חברה ומשטר ברומא הרפובליקנית - תשעז

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מה בתכנית?

מבחינת התוכן מחולק הקורס לשני חלקים ברורים, לפניהם הקדמה, ובעקבות כל אחד מהם סוג של אחרית דבר. בחלק הראשון נעסוק באופן בו התהוותה וצמחה השיטה הרפובליקנית ברומא. בחלק השני נזנק קדימה בזמן, ונראה מה עלה בגורלם של מוסדות הרפובליקא משנאלצו לשׂאת על גבם עולה של אימפריא גדולה שנכבשה בין לבין.

הערכה

ההערכה בקורס מבוססת על שלושה תרגילים, מבחן (שיערך במהלך הסמסטר) ותרגיל כתיבת ערך ויקיפדי. תאריכי ההגשה של התרגילים השונים מפורטים בחלק התוכן. התאריכים קשיחים, נא לקחת זאת בחשבון ולפנות זמן מראש! הנחיות מפורטות לכל תרגיל תפורסמנה בהמשך. הציון יחושב באופן הבא:

  • שלושה תרגילים: שליש מהציון הסופי.
  • מבחן: שליש מהציון הסופי — 1 יוני
  • ערך ויקיפדי: שליש מהציון הסופי — 20 יוני
  • השתתפות בכתה ו/או תרומה מיוחדת לשעור ילקחו בחשבון באופן נפרד.

תוכן

הרפובליקא המוקדמת: הבּניה

חלק זה של השעור מבוסס על הפרשנות של טים קורנל, בספרו המבריק ופורץ הדרך: The Beginnings of Rome. במסגרת השעור המתקדם נלך בדרכו הפרשנית של קורנל. לבעלות/י עניין מיוחד אני ממליץ לרכוש את הספר ולהתעמק בהתלבטויות ובנימוקים שהביאו את קורנל למסקנותיו. לאורך הדרך ציינתי אילו חלקים מהחומר באתר לקוחים מאילו עמודים בספרו.

  • פרטי הספר המלאים: Cornell, T.J. 1995. The Beginnings of Rome. London, New York: Routledge

המקורות

שבוע 1 (8-9 מרץ) יכלול: סקירה קצרה אודות ההקשר ההיסטורי הכללי של המדינה הרומית; ההקשר הגאוגרפי בה נוסדה וצמחה העיר רומא; והמקורות העתיקים העומדים לרשותנו.

מטלות:

  • לקרוא את הדף מקורות לקדמוניות רומא מתחילתו ועד סופו, בעיון.
  • לברר מיהו פוליביוס
  • להתמקד בקטע המתורגם של פולֻיביוס, על מסורות משפחתיות.
  • להביא לכתה—בכתב!—שאלה, שלדעתכן/ם אפשר לענות עליה, אפילו חלקית, באמצעות הטקסט של פוליביוס.

הרקע המלוכני

15-16 מרץ:


שעורי בית ל-4 אפריל:

  • לקרוא שוב בעיון את הפרק על סרוויוס טוליוס
  • לעיין שוב בדוגמת השאלה והתשובה המופיעה בדף השׂיחה, ולהשוות עם הסידור שהצעת את/ה, ועם ניסוחי השאלה והתשובה שלך.
  • לעבור בקפידה על חלק 1 בפרק על סרוויוס טוליוס (מי היה, וגו׳)
  • לכתוב סדרה של משפטים, המביעים רעיונות שונים שכדאי לכלול בתשובה.
  • להביא את סדרת המשפטים בכתב לכתה.


התרגיל הראשון יוגש ביום א, 9 באפריל!

  • קראו שוב בעיון את סעיפים 2–3 בדף התוכן על סרוויוס טוליוס.
  • חזרו על ההליך שבצענו בשעורי הבית ל-4 אפריל, וכפי שתרגלנו בכתה (וראו שוב בדף השׂיחה).
    1. ניסוח משפטים ורעיונות חשובים ומעניינים שכדאי להזכיר
    2. גיבוש המשפטים והרעיונות הללו לכלל חיבור של 450–600 מילה.
    3. ניסוח שאלה, שהחיבור מהווה לה תשובה ישירה ומלאה.
  • הגשת התרגיל לדוא״ל שלי, בקובץ docx, rtf, pages, pdf או ישירות בדוא״ל עצמו.
  • יש להקפיד על הגהה וניסוח!

