מוטי נניקשוילי עבודה מסכמת תשע מונותאיזם - סיכום

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

חזרה לעמוד הראשי


לסיכום, במאה החמישית לפני הספירה מגורשות 113 נשים יחד עם ילדיהן, על ידי עזרא ורעיו. השאלה שחיבור זה ניסה לענות עליה הייתה, מדוע גורשו? החיבור בנוי משלושה פרקים מרכזיים, בפרק הראשון ניסיתי להראות שאותן "נשים נכריות" לא היו בכלל נכריות, רובן ככולן היו מאמינות יהוה, וחלקן הגדול אף היה משארית הפליטה שלא הוגלה בגלויות ישראל ויהודה. כלומר הטיעון הראשי, הדתי, למעשה חמור שכזה, לא עומד כאן, הנשים המדוברות לא היו נכריות במובן שאנחנו מפרשים נכריות (בטח לא מדובר בנשים שעליהן אסר גם משה להתחתן).הפרק השני ממשיך ומראה שהיה מיסיון יהודי, לא במובן הנוצרי שאנו מכירים, אבל העובדה הייתה שרבים הצטרפו לדת היהודית והפכו למאמינים ביהוה, ימה שמחזק את הטיעון לגבי הנשים ,ששוב, לא היו כנראה כל כך נכריות. ולסיום בפרק השלישי והאחרון הראיתי את המקובלות במחקר לגבי גירוש הנשים, הדעות רבות ומגוונות, אך הטיעון הפוליטי, מאבק הכוחות בין השבים, לאליטה הקיימת נראה לי הנכון ביותר. כל המבנה של ספר עזרא, כל האמירות מאוחר יותר לגביו,(ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל, אילמלא (לא) קדמו משה". חז"ל משווים בין משה רבנו לעזרא הסופר), שבי הגולה רוצים להפוך לשליטי הארץ כדי לעשות זאת הם עושים דה לגיטימציה לאליטה השלטת ומנכסים לידם את חוקת משה (וחשוב מכך את הזכות לפרשה). חלקן של הנשים הנכריות הוא בדה לגיטימציה שנעשה לאותן משפחות שהתחתנו עמן, בעיקר משפחתו של הכהן הגדול, בנוסף לדעתי, המחבר משחק כאן משחק עם דימויו של עזרא כמשה(ומצליח) ומעלה את עניין הנשים לצורך כך(לדעתי הייתה למחבר ראייה היסטורית מצוינת - עזרא נתפס כמנהיג גדול שווה ערך למשה).

בסופו של דבר, לתפיסתי, הנשים הנכריות הן פיונים במשחקו הפוליטי של עזרא, הוא מגרשן ללא תנאי ועושה זאת בזכות פרשנות מפוקפקת לתורת משה. לשמחתי בתווך הקצר תפיסת זרע הקדש נחלה מפלה קשה(החשמונאים והגיור), אך לצערי הרבה מסיפור עזרא והנשים(והילדים) הגיע כם לימינו אנו.