שיחה:תשע ב - מיתוס והיסטוריא (אופקים)

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

סטרוקטורליזם נוסח לוי-שטראוס

  • מיתוס הוא הרכב או סך כל גרסאותיו, ויש להתייחס לכל הגרסאות כאל מכלול, ולא לגרסא זו או אחרת.
    • כבר לא משנה מה היא הגרסא המוקדמת ביותר.
    • כבר לא משנה מי היא הגרסא ה"נכונה" ביותר.

ממטיקא

מה לא בסדר בממטיקא?

  • האם האנלוגיא גן-מם תקפה בכלל?
  • ממים הם המצאה, אין להם שום אחיזה במציאות. זאת להבדיל מהגנים, שיש להם ממשות חומרית.

מה זה משנה, העיקר הוא שהתיאוריא עוזרת לנו להסביר ולהבין ביתר קלות את המציאות, ואולי גם לנבא באופן מעט פחות מדוייק את העומד להתרחש.

תרגיל ממטי: ישׂראל במדבר

  • הליכה
  • שיטוט חסר תוחלת או כיוון
  • עונש ושׂכר
  • אלהים
  • 40
  • מעמד הר-סיני
    • תורה, מתן תורה, מצוות עדות חוקות ומשפטים
  • נסים לצורך הישׂרדות בסיסית ובכלל
  • משה ואהרן - המנהיג המוגבל והעוזר הזריז
  • עגל הזהב
    • אמונה המתנגדת לייצוגים פולחניים חומריים (פסל, מסכה, תמונה)

אלכסנדר בירושלים

ידוע, אלכסנדר, דריוש, סנבלט, פיליפוס, מלחמותיו של אלכסנדר הגדול, פארמניון, שמעון הצדיק, כותים, סלווקוס, אלכסנדר רומאנס

סיפור יוסף בן-מתתיהו

מה ההתנגדויות לשימוש ביב"מ כמקור היסטורי אמין לביקור אלכסנדר בירושלם?

  • בלבול בסנבלטים (אבל המסמכים מואדי דליה מעידים על קיום סנבלט בזמן אלכסנדר).
  • הסיפור על כהן גדול ירושלמי המתחתן עם שומרונית נראה כהעתקה של סיפור מימי נחמיה.
  • בסיפור של יוספוס נבנה המקדש השומרוני מהר מידי.
  • בסוף סיפורו של יוספוס שואל אלכסנדר את השומרונים "מי אתם?", בזמן שלכאורה כבר פגש אותם קודם לכן.
  • לא היה לאלכסנדר זמן להגיע לירושלם
  • קיימים כמה וכמה חיבורים, היסטוריים ואחרים, על אלכסנדר, ואף אחד מהם לא מזכיר את הביקור בירושלם.
  • לא הגיוני שאלכסנדר הגדול השתחווה בפני הכהן הגדול (וזה עבר בשתיקת המקורות).
  • בכלל, הסיפור אוהד מידי ליהודים, ומעורר חשד.
    • גם ההתייחסות של אלכסנדר
    • גם הפולמוס נגד השומרונים
  • הבלבול בין ידוע ושמעון הצדיק מעורר ספקות באופן כללי.
  • החלום של אלכסנדר מוציא את הסיפור מתחום ההיסטוריא אל המיתוס.

עוד התנגדויות

(רוני רשף ודוד רייס)

  • אלכסנדר בונה מקדש ליהודים שמרדו בו.
  • הפניקים והכשדים שבאו בעקבות אלכסנדר קיוו לבזוז ולהרוג (קיבלו רושם שזה אפשרי מאיפשהו).
  • פריבילגיות גם ליהודים שבבבל ובמדי:
    • אוהד מדי ליהודים.
    • היהודים מבקשים מאלכסנדר לתת הקלות ליהודים במדי ובבל, שעוד לא בשליטתו בתקופה זו.
  • פרמניון אומר שכולם משתחווים לאלכסנדר, מנהג שנכנס רק לאחר כיבוש פרס.
  • נישואי נכריות באופן כללי, מנהג שהיה קיים אצל כהנים וישראלים מחד גיסא, אך עורר אנטגוניזם כשמנשה רוצה לשאת נכריה מאידך גיסא.

תשובות ועוד שאלות:

א) אלכסנדר לא בונה מקדש ליהודים. היכן ראית זאת?
קדמוניות 11.322-323-סנבלט בונה (באישור אלכסנדר), צודק.
אלכסנדר מאשר בניית מקדש ליהודים שמרדו בו. רוני רשף 14:23, 12 במאי 2010 (UTC)
ב) מה הבעיא עם הכשׂדים ביחוד?
עד מתי הם היו קיימים כעם? רוני רשף 14:23, 12 במאי 2010 (UTC)
ג) פרמניון וההשתחוות: אכן יש כאן בעיא כרונולוגית, אבל מה היא בדיוק?
ד"ר א. 13:04, 12 במאי 2010 (UTC)

תשובות אפשריות להתנגדויות

  • (המקדש בשומרון נבנה מהר מדי) אולי תחילה נבנה מבנה ארעי וסמלי ובהמשך מקדש מפואר יותר (ארכיאולוגיא?)

רוני רשף 17:44, 11 במאי 2010 (UTC)

זו אכן התשובה המקובלת. כדי להניח תשתית מספיקה לעבודת קרבנות די והותר בחודשים ספורים. ד"ר א. 13:05, 12 במאי 2010 (UTC)

  • אלכסנדר שואל מי הם שהם מבקשים פטור ממס בשנה השביעית ולא סתם מי הם. (הקשר, יהודים או לא) 11.343-344 רוני רשף 18:54, 12 במאי 2010 (UTC)
  • (אף אחד לא מזכיר את הביקור) א. האם כל דבר שלא מזכירים לא קרה? יש דברים שהיו לאנשים אינטרסים לא להזכיר ויש שנעלמו במרוצת הדורות. ב. לפירוט נוסף נגד הטיעון מהשתיקה, שיחת משתמש:Maya Kolsky Yokev או המאמר עצמו. רוני רשף 20:15, 12 במאי 2010 (UTC)
  • (כהן גדול ירושלמי שמתחתן עם שומרונית) אולי המנהג עצמו הועתק ולא הסיפור על המנהג. יוספוס מציין שהגלות הראשונה ופורענויותיה נגרמו בעקבות זלזול שכזה במוסד הנישואין (רחמנא ליצלן).


אברהם אבינו

תנא דבי אליהו

קישורים מועילים לדין איברהים (הועלו על ידי אילן אבוטבול-בעיקר, ורוני-קצת):

עמלנט - מאמר של חיים זאב הירשברג\ויקיפדיא-כעבה\וייצמן - שאל את המומחה\ויקיפדיא - קיבלה\האליל הבל \חניף\קורייש\ספר היובלים\קרב חנדק\עמרה \קרב באדר

   

( אצל רובין במאמר, עמ' 103) אחד האלילים הפרה אסלאמיים של הכעבה: הבל.

هُبَل היה אחד משלוש מאות וששים פסלים שהיו בכעבה (לפי רובין, היחיד שהיה ממש בתוך הכעבה), הבל היה פסל שצורתו אדם עם זרוע שבורה. כנראה שהיה אל השמש והשמיים (לפני עליית האסלאם) ועובדיו חיפשו לו יד מזהב כתחליף לידו השבורה. כינוי נוסף להבל הוא 'בעל החצים' (צאחב אל קדאח).

רוני רשף 16:17, 6 ביוני 2010 (UTC) (מקורס פרוזא קלאסית)