שיחה:אלכסנדר בבבלי תמיד

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

יאיר ברנס

מהי שאלת מחקר טובה

  • שאלה אשר מנוסחת טוב ופשוטה להבנה. (בלי ניסוחים מסורבלים).
  • תהייה מנוסחת באופן שיעורר עניין. (נכון עניין זה סובייקטיבי, אבל אם אפשר אז עדיף לנסח אותה כך שתהיה כמה שפחות יבשה)
  • שאלה שתשובתה לא יכולה להסתכם ברק כן ולא.
  • שאלה שאפילו ואין לה תשובה, תעורר דיון או/ו שאלת המשך/משנית.

שאלות כלליות

  • מה רצונו של אלכסנדר?
  • מדוע הוא שואל שאלות אלו? (הוא מצטייר כטקסט לפי דעתי כילד מעצבן שכול הזמן שואל "למה?" - כלומר זה לא נראה לי שהוא באמת מתעניין בתשובה)
  • האם אפיונו של אלכסנדר בכתבים אלו תואם את אפיונו בכתבים אחרים?
    • אם לא במה הם שונים ומדוע?
  • מה המטרה/מסר של הסיפור?
    • האם אירוע זה אכן קרה? (האם יש עדויות ארכיאולוגיות וכו') ובמידה ולא, מה משיג כותב הסיפור בהמצאת סיפור זה?

שאלת מחקר אפשרית

  • מהי השקפת העולם של יהודים בזמן התרחשות הסיפור כפי שמשתקף דרך הטקסט?


Yair Barneis 20:07, 31 במאי 2010 (UTC)

שלומי קאופמן

  • מה תפקידו של אלכסנדר במסכת תמיד?
  • מה תפקידו אצל פלוטרכוס? האם זו ביקורת על התנהלותו?
  • מה אפיין את מסעותיו באפריקה? מדוע עיקר פרסומו ומורשתו נובעים מכיבושיו באסיה בלבד?

אסף גזית

מהי שאלת מחקר טובה?

  • תעסוק בנושא שיעניין את השואל/חוקר.
  • תהיה קצרה ותמציתית ככל האפשר.
  • תהיה ברורה לקורא/לא תשתמע לשני פנים.
  • ניתן יהיה לגזור ממנה שאלות משנה.
  • צריכה להיות האפשרות לענות עליה באופן מדעי- הצגת עובדות, מתן הוכחות.

שאלות אפשריות על הקטעים:

  • מה מחפש אלכסנדר אצל כל אותם חכמים ? הערה: הזכירו לי מייד את הסיפור המפורסם על אלכסנדר ודיוגנס.
  • הצגת פן אחר לאלכסנדר מלבד הלוחם והכובש- אלכסנדר כאדם התר אחר חוכמה. האם יש בכך אמת ?
  • כיצד מוצגת דמותו של אלכסנדר במיתוסים שונים ? איזה שימוש נעשה בדמותו ? האם הוא מוצג תמיד באור חיובי ?
  • מהו מקורם של הסיפורים על אלכסנדר? מדוע נכתבו? האם מקורם באמת היסטורית ?
  • כיצד משתקפת דמותו של אלכסנדר מהשאלות אותן הוא שואל? ומה יחסם של החכמים אליו לפי התשובות אותן הם נותנים?
  • האם אלו סיפורים עם מוסר השכל?


Asaf Gazit 18:10, 24 במאי 2010 (UTC)

רועי מאיר

מהי שאלת מחקר טובה?

שאלת מחקר טובה היא שאלה עניינית ותמציתית אשר ממוקדת בנושא אחד אותו יש לחקור ולא מכילה כמה נושאים שונים ביחד.

שאלות מחקר אפשריות:

1. מדוע בתלמוד הבבלי טוענים הגימנוסופיסטים שקודם נברא הלילה ואילו אצל פלוטארכוס הם מציינים שקודם נוצר היום?

2. מדוע בתלמוד הבבלי מופיע סיפור הנשים ואילו אצל פלוטארכוס לא?

3. האם ניתן לדעת איזו גירסה אמינה יותר? תלמוד בבלי או פלוטארכוס?

4. מהו האינטרס (אם קיים בכלל) של כל אחד מכותבי טקסטים אלה?

5. האם מקורות אלו מתארים מקרה שקרה או שזוהי בסך הכל אגדה?


