אלכסנדר בירושלם שמעון הצדיק

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא

טקסט

  • Tropper 2013 ע 137: גרסת הבבלי וכ״י פרמא למגילת תענית מספיק קרובים כדי להחשב גרסא אחת; כ״י אוקספורד שונה, אבל נחות בשל שיבושים. ברור שהשלוש מגיעות ממסורת אחת.

נושׂאים

אנטיפטריס

  • גוטמן 1940 ע 294: פגישה כלשהי ודאי שנערכה, ואנטיפטריס היא מקום הגיוני עבורה. כאן יש בדל עובדתי בבליל האגדות.
  • Tropper 2013 ע 143: אנטיפטריס היא מקום הגיוני עבור ירושלמים לתפוס את מי שנוסע בכביש החוף, ואין לראות באזכורה סימן לרקע היסטורי עובדתי לסיפור (כך Goldstein 1993 73, גולן 1982 50).


עוד מקומות בחז״ל:

  • (בימי חזקיהו) בדקו מדן ועד באר שבע, ולא מצאו עם הארץ; מגבת ועד אנטיפרס, ולא מצאו איש ואשה תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה. (בבלי סנהדרין צ"ד)
  • בראשית רבה סא ג - תלמידים של עקיבא מגבת ועד אנטיפרס

בטיס, קוצים וברקנים

ציינו קשר בין בטיס לקוצים והברקנים:

  • גוטמן 1940 ע 282
  • גולדשטיין 1993 ע 97
  • טרופר 2013 ע 151,

Goldstein 1993 ע 97: שילוב של התעללות אלכסנדר בגופת הקטור עם ענישת גדעון את אנשי סוכות (שופטים ח ז-טז). מעניין שבזמן שכותבים גוים רואים בזה מעשׂה נוולה מצד אכילס, הרבנים מתגאים בכך מול השומרונים (אבל לא רואים בזה תקדים שצריך ללכת בעקבותיו...).

  • הזיהוי עם סוכות וגדעון מקובל על טרופר 2013 ע 144.

Tropper 2013:

  • 144: משׂחק המילים בין ״מסורות״ ו״מסורין״ מרמז פה על מידה כנגד מידה גם בענישה
  • 144: ענישת הקוצים והברקנים מרמזת שהרבנים שמעו על אלכסנדר ובטיס, והחליטו להחיל אותו עונש על השומרונים.
  • 145: אולי הקישור לגדעון מרמז להריסת שכם על-ידי אבימלך בנו

השווה בבלי סנהדרין כו, בעקבות גוטמן 1940 281, Tropper 2013 ע 144 ה 86.

מתי נכתב הסיפור?

Tropper 2013

  • 115: It seems quite possible that the rabbinic account of this legend was already formulated in tannaitic times.
  • 148: נשען על סיפור יוספוס, או על סיפור דומה לזה של יוספוס Jewish Antiquities-like traditions

ספרותיות

Tropper 2013

  • 146-148: מציג ניתוח כיאסטי של הסיפור, לפיו רגע השׂיא של הסיפור הוא המפגש בין אלכסנדר ושמעון, השתחוות וההסבר לה.
  • 149-153: כשם שסיפורו של יוספוס בנוי לפי מודל של ספר דניאל, סיפור שמנ״צ בנוי לפי הדגם של מגילת אסתר. כמוה, יש כאן נהפוך הוא. כמוה, יש כאן הסדרה של חיים יהודיים תחת שלטון זר.

בין כורש ואלכסנדר בספר 11

  • בראשית קדמוניות 11 מביא יוספוס מדברי ישעיהו מד-מה, ביחס להצלחתו הצפויה של כורש.
    • הוא אפילו אומר שכורש עצמו קרא את הנביא!
    • הוא לא מציין שני דברים שמופיעים בפרק
      1. שכורש הוא רועה ומשיח
      2. שנצחונותיו של כורש הם פעולת יהוה
    • אבל יוספוס ודאי הכיר את הדברים (לבדוק גם מגילת ישעיהו, תר״ש) – לשתיקה זו יש משמעות
  • בסוף הספר יש חזרה למוטיב האל המרומם ומצליח בידו של מלך זר – הפעם אלכסנדר
    • כמו כורש, גם אלכסנדר נחשׂף לספר נבואה, הפעם דניאל
  • בין כורש לאלכסנדר
    • סופרים זרים (ראה באלכסנדר לישוע פרק 7)
    • מדרש עשׂרת מלכים
  • האל המצליח ביד מלך זר מיוחס לאלכסנדר בסוף הספר, ולא לכורש בתחילתו – מהלך מודע של יוספוס שיש לו משמעות ספרותית אך גם היסטוריוסופית-תאולוגית

שאלות פתוחות:

  • איך מסתיים ספר 10
  • איך משתלבים דברי יוספוס על דניאל במערך הזה?

מחקר

Tuland, C.G., 1966. Josephus, Antiquities, Book XI: Correction or Confirmation of Biblical Post-Exilic Records?. Andrews University Seminary Studies (AUSS), 4(2), 176–192. HAVE PDF

גאלוס, ארקסינס, ר׳ יונה ור׳ יוסי

ר׳ יונה, שארסקינס קם לפניו ולפני ר׳ יוסי (ירושלמי ברכות פרק ה הלכה א), ואמר שראה דמותם במלחמה ועל ידי כך נצח, הוא הוא ר׳ יונה שמדווח על מסעו של אלכסנדר לשמים (ירושלמי עבודה זרה ג א=מב ג)

מבוא לספרות מחקר על המרד: Sivan, Hagith. 2009. Palestine in late antiquity. Oxford: Oxford University Press. עמודים 137, 319. בחיפה: DS112 .S57 2008, ב-SAGE י XVI 14561



ביתנושׂאיםהקדמותהרומאנס היווניגביהא בן-פסיסאשמעון הצדיקיוספוסאבות כנסיה ושאר בֻּזנטיםהרומאנס הסוריהרומאנס העבריהגרסא השומרוניתמתוס והיסטוריא