תשעא א - חברה ומשטר ברפובליקה הרומית

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

http://amitay.haifa.ac.il
ימי ג: רבין 7036 --- ימי ה: ראשי 564
Ave! (לחיים! בלטינית שאולה מן הפּוּנית)

תוכן עניינים

נושׂא הקורס בקצרה

בתרגיל זה נעסוק במהותו ובהתפתחותו של "העניין הציבורי" - Res publica (לעתים במילה אחת respublica) ברומא העתיקה. במהלכו נעמוד על מספר נושׂאים מרכזיים בסדר היום הרפובליקני: מלחמת מעמדות (פטריקים ופלבאים), התגבשות מוסדות השלטון בתהליך התפתחות ארוך-טווח של ניסוי וטעיה, ניהול נכון של מדיניות הגירה ואזרוח, ויצירת כח צבאי שהפך את המדינה רומית למעצמה הצבאית החזקה ביותר באיטליא, ואח"כ גם בכל איזור הים התיכון.

בחלקו השני של הסמסטר נקפוץ קדימה למאה האחרונה של הרפובליקא, ונתבונן שוב באותן בעיות שהטרידו את הרפובליקא המוקדמת, ושלא זכו מעולם לתיקון מלא. בראש ובראשונה נבחן את שאלת האדמות, ואת הקשר הישיר שלה להתרגשותה של מלחמת האזרחים בת מאה השנים, שתחילתה רצח פוליטי וסופה חורבן מוחלט של השיטה המדינית הרפובליקנית. באחרית דבר נראה כיצד אוגוסטוס, מלך (בכל מלבד השם) ובן-אלהים, אסף את השברים וכונן את משטר הקיסרות בחסד האל.

העבודה והציון

שוטפת

  • קריאה משבוע לשבוע של חומר באתר ובספרים ומאמרים.
  • תרומה לדיון בכתה
  • פעילות שותפת באתר (כתיבת ערכים, עריכה, הגהה ועוד).

חובות רשמיות

מבחן

בסוף הקורס יערך מבחן מסכם. במבחן יוצגו לא פחות מ-3 קטעי מקורות ראשוניים (או עתיקים). המשׂימה היא לחבר שאלה הקשורה לאחד מהקטעים, ולענות עליה תוך התייחסות לדברים האמורים באותו קטע מקור. הבחינה תערך בחומר פתוח, תוך גישה מלאה לאתר בפרט ולרשת בכלל. לא יורשה שימוש בחומר מודפס או כתוב ביד. ציון המבחן מרכיב שני שליש מהציון הסופי.

הוראות למבחן

מותר להשתמש בכל חומר עזר, כולל באתר הקורס ובאתרים אחרים ברשת. לא ניתן להביא דפים מודפסים או כתובים בכתב-יד לכתה.

הוראות: (א) קרא את שלושת קטעי המקורות המצורפים. בחר אחד, בו יש לך עניין לעסוק.

(ב) הגדירי לעצמך עניין או נושׂא אחד, שקטע המקור עוסק בו, או לפחות רומז עליו. רשמי במשפטים בהירים ותמציתיים מה חשוב, לדעתך, לאמר בנושׂא זה.

(ג) ציין לעצמך אילו משפטים (או חלקי משפטים) מתוך קטע המקור זורים אור על הנושׂא, וראויים להזכר בתשובה. צרף משפטים אלה לרשימת המשפטים מסעיף ב'.

(ד) חפשׂי פריטי מידע שונים העשׂויים להעשיר את התשובה. אפשר להעזר בספרו של קורנל, באתר הקורס, וכמובן במקורות ראשוניים או עתיקים אחרים, שנלמדו במהלך הסמסטר (או שאיתרת בעצמך במהלך ההכנה לבחינה).

(ה) סדר את המשפטים שאספת בשלושת הסעיפים הקודמים כך שיצרו רצף הגיוני. זכור – סיפור טוב מבוסס לרוב על זרימה חלקה מרעיון אחד למשנהו, בבחינת "דבר מוביל לדבר".

(ו) חִשבי על הרצף הסיפורי שיצרת. הוא מהווה תשובה, אך לאיזו שאלה? נסחי את השאלה, ורשמי אותה לפניך. --- עד כאן, הכל טיוטא!

