רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש
תחת עריכה נצחית (או לפחות עד שאגיע למשהו מעניין), אבל אפשר לכתוב בדף השֹיחה שלי. תודה, 23:29 חיפא רוני רשף 20:30, 25 ביוני 2010 (UTC)

קיצורים מהירים: שיחת משתמש:Ronny Reshef\אלכסנדר בבבלי תמיד\בבלי תמיד לא ב - לב ב\Plutarch, Life of Alexander 64-65\שיחת משתמש:Oamitay\תשע ב - סדנא למיומנויות מחקר\אלכסנדר בבבלי תמיד מאמר\מקום הולדתו של דיוניסוס בהיסטוריות של אלכסנדר לדוגמא\רוני רשף תשע שלד חמורי

מקרא: דברים לעשות \,פרות \, דברים שכדאי להתייעץ לגביהם אחרי בדיקה חוזרת


לשעות הפנאי - טיולי חמורים בציפורי

חמורים לוביים

כי זה כמעט כמו פרות.

בתחנה הראשונה - חמור

משימות שיש לעשות

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0216%3Abook%3D1%3Awhiston%20section%3D26

  • שטרן, סופרים לא יהודיים על חמורים
  • למה דווקא חמורים?
  • כל מה שאספתי ממקורות יהודיים
  • אפשר ללגלג על היהודים בצורות אחרות - כיד הדמיון החופשית
  • חשיבות החמור ושאר ירקות.
  • לחזור להוראות של הסדנא ולחשוב על התשובה לשאלה - למה דווקא חמורים אצל סופרים לא יהודיים.

לבדוק מה אבאנס רשם פה, מBaker Wyrick 1982

למצוא: אלכס+המלך מידאס+אוזני חמור (ד'ו אל קרנין?).

לעבוד על המאמרים שמצאתי.
האם ומתי הייתה פגישה בין השניים?
כלומר, מצד אחד יהדות וחמורים ומצד שני אלכסנדר וחמורים - בסוף יצא ספגטי בולונז עם הרבה שום.

האם עדיף להפריד בין מקורות יהודיים ללא יהודיים או לעבוד לפי הממים?

כיצד מתבטאים עיקרי האמונה של הגימנוסופיסטים ביחס של היהדות בתקופת האבות לחמורים?

אילו מהעיקרים הללו באים לידי ביטוי בדרך בה משתמשת היהדות בחמור לובי בסיפורים?

החמור האל תמותי שנשא את אברהם, משה, סייע לשמשון ועליו ירכב המשיח - מחזק את הטענה לפיה חמור היה חיה חשובה בתקופת האבות.

איך אפשר להתקדם עם זה הלאה? האם בגלל זה הגימנוסופיסטים אמרו לאלכסנדר לקחת חמורים?

לבדוק בדיסק של השו"ת מה אומרים על חמורים לובים

להכין טיעונים

ללכת מהטיעון החלש לחזק - למיין את הטיעונים

ואת המקורות מהתנ"ך. (כמעט סיימתי)

במאמר חדש אחד יש טענה לפיה קין הרג את הבל בלסת של חמור. - לבדוק.

לסכם את המאמרים, לבדוק מה אפשר להוציא מהם.

להוסיף את המאמרים של החמורים

לבדוק את מה שיש אצל ביקרמן

להוסיף את המאמרים שהחבר'ה מהסדנא מצאו - אם צריך.

להגיע לכמה תובנות יותר כלליות מכל המקרים הפרטיים שיש פה בתנ"ך ובמסכתות ושאר ירקות.

(קריאה למחקר עתידי?)

ולהמשיך לחשוב. - איך אפשר לומר פה משהו על משהו? בינתיים יש לי המון פרות לא מסודרות.

