דת ומדינה ברומא - תשעח

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

על הקורס

נושׂאים לדיון בכתה

מבוא

31 אוקטובר

קריאת רקע:
שצמן 1989, 313-333.

לדיון:

  • בעיית המקורות
  • שמרנות וחדשנות
  • משפחה וחקלאות לעומת דת המדינה
  • ישויות אלוהיות ללא דמות וסיפור
    • וארוֹ על העדר הצלמים, אצל שצמן 1989, 325 (תרגיל איתור מראה מקום).
    • האמנם ללא סיפור? בסיס האמונה הדתית
  • נומא ו״יסוד״ הדת הרומית
  • לוח השנה כבסיס לישות הפוליטית (ולידיעות שלנו) — לוחות שנה וה-Fasti של אוֹבידיוּס
  • pax deorum
  • דיון במקור עתיק: קיקרו, על תשובת ההארוספיקים, 19 (Cicero, On the Response of the Haruspices); עם קריאת רקע אצל בירד 2012.

גירוש פולחן בככוס

לקראת 7 נובמבר לקרוא:

  • ליוויוס 39.8-19 = Livy, Ab Urbe Condita 39.8-19.
    • מבחר תרגומים לאנגלית (ראו בצד הימני של העמוד) תוכלו למצוא בקישור לטקסט באתר פרסאוס. בדקו איזה תרגום נוח יותר. ואם יהיה צורך, תוכלו להשוות בין הגרסאות במקומות חשובים.
  • רידל 2012 (ראו ברשימה הביבליוגרפית).

לקראת 14 נובמבר:

  1. לקרוא שוב גם את ליוויוס, גם את המאמר של רידל.
    • תוך כדי קריאת ליוויוס סמנו לעצמכםן אילו נושׂאים בטקסט משקפים היבטים של הדת הרומית שכבר הספקנו לדבר עליהם, ואילו שאלות מעניינות יכולות להעשיר את העבודה הסמינריונית שאפשר לכתוב על הנושׂא.
    • תוך כדי קריאת רידל סמנו לעצמכםן לאיזה כיוונים אפשר לפתח את הדיון מבחינת המקורות, הניתוח, ונקודת המבט המתודולוגית.
  2. על סמך כל מה שאמרנו בכתה עד כה, נסחו שאלה, כתבו לה תשובה בת 300 מילה (10% סטיית תקן), ושלחו לי הן את השאלה הן את התשובה בדוא״ל עד מוצ״ש, 11 נובמבר, 23:59.

אוגוסטוס והדת הרומית

לקראת 21 נובמבר:

  • לקרוא עמית 2002, 151-186.
  • לקרוא גלינסקי 2007, 71-82.
  • משׂימה: ציינו לעצמכםן נושׂאים שיכולים לפרנס עבודה סמינריונית, והציעו צעדים להתחלת המחקר.

לקראת 28 נובמבר:

  • לקרוא שוב את גלינסקי
  • לנסח שאלת מחקר בתחום הכללי של דת ומדינה בתקופת אוגוסטוס
  • לנסח פסקא המסבירה את השאלה
  • לרשום רישום ביבליוגרפי אקדמי מלא של חמישה פריטי מחקר רלוונטיים
  • לשלוח לי הכל בדוא״ל עד 27 נובמבר 23:59.

לקראת 5 ו-12 דצמבר:

  1. לקרוא את Res Gestae Divi Augusti (למשל כאן).
  2. לברר:
    1. מה היצירה ומי כתב אותה, מתי, באיזו שׂפה וכו׳.
    2. מושׂגי יסוד, שמות, ושאר מילים לא ברורות בטקסט
  3. לחשוב:
    1. איזה מקום תופסים ענייני דת שונים במסגרת הכללית של היצירה?
    2. אילו היבטים דתיים זוכים להדגשה, ומדוע?

שבוע עבודות

ב-19 דצמבר לא יתקיים שעור בכתה.

