רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא רפת

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא\שיחת משתמש:Ronny Reshef\בבלי תמיד לא ב - לב ב

- כמובן, הכל דורש עוד הרבה מחשבות, אבל את רוב המקורות הצלחתי למיין ואת אלה טרם, זו הכוונה.

מקורות לא יהודיים

Juven. XI. 97.

יובנאליס, עמ' 255

מחזיתו הפשוטה עשוית הנחושת השקיפו דמות של חמור כסוי זר, חבורת ילדי כפר משתובבת.

מקורות יהודיים

Jastrow 1892

שמואל ב', י"ט 27. - כז ויאמר, אדוני המלך עבדי רימני: כי-אמר עבדך אחבשה-לי החמור וארכב עליה, ואלך את-המלך--כי פיסח, עבדך. - שוב חמור חבוש, מפיבושת הנכה ודוד.

מקראות גדולות

מצודת דוד

רמני - רימה אותי, כי אמרתי אחבושה החמור לרכוב זה, כי פיסח אני ולא אוכל ללכת ברגלי. ובתוך כך, הלך הוא לבדו ולא יכולתי ללכת יחיד.

מצודת ציון

רמני - מלשון רמאות. אחבושה - ענין תיקוף האוכף. לי - לצורכי. פיסח - חיגר.

רד"ק

עבדי רימני - שהלך בלא ידיעתי ואני אמרתי, אחבושה לי את החמור - ובתוך כך הלך הוא. וארכב עליה - אתוך היתה וחמור כולל זכר ונקבה.

שמואל ב', י"ז 23. ואחיתופל ראה, כי לא נעשתה עצתו, ויחבוש את-החמור ויקם וילך אל-ביתו אל-עירו, ויצו אל-ביתו וייחנק; וימת, וייקבר בקבר אביו.-אחיתופל ושוב חמור חבוש.

מקראות גדולות

- לא על החמור, רק על איך אחיתופל המסכן נחנק.


יהושוע ו', 21. - וַיַּחֲרִימוּ, אֶת-כָּל-אֲשֶׁר בָּעִיר, מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה, מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן; וְעַד שׁוֹר וָשֶׂה וַחֲמוֹר, לְפִי-חָרֶב. - לפי סדר המילים כאן (יש 3 תבניות שחוזרות על עצמן, מחזק לחלש) - שה וחמור מקבילים לאשה וזקן. ואת כולם הרגו. סיפור המסגרת: יריחו, רחב והמלאכים. השוואה דומה בשמואל א' ט"ו, 3 - אשה, יונק, שה וחמור מול איש, עולל, שור וגמל. הקבלה מעניינת על סיפור שכם ודינה בת יעקב שלי והסיפור הזה, בגרסא קצת מכוערת אבל קריאה כאן לחשוב איך זה יכול להיות ממוין באופן מיטבי

מקראות גדולות

-