ממים חשובים עד עתה

  • מה העניין עם סבאות' אצל Epiph, Panarion. XXVI, 10, 6; 10? מופיע אצל Bickermann 1927
  • החמור שנשא את אברהם, משה, לסת החמור של שמשון והחמור של זכריה הם אותו חמור אל תמותי שמסתובב באגדות. (גינצברג)
  • הפילגש בגבעה - מידות מושחתות עד היסוד, חמור פולחן טיפון שכולל חיתוך לחתיכות קטנות, נהר ברנהיים.
  • לא חמור אחד מהם נשאתי - מופיע ליד מנחה ולכן מחזק את טענת פולחן החמור, נהר ברנהיים.
  • משה נשא את אשתו ובניו על החמור - קשור גם כן, זה אחד ממקורות העלילה על פולחן חמור. נהר ברנהיים.
  • דיוניסוס וחמור?! מופיע גם אצל נהר ברנהיים וגם במאמר נוסף. - כנראה שלא קשור לעבודה פה, אולי בהערת שוליים.
  • טיפון - אל מצרי שמזוהה עם חמור הוא אל החושך! נהר ברנהיים.
    • יציאה מחושך לאור, הליכה בחושך.
    • הוא מזוהה גם עם זהב.
  • החמור בזכריה יכול להתחבר למשימה העולמית של אלכסנדר, (רעיון שהגיע בעקיפין דרך Ronald H. Isaacs),

Isaacs 2000

  • לפי מסכת בכורות, החמורים הלובים כבר עשו את המסלול ממצרים לא"י, (דרך הרי החושך?) ולכן מכירים את הדרך. (להתייעץ)
טיעון די חסכוני - אך ספרותי.
  • באופן כללי, חיה אמינה ונוחה. - בא לידי ביטוי בכל המקרים, ואפילו אתונו של בלעם מוכיחה את הכלל.
  • מותאמים להליכה בהרים (סעיף לעיל)
  • טובים גם למלחמה (כנ"ל)
  • את הראש אפשר לאכול בזמנים קשים - מאוד מזין. (אולי קצת סרקסטי, לרוב לא נאכל)
  • סממן חברתי - לעשירים יש הרבה, ליתום יש רק אחד. (וקשור לזהב)
  • מסמלים עושר, בגלל יציאת מצרים.
  • יודעים למצוא מים. (גם אצל מקורות זרים - לסיים עם ביקרמן)
  • נפיצות. - הם פשוט היו שם, והרבה. (טיעון פשוט מדי, לא? היו גמלים, פרות, עיזים - ואלכסנדר לא ביקש בהמת משא אלא רק הדרכה שגם עיזים יכלו לתת)
  • דו משמעות - מחד גיסא ענווה ומאידך גיסא כל טוב מצרים הגיע על גבם לישראל. - אלכסנדר איך שהוא "צריך להיות" (לפי השאלות והתשובות שבקטע לפני זה וגם לפי מה שיש אח"כ עם הנשים ומעין גן העדן. החמורים הם חוליה מקשרת שכביכול אין לה משמעות מעבר לפתרון להרי החושך אך למעשה יש להם חשיבות סימבולית מן המעלה העליונה. לפחות לדעתי) ואיך שהוא עכשיו.