הולדת הרפובליקא

תזכורת: השעורים של 19-20 אפריל לא יתקיימו לרגל קמפוס רומא.

לקראת 26 אפריל:

  • יש לקרוא את המהפכה הרפובליקנית.
  • יש לערוך רשימה (בכתב) של שאלות המפתח העולות בפרק העומדות בלב הבעיות המרכזיות בהבנה ובשחזור של הולדת הרפובליקא.

פטריקים, פלבאים ומלחמת המעמדות

לקראת 3-4 מאי קראו את הפרק פטריקים, פלבאים ומלחמת המעמדות.

הטקסט שיעמוד בלב הדיון הוא Livius 2.23.

כמו כן קראו את:

אגב הטקסט של ליוויוס, ענו בכתב (לא להגשה) על השאלות הבאות:

  1. איך נסדר את הנקודות הבאות כחיבור רציף, בו דבר מוביל לדבר?
  2. אם החיבור הנ"ל הוא התשובה, מה השאלה?
  • ההבדל במעמד ה"פלבס" בימי מלחמה לעומת ימי שלום
    • ממה נובע ההבדל?
  • מוסד שעבוד הגוף (nexum) ותפקידו (או שימושיו) בחברה ובכלכלה ברומא
  • מלחמה עם הוולסקים
  • כולם מסתכנים במידה שווה בשׂדה הקרב, אבל לא נהנים מאותן זכויות פוליטיות
  • אנאכרוניזם תרגומי ביחס למונחים: "אבות" ו"סנאטורים" מצד אחד, ו"פלבס" או "פלבאים" מצד שני.
  • רומא ככוח כובש – אימפריאליזם כתרופה לבעיות חברתיות

תריסר הלוחות

לקראת 10-11 מאי:

לקראת 17 מאי:

משברים ופתרונות

לקראת השעור קראו את הפרק הבא: משברים ופתרונות

הברית ההיסטורית

לקראת השעורים של 24–25 מאי יש לקרוא את הפרק הברית ההיסטורית.

לקראת 25 מאי: לקרוא את ליוויוס 6.35-42

המשך הסמסטר

1 יוני: ערכים ויקיפדיים, הכנה — לקראת השעור עליכםן:

  1. לפתוח שם משתמש בויקיפדיא! (למי שאין) — שתי נקודות מהציון הסופי!
  2. להרשם בדף הזה
  3. להתחלק לזוגות לעבודה על הערך (ערבית-עברית: יתרון)

תרגיל 3:

  1. קראו את ליוויוס 6.35-42
  2. חברו שאלה, וכתבו חיבור תשובה, שיתבסס באופן משמעותי על הטקסט של ליוויוס.
  3. לאחר כתיבת החיבור חִזרו לשאלה, ונסחו אותה מחדש כך שתתאים באופן מושלם לתשובה.
  • תרגיל זה מסכם את שלב התרגילים הקטנים של מהלך הסמסטר. הצלחה בו יכולה לאזן ולטשטש הערכות פחות-טובות בתרגילים הקודמים.
  • אורך החיבור: לא יותר מ-1000 מילה.
  • הקפידו על איות וניסוח!
  • מועד הגשה: 1 יוני

הדרכה ויקיפדית

ב-1 יוני יערך השעור בחדר 7036 בבניין רבין

ארוע חוגי — חלוקת מלגות וציון סוף שנה: בתאריך 4.6.17 בשעה 16:00 במצפור אשכול

coda: האחים הגראכּכים

לקראת 7-8 יוני יש לקרוא:

  • שצמן, ישׂראל. תש״ן. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: מאגנס. 334-355.
  • פלוטארכוס, חיי טיבריוס גראכּכוס (ראו קובץ במוּדל).

14-15 יוני: כנס אגודה לקידום לימודים קלאסיים

השלמת ערכים ויקיפדיים: (הגשה 20 יוני)