שיחה:מקום הולדתו של דיוניסוס בהיסטוריות של אלכסנדר

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

ספר שדן בחיות והסמליות שלהן

צהריים טובים אוֹרי,

בחיפושיי אחר חמורים חכמים נתקלתי בספר שאולי יועיל גם לפילים, בגירסא אלקטרונית- למרות שהוא קצת מיושן.

תודה,

רוני רשף

סטראבו וסטראבון

ערב (כמעט) טוב אוֹרי,

לפי איוור, עדיף לכתוב סטראבון (יש כאן את ההסבר שלו),

שיניתי מסטראבו לסטראבון בכל המקומות מלבד הדף הזה(בגלל ההערה שכתבת למעלה), לשנות בו גם?

תודה ולהתראות, רוני רשף 15:33, 13 ביוני 2010 (UTC)

מראי מקום - הרקלס והסיבוי

לקחתי את מראי המקום מהערות 49 ו-50 בפרק 3 - The Passage to India, שקראנו במהלך הסמינריון על אלכסנדר. זכרתי שהיה שם משהו על הרקלס והסיבוי, ואכן היה.
הערה 50: Diodorus 17.96.1-2; Curtius 9.4.1-3; Justin 12.9.2; cf. Strabo 15.1.8; Arrian, 5.3.4; Indica 5.12.

הערה 49: Curtius 9.4.3.

--אייל מאיר 10:13, 4 בינואר 2010 (UTC)

מראי מקום לרצח קלייטוס

קורטיוס רופוס 8.1.20-2.13; פלוטרכוס 51-52; אריאנוס 4.8.1-9.8, 7.29.1-2; יוסטינוס 12.6.

אצל בוסוורת', 1996, ע"מ 98-108; המונד, 1997, ע"מ 149-153.

לפעמים משתלם לשמור את הסילבוסים משנים קודמות.

--אייל מאיר 06:52, 4 בינואר 2010 (UTC)

דיאנירה - אימו של הילוס

דיאנרה , אחותו של מלאגרוס (לא המשורר הארוטי מגדר), הייתה אשתו השלישית של הרקלס, כשהתאבדה החליט להתאבד גם הוא (מקור - "נשות טרכיס" של סופוקלס). (או שהרקולס מת ביסורים אחרי שלבש כותונת שנתנה לו - מקור - Metamorphoseon של אובידיוס Mordecai Karniel 23:12, 2 בינואר 2010 (UTC)

מוטי, תודה! ד"ר א. 08:07, 3 בינואר 2010 (UTC)
עד כמה שאני רואה הזיהוי נסמך על גרסת סיפור לפיה אלתיאה, אמה של דיאנירה (אשתו של הרקלס ואמו של הילוס, ממנו בית המלוכה המוקדוני), לא הולידה אותה מאוינאוס (מר יין) אלא מדיוניסוס (חילופין מובנים).
ראה את מראי המקום להיגינוס בערך של אלתיאה המקושר לעיל.

דיוניסוס אצל אהרן שבתאי

הסיפור בעברית מופיע אצל שבתאי אהרון, המיתולוגיה היוונית, הוצאת ספרי תל אביב; מפה : מיפוי והוצאה לאור, 2000.

תודה! אעיף בזה מבט. התוכל לקצר עבורי מה בדיוק מופיע? ד"ר א. 21:07, 30 בדצמבר 2009 (UTC)
אין לי עותק בבית. מזיכרון, בגדול,
  • גירסה א - פירוש חופשי לסיפור: זאוס שרף בטעות (בגלל עיצה רעה של הרה) את זוגתו סמלה, אבל הצליח לחלץ את העובר, מחוסר רחם דחף אותו לירך, כשהגיע המועד שלף את דיוניסוס אבל בגלל שהיה חסר כישורי גידול תינוקות (כנראה שלא ידע להחליף טיטולים) הפקיד את הזאטוט אצל הנימפות בניסה (כנראה שחשב שאם הן נשים אז תדענה מה לעשות עם תינוק). הנער דיוניסוס המשועמם המציא את היין והתחיל לטייל בעולם. ממצרים (לא זוכר איך הגיע לשם, ואני חושש שזה לא היה כתוב בטקסט) הלך לעיראק, שם, כשרצה לחצות את הנהר (פרת?) ולא רצה להרטיב את הסנדלים, שיכנע את הגפנים לצמוח כגשר על הנהר. חצה אותו יבש, תפש טרמפ על גבו של חתול גדול (ברדלס?) (שבתמורה בטח אכל חלק מהסאטירים שליוו את דיוניסוס לכל מקום), הגיע להודו. בדרך חזרה פגש את האמזונות. אמנם הביס אותן אבל (בהשפעתן?) מאז לבש שמלה ולקח ביד תוף מרים. הגיע לתבי, התחבר עם נשות העיר ועלה אתן להר קיטרון, שם התהוללו יחדיו, מעשים דומים עשה גם עם נשים במקומות אחרים. אחר כך הלך לאיי הים האגאי, שם ראו אותו שודדי ים שחשבו שלפנין נערה נאה, חטפו אותו ואת ההמשך אני לא זוכר.
  • גירסא ב - דיוניסוס נולד אחרי היריון תקין של פרספונה מזאוס. היה תינוק בכיין, אז דחפו אותו למערה וביקשו מהשומרים שישקשקו בחניתות על מנת לא לשמוע אותו בוכה. הטיטאנים באו למערה עם מתנות, שחטו את דיוניסוס ואכלו אותו. זאוס (אולי מישהי אחרת, זו שיצאה לו מהראש ?) הצליח להציל רק את הלב. על סמך הלב הצליח לבנות את דיוניסוס מחדש תוך שימוש בחלקי חילוף של בני אלמוות. Mordecai Karniel 21:38, 30 בדצמבר 2009 (UTC)
יפה מאד! הגרסא שלך מכילה את כל המֵמים המקובלים במיתוס דיוניסוס, עם מגע אישי רך. מעניין לראות מה מזה אהרון שבתאי ומה משלך.
מוזר שאני לא זוכר עניין עם אמזונות. צריך לבדוק שוב.
ד"ר א. 21:51, 30 בדצמבר 2009 (UTC)
לא מתחייב לכלום! יכול להיות שהוספתי ממקורות אחרים ואולי אפילו המצאתי (את הברדלס למשל), אבל היו אמזונות, לפחות באחת הגרסאות. ואלו שניצלו ממנו ברחו למקדש ארטמיס באפסוס. Mordecai Karniel 22:06, 30 בדצמבר 2009 (UTC)
דוקא הברדלס בטוח לגמרי. יש המון ציורים (על כדים וכו') שמראים את דיוניסוס רוכב על חתול גדול מאד. לדעתי זה גם המקור לסיפור על בר-כוכבא הרוכב על אריה. אבל אולי אני נסחף. ד"ר א. 06:12, 31 בדצמבר 2009 (UTC)

הפילים בסיפור דיוניסוס

כפי שכתוב מקורם של הפילים בסיפור דיוניסוס הוא במסעו של אלכסנדר להודו, ולכן סביר שיש קשר ל-גנש, אל הפיל ההודי.

--Jonathan Ravid 10:01, 4 בינואר 2010 (UTC)

ניסיתי לחפש האם המלך פורוס, שהשתמש בפילים בקרב שלו נגד אלכסנדר, ובו אלכסנדר נחשף לעניין הפילים, עסק איכשהו בפולחן של גנש. בינתיים לא מצאתי כלום על כך ונכון לעכשיו לא הצלחתי לבסס את ההשערה הזאת.

--Jonathan Ravid 10:53, 4 בינואר 2010 (UTC)