קמפוס רומא - תשעז

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
האמפיתאטרוּם פְלַוויאנום (הידוע יותר בכינוי החיבה Colosseum) ביום סגרירי

קמפוס רומא הוא קורס מטעם בית הספר להיסטוריא של אוניברסיטת חיפה. עיקר הקורס הוא סיור אקדמי בעיר רומא, עם גיחה לפומפיי ולנאפולי. הסיור האקדמי יתקיים בתאריכים 18-24 באפריל. לפני הסיור תתקיימנה פגישות הדרכה ותיאום, ובעקבות הקורס תכתבנה עבודות גמר בתאום עם מנחי הקורס, ד״ר אייל בן-אליהו וד״ר אוֹרי אמיתי (זה אני).

  • ד״ר אייל בן-אליהו: eyalb-ב-univ.haifa.ac.il
  • אני: ory.amitay-ב-gmail.com

הכנה

ההכנה לקורס מבוססת על צפיה בשעורים המוקלטים בשעורים הרלוונטיים של הקורס המתוקשב העולם הקלאסי, על הסרטונים הקצרים שהוקלטו במהלך הקמפוס של שנת תשעה (ראו כאן לכל הסדרה ביוטיוב), ועל קריאה החובה והקריאה המומלצת לפי ראשי הפרקים המפורטים להלן.

שׂימו לב:

  • דף הבית של העולם הקלאסי - מתוקשב כוללים גם קבצי pdf של המצגות, וקישורים לתמלול של הטקסט.
  • השעורים של העולם הקלאסי נמשכים לרוב 75-90 דקות. הסרטונים האחרים הם באורך כמה דקות. תכננו את הזמן בהתאם!
  • הרשימה הביבליוגרפית נמצאת בסוף רשימת הפרקים

רקע כללי

לצפיה:

העקרון הרפובליקני

שעור זה עוסק בהיסטוריא הקדומה של רומא, מתקופת המלוכה, דרך כינון המשטר הרפובליקני והתגבשותו. במהלכו תראו במה דומים התהליכים שעברה רומא לתהליכים מקבילים בעולם היווני, וכיצד השׂכילו הרומאים להתמודד עם שלל בעיות חברתיות, כלכליות ופוליטיות, מבלי להגרר למלחמת אזרחים. מבחינת הממצאים בשטח, אין כמעט דבר שאפשר לראות בעיר המודרנית, השייך לתקופת המלוכה. עם זאת, במהלך הקמפוס נבקר ללא ספק ב-Forum Romanum, שראשיתו בימי המלכים, ואולי נראה גם את אחת הכתובות העתיקות ביותר ששׂרדו מקדמוניות רומא (ובכל מקרה תראו אותה בסרטון המקושר).

לצפיה:

לקריאה:

האימפריאליזם הרומי

שעור זה עוסק בשאלה, כיצד הפכה עיר איטלקית אחת למעצמה השלטת בכל ארצות הים התיכון. הוא סוקר מספר עקרונות יסוד בבסיס כוחו של האימפריאליזם הרומי, וביניהם הנכונות לאמץ ולהכיל אנשים ורעיונות, מערכת הבריתות שהקנתה לרומא יתרון מתמיד בכח-אדם צבאי, אי-נכונות לקבל הפסד במלחמה, עקרון הפרד ומשול, קולוניזציה, סלילת דרכים ועוד.

לצפיה:

לקריאה:

  • שימרון 141-167
  • שצמן 72-267

צדק חברתי ומלחמת אזרחים

בתחילת שעור זה נראה כיצד טאטאו השנים הארוכות של ההתפשטות האימפריאליסטית את הבעיות חברתיות של רומא אל מתחת לשטיח, עד שבשליש האחרון של המאה ה-2 לפנ' חזרו בעיות אלה והתפרצו ביתר שׂאת, מבלי שעמדו לרשות המדינה התחבולות הישנות לפתירת סכסוכים ללא אלימות. נראה כיצד הולידו הבעיות החברתיות שורה של פתרונות, שכל אחד גרם נזק רב יותר משהצליח לתקן, וכיצד הובילה הצטברות הנזקים הללו להסלמה באלימות בחיים הפוליטיים ברומא, עד כדי התרסקות המשטר הרפובליקני לתוך מלחמת אזרחים.

