קמפוס רומא - תשעח

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
האמפיתאטרוּם פְלַוויאנום (הידוע יותר בכינוי החיבה Colosseum) ביום סגרירי

קמפוס רומא הוא קורס בשתוף של בית הספר להיסטוריא ושל אוֹפקים, תכנית המצטיינות והמצטיינים של אוניברסיטת חיפה. עיקר הקורס הוא סיור אקדמי בעיר רומא, כולל יום בפומפיי ויום סיור נוסף באתרים מהתקופה הרומית בארץ. הסיור האקדמי יתקיים בתאריכים 15-18 באוקטובר, 2107 (החזרה ב-19 לפנות בוקר). לפני הסיור תתקיימנה פגישות הדרכה ותיאום, ובעקבות הקורס תכתבנה עבודות גמר בתאום עם מנחי הקורס, ד״ר אייל בן-אליהו וד״ר אוֹרי אמיתי (זה אני).

  • ד״ר אייל בן-אליהו: eyalb-ב-univ.haifa.ac.il
  • אני: ory.amitay-ב-gmail.com

הכנה

ההכנה לקורס מבוססת על שלושה היבטים:

  1. קריאה
  2. צפיה בשעורים מוקלטים
  3. עבודת הכנה עצמית על המסלול והאתרים (ראו רשימת האתרים בתאור המסלול).

קריאה

לגבי חלק הארי של ההיסטוריא העתיקה של רומא נקרא את ספרה החדש של אחת מההיסטוריוניות החשובות של רומא העתיקה בדור הזה, Mary Beard:

  • Beard, Mary. 2015. SPQR: A History of Ancient Rome. London & New York: Liveright.

לגבי שנים מאוחרות יותר, עד עליית הנצרות, נקרא בספרות של משה עמית:

  • עמית, משה. 2002. תולדות הקיסרות הרומית. ירושלם: מאגנס. עמודים: 669-876.

שׂימו לב: חומר הקריאה רב, ויש להתחיל בקריאה כבר עכשיו, כדי להספיק הכל.

צפיה

חומרי וידאו לצפיה מבוססים על שני הקשרים שונים. הראשון הוא סדרת השעורים של הקורס המתוקשב העולם הקלאסי, והשני הוא הסרטונים הקצרים שהוקלטו במהלך הקמפוס של שנת תשעה (ראו כאן לכל הסדרה ביוטיוב).

שׂימו לב:

  • יש לצפות בכל הסדרה של שעורי העולם הקלאסי. השעורים הראשונים עוסקים בדברי-ימי יוון, והם מהווים רקע להבנת העולם עליו השתלטה רומא פוליטית, ושלתוכו התמזגה תרבותית.
  • דף הבית של העולם הקלאסי - מתוקשב כוללים גם קבצי pdf של המצגות, וקישורים לתמלול של הטקסט.
  • השעורים של העולם הקלאסי נמשכים לרוב 75-90 דקות. הסרטונים האחרים הם באורך כמה דקות. תכננו את הזמן בהתאם!
  • הרשימה הביבליוגרפית נמצאת בסוף רשימת הפרקים

רקע כללי

לצפיה:

העקרון הרפובליקני

שעור זה עוסק בהיסטוריא הקדומה של רומא, מתקופת המלוכה, דרך כינון המשטר הרפובליקני והתגבשותו. במהלכו תראו במה דומים התהליכים שעברה רומא לתהליכים מקבילים בעולם היווני, וכיצד השׂכילו הרומאים להתמודד עם שלל בעיות חברתיות, כלכליות ופוליטיות, מבלי להגרר למלחמת אזרחים. מבחינת הממצאים בשטח, אין כמעט דבר שאפשר לראות בעיר המודרנית, השייך לתקופת המלוכה. עם זאת, במהלך הקמפוס נבקר ללא ספק ב-Forum Romanum, שראשיתו בימי המלכים, ואולי נראה גם את אחת הכתובות העתיקות ביותר ששׂרדו מקדמוניות רומא (ובכל מקרה תראו אותה בסרטון המקושר).