(ז) כתוב חיבור, המביא באופן מאורגן את החומר שאספת עד כה, לפי הסדר שקבעת בסעיף ה'.

(ח) קראי את החיבור שכתבת, ושאלי את עצמך – האם התשובה עונה לשאלה שניסחת? אם כן, מה טוב. אם לא, נסחי את השאלה מחדש, כך שתתאים לתשובה.

להגשה: שאלה אחת ותשובה אחת. לא יותר, ולא פחות.

  • את המבחנים יש לשלוח כקובץ Word לרוני רשף: ronnyr7-ב-gmail.com
  • נא לא לרשום שם ולא להשאיר בטקסט סימנים לגבי מינו/ה של הכותב/ת (כדי לשמור כמה שאפשר על אנונימיות).
  • נא לא לשכוח לציין את מראה המקום אליו התייחסת.

מועד א - קטעי המקור

דיוניסיוס מהליקרנסוס, ענתיקות רומא 4.19

ליוויוס 3.37

אפיאנוס, מלחמת האזרחים 1.7-8

מועד א - בחינות בדוקות

קובץ:תשעא-חברה-ומשטר-בחינה-1.doc -- קובץ:תשעא-חברה-ומשטר-בחינה-2.doc -- קובץ:תשעא-חברה-ומשטר-בחינה-3.doc -- קובץ:תשעא-חברה-ומשטר-בחינה-4.doc

מועד ב - מקורות

ליוויוס 2.1.7-11

דיוניסיוס מהליקרנסוס, ענתיקות רומא 5.68

פלוטרכוס, טיבריוס גראכּכוס 9

סיום הבחינה: 11:26

מועד ב - בחינות בדוקות

בחינה אחת, בחינה שנייה, בחינה שלישית, בחינה רביעית, בחינה חמישית, בחינה שישית

תרגיל

הכתה תתחלק לצוותים. כל צוות יקבל אחריות על אחד הנושׂאים הנלמדים, ויכין רשימת מושׂגים ושמות הראויים כל אחד לערך אנציקלופדי. הערכים הללו ירשמו בדף ריכוז ערכים, ותכנם יהיה סיכום של דברי קורנל, הערכים ב-Oxford Classical Dictionary וב-Brill's New Pauly (ראו בסלבוס), ופריטי מחקר נוספים שיעלו בחיפושׂ בספריה, בגוגל סכולר וכו'.

  • לדוגמא כיצד ניתן לעצב ערך ראי/ה מתכונת בדף ריכוז ערכים
  • תרגיל כתיבת ערכים מרכיב שליש מהציון הסופי.

התנדבות למען הקהילה

  • תרומה לאתר במהלך הסמסטר תצויין כערכה.
  • פירות מחקר שעשׂיים להביא לפרסום אקדמי יצויינו במיוחד.
  • עבודות שיפור ופיתוח בויקיפדיה העברית תוערכנה אף הן.

שאלות ותשובות

דיונים ושאלות כלליות, שלא היתה הזדמנות לשאול בכתה אבל שכולי עלמא יוכלו להפיק מהן תועלת, נא להעלות בדף המיועד לכך כאן.

ביבליוגרפיא קצרה

ברשימה זו מובא מספר קטן של פריטים ביבליוגרפיים המופיעים בסלבוס. חלקם ישמש אותנו באופן שוטף, אחרים מובאים כהמלצה לקריאה נוספת, או כמקום בו אפשר לברר מושׂגים, מונחים ושמות.

מטלות הקריאה השוטפות מפורטות בסלבוס עצמו, תחת כל נושׂא ונושׂא. פרט למקורות העתיקים, נקרא מתוך הספרים הבאים (הפרקים לקריאה אמורים להופיע בתו"ת):

  • קורנל = Cornell, Tim. 1995. The beginnings of Rome : Italy and Rome from the Bronze Age to the Punic Wars (c. 1000-264 BC). London; New York: Routledge.
  • שצמן = שצמן, ישׂראל. תשנ"א (1991). תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: מאגנס.
  • עמית = עמית, משה. תשס"ג (2003). תולדות הקיסרות הרומית. ירושלם: מאגנס.
  • גרואן = Gruen, Erich S. 1974. The Last Generation of the Roman Republic. Berkeley, Los Angeles & London: University of California Press.

