הלצר 1986

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ה

הלצר, מיכאל.1986/89."גישה חדשה לבעיית הנשים הנכריות בספרי עזרא ונחמיה" שנתון למקרא ולחקר המזרח הקדום 10. ע"מ 83-92.

סיכומים

עמוד 83: אריסטו ב'פוליטיקה' על בעיית ההרחבה והצמצום של חוג האזרחים בעלי זכויות: המצב הוא נזיל תלוי בנסיבות.

הערה 2 על חקיקת פריקלס.

בהמשך על אישים שלא היו אזרחים מלידה.

עמוד 84: חוק פריקלס זכויות אזרח רק ליליד ששני הוריו אזרחים. כתוצאה מהחוק יותר מ-4500 אזרחים נמכרו לעבדות.( מוטי: יותר גרועים מהיהודים...). בהמשך מראה איך האזרחות ניתנת ונלקחת על פי צרכי הפוליס.

עמוד 85: היה איסור על נישואין בין אזרחים מערים שונות, מביא דוגמאות.

עמוד 86: הגענו לנשים הנכריות כל ההערות בעמוד הזה מעניינות. מעלה כאן את ההסברים הרגילים לגירוש:

  1. הכרח בכדי לשמור על קיומו של כם קטן בין עמים אחרים.
  2. ישנו הטיעון החברתי- הערה 18.

דוגמאות לנישואי תערובת מן העבר - השמות המוכרים משה, דויד, שלמה...

עמוד 87: האיסור מהמקרא, לא מעניין שוב פירוט העמים מול מגילת רות... אח"כ מביא את ויינפלד הבדלנית מול האוניברסליסטית שהיו קיימות בתקופה זו ושואל למה ניצחה הבדלנית.

עמוד 88: הערה 25 על הזמנים, מי קדם למי, מקבל שעזרא קדם. אח"כ הסבר על האיסור, האיסור ביולוגי ולא אתני.

עמוד 89: עזרא לא רוצה לייהד או לגייר אלא לגרש. אין תזכורת לגברים. הלצר מציין שבימי זרובבל לא היה גירוש דומה(מוטי: למרות שלא הסכמו לשתף בבניית המקדש.)

עמוד 90: סיפורי נחמיה.

עמוד 91-92: מדוע גורשו הנשים? מדוע חל איסור על נישואין עם בני עם אחר? כי לפי מה שכתוב בנחמיה ה ניתן להבין שחוג ראשי האבות התרחב, כלומר התרחבה האוכלוסייה בעלת הזכויות.

הלצר טוען שכמו בפוליס כך ביהודה הצמצום מגיע לאחר שהאוכלוסייה האזרחית רחבה מספיק.

הערות

נמצא בשימוש ב...

תשע מונותאיזם עבודה מסכמת מוטי נניקשוילי

קישורים נוספים