לצפיה:

האימפריאליזם הרומי

שעור זה עוסק בשאלה, כיצד הפכה עיר איטלקית אחת למעצמה השלטת בכל ארצות הים התיכון. הוא סוקר מספר עקרונות יסוד בבסיס כוחו של האימפריאליזם הרומי, וביניהם הנכונות לאמץ ולהכיל אנשים ורעיונות, מערכת הבריתות שהקנתה לרומא יתרון מתמיד בכח-אדם צבאי, אי-נכונות לקבל הפסד במלחמה, עקרון הפרד ומשול, קולוניזציה, סלילת דרכים ועוד.

לצפיה:

צדק חברתי ומלחמת אזרחים

בתחילת שעור זה נראה כיצד טאטאו השנים הארוכות של ההתפשטות האימפריאליסטית את הבעיות חברתיות של רומא אל מתחת לשטיח, עד שבשליש האחרון של המאה ה-2 לפנ' חזרו בעיות אלה והתפרצו ביתר שׂאת, מבלי שעמדו לרשות המדינה התחבולות הישנות לפתירת סכסוכים ללא אלימות. נראה כיצד הולידו הבעיות החברתיות שורה של פתרונות, שכל אחד גרם נזק רב יותר משהצליח לתקן, וכיצד הובילה הצטברות הנזקים הללו להסלמה באלימות בחיים הפוליטיים ברומא, עד כדי התרסקות המשטר הרפובליקני לתוך מלחמת אזרחים.

לצפיה

אוגוסטוס וקיסרות הים-התיכון

שעור זה מוקדש בחציוו הראשון לאדריכל הגודל של הקיסרות הרומית – אוגוסטוס. נראה כיצד הצליח אוגוסטוס לארגן את המעבר מרפובליקא למונרכיא באופן הדרגתי, ששילב העמדת פנים רפובליקנית ופיתוי במנעמי השלום. כתוצאה מהצלחתו הכבירה של אוגוסטוס הפך הים התיכון הפך לאגם פנימי – mare nostrum – בו שׂוררים שלום, שׂגשׂוג ורווחה. לאחר מותו של אוגוסטוס שׂורר ברומא משטר מונארכי לכל דבר ועניין, שסבל, שלא במפתיע, מהבעיות הרגילות הפוקדות משטרים שושלתיים-משפחתיים. כמו כן נראה כיצד התגבר המשטר הקיסרי על בעיא זו במאה השניה לס', ונסקור בקיצור נמרץ את תקופת הזוהר שפקדה את רומא בעקבות כך. בסוף השעור נראה כיצד החזרה לעקרון השושלתיות לווה בבעיות קשות שפקדו את הקיסרות במאה ה-3.

לצפיה:


העולם הקלאסי והמונותאיזם (א)

שעור זה הוא הראשון מבין שניים, המתארים את המפגש של העולם המונותאיסטי עם התרבות הקלאסית. השעורים הללו מוצגים, ברובם, מנקודת המבט המונותאיסטית. המפגש הראשון מוקדש למפגש הראשוני של היהדות עם העולם ההלניסטי. הוא סוקר את הערוצים הרבים לשתוף פעולה פורה בין התרבויות השונות, עד לרגע המשבר החמור בימיו של המלך הסלאוקי אנטיוכוס הרביעי "אפיפנס". נבחן כמה מההשפעות מרחיקות הלכת של משבר זה על התעצבותה של תרבות המערב, ונסקור בקצרה גישות שונות לחזון הכלל-עולמי שרווחו באותה עת בחוגים יהודיים שונים. לסיום נעמוד על מערכת היחסים של יהודה והיהודים עם רומא, מאז הברית הראשונית עם יהודה המקבי ועד החרבן הכללי במרד בר-כוכבא.