Roi Meir 14:59, 8 במאי 2010 (UTC)


אורי גונן

מחשבות
  • סיפור ההתייעצות של אלכסנדר מתואר במקור העתיק (פלוטרכוס - רומא\יוון) כאירוע שאירע בשלב מאוחר של מסעו - בהודו.
  • סיפור ההתייעצות מתואר במקור מאוחר יותר (התלמוד הבבלי - בבל) כאירוע שאירע בשלב מוקדם של המסע - בארץ ישראל.
  • תיאור המקור המאוחר יותר כולל רמזים לאירועים שעתידים לקרות, וכתוב בצורה של אגדה - לכן סביר להניח שמקור האירוע בהודו.
  • הסיפור בהודו מתאר גדולה כערך עליון, בעוד הסיפור בנגב מתאר רדיפת גדולה כחסרת תכלית.
  • הסיפור בהודו קשור לחכמי הדת האתיאסטית ג'ייניזם ("גימנוסופיסטים").
  • הסיפור בנגב קשור לחכמי הדת מונותאיסטית יהדות (לפחות ע"פ מקורו - התלמוד הבבלי).
"מיני-שאלות"
  • מדוע נעשה שימוש בתלמוד הבבלי בסיפור ההתייעצות של אלכסנדר בהודו, לשם העברת מסר אחר לגמרי?
  • מה המניעים לשימוש דווקא בדמותו של אלכסנדר - תחילה לעיצוב רעיון שליטה מדינית (פלוטרכוס), ומאוחר יותר לעיצוב השקפת עולם של מוסר פנימי? 
  • האם יש אמת היסטורית בסיפורי ההתייעצות, או שמא רק משל?
שאלת מחקר (אפשרית)
  • האם אלכסנדר הגדול בכלל ביקר ופעל בארץ ישראל?
  • פוליתאיזם-מונותאיזם-אתאיזם: כיצד השפיעה דמותו של אלכסנדר הפוליתאיסטי על דתות בתחום שלטונו, כפי שניתן ללמוד מהסיפור הנוגע לדת אתאיסטית (ג'ייניזם) ומהסיפור הנוגע לדת מונותאיסטית (יהדות)?


פוליטאיזם - אמונה בריבוי האלוהות.
מונותאיזם - אמונה באל אחד ויחיד תוך שלילת אלים אחרים.
אתאיזם - השקפת עולם שאינה כוללת אמונה באלים, או לחלופין, שוללת לחלוטין את קיומם.


Ori Gonen 12:50, 8 במאי 2010 (UTC)אורי גונן

רוני

שאלת מחקר טובה היא לא ארוכה ואו מסורבלת וכן ממוקדת ומנוסחת היטב. (האם שאלה שאפשר לחלק לתת שאלות היא שאלת מחקר טובה?)

1. מדוע חושב אלכסנדר שהגימנוסופיסטים שידלו את סאבאס למרוד? (פלוטרך 64)

2. אילו צרות נוספות עשו הגימנוסופיסטים לאלכסנדר?

3. כיצד עלו בדעתו השאלות ששאל אותם? (האם יועציו סייעו לו בהרכבתן?)

4. מה אפשר ללמוד מהשוואה בין שתי הגירסאות שלפנינו, במיקרו (שאלה מול שאלה, ראה טבלא, סעיף 3 בדף) ובמאקרו (הכל יחד)? (שאלה רחבה מדי, צריך לחלק לתת שאלות- מכאן מתחיל הדיון, ומתפצל לשאלות מחקר ממוקדות יותר, כמו שלבי הכנת גאודה, מחליבת הפרה ועד לסופרמרקט בהולנד)

5. האם השאלה הראשונה בשתי הגירסאות היא למעשה אותה השאלה?

6. בשאלה 3 בבבלי (סדר הבריאה, אור וחושך) מדוע לא ענו הגימנוסופיסטים לפי בראשית? (והארץ הייתה חושך..), לאילו שאלות חששו הגימנוסופיסטים להגרר?

7. ההבדלים בשאלה 4 בין פלוטרך לבבלי נראים ניכרים, מה היה האינטרס של כל אחד מהכותבים? (מדוע בבבלי אנחנו במסכת אבות על מוסר ומידות טובות?)

8. שאלה 5 (פלוטרך) דומה לשאלה 3 (בבלי), מדוע פה התשובה שונה?

9. כיצד מעזים הגימנוסופיסטים להתחצף לאלכסנדר, כשלפי פלוטרך הם במצב רגיש?

10. היש עדויות לפיהן היה לאלכסנדר רצון להתחבב על הבריות? (פלוטרך 6)

11. אילו פעולות של אלכסנדר מצביעות על רצונו להפוך לאל (או, לפחות, אפשר לפרש כך)? (פלוטרך שאלה 7).