לצפיה

לקריאה:

  • שימרון 179-200
  • שצמן 334-479, 567-583

אוגוסטוס וקיסרות הים-התיכון

שעור זה מוקדש בחציוו הראשון לאדריכל הגודל של הקיסרות הרומית – אוגוסטוס. נראה כיצד הצליח אוגוסטוס לארגן את המעבר מרפובליקא למונרכיא באופן הדרגתי, ששילב העמדת פנים רפובליקנית ופיתוי במנעמי השלום. כתוצאה מהצלחתו הכבירה של אוגוסטוס הפך הים התיכון הפך לאגם פנימי – mare nostrum – בו שׂוררים שלום, שׂגשׂוג ורווחה. לאחר מותו של אוגוסטוס שׂורר ברומא משטר מונארכי לכל דבר ועניין, שסבל, שלא במפתיע, מהבעיות הרגילות הפוקדות משטרים שושלתיים-משפחתיים. כמו כן נראה כיצד התגבר המשטר הקיסרי על בעיא זו במאה השניה לס', ונסקור בקיצור נמרץ את תקופת הזוהר שפקדה את רומא בעקבות כך. בסוף השעור נראה כיצד החזרה לעקרון השושלתיות לווה בבעיות קשות שפקדו את הקיסרות במאה ה-3.

לצפיה:

לקריאה:

  • צלניק, רחל. תשס"ג/2003. "אוגוסטוס ומשטר הפרינקיפאט", בתוך: שצמן, ישׂראל ורחל צלניק, רומא: אימפריאליזם ואימפריה, ת"א: האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 9.
  • שצמן, ישׂראל. תשס"ב/2002. האימפריה הרומית ומורשתה. ת"א: האוניברסיטה הפתוחה.
  • עמית, קיסרות - לפי תוכן העניינים והאינדקס (השעור עוסק בחומר המכוסה בספר כולו)

העולם הקלאסי והמונותאיזם (א)

שעור זה הוא הראשון מבין שניים, המתארים את המפגש של העולם המונותאיסטי עם התרבות הקלאסית. השעורים הללו מוצגים, ברובם, מנקודת המבט המונותאיסטית. המפגש הראשון מוקדש למפגש הראשוני של היהדות עם העולם ההלניסטי. הוא סוקר את הערוצים הרבים לשתוף פעולה פורה בין התרבויות השונות, עד לרגע המשבר החמור בימיו של המלך הסלאוקי אנטיוכוס הרביעי "אפיפנס". נבחן כמה מההשפעות מרחיקות הלכת של משבר זה על התעצבותה של תרבות המערב, ונסקור בקצרה גישות שונות לחזון הכלל-עולמי שרווחו באותה עת בחוגים יהודיים שונים. לסיום נעמוד על מערכת היחסים של יהודה והיהודים עם רומא, מאז הברית הראשונית עם יהודה המקבי ועד החרבן הכללי במרד בר-כוכבא.

לצפיה:

לקריאה:

  • רפפורט (כל הספר, לפי לוח העניינים, שנמצא בסופו, והאינדקס).

העולם הקלאסי והמונותאיזם (ב)

שעור זה הינו המשך ישיר לשעור הקודם, והוא עוסק ברובו המכריע בעלייתה של הנצרות, מכת יהודית משיחית, אחת מני רבות, שנסמכה על משיחיות, על שׂהידיות (martyrdrom) ועל תחיית המתים, ועד השתלטותה על הקיסרות הרומית כולה. בהקשר זה נבחן את חשיבותן של שמירת הכשרות ושל ברית המילה, של השימוש בשׂפה היוונית בכתבי-הקודש הנוצריים, של נתיבי התחבורה בים התיכון ושל מדיניות המיסוי הרומית.

לצפיה:

לקריאה:

  • רפפורט 155-165, 311-320
  • עמית, קיסרות 843-859
  • ניר, רבקה. תשס"ט/2009. הנצרות הקדומה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.

רשימה ביבליוגרפית

ספרי יען:

  • עמית, קיסרות = עמית, משה. תשס"ב/2002. תולדות הקיסרות הרומית. ירושלם: י"ל מאגנס.
  • רפפורט = רפפורט, אוריאל. תשמ"ד/1984. תולדות ישׂראל בתקופת הבית השני. ת"א: עמיחי.
  • שימרון = שימרון, בנימין. 1993. התרבות הקלאסית. ת"א: פפירוס.
  • שצמן = שצמן, ישׂראל. תשנ"א/1991. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: י"ל מאגנס.

אנציקלופדיות ולקסיקונים:

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב.
  • Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 2012. The Oxford Classical Dictionary 4th ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.

מטלות סיום

בחירת מטלות הסיום תערך בהתאם לרמת הקורס (שנים א-ב, סמינריון, תאר שני), ובהתיעצות עם ד״ר אמיתי ועם ד״ר בן-אליהו.

אין לכתוב מטלת סיום ללא התיעצות מוקדמת!