לצפיה:


העולם הקלאסי והמונותאיזם (ב)

שעור זה הינו המשך ישיר לשעור הקודם, והוא עוסק ברובו המכריע בעלייתה של הנצרות, מכת יהודית משיחית, אחת מני רבות, שנסמכה על משיחיות, על שׂהידיות (martyrdrom) ועל תחיית המתים, ועד השתלטותה על הקיסרות הרומית כולה. בהקשר זה נבחן את חשיבותן של שמירת הכשרות ושל ברית המילה, של השימוש בשׂפה היוונית בכתבי-הקודש הנוצריים, של נתיבי התחבורה בים התיכון ושל מדיניות המיסוי הרומית.

לצפיה:


אנציקלופדיות ולקסיקונים

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב.
  • Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 2012. The Oxford Classical Dictionary 4th ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.

מטלות והערכה

טרום נסיעה

המטלות טרום נסיעה תשקלנה שליש מהציון הסופי, ותכללנה:

בחינה:

  • זמן קצר לפני הנסיעה נערוך בחינה קצרה אונליין, שתכסה את החומר המתוקשב.
  • הבחינה תערך ביום שלישי, 10 אוקטובר. הבחינה תערך באופן דיגיטלי, בגישה מהבית (או מכל מקום אחר עם חיבור אינטרנטי).

חיבור קצר:

  • לקראת הבחינה תכתבתו חיבור קצר, של 300-600 מילה, בתגובה לספרה של מרי בירד. החיבור יורכב משאלה ומתשובה, כאילו היה חלק ממבחן מסורתי. אתםן תנסחו הן את השאלה, הן את התשובה!
  • החיבורים יופצו מבעוד מועד, ויבּדקו בבדיקת עמיתים/ות ועל-ידי מנחי הקורס.
  • חיבורים מצטיינים יועלו, בשם אמרם, לרשתות חברתיות.
  • מועד הגשת החיבורים: יום שלישי, 3 אוקטובר.

מטלות סיום

המטלה הסופית תשקל שני שליש מהציון הסופי.

בחירת מטלות הסיום תערך בהתאם לרמת הקורס ובהתיעצות עם ד״ר אמיתי ועם ד״ר בן-אליהו.

  • תלמידות ותלמידי אוֹפקים יבחרו בין עבודה סמינריונית לבין כתיבת ערך ויקיפדי. בנוסף יכינו כל תלמידות ותלמידי התכנית הרצאה קצרה (עד 5 דקות) אותה תעברנה בשטח, לכלל הקבוצה. יש לבחור נושׂא להרצאה בהתייחס לחומר הקריאה, לחומר הצפיה, למסלול בו נצעד ולאתרים בהם נבקר.
  • תלמידות ותלמידי ביה״ס להיסטוריא יתאמו את המטלה המסכמת בהתאם לרמה בה ילקח הקורס.

שׂימו לב:

  • אין לכתוב מטלת סיום ללא התיעצות מוקדמת!
  • מועד הגשה: היום האחרון של הסמסטר


מערך הדרכה

דרך זו למלא את המטלה פתוחה לתלמידות/י בי״ס להיסטוריא. ברוח מקצוע הוראת הדרך: כתיבת מערך הדרכה, שיכלול:

