הולדת תרבות המערב

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
The west.png

על הקורס

קורס זה ינסה להציג את שורשיה והתפתחותה של תרבות המערב, מראשית תקופת ישובי הקבע באזור מזרח הים התיכון ועד לקיסרות הרומית בגדולתה. מדרך הטבע, נושׂא נרחב כל-כך מחייב אותנו למבט ממעוף הציפור, בו נקריב את הפרטים הקטנים לטובת התמונה הגדולה.

הקורס מיועד לתלמידות ולתלמידי הטכניון, במסגרת שעות בחירה בלימודי-רוח, ויערך בימי שני, 10:30-12:00, באולם 343 בניין פישבך.

בסוף הקורס תערך בחינה, בפגישה האחרונה של הסמסטר: 25 יוני. הבחינה תכיל 34 משפטים, לגביהם תצטרכו להחליט אם הם נכונים או לא-נכונים. על משפט נכון להיות נכון בכל חלקיו. כל משפט יזכה בשתי נקודות. המשפטים יתבססו על החומר שנלמד בכתה, ושמופיע באתר. סיכומי השעור שמועלים לאתר נבדקו על-ידי ואפשר לסמוך עליהם. מאידך, אין כל התחייבות לכיסוי מלא של החומר בסיכומי השעור. השעור הראשון (״לפני ההיסטוריא״) לא נכלל בחומר לבחינה.

השעורים

  1. הולדת תרבות המערב - לפני ההיסטוריא
  2. הולדת תרבות המערב - האימפריות הגדולות
  3. הולדת תרבות המערב - עידן המהפכות (שני חלקים)
  4. הולדת תרבות המערב - הרעיון הפוליטי (שלֹשה חלקים)
  5. הולדת תרבות המערב - העולם ההלניסטי
  6. העולם הקלאסי והמונותאיזם (א) - שעור 11 בהעולם הקלאסי - מתוקשב
  7. הולדת תרבות המערב - רפובליקא ואימפריא
  8. הולדת תרבות המערב - מרפובליקא לקיסרות
  9. הקיסרות הרומית - שעור 10 בהעולם הקלאסי - מתוקשב
  10. העולם הקלאסי והמונותאיזם (ב) - שעור 12 בהעולם הקלאסי - מתוקשב
  11. הולדת תרבות המערב - הקיסרות הרומית וקץ העת העתיקה

המבחן

איך יראה המבחן?

  • המבחן יכלול 34 היגדים (משפטים בודדים או צירופי משפטים). כל אחד מהם נכון, או לא-נכון. עליכן ועליכם לסמן היגדים נכונים ב"א" או "1", והיגדים לא-נכונים ב"ב" או "2" (בהתאם לדף התשובות).
  • כדי שהיגד כלשהו יחשב כנכון, עליו להיות נכון כולו, על כל פרטיו וחלקיו.
  • כל החלטה נכונה מזכה ב-3 נקודות. ציון עובר בבחינה: 60. ציון מקסימלי אפשרי: 100.

כיצד להתכונן?

  • עברו על הסיכומים שכתבתםן לעצמכםן במהלך השעורים. השוו אותם עם הסיכומים שעלו לאוויר באתר, ועם תבניות השעור (הנקודות) ששימשו אותי בזמן ההרצאות.
  • הסיכומים באתר (תודה לבעז!) נערכו קלות על ידי, ואין בהם טעויות. עם זאת, השארתי בהם את הלשון הדיבורית, ולא העברתי אותם לעברית ספרותית.
  • באופן כללי, המבחן יתמקד יותר בהבנה של תהליכים כלליים, ופחות בשמות ובתקופות. עם זאת, אין לוותר כליל על הסידור הכרונולוגי של הארועים, ועל אישים חשובים שנזכרו בהרצאות וששמם נזכר בתבנית השעור (הנקודות).

היגדים לדוגמא:

  1. האמפריא האשורית פִּתחה את מנגנון הגליית האליטות כדי למנוע מרידות. — נכון.
  2. הכֹּהנים העתיקים במצרים, בשומר ובאכד המציאו את הכתב לצורך שימור מיתוסים קדומים. — לא נכון. העדויות מראות שהטקסטים הראשונים כללו ניהול מלאי והנהלת חשבונות, ושכתיבת מֻיתוסים היתה תוצר לוואי של המצאת הכתיבה.
  3. המשׂחקים האולֻימפיים היו פתוחים לבני כל הדתות, העמים והלאומים, אך לא לנשים. — לא נכון. המשׂחקים האולֻימפיים אמנם נועדו לגברים בלבד, אך רק ליוונים (וראו הסיפור של אלכסנדר מלך מקדון שהוזכר בכתה).
  4. הקנסוס הרומי היה מפקד אוכלוסין קדום. כל חמש שנים כוננה הקהילה הרפובליקנית את עצמה מחדש באמצעות הגדרה מחדש של הגוף האזרחי. — נכון.