12. מה פירוש 7-8 בבבלי (מה יעשה אדם וימות? יחיה עצמו, מה יעשה אדם ויחיה? ימית עצמו)?

13. רק בשאלה 9, אלכסנדר משיב לגימנוסופיסטים. מדוע? (בבלי, מה יעשה אדם להתחבב על הבריות)

14. פלוטרך 10 (כל אחד מהם, תשובתו הייתה גרועה משל חבריו- השופט), אילו פרשנויות מצויות להצהרה סבוכה זו?

15. מדוע יורדי ים, לא מתיישבת דעתם עד ששבים ליבשה? כלומר, מה מקור הביטוי הזה?

16. שאלה 11 בבבלי ושאלה 10 בפלוטרך משקפות אנטגוניזם. איך אפשר לפתור את הסתירה? (ראה טבלא).

17. איך התהפך הסיפור והגימנוסופיסטים מקבלים מתנות? (פלוטרך 11, אחרי שבתחילה, הם היו תחת איום)

18. מדוע בפלוטרך מתוארת היררכיא של גימנוסופיסטים ובבבלי כולם כאחד?

19. בבלי 12 (בטבלא), איזו יריבות יש בין הגימנוסופיסטים לאלכסנדר?

20. האם יחסו הגימנוסופיסטים חשיבות לזהב וארגמן, בהיותם מתבודדים ומתבדלים? (ואם לא, מדוע הסכימו לקחת אותם?)

21. האם לקח אלכסנדר את עצת הגימנוסופיסטים רק בקשר לחמורים הלוביים או גם בקשר לחבל חזרה? (בבלי 14-15) (ומדוע הם נתנו לו עצה איך לחזור, כששאל מה לעשות?)

22. בבלי 15, האם זו הפעם הראשונה שבה אלכסנדר לומד עצה מנשים? (ראה טבלא

23. בבלי 16, מדוע יש שתי גירסאות לסיפור אלכסנדר ומעיין גן עדן? (איזו מהן היא הקדומה יותר?)

רוני רשף 10:43, 8 במאי 2010 (UTC)

אסי שמידט

מהי שאלת מחקר טובה?

שאלת מחקר טובה עוסקת בנושא אחד ספציפי העולה מהחומר הנחקר. על השאלה להיות מנוסחת כך שניתן יהיה לבסס את התשובה אליה על עובדות.

שאלות אפשריות:

1. מהי מטרת ביקורו של אלכסנדר אצל החכמים בין אם היהודים ובין אם הגימנוסופיסטים?

2. האם אלו טקסטים המתארים אירועים היסטורים או שמא מדובר במיתוסים?

3. דמותו של אלכנסדר מוקדון במיתוסי החברות בהן "התחכך"

אושר ליפקוביץ'

שאלת מחקר:

שאלת מחקר טובה עונה (או מתיחסת) אל הנושא בכללותו ולא רק מתייחסת לשאלה אחת בהיבט מצומצם בנושא.

בנוסף, היא מביאה זווית ראיה ותחום מחקר חדש שתרם נעשתה לפניה וכן מושכת את עניין ודעת הקוראים.


שאלות מחקר אפשריות לטקסטים בנושא אלכסנדר מוקדון והתיעצותו עם חכמי הנגב :

  • מדוע לא ציווה אלכסנדר מוקדון על הרג- הן של הגימנוסופיסטים המורדים?
  • מה היו הערכה והיחס של החכמים כלפי אלכסנדר-מוקדון?
  • האם אלכסנדר-מוקדון התייחס לדבריהם?
  • מה היה היחס של אלכסנדר כלפי נשים כפי שניתן ללמוד מהמסמך הראשון.
  • האם ניתן ללמוד מן הפסקא האחרונה של המסמך הראשון על חוסר הערכה לפועלו של אלכסנדר בקרב החכמים.
  • איזה חכמים השפיעו יותר על אלכסנדר- חכמי הנגב או פילוסופים יוונים?


בריאן וייסמן

מה היא שאלת המחקר?

  • שאלת המחקר, היא שאלה אשר נכנסת על ידי המחקר בענפים שונים אך בלי לאבד את הנושא המרכזי של השאלת המחקר.
  • השאלה לא צריכה להיות מורכבת ו(כן צריכה) להיות על נושא מעניין לחוקר.

שאלות מחקר

  • מדוע אלכסנדר התעניין בחכמים?
  • מה הם הערכים אצל פלוטארכוס אשר מתייחס לאלכסנדר?
  • מה הכוונה של הטקסטים אשר מציינים את אלכסנדר? מדוע?