  • רוכבי אתונות צחורות - ר' יוסף קרא: רוכבי אתונות צחורות - בני אדם המושלין על דברי תורה המחוורין כצמר צחר. אתונות הן משניות וברייתא, כמו: אתניה רב לחייא בריה. מה עושים עם זה, אם בכלל??!
  • החמור קר מכולם - מה זאת אומרת? (בראשית ל"ב 16, רעב"א).
    •  אם הכוונה היא מבחינת תדירות הרגלי הרבייה שלו, איך זה עוזר לאלכסנדר לחצות את הרי החושך?
  • מוטיב החזרה - במלכים א', י"ג. אלכסנדר קיבל עצה איך ללכת וגם איך לחזור.
    • וההישארות - כמו יששכר וידע שור קנהו וחמור אבוס.. 
  • נסים וחמורים - אתונו של בלעם, חמור כחיה חכמה (אפשרות א') או כחיה שדרכה מעביר האל מסרים (אפשרות ב' שנקשרת לאופיו הדתי של אלכסנדר- ראי נספח בספר), בכל מקרה - תכונה חיובית כלשהיא (אחרת היה מעביר מסרים דרך חיה אחרת). וגם, מסיפור בלעם אפשר ללמוד שהחמור היה עיקש ללא סיבה לעיתים רחוקות וגם שהיה נהוג להתייחס אליו יפה (הרעיון האחרון מתוך: Moller-Christensen and Jorgensen 1965
    • יש לה אפילו תוכחה!
  • נס 2 - חמור ששומר על גופת הנביא, והאריה לא שובר אותו.
    • מדוע הפועל שובר נזכר כבר פעמיים (עד עתה) בהקשר של חמורים? האם זה רמז להיותו חיה חזקה?
  • חמורים ולחם שמופיעים בצמידות כמה פעמים - רמז מטרים להמשך המסע. - ככה ככה
  • ידע שור קנהו וחמור אבוס בעלו - החמור נאמן יותר מהאדם (לכן לא מדריך טיולים להרי החושך אלא חמור).
  • חמורים ונגב - יש כמה אזכורים צמודים של חמורים ונגב יחד (פירוט להלן).
  • שאול ואתונו - סימן המלוכה (לא מצוין אם היא הייתה לובית), גם רמז מטרים.
  • הפילגש המואביה - היחס לנשים, רמז מטרים לפגישה עם האמזונות באפריקא? רצה להרגן כמו שרצו להתעלל בפילגש המסכנה, אבל הן שכנעו אותו במילים והצליחו להנצל ולה אין בכלל פה. -כנראה שלא יבוא לידי ביטוי הפעם
    • אלא אם כן מכיוון אחר, מתאים לפולחן טיפון סת - חיתוך גופה לחלקים קטנים. איך אפשר לחבר את זה?
    • גם בשר חמורים וזרמת סוסים אצל יחזקאל.
    • גם אביגיל שעוזבת את נבל בעזרת החמור, והולכת שם בהרים לא מוארים שקשה ללכת בהם.
    • לאלכסנדר היה דווקא יחס מכבד לנשים, במיוחד לאמזונא ההיא - אולי זו תרעמה על מקרים כמו זה של הפלגש, בפולנית? - לבדוק את המקרה של האמזונה בספר
      • מה משותף לסיפורים על נשים וחמורים בתנ"ך? הם כלי תחבורה (אביגיל, הפלגש) או רמז לגויים (בשר חמורים). לא להיט, כנראה שישאר בחוץ - אלא אם כן תהיה הפתעה במאמרים.
  • מה ששלילי באופן מובהק על חמורים בינתיים: בשר חמורים וקבורת חמור. שניהם לא מתייחסים לתכונות האופי שלהם אלא רק לצורתם החיצונית.
    • ובכלל, קבורת חמור הייתה (לפי הספר שמסביר על חיות בתנ"ך-איזה ספר בדיוק? לסדר) בגלל שהוא לא כשר, למנוע מחלות - הוציאו את גופתו מחומות ירושלם ולכן הביטוי. זה הכל.
    • זה משאיר את בשר חמורים, שאיתו קשה להתווכח - אבל אולי הוא היוצא מן הכלל שמוכיח את הכלל.
  • עיר בן אתונות - חמור לובי (ראי למטה מי אמר את זה ואיפה הוא גר). - פרשנות מאוחרת.
    • אולי ככה וואלאך הגיע לזה.
  • עוצמתם וייחודם של החמורים- תכונות פיזיות, כפי שבא לידי ביטוי אצל שמשון ולחי החמור.
    • גם נאמנות.
  • אמנון יצחק - לקרח היו 300 חמורים לובים לבנים. איך הוא הגיע לשם? אני לא בטוחה שבדרך ישרה. - כנראה שלעולם לא אדע וזה בסדר גמור


המם הזה מסתובב איפשהו, גם וואלאך וגם אמנון יצחק.