עבודה סמינריונית

עבור מי שנרשמ/ה לקמפוס כסמינר, העניין פשוט – יש לכתוב עבודה סמינריונית, לפי כל הכללים המקובלים. את נושׂא העבודה יש לתאם מול ד״ר בן אליהו או מולי. אין לכתוב עבודה ללא אישור הנושׂא. המועד הרשמי להגשת עבודה סמינריונית: היום האחרון לפני תחילת הלימודים בשנת הלימודים תשעח.

עבודה לא-סמינריונית

מועד הגשה: היום האחרון של הסמסטר

מערך הדרכה

דרך זו למלא את המטלה מגיעה ברוח מקצוע הוראת הדרך, והיא כתיבת מערך הדרכה. מערך הדרכה שכזה יכלול:

  1. הגדרה של אתר בו בקרנו במהלך הקמפוס, או של מוצג שראינו באחד המוזיאונים. האתר או המוצג צריכים להגיע מהעת העתיקה. כך, ה-ara pacis (או דמות מתוכה) יכולה להיות מוצג כזה, אך לא המוזיאון המאכלס אותה.
  2. לפחות תמונה אחת של האתר או המוצג. אפשר להשתמש בתמונה שצלמת בעצמך, ואפשר להביא תמונה גם ממקום אחר (אם כך, ציינו מהיכן, ומה מצב זכויות היוצרים לתמונה).
  3. חיבור של 1000 מילה על האתר או המוצג, המציב אותו בהקשרו בזמן ובמקום, וכולל הסבר על חשיבותו להבנת ההיסטוריא של רומא.
  4. רשימה ביבליוגרפית למקורות בהם השתמשתם/ן בכתיבת ההסבר. יש להשתמש במקורות אקדמיים מוסמכים.
  5. קטע של טקסט מן העת העתיקה, שיובא במלואו (בתרגום עברי או אנגלי, או – מי שיכול/ה ורוצה – בלטינית או ביוונית), עם הסבר בן 300 מילה מדוע נבחר דוקא קטע זה וכיצד הוא תורם להבנת המוצג או האתר. ניתן לבחור יותר מקטע אחד, אם יש רצון וצורך (ואם כך, ניתן להאריך קמעה בהסבר).
  6. דעה אקדמית: יש לאתר מאמר מכתב-עת אקדמי, פרק מספר שלם או מאסופת מאמרים, העוסקת באופן כלשהו באתר או במוצג. יש לכתוב תקציר (600 מילה) המציג את התיזא של המאמר. יש לצרף את המאמר עצמו לעבודה.
  7. רשימה של חמישה אתרים או מוצגים נוספים שיש טעם, לדעתכן/ם, להציג יחד עם נושׂא המטלה. יש לצרף הסבר של לא יותר מ-50 מילה להקשר בין המוצגים הנוספים לבין הנושׂא.
  8. שאלה מתקילה: יש לחבר שאלה מפתיעה ומתקילה, מהסוג שמורות דרך נתקלות בה שבע פעמים ביום ולא יודעות את התשובה, ולהמציא לה בכל זאת תשובה שהיא ללא ספק שגויה עובדתית, אבל נסמכת על הלקחים שלכן/ם מהקורס (ומכל מה שלמדתן/ם על רומא בהקשרים אחרים). חלק זה אינו מוגבל במספר המילים, למיעוט או לרוב.

בכל מקום בו בקשתי מספר מילים מסוים יש לצרף את מספר המילים (אפשרי בכל מעבד תמלילים). חריגה של מעל 10% לכל כיוון ממספר המילים המבוקש צריכה להיות מוצדקת ביותר (במילים אחרות: לקצר רק אם אתם/ן אלופי/ות התמצות, ובשום פנים ואופן לא למרוח בשביל לעשׂות רושם).

ערך ויקיפדי

אפשרות מומלצת למטלת סיום היא כתיבת ערך ויקיפדי. כדי להתרשם מאופי המשׂימה ולקבל הנחיות בסיסיות ראו את הדף כתיבת ערך ויקיפדי. ערכים לדוגמא, שיש מקום לכתוב, או להרחיב באופן משמעותי:

מי שרוצה לבחור במסלול זה ת/יפנה אל ד״ר אמיתי.

תשעח

מסלול משוער:

יום א: פורום טראיאנום, פיאצה ונציא, לארגו טורה ארגנטינא, תאטרון פומפיוס, קאמפו די פיורי, פנתאון, פיאצה נאבונה, ארא פאקיס

יום ב: קולוסאום (עם סיור מודרך), פלטין, פורום רומאנום, מוסיאונים קפיטוליניים

יום ג: מרחצאות דיוקלטיאנוס + מוסיאו נציונלה, ארא פאקיס (אם עוד לא עשׂינו), קסטל סנטאנג׳לו

יום ד:

פומפיי, נאפולי, פיומיצ׳ינו