixodarus, מציע את ביתו לנישואין עם בנו של פיליפוס (פיליפוס ארהדיוס), במטרה לכרות ברית עם מוקדון.
  • הנבל הוא ניקולאוס מאקרנאניה. מדוע?
    • הבחירה במלך של חבל ארץ שולי בארץ האם היוונית מאפשר להימנע מיצירת אנטגוניזם בקרב מרכזי כוח ביוון שמארגני המשחקים האולימפיים חושקים בתמיכתם.
  • אפשרות מרכזית - אמצע המאה השלישית לפנה"ס - הגרפים של פרינגטון.
  • האזכור לטיכא, אלת המזל והפהפכותה אשר מעמדה הפך למרכזי לאחר מות אלכסנדר ומלחמת הדיאדוכים
    • Spyridakis 1969, 42-3


הפריחה הספרותית במאה השלישית לפנה"ס


היתרון המרכזי של התקופה ההלניסטית הוא מצב העדויות הפנימיות, כלומר ציון שחלק מיריביו של אלכסנדר הינם בני סטראפים ושהסיפור הוא יווני ואין בו שום אזכור לרומא (ואכן ברומאנס אלכסנדר מבקר ברומא - איפה הסיפור?) - הסיפור הוא כולו יווני והמחבר נזהר היטב בדיוקו אך לא מספיק

למה המאה הראשונה לפנה"ס

רמז לטובת התקופה הרומית - אלכסנדר רוצה לנוסע למשחקים האולימפיים דווקא בפיסה ולא באליס או באולימפיה - קצת מוזר שהאליאנים יסכימו לקשר את המשחקים לעיר שעם תושביה נלחמו קשות על השליטה במשחקים, אבל ידוע שבתקופה רומית נולד הצורך להבדיל בין המשחקים האולימפיים המקוריים לאלה שנתכנו אולימפיים, ולכן הם זכו לכינוי - המשחקים האולימפיים שבפיסה.

ההיטפלות דווקא לאקרנאני - הרצון למצב ולייצב את מעמדה של אולימפיה כפסטיבל פאן הלני ולא לעצבן עיר מרכזית ביוון (לקחת מהסמינריון מדוע אקרנניה איננה חשובה.

סיכום

לאחר שעסקנו בסוגיית הבדיון מול היסטוריה והצבענו על התקופ השבה יכול היה להיווצר סיפור שכזה, הפרק הבא יעסוק בקשר החזק בין הרומאנס למציאות ההסיטורית באמצעות סיפור השתתפותו של אלכסנדר במשחקים האולימפיים, כלומר לראות כיצד הסיפור המתפתח ומשתנה לאור מצבם של המשחקים האולימפיים. קשר מובהק מתברר - שככל שחשיבותם של המשחקים האולימפיים דעכה בעת העתיקה ובימי הביניים, כך המקום של המשחקים האולימפיים באלכסנד רומאנס החל להיעלם עד שלא נותר ממנו זכר.