  • רש"י אמר לובים = מעולים. טיעון יותר פשוט מהעזרה.
  • פוט ולובים היו בעזרתך (נחום, לבדוק מיקום מדויק) - פשוט עזרה (טיעון פשוט).


דיני שור, בור וחמור, מצוות פטר חמור - החמור בחוקים, מה אפשר ללמוד מזה? - שהוא בעל חשיבות כלכלית, תורם לתפקוד היישוב.

מצד שני, קבורת חמור - אמנם נקבר אבל לא בקבורה שראויה לאנשים.


אמא שלום - חמור כסמל לתרבות הצריכה, העיסוק בתענוגות העולם הזה.

הוא גם בעט בנר!


  • הולך יחד עם יציאת מצרים, מחושך לאור.
    • זה מתחבר למסכת בכורות ה', ב' וגם לסיפור של טקיטוס, למרות שבמסכת היהודים מוצגים כחזקים ואצל טקיטוס כחלשים, בשניהם לחמורים חשיבות גבוהה מאוד.


בלבול באותיות, חמור הוא בעצם גמל? - יש כמה פסוקים בהם חמור וגמל באים יחד. מצד שני, גם חמור ושור - אבל בהקשרים שונים.

  • האם אפשר לפתח את זה?

<span style="background-color: rgb(255, 255, 255);" />


באחד הפירושים, הוא בכלל ממצרים ולא מלוב. החמור.

  • בפירוש אחר, לוב היא אפריקא או צפון אפריקא. (טקיטוס).


יציאת מצרים - חושך לאור (כאן ההפך למראית ע - אך במישור הרוחני, אולי הגימנוסופיסטים מנסים להראות לאלכסנדר שדרכיו נלוזות וכדאי לו להתמקד בשליטה על מה שכבר צבר ולהפסיק במסעו.)



  • בעצם, נראה שיש פה חלוקה לטיעון ותת טיעון - למה חמור?- ואז, למה חמור לובי (פה אעזר בעיקר במסכתות ואולי בפסוקים בהם מצוינים לובים-להתייעץ), מכל שפע סוגי החמורים שהיו? (בינתיים גיליתי חמור הבר, חמור גרם וחמור היישוב).
    • ניסוח.

אקסיומות הבסיס

א. חכמי הנגב=גלגול כלשהו של הסיפור של הגימנוסופיסטים

ב. נתון: הרי החושך (אלא אם כן יש צורך לחקור אותם)

ג. לובים בתנ"ך=חמורים לובים (לפי תלמוד ירושלמי, לפחות אלה של דברי הימים).

איך זה עוזר לי?

בתנ"ך

לעבור שוב על המיון

שימוש בעת מלחמה ועוצמה

נאמנות וצייתנות

סמל לעושר והצלחה

מציאת מים

לטיול יצאנו- התאמה להליכה בהרים

חוקים להגנת החמור

נסים ונפלאות

משיחיות

גמל וחמור

  • מופיע פעמים רבות גם בסמיכות לפרה.

ברפת

היבטים שליליים

לחם

אור ויציאת מצרים

פרות אחרות

במסכתות ומדרש

מדרש תנחומא

  • מדרש תנחומא נח יח - חמור יתומים ינהגו (שם) שהיו רואין חמור של יתום באים ונוטלין אותו ממנו

מסכת כלאים ח'

מסכת בכורות ה' ב'

מסכת שבת נ"א ב'

מסכת שבת קט"ז ע"א

מסכת פסחים מ"ט ע"ב

תניא אמר רבי עקיבא כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור אמרו לו תלמידיו רבי אמור ככלב אמר להן זה נושך ושובר עצם וזה נושך ואינו שובר עצם:

באגדות חז"ל

כמה סיפורים יחד אצל Ginzberg 2003

וגם ברוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא נאמנות‏

פני חמור

במחקר המודרני