שיחה:תשעא א - חברה ומשטר ברפובליקה הרומית

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

הצעת עריכה. רון ברק R Barak 17:15, 10 בנובמבר 2010 (UTC)

מי היה סֶרוויוּס טוּליוּס?

סרוויוס טוליוס (Servius Tullius) היה מלכה השישי של רומא ושינה את רומא הן מן ההיבט הפוליטי והן מההיבט הפיזי יותר מכל המלכים שקדמו לו. יש הרואים בו מייסדה השני של רומא. ההנחה היא כי תפס את הכתר באופן בלתי חוקי, למרות שהמקורות העתיקים מנסים להסתיר זאת. שורשיו של סרוויוס הינם מקור למחלוקות רבות, לא רק בשל פרשנות שונה, אלא גם בשל גרסאות שונות זו מזו עד מאד, ממקורות רומיים ואטרוסקים (Etruscan) כאחד, המציעות תשובות שונות למי היה וכיצד עלה לשלטון. לגרסאות השונות בנוגע למוצאו של סרוויוס מטרה זהה - שמירה על מבנה וסדר חברתי. ברומא הרפובליקנית לא היתה מקובלת ניידות חברתית ו'קפיצת' מעמדות כפי שאירעה במקרה המדובר, על כן היה צורך למצוא הסבר שיניח דעתו של ההדיוט הרומאי בנוגע לעלייתו של זר כסרוויוס למלכות רומא.


גרסה נוספת גורסת שסרוויוס היה בנו של אל. לפי גרסה זו אימו התעברה על ידי איבר מין זכרי שהופיע באורח פלא באָח הארמון, ולכן סברו שאביו הוא האל וולקן (או האל שהיה פטרון הארמון). מוטיב האש היה שכיח במיתוסים עתיקים באיטליה והוא קיים גם במיתוס של רומולוס ודמויות מיתיות נוספות.[1] בכל מקרה, שתי הגרסאות הללו מספקות לגיטימציה לשלטונו של סרוויוס, בהסבירן כיצד אדם ש'הגיע משום מקום', תופס את השלטון והופך למלכם של הרומים. עבד שהופך למלך הוא שערורייה לכל דבר, אך אם מתברר שהוא היה נסיך במוצאו המקורי או בנו של אל, הגלולה הרבה פחות מרה.


מאטרוריא. כאשר מת אדונו, וכאשר מזלו האיר לו פנים, כבש סרוויוס את רומא ושינה שמו את שמו האטרוסקי,


בצד אחד ישנה תמונה מהאיליאדה שבה מוצאים להורג שבויים טרויאנים בהלוויתו של פטרוקלס (איליאדה 23.22-23) , ובצד השני מוצגים גברים חמושים ההורגים יריבים לא חמושים.


עם כינון הרפובליקא בוטלה משׂרה זו באופן שותף


יוצא אם כן שהסיפורים העומדים לרשותנו מבוססים מעובדות היסטוריות מוצקות,

הערה: הלינק ב-footnote אינו נכון: עם בחירת המלך הוא קיבל את ה-auspices מבוחריו הפטריקים, ועם מותו הם חזרו לידיהם.[7] גם הטקסט נראה חשוד.

(Ancus Marcius) כפטרון הפלבס (Plebs)  וכמנהיג שנכנע בקלות רבה מדי לדרישותיו של העם;[2]

  1. להתעברותה של אם סרוויוס על ידי אל ראו: דיוניסוס מהאליקרנאסוס, קדמוניות הרומאים 4.2.3; למוטיב האש במקרה של רומולוס ראו: פלוטרכוס, רומולוס 2.3-6.
  2. ורגיליוס, איניאידה 6.815-6


רון

קיבלתי את רוב התיקונים, תודה.

להבא, עדיף לכתוב בדף השיחה של הדף הרלוונטי או (אם הוא בשימוש בכיתה כמו זה של סרוויוס טוליוס) בדף השיחה שלי או של אייל, בבקשה.

סוף שבוע נעים, רוני רשף 20:12, 10 בנובמבר 2010 (UTC)


הערה: דף השיחה הפנה לכאן (ולא למקום הנכון ?)

לכתוב שאלה, שבתשובה לה ניתן להשתמש במקורות העתיקים של הפרק ובתוכנו באופן כללי. את השאלה יש להעלות לדף השׂיחה של פרק זה

ההצעה של רון R Barak 00:40, 26 בנובמבר 2010 (UTC)

בתגובה לדרישות הפלבאים, היו מעשירי העיר שהציעו לדחות דרישות אלו ולענות על צרכי החרום של המדינה בסוגים אחרים של כח אדם צבאי במקום הפלבאים:

מה הם סוגי כח האדם האחרים שהוצעו, מה יתרונותיהם ומה חסרונותיהם ?

הצעה של שולי

מה הגורמים להתקוממות הפלבאית על סמך הדרישות שהועלו "בהתקוממות הראשונה"? שאלה נוספת: מה ניתן ללמוד על המעמד הפלבאי במאה הראשונה ליסוד הרפובליקה על סמך הדיווחים על "ההתקוממות הראשונה"? אני מעדיפה את השניה.


הצעה של טטיאנה

נושא: אסיפת הפלבאים (concilium plebis)

שאלה: מה הסיבות מאחורי העובדה שהאסיפה לכול האזרחים לא הייתה מאורגנת על פי המתכונת של אסיפת קנטוריות?