  1. הגדרה של אתר בו בקרנו במהלך הקמפוס, או של מוצג שראינו באחד המוזיאונים. האתר או המוצג צריכים להגיע מהעת העתיקה. כך, ה-ara pacis (או דמות מתוכה) יכולה להיות מוצג כזה, אך לא המוזיאון המאכלס אותה.
  2. לפחות תמונה אחת של האתר או המוצג. אפשר להשתמש בתמונה שצלמת בעצמך, ואפשר להביא תמונה גם ממקום אחר (אם כך, ציינו מהיכן, ומה מצב זכויות היוצרים לתמונה).
  3. חיבור של 1000 מילה על האתר או המוצג, המציב אותו בהקשרו בזמן ובמקום, וכולל הסבר על חשיבותו להבנת ההיסטוריא של רומא.
  4. רשימה ביבליוגרפית למקורות בהם השתמשתם/ן בכתיבת ההסבר. יש להשתמש במקורות אקדמיים מוסמכים.
  5. קטע של טקסט מן העת העתיקה, שיובא במלואו (בתרגום עברי או אנגלי, או – מי שיכול/ה ורוצה – בלטינית או ביוונית), עם הסבר בן 300 מילה מדוע נבחר דוקא קטע זה וכיצד הוא תורם להבנת המוצג או האתר. ניתן לבחור יותר מקטע אחד, אם יש רצון וצורך (ואם כך, ניתן להאריך קמעה בהסבר).
  6. דעה אקדמית: יש לאתר מאמר מכתב-עת אקדמי, פרק מספר שלם או מאסופת מאמרים, העוסקת באופן כלשהו באתר או במוצג. יש לכתוב תקציר (600 מילה) המציג את התיזא של המאמר. יש לצרף את המאמר עצמו לעבודה.
  7. רשימה של חמישה אתרים או מוצגים נוספים שיש טעם, לדעתכן/ם, להציג יחד עם נושׂא המטלה. יש לצרף הסבר של לא יותר מ-50 מילה להקשר בין המוצגים הנוספים לבין הנושׂא.
  8. שאלה מתקילה: יש לחבר שאלה מפתיעה ומתקילה, מהסוג שמורות דרך נתקלות בה שבע פעמים ביום ולא יודעות את התשובה, ולהמציא לה בכל זאת תשובה שהיא ללא ספק שגויה עובדתית, אבל נסמכת על הלקחים שלכן/ם מהקורס (ומכל מה שלמדתן/ם על רומא בהקשרים אחרים). חלק זה אינו מוגבל במספר המילים, למיעוט או לרוב.

בכל מקום בו בקשתי מספר מילים מסוים יש לצרף את מספר המילים (אפשרי בכל מעבד תמלילים). חריגה של מעל 10% לכל כיוון ממספר המילים המבוקש צריכה להיות מוצדקת ביותר (במילים אחרות: לקצר רק אם אתם/ן אלופי/ות התמצות, ובשום פנים ואופן לא למרוח בשביל לעשׂות רושם).

ערך ויקיפדי

אפשרות זו חובה לתלמידות/י אוֹפקים, ומומלצת לבי״ס להיסטוריא.

כדי להתרשם מאופי המשׂימה ולקבל הנחיות בסיסיות ראו את הדף כתיבת ערך ויקיפדי. ערכים לדוגמא, שיש מקום לכתוב, או להרחיב באופן משמעותי:

מי שרוצה לבחור במסלול זה ת/יפנה אל ד״ר אמיתי.

מסלול משוער

הסיור יהיה תובעני מבחינה פיזית. יש להגיע עם נעלי הליכה נוחות, ועם הרבה מרץ.

השמות באיטלקית, או בלטינית. חפשׂו אותם בגוגל ובגוגל מפות, כדי להתחיל ללמוד מראש את המסלול ולקבל רעיונות להרצאות.

יום א

  • forum Traianum
  • Piazza Venezia
    • עאישה יאסין
  • Largo di Torre Argentina
    • אמירה קרוסניו
    • אור ברקוביץ׳ - רפורמות סרוויוס טוליוס
  • Teatro di Pompeo
    • נוף הראל
  • Campo de' Fiori
  • Pantheon (ערך מומלץ בויקיפדיא העברית)
  • Piazza Navona
    • סתיו וינטראוב, דומיטיאנוס

יום ב

  • Colosseum
    • אורטל גרמה (על הקולוסאום)
  • Mons Palatinus
    • אמנה עקריה
  • Forum Romanum
    • אורן הירשהורן
  • Musei Capitolini
    • רשא זועבי

יום ג

  • Basilica di San Pietro
    • יערה עירון
  • Castel Sant'angelo
    • רנא קסיס - המבנה
  • Ara Pacis (בויקיפדיא העברית)
    • שלו שחר - שלום רומי
    • בר פישביין - מֻיתוס אינאס
  • Termi di Diocleziano
  • Palazzo Massimo

יום ד

Pompeii

  • איתמר השש דניאל: מעמד האזרחות והמשמעות שלה באימפריה הרומית