רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא להגשה מקורות בעבודה

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

לתוכן העניינים\לסיכום

מקורות מודרנים

אלגמיל יוסף בן עובדיה. ספר ימין משה. פירוש על התורה: ספר בראשית. אשדוד: מכון תפארת יוסף לחקר היהדות הקראית, 2010.

גלנדר, שמאי. ספר בראשית, כרך א'. רעננה: האוניברסיטא הפתוחה, 2009.

נהר ברנהיים, רנה. "העלילה שהיהודים עובדים לחמור בימי יוון ורומא." ציון: רבעון לחקר תולדות ישראל 28 (1963): 106-116.

קאסוטו, משה דוד. פירוש על ספר בראשית: סדר בראשית, סדר נח וחלק מסדר לך לך. ירושלים: מאגנס, 1965.

Albani, M., J. Frey and A. Lange. Studies in the Book of Jubilees. Tubingen: Mohr Siebeck, 1997.

Albright, W.F. 1940. “Islam and the Religions of the Ancient Orient.” Journal of the American Oriental Society, Vol. 60. No. 3. pp. 283-301.

Albright, William Foxwell. From the Stone Age to Christianity. New York: Doubleday Anchor Books, 1957

Albright, William Foxwell. Yahweh and the Gods of Canaan. Great Britain: The Athlone Press, 1968.

Allen, Don Cameron. “Milton and the Sons of God.” Modern Language Notes 61, no. 2 (1946): 73-79.

.Assman, Jan. Moses the Egyptian. London: Harvard University Press, 1997

Boice, James Montgomery. Genesis: an Expositional Commentary. Vol. 1, Genesis 1:1-11:32. Michigan: Ministry Resources Library, 1982.

.Brayford, Susan. Genesis. Septugiant Commentary Series. Leiden: Brill, 2007

.Clines, D.J.A. “The Image of God in Man.” Tyndale Bulletin 19 (1968): 53-103

DeFilippo, Joseph G. "Curiositas and the Platonism of Apuleius' Golden Ass." The American Journal of Philology 111, no. 4 (1990): 471-492.

Feldman, Louis H. “Pro-Jewish Intimations in Anti-Jewish Remarks Cited in Josephus' "Against Apion".” The Jewish Quarterly Review, New Series 78, no. 3/4. (1988): 187 -251.


Fontenrose, Josef. Python, a Study of Delphic Myth and its Origins. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1959.

Fossum, Jarl and Brian Glazer. "Seth in the Magical Taxts." Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 100 (1994): 86–92.

Ginzberg, Louis. Legends of the Jews. Philadelphia: The Jewish Publication Society, 2003

Goldwasser, O. “King Apophis of Avaris and the Emergence of Monotheism.” in Timelines: Studies in Honor of M. Bietak, Vol.2, edited by E.Czerny, I. Hein, H. Hunger, D. Melman and A. Schwab, 129 – 133. Leuven: Peeters, 2006.

Griffiths, J. Gwyn and A. A. Barb. "Seth or Anubis?" Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 22, no. 3/4 (1959): 367-371.

Gruen, Erich S. 1998. "The Use and Abuse of the Exodus Story." Jewish History, Vol. 12. No. 1. pp. 93-122.

Hamilton, Victor P. The book of Genesis, chapters 1-17. Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company, 1990.

.Klijn, A.F.J. Seth in Jewish, Christian and Gnostic Literature. Leiden: E.J. Brill, 1977

.Matthews, Caitlin. Sophia: Goddess of Wisdom, Bride of God. Wheaton: Quest Books, 2001

.Miller, William T. The book of Genesis, question by question. New York: Paulist Press, 2006

Newman, Jacob. Nahmanides – the Commentary of Nahmanides on Genesis chapters 1-6. Leiden: E.J. Brill, 1960.

Newman, Robert S. “The Ancient Exegesis of Genesis 6:2, 4.” Grace Theological Journal 5, no. 1 (1984): 13-36.

.Robertson, D. S. “Review: Ancient Novels,” The Classical Review 42, no. 6 (1928): 230-232

Sarna, Nahum M. The JPS Torah Commentary – Genesis. Philadelphia: The Jewish Publication Society, 1989.

Van Gemeren, Willem A. “The Sons of God in Genesis 6:1-4.” Westminster Theological Journal 43 (1981): 320-348.

van Henten, Jan Willem. “Dragon Myth and Imperial Ideology in Revelation 12–13.” in The reality of Apocalypse: rhetoric and politics in the book of Revelation,edited by Barr. L. David, 181-203. Altanta: The Society of Biblical Literature, 2006.

.Wenham, Gordon J. Word Biblical Commentary: Vol. 1, Genesis 1 – 15. Waco: Word Books, 1987

.Westermann, Claus. Genesis 1-11. London: Ausburg Publishing House, 1984

מקורות עתיקים

בבלי תמיד לא ב - לב ב אלכסנדר מוקדון וחכמי הנגב, הם הגימנוסופיסטים שציינו את החמורים הלובים.

במדבר רבה, י"ד, 12 על שת, שממנו הושתת העולם, משום שקין והבל נטרדו מן העולם.

בראשית רבה כ"ג, 5 על הקשר בין שת למלך המשיח.

בראשית רבה, כ"ד, 6 על קין והבל שלא היו בני אדם אלא בני רוחות.

בראשית רבה כ"ו, 5 על בני האלוהים כבני דייניא ואיך קילל רבי שמעון בר יוחאי את אלה שקראו להם בני אלוהים.

דיודורוס סיקולוס 21.2 על ביתור אוסיריס ל-26 חתיכות בידי אחיו, טיפון שת.

דמוקריטוס, צוין בסודא וכתב על סגידת היהודים לראש מוזהב של חמור.

הרודוטוס 4.191-192 על חמורים לובים שאינם שותים.

טקיטוס, דברי הימים 5.3 על עדר חמורי הבר שמצאו מים לעברים במדבר, מקור סגידת היהודים לחמור לפי טאקיטוס.

טקיטוס, דברי הימים 5.4 על משך הזמן שלקח מסע היהודים, שבעה ימים.

יוספוס, נגד אפיון 1.26 על הסיפור של מנתון אודות רועים ירושלמים, העיר אבאריס הקדושה לטיפון שת ומשה.

יוספוס, נגד אפיון 2.20-21 על הזמן שלקחה הדרך ממצרים ליהודה, שבעה ימים.

יוספוס, עתיקות היהודים 1.67 על אדיקותו של שת וזרעו ועיסוקם במדע הגופים השמימיים

לוקאס 3.38 על אילן היוחסין של ישוע, בו מופיע שת, אדם ואף אלוהים.

סודא, Σ 295 על שת שנקרא אלוהים משום שהמציא את האותיות העבריות ואת שמות הכוכבים.

פלוטרכוס, על איסיס ואוסיריס 30 על אנשי קופטוס שהשליכו חמורים מצוקים ואנשי בוסיריס ולויקופוליס שנמנעו משימוש בשופר משום שהזכיר להם את צליל נעירת החמור.

פלוטרכוס, על איסיס ואוסיריס 31 הסיפור אודות בריחת טיפון ובו ממים יהודיים בשפע.

Plutarch, Symposiacs IV.5 על הערצת החמורים והחזירים של היהודים.

פליני הזקן 8.68 על כך שחמורים חוששים ממים מאוד.

התנ"ך, בו נעשה שימוש נרחב במהלך העבודה.