שיחה:מונותאיזם תשע מרחב קיבוצי לעבודות סמינריוניות

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

איך לבחור מקור?

ד"ר א. 16:09, 24 בדצמבר 2009 (UTC) אני ממליץ לפתוח בהצלבת תשובות לשתי שאלות:

  • איזה סוג מקור ראשוני מרגש ומעניין אותך? (היירוגליפים מצריים, משהו מהתנ"ך, ברית חדשה, אבות כנסיה, חז"ל)
  • איזה מהנושׂאים הכלליים מרגש ומעניין אותך? (שׂהידיות, קנוניזציא של ספרי קדוש, מיסיון וכו')

אחרי שיש תשובה מוצלבת אפשר להעלות כאן שאלות, ונוכל לסייע זה לזו לזה לבחור מקורות לעבודה.

אשמח לרעיון, מעניין אותי נושא אבות הכנסיה, בשלב שאחרי השליחים. ובשלב שהכנסיה עדיין מגששת את דרכה ומגדירה לעצמה איזה סוג מונותאיזם היא, מה תשלב מתוך האמונות הקיימות ומה מתוך היהדות. רצוי מחלוקת (אבל לא על השילוש, כלומר אריאנים, כי הנושא הזה כבר נטחן לעייפה). וכמובן שיהיה מקור בעברית.
אפשרות נוספת שמעניינת אותי היא זליגת רעיונות לא מונותאיסטיים ליהדות. למשל השכינה בת זוגו של אלוהים, (שהוא אחד וכו' ופתאום יש לו בת זוג ואפילו שילוש יחד עם העם ישראל), האמונה בשטן (מתי ומהיכן) והשלכותיו על המונותאיזם - יש אל נוסף, אל רע - דואליזם), אבל לא הצלחתי למקד לעצמי שאלה שתהיה קשורה לתכני הקורס. Mordecai Karniel 00:29, 30 בדצמבר 2009 (UTC)
מוטי שלום - ד"ר א. 06:49, 30 בדצמבר 2009 (UTC)
התשובה המיידית לדבריך נמצאת כבר בסלבוס - יוסטינוס מרטיר. מדובר באב כנסיה מהמוקדמים שבהם (מאה שניה), אבל בהחלט אחרי דור השליחים. ספרו המפורסם כל כולו מחלוקת גדולה אחת עם (ר'?) טר(י)פון, והוא תורגם לעברית בתוספת הערות רבות ומחכימות. מה עוד אפשר לבקש? אם נראה לך, שאל את הספר והחל לקרוא עד שתפגוש קטע שנראה לך כנקודת מוצא טובה.
לגבי הרעיונות הלא-מונותאיסטיים: לדעתי הם לא זלגו ליהדות, אלא היו שם מלכתחילה בדת ישׂראל הקדמון. היהדות ניסתה לגרש אותם בעוז, אבל לא לגמרי הצליחה. יש אצל יוסטינוס איזכורים לשׂטן, אולי תוכל למצאם דרך האינדקס. בקיצור, התחל לקרוא וספר לנו כשיהיו לך רעיונות מגובשים יותר.