אלכסנדר בירושלם מתוס והיסטוריא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא

תרחיש המינימום

בתרחיש המינימום היתה מפגש בין נציגות מירושלם לבין קצונה בכירה של אלכנסדר, הוסדרו העניינים שדרשו הסדרה, ותו לא. כדי להתקדם מעבר לתרחיש מינימום צריך להתקדם בזהירות, בשני ערוצים:

  • גרעינים עובדתיים במֻיתולוגיא
  • נקודות ההסכמה של הסיפורים המֻיתיים.

הטיעון מן השתיקה וגרעינים עובדתיים

עיקרי Amitay 2010, Use and Abuse:

  • השתיקה הרבה פחות גורפת ממה שניתן לסבור במבט ראשון.
  • עדות פליניוס
  • קורטיוס על השומרונים: כנ״ל שמעון הצדיק, יוספוס, אפילו גביהא.
  • רמז למצור על צור אצל המקדונים הקופצים לתהום ברומאנס?

נקודות הסכמה

משותפים לכל ענפי המסורת:

  • אלמנט נהפוך הוא
  • עניין עמוק במקדש הירושלמי ובכלי הכהונה:
    • באפסילון משמשים כלי הכהונה כגורם המשכנע את אלכסנדר לכבד את אלהי ישׂראל.
    • בגביהא מגיע אלכסנדר עד ספו של קדש הקדשים ממש.
    • בשמעון הצדיק יש בשלושת ענפי המשנה איום ישיר של הכותים על המקדש. כמו כן יש דגש על בגדים לבנים, וביומא משובץ כל הסיפור אגב דיון ברשות לצאת עם בגדי הכהונה מן העיר.
    • ביוספוס מצוות הסיפור יחד עם התחרות שנפתחה למקדש הירושלמי מצד המקדש בגריזים מחד, ואלכסנדר מגיע להקריב במקדש בירושלם מאידך.
    • קישורים נוספים לאלכסנדר והמקדש:
      • מסורות אלכסנדר ושלמה
      • במדרש עשׂרת מלכים (שגם בו מופיע שלמה) יש התקדמות מנבוכדנצר מחריב המקדש לכורש שהרשה להקימו מחדש, ומשם לאלכסנדר שמקריב בו. ההתקדמות מכורש לאלכסנדר כרוכה גם בהכרה באל (כורש עוד לא, ככתוב בישעיהו מה; אלכסנדר כבר כן).

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא