מיתוס והיסטוריא - תשעח

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מטלות והערכה

במסגרת הקורס יש שתי רמות אפשריות להגשת המטלה המסכמת: (א) עבודה סמינריונית (היקף 6000-8000 מילה); או (ב) עבודה קטנה (3000-4000 מילה). בשתי הרמות מוגדרת ההשתתפות בקורס ברמת עובר/לא עובר. ההערכה תמסר לתלמידות/ים בכתב ובפירוט, על סמך המטלות המוגשות. בשתי האפשרויות יש לכתוב לעניין בלבד, ללא מריחות כלל. בשתי האפשרויות חובה להתיעץ אתי לפני בחירת הנושׂא לעבודה.

מסלול העבודה הקטנה מכיל שלושה נתיבים:

  1. ניתוח מאמר או ספר: במסלול זה תבחרו פריט אקדמי מחקרי (ספר, מאמר וכיו״ב) העוסק בשאלות מֻיתוס והיסטוריא, ותנתחו אותו באופן יסודי ביותר. הניתוח יכלול בדיקת הערות השוליים, התייחסות למהלכים הרטוריים של הכותב/ת, אופי ההתייחסות למֻיתוסים (מתודולוגיא), והערכה שלך את מידת התקפות והשכנוע של הטיעון המרכזי. יש לצרף עותק של פריט המחקר לעבודה בעת ההגשה.
  2. ניתוח מֻיתוס: במסלול זה תבחרו מקרה מבחן של מֻיתוס והיסטוריא מתוך המרחב הכללי של תרבות המערב בעת העתיקה. כאן תנתחו את המיתוס בכלים שלמדנו בכתה, ותתייחסו אליו הן במסגרת המתודולוגית-תאורטית הכללית, הן כמופע ספציפי התלוי בזמן ובמקום.
  3. סיכום הקורס: במסלול זה תכתבו חיבור, שיהוה (כביכול) הכנה, או אולי אפילו תחליף לקורס, עבור תלמידותי העתיד. איך אפשר להסביר ב-3000 עד 4000 מילה את כל מה שצריך לדעת כדי להצליח בקורס, מבלי להיות נוכח/ת בו?

נושׂאים לדיון

מבוא

30 אוקטובר

קץ ההיסטוריא

6 נובמבר

חוב מהשעור הקודם:
הנה הקטע מתוך ״ספרות זולה״ שלא הצלחתי להקרין בכתה. תמצאו שם דיון מרתק בסוגיית האמת והעובדות. מומלץ לצפות בכל הסרט, כמובן. יש בנטפליקס.

לשעור הבא:

  • לקרוא את מאמרו של פראנסיס פוקויאמא, End of History?: למאמר
  • ואת חזון יוחנן, מתחילתו ועד סופו. (מתחיל קצת איטי, אבל מלא אקשן ולא ארוך).
  • כמובן, יש לברר מה טיבם של שני הטקסטים, מי כתב אותם, מתי ובאיזו שׂפה.

אמונה, מֻיתוס וביולוגיא

13 נובמבר

לקריאה:

  1. .Ustinova, Yulia. 2009. "Cave Experiences and Ancient Greek Oracles", Time and Mind: the Journal of Archaeology, Consciousness and Culture , 2: 265–286.
  2. .Herman, Gabriel. 2011. “Greek Epiphanies and the Sensed Presence”, Historia 60: 1–31.

קהילות מדומינות

20 נובמבר

לקריאה:

  • Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities. London: Verso. 1–7.
  • הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר, 29-47, 104-138, 211-247.

לוי-שטראוס וסטרוקטורליזם

לקראת השעור של 27 נובמבר יש:

  • לקרוא: Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", The Journal of American Folklore 68: 428-444
    • נסחו לעצמכםן: מהם העקרונות והכלים שמציע לוי-שטראוס לניתוח מֻיתוסים?
  • לקרוא את הגרסאות הללו למֻיתוס של מרסֻיאס:
    1. Diodorus Siculus 3.59.1-6 י תרגום אנגלי.
    2. Apollodoros, Library 1.4.2 י תרגום אנגלי.
    3. Hyginus, Fabulae 165, 191 י תרגום אנגלי.
    4. Ovidius, Metamorphoses 6.382-400 י תרגום אנגלי
    5. Charlie Daniels Band, The Devil Went Down to Georgia י להאזנה וקריאה.
  • לנתח את המֻיתוס של מרסֻיאס לפי העקרונות והכלים שהציע לוי-שטראוס.

ממטיקא

לקראת 4 דצמבר יש:

  • לקרוא את דוקינס, ריצ׳רד. 1991. הגן האנוכיי. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989). יש לקרוא את פרק יא (200-212), עם ההערות שלו (347-360). אפשר לדלג בין הפרק להערות, לקרוא את הפרק ואז את ההערות, או קודם את ההערות ואז את הפרק.
  • מומלץ גם לערוך היכרות (דרך הספר או בערוצים אחרים) עם ההסבר של דוקינס לאבולוציא הגנטית.

לקראת 11 דצמבר יש:

  • לקרוא את בלקמור, סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999). עמודים 9-43, 77-116, 300-322.




  • פריט רשימה עם תבליטים

קולקובסקי: תרגיל כתיבת מֻיתוס

  • קראו את מאמרו של קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", Salmagundi 72: 211-17.
  • כתבו מחקר מֻיתולוגי משלכםן, ההולך בעקבות הדוגמא שנתן קולקובסקי.

18 דצמבר - הגשת התרגיל

25 דצמבר: חופשת חג המולד

מקרה בוחן: עבדלונֻימוס מלך צור

לקראת 1 ינואר:

כמקרה בוחן למחקר מֻיתהיסטורי נעסוק בסיפור המלכתו של עבדלונֻימוס על העיר צידון בידי אלכסנדר הגדול. כהכנה לקראת השעור, יש לבצע המטלות הבאות:

  • לצפות בשעור על אלכסנדר הגדול (מס׳ 5) בשעור העולם הקלאסי.
  • לקרוא את הגרסאות השונות של הסיפור, כפי שהן מסופרות על ידי הסופרים הבאים:
  1. קוּרטיוּס רוּפוּס 4.1.15-26 (באתר Lacus Curtius)
  2. יוּסטינוּס (11.10.9-11)
  3. דִיוֹדוֹרוֹס מסיציליא 17.47
  4. פְּלוּטָרכוֹס, על מזלו של אלכסנדר 340d (ליוונית) Plutarch, on the Virtue of Alexander the Great 340d
    • יש לערוך היכרות עם הסופרים השונים
    • יש לקרוא קדימה ואחורה מעבר לסיפור עצמו, כדי להבין את מקומו ברצף העלילתי (אם הקישור אינו נותן את ההקשר, הפגינו תושיה באיתור הטקסט!)
    • יש לערוך השוואה בין הסיפורים השונים: מה שווה ומה שונה?
  • לקרוא את המאמר הבא: Stanley M. Burstein. 2007. "The gardener became a king, or did he?: the case of Abdalonymus of Sidon", in: Heckel W. (ed.), Alexander's Empire: Formulation to Decay. Claremnot: Regina, 139-149. (המאמר בגוגל דרייב שהשתמשנו בו עד כה).

לקראת 8 ינואר:

  • לקרוא:
    1. שוב את המקורות ואת ההערות שרשמתםן לכםן על המאמר של בורשטיין
    2. את החומר בדף אלכסנדר ועבדלונימוס
    3. עמ׳ 181-86 מתוך בוזוורת׳ 2003 = Bosworth, A.B., 2003. "Plus çça change… Ancient Historians and their Sources". Classical Antiquity, 22(2), pp.167-198. י פדפ, ג׳ייסטור
    4. פרק 20 מתוך פרנקלין 2016 = Franklin, John Curtis. 2016. Kinyras: The Divine Lyre. Hellenic Studies Series 70. Washington, DC: Center for Hellenic Studies. בקישור זה
  • לחשוב ולמצוא מה אני צריך לקרוא כדי להמשיך את המחקר.


15 ינואר