  • במקומו, נעבוד אונליין על בחירת והגדרה של נושׂאים לעבודות הסמינריוניות. בשלב הראשון תבחרו נושׂא מתוך הרשימה המצורפת למטה, או לבחירתכםן. נצלו את השבוע הקרוב כדי לערוך היכרות ראשונית עם התחום, עם המחקר המודרני עליו, עם המקורות העתיקים הראשיים, ועם שאלות עקרוניות שכבר נשאלו ושראויות להשאל.
  • עד 19 דצמבר תשלחו לי דוא״ל ובו פירוט של כל הללו: הגדרת הנושׂא, פריטים ביבליוגרפיים חשובים, מקורות עתיקים חשובים, שאלות עקרוניות.
  • אני אענה בדוא״ל במהלך השבוע, ואתםן תנצלו את הזמן עד לשעור הבא בכתה, ב-26 בדצמבר, כדי לקדם את נושׂא המחקר.

רומא והנצרות: טקיטוס, פליניוס והרדיפות

לקראת 26 דצמבר

שני סיפורי יסוד מתחילת מערכת היחסים של רומא עם הנצרות:

  1. טקיטוס, Annales 15.44 (אנגלית)
  2. פליניוס הצעיר, מכתבים 10.96-97 אנגלית, לטינית

לקראת 2 ינואר לקרוא:

  1. פליניוס הצעיר, מכתבים 10.96-97 אנגלית, לטינית
  2. אמלינג 2010 (להורדת הספר בו נמצא המאמר)
לקראת 9 ינואר —
  • לקרוא שוב את המכתבים של פליניוס ושל טריאנוס
  • לקרוא את וולש 1991 (קישור למאמר בג׳ייסטור)
  • לשלוח לי פסקא, או תרשים כדורים, על סמך המכתבים של פליניוס וטריאנוס. בכתה נראה מה שלחתםן לי, ואיך הדברים מתחברים ומתקשרים לנקודות שכבר העלינו. יש לשלוח לי את החומר עד יום ראשון (7 ינואר) בלילה.

נושׂאים לעבודה

  • ״יסוד״ הדת הרומית על-ידי נומא
  • לוח(ות) השנה של רומא העתיקה
  • סרוויוס טוליוס והטֻירניא בחסות האלים
  • יסודי המקדשים בסוף תקופת המלוכה וראשית הרפובליקא
  • קלאודיוס פּוּלכר (קונסול 249 לפנ׳) והתרנגולות
  • המשבר של מלחמת חניבעל: קרבנות אדם ואימוץ אלוהויות
  • קלוֹדיוס, אשת קיסר והמיסתורין של האלה
  • יוליוס קיסר ויסוד לוח השנה היוליאני
  • ה-Fasti של אובידיוס
  • קלאודיוס והדרואידים
  • ה״הדלעה״ של קלאודיוס
  • הנבואות על וספסיאנוס
  • דומיטיאנוס ״אדון ואל״, ורדיפות היהודים (והנוצרים?)
  • אלגבלוס והאלים הסוריים
  • איסיס ברומא
  • יופיטר דוֹליכֵנוס
  • מיתרס ומיתראיזם
  • בתולות וסטאליות

ביבליוגרפיא

אמלינג 2010: י Ameling, Walter. 2010. “Pliny: The Piety of a Persecutor”, in (eds.) Myths, Martyrs, and Modernity: Studies in the History of Religions in Honour of Jan N. Bremmer. Leiden: Brill, 271–99.

בירד 2012: י Beard, Mary. 2012. "'Response of the Haruspices' and the Voice of the Gods", Journal of Roman Studies 102: 20–39. למאמר ב-Jstor.

בירד-נורת׳-פרייס 1998: י Beard, Mary, John North, and S. R. F. Price. 1998. Religions of Rome (2 vols.). Cambridge: Cambridge University Press..

גלינסקי 2007: י Galinsky, Karl. 2007. "Continuity and Change: Religion in the Augustan Semi-Centur y", in Rüpke, J. (ed), A Companion To Roman Religion, Malden, MA: Blackwell-Wiley, 71-82.

וולש 1991: Walsh, Joseph J. 1991. "On Christian Atheism", 45: 255-77.

עמית 2002: עמית, משה. 2002. תולדות הקיסרות הרומית. ירושלם: מאגנס.

רידל 2012: Riedl, Matthias. 2012. "The Containment of Dionysos: Religion and Politics in the Bacchanalia Affair of 186 BCE", International Political Anthropology, 5:113-133.

שצמן 1989: שצמן, ישׂראל. 1989. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: מאגנס.

אנציקלופדיות ולקסיקונים

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב.
  • OCD = Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 2012. The Oxford Classical Dictionary 4th ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • BNP = Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.