רוני רשף על קדמוניות 18.55-89 65-84

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

שיחת משתמש:Ronny Reshef

יוספוס פלביוס בויקיפדיא.

תשע ב - מיתוס והיסטוריא (אופקים)

הטקסט הנכון (לחיצה על החץ הכחול בתוך הטקסט תוביל להמשך הטקסט הנכון)

ההקדמה

1. אילו מלחמות של היהודים ברומאים מציין פה יוספוס?

2. על אילו כתבים בעברית הוא התבסס? (כנראה התנ"ך בתרגום ה-70, לפי פרופ' אברהם שליט.).ניתוח הספר בויקיפדיא

אברהם מוצג בספרו כמונותיאיסט הראשון, איש אמיץ, משכיל, פלורליסט. כיצד תיאור כזה משרת את האינטרסים של יוספוס אצל הרומאים?

3. אחת הפרשנויות היא שיוספוס ניסה להציג טקסט "נקי וזך" ברוח אפולוגטית. מדוע יש הסבורים שכך עשה? מאיזה מניע?

4. מחוקק שבידיו היו נתונים היהודים לרחמים - למי הכוונה פה?
5. מדוע כותב יוספוס כי היהודים נכנסו למלחמה עם הרומאים ללא רצון?

6. בכותבו "מלחמות של היהודים בזמנים רחוקים", לאילו מלחמות הוא מתכוון?

7. אפפרודיטוס Epaphroditus

8. ; but in process of time, as usually happens to such as undertake great things, I grew weary and went on slowly למי זה כבר קרה? (קטע [5])

8. מדוע התעניינו היוונים בהיסטוריא היהודית? (דע את האויב)

אלעזר הכהן הגדול.(בערך).

9.Now Eleazar the high priest, one not inferior to any other of that dignity among us, did not envy the forenamed king the participation of that advantage, which otherwise he would for certain have denied him, but that he knew the custom of our nation was, to hinder nothing of what we esteemed ourselves from being communicated to others. מדוע מצוין פה ההסבר הזה?

10. מי נשלח לאלכסנדריא כמפרש?

11. על אילו ספרי חוק מדובר?

12. לאילו תאונות מוזרות, הזדמנויות למלחמה, פעולות גדולות של המצביאים ושינויים בצורת הממשל שקרו במהלך 5,000 השנים מתייחס פה יוספוס?

[18] משה - מי שנותן חוקים צריך לתת דוגמא אישית (בגבולות הטבע האנושי). משה שכנע את בני עמו שהם יצירי האל המובחרים. לא ניסה לחוקק כמו אחרים (מיהם האחרים?) שנתנו לאנשים רשעים תירוצים להתנהגותם הנלוזה.

הנחתו של משה (לפי יוספוס): כשמשה הראה לעם שלאל מעלות(מידות טובות, יושר, מוסריות..) מושלמות, העם ישאף להגיע למעלות אלה. מי שלא יחשוב ויאמין כך יענש בחומרה.

קדמוניות

55-59: פילאט (שכנראה ציווה על צליבתו של ישוע) רוצה להכניס לירושלם צלמים. היהודים מתנגדים עד כדי מוות על קידוש השם (ניסוח דרמטי). פילאט מבין עם מי יש לו עסק ומוציא את הצלמים חזרה לקיסריא.

60-62: פילאט שואף להעביר לירושלם מים, פרויקט שימומן בכסף הקדוש (?). עשרות אלפי יהודים מתנגדים, חייליו טובחים בכולם באופן שווה (אלה שהתנגדו ואלה שלא). אז אנחנו היינו דוד (ואפילו לא חמושים!) והם גוליית.

63-64: ישוע היה נפלא, פילאט גזר עליו מיתה אך אוהביו (של ישוע) ראוהו שוב ביום השלישי. הנוצרים עודם עמנו כיום.

65-80: פרשת פאולינא, אשת סאטורנינוס ודקיוס מונדוס. מונדוס התעניין בפאולינא למרות שהיא הייתה תפוסה ולא נענתה לחיזוריו(אפילו לא ללילה אחד). משאיים להפסיק לאכול וסיפר לכולם על החלטתו הקולינרית, Ide (אשה משוחררת של אביו) החליטה למצוא פתרון. תמורת סכום צנוע (של 50K דרכמות) היא סידרה עניינים במקדש שלאיסיס (עברו שם 25K דרכמות, האדם הזקן ביותר במקדש פנה לפאולינא) ופאולינא קיבלה הזמנה למקדש לקפה עם אנוביס. הזוג שמח, הייתה גאווה באוויר. בדיעבד, סיפר מונדוס לפאולינא (שנהנתה מאוד מהקפה במהלך הלילה) את אשר קרה. פאולינא סיפרה לסאטורנינוס שפנה מיד לקיסר טיבריוס. טיבריוס הרס את המקדש של איסיס, זרק את הפסל לנהר הטיבר ומונדוס קיבל צו הרחקה. באותו זמן, קרה משהו ליהודים ברומא.

81-84: יהודי תאב בצע אחד (שגורש מארצו) מצא שלושה חברים כמוהו כדי לשדוד אשה תמימה ומגוירת בשם פולביא. הם פיתו אותה (פתתני ואפת, חזקתני ותוכל) להעביר זהב לירושלם כשלמעשה השתמשו בו בעצמם. סאטורנינוס (אחר, לא זה מלמעלה) בעלה של פולביא סיפר לטיבריוס שכעס וגייס 4000 יהודים לסרדיניא. אלה שלא הסכימו להתגייס הוענשו גם, בגלל ארבעה רשעים.

85-89: (קפיצה חזרה לישראל) אדם אחד טען בראש חוצות שמשה הטמין חפצי קודש בהר גריזים. אחריו נאסף המון שומרוני והם התכוננו לעלות להר גריזים מהעיר Tirathaba (בגוגל יש בעיקר פרפרים בשם הזה). פילאט חסם להם את הדרך עם חיל פרשים וחי"ר. אלה שנתפסו הוצאו להורג. (למה?)

מדוע גורשו היהודים מאיטליא בשנת 19 לספירה, לפי היידל

סיכום המאמר של היידל

.Moehring, Horst R. 1959. The persecution of the jews and the adherents of the Isis cult at rome A.D. 19

סיכום המאמר של מוהרינג

גרואן,אריק. 2004. גולה: יהודים בין יוונים ורומאים, עמ' 42-49 והערותיהם בעמ' 288-291

רוני רשף על אריק גרואן, 2004. גולה: יהודים בין יוונים ורומאים.