שיחת משתמש:Dina Sominsky

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

passing thoughts...

מתי טיטוס לוויוס חי? מה האג'נדה של לוויוס וכיצד היא מתקשרת לרומא והדקמווירט? (הטקסט רשום באופן שממש לא מתיימר להיות סיפור היסטורי, אלא יותר דומה למשל. לוויוס כותב בצורה ביקורתית, מכניס הערות ביניים, שאת חלקם אין הוא יכול היה לדעת אם היה מקור ראשוני, כגון העסקה של אפיוס עם קלאודיוס. וכמובן מודה בעצמו כי נשען על מקורות אחרים, ומסתמך על אירועים עיקריים).

האם הדקמווירט החליף את הקונסולט לגמרי? (וזאת כיוון שקיימת הפרדה בין הלגיסלאט לדקמווירט, איך זה מסתדר? אם הדקמווירט = גוף מחוקק => החליף את הקונסולאט והטריבונט. אז למה בסוף הטקסט יש קריאה לבטל את הטריבונט? הוא לא מבוטל עוד קודם?!)

מי זה נומינטור ומה הוא קשור לעניין?

מה היה כל כך דחוף לאפיוס למנוע את הגעתו של ורגיניוס שהוא יצא מגדרו בשל כך?

למה סבא של ורגיניה לא התערב ולמה איקליוס כן? (אחרי הכל, בעניין ה-PATER FAMILIA, מובן שלורגיוניוס יש MANES עליה,אבל האם הוא לא עובר לסבא במידה והאב לא נמצא? מלבד זאת, ורגיניה מתוארת כ"ילדה מבית טוב" - אמורה להיות חסודה ו"חופשיה" לפחות במובני זכויות ירושה,בעלות על רכוש וכו'...עניין המוניטין לא אמור לעניין את משפחתה? בנוסף, איקליוס לא בעלה, אם כך אין לו MANES עליה. מדוע בכל זאת הוא מתערב??? בעיניי הסיבות היחידות הן: א.כמו שניתן להבין מלוויוס, איקליוס יוצא כנגד הדקמווירט, עניין פטריקי-פלבאי. ב. איקליוס מבין שאין הוא יכול לאלץ שליט פטריקי לעשות מה שהוא רוצה,ולכן מושך זמן עד שהאבא יגיע - כלומר,אקיליוס יודע את מקומו).

אפיוס טוען כי "לא ישתמש בליקטורים של הקולגות שלו אלא רק בשלו"-מה היו מספר הליקטורים של הדקמווירט? למי הם היו שייכים, אם ניתן היה להעבירם מאחד לשני?

סיפור ורגיניה ממחיש את האינטריגות בתקופה הדקמווירית, ורגיניוס אומר בעצמו כי קיימת פגיעה בזכויות (הפלבאים) וכי אין אפשרות לפנות למוסדות אשר אמורים להגן (אונס, מוניטין...). קיימת סתירה בין הרבה דברים שמסופרים, מחד נראה כי הטריבונים נחלשו ומאידך, נאמר כי הדקמווירט השני היה מורכב הן מפטריקים והן מפלבאים. מה קורה פה??

ניתן להסיק מסיפור וירגיניה, כי קיים ניצול אלים וסוטה של כח אדם - ניצול מעמד, אחרי הכל אפיוס עצמו מצהיר כי הוא מחוקק חוקים ומבצע אותם, כי הוא יכול! כמו כן,ברור לאורך כל הסיפור כי העם לא מרוצה מניצול סמכויות זה. נראה, כי לוויוס מנסה לבקר את מוסד הדקמווירט, כאילו מנסה להראות: "תיראו את המרק שבישלנו ועכשיו אנחנו צריכים לאכול אותו!". במילים אחרות, אולי זוהי הסיבה בגללה בהתחלה מכניס לוויוס את LUCRETIA, ועושה את ההשוואה עימה. כאילו אומר, הייתה לנו מלוכה, אח"כ קונסולים, אחריהם טריבונים ודקמווירט ותראו מה הם עשו...אסור לתת לאנשים יותר מדי כוח!

בעיניי זהו משל פוליטי-סוציאלי, המקשר את יחסי הפטריקים-פלבאים לדקמווירט. וכמו כן,ניתן למצוא הקשרים מסויימים ל-12 הלוחות (שוב, הוכחה כי לוויוס לא המציא את המסופר,אך בהחלט "קישט" וערך לפי תפיסתו),לדוגמא: יחס אב למשפחה PATER FAMILIA (נוסף על הזכות להרוג), יחס לעבדות, יחסי פטרון-קליינט ועוד..

תשובה (חלקית) מרוני

מתי טיטוס לוויוס חי? התשובה היאפה