כמו כן, המשאבים האנציקלופדיים הבאים, לבירור מושׂגים, שמות אישים, וכו':

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב. 
  • Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 1996. The Oxford classical dictionary 3rd ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.

לעיון נוסף בשיטה הרפובליקנית ובמוסדותיה מומלץ לעיין גם ב:

  • פייג-וישניא = פייג-וישניא, רחל. תשס"ח (2008). בחירות, בוחרים ונבחרים ברפובליקה הרומית העתיקה. ת"א-יפו: אוניברסיטת ת"א.

סֻלַּבּוּס - syllabus

מיוונית - syn + labein (ביחד + לקחת)

הקדמה

פגישת היכרות

מקומה של רומא בהיסטוריא, ויקי ואנציקלופדיזם, על הקורס

השאלה של פּוֹלֻבּיוּס

שעורי בית ליום ה 28 אוקטובר:

  • לקרוא את הפרקים של פוליביוס
  • לברר מונחים, מושׂגים ומילים שאינן מוכרות
  • מהן שאלות המשנה ששואל פוליביוס בקטע זה, ומה התשובות שהוא מציע להן?

המקורות לחקר רומא העתיקה

מקורות ראשוניים ועתיקים

השנים המוקדמות

לקראת 19-21 מרץ

איטליא לפני רומא

יסוד העיר

עלייתה של עיר-המדינה

מיתוס והיסטוריא ברומא המלוכנית

הולדת הרפובליקה והתגבשותה

סרוויוס טוליוס: פיסיסטרטוס הרומי

סרוויוס טוליוס והמלוכה הרומית

  • לקרוא שוב פרק זה על סרוויוס טוליוס
  • לעבור שוב על שני המבנים האפשריים לפיתוח הדיון שהתווינו בכתה, ונמצאים בדף השׂיחה.
  • לקרוא את הקטעים העתיקים של ליוויוס ודיוניסיוס לעיל
  • אילו קטעים, עובדות, סיפורים מתוך ליוויוס ודיוניסיוס יכולים לשמש אותנו בהמשך בניית הסיפורים? איך והיכן נשתמש בהם?

המהפכה של סרוויוס טוליוס

המהפכה הרפובליקנית

שעורי בית ליום חמישי:

פטריקים, פלבאים ומלחמת המעמדות

שעורי בית:

  • לקרוא את הפרק
  • לקרוא את המקורות העתיקים
  • לכתוב שאלה, שבתשובה לה ניתן להשתמש במקורות העתיקים של הפרק ובתוכנו באופן כללי. את השאלה יש להעלות לדף השׂיחה של פרק זה
  • לחשוב כיצד תראה תשובה זו

תריסר הלוחות

שעורי בית:

  • ראו את החומר שהעלינו בתשובה לשאלה על המשלחת לאתונא, וסדרו אותו מחדש (בדפי השׂיחה האישיים שלכם) באופן כזה שיהוה בסיס טוב לכתיבת חיבור תשובה.
  • זכות הטיעון הראשונה תינתן לנעה

הברית ההיסטורית: ההכרה בפלבס והולדת ה-nobilitas

  • קורנל 327-344
  • אפיאנוס, 1.8.33, ליוויוס 7.28.9

אחרית דבר

אימפריאליזם

פרק בו נשמע מאנדריי את פירות מחקריו על הצבא ה רומי, ונסקור בקצרה את התהליך בו הפכה עיר המדינה הרומית לאימפריא ים-תיכונית

נקמת הטריבונים

טיבריוס גראכּכוּס

לשעור הבא: לקרוא שוב את פלוטארכוס ואת אפיאנוס, ולחשוב:

  • מה הוא רגע האל-חזור בסיפורו של טיבריוס גראכּכוס, שממנו והלאה הפכה הקטסטרופא (האישית של טיבריוס והכללית של הרפובליקא הרומית) הפכה לבלתי-נמנעת?
  • מה דומה ומה שונה בין סיפוריהם של פלוטארכוס ושל אפיאנוס על טיבריוס גראכּכוס?

גאיוס גראכּכוּס

  • פלוטרכוס, גאיוס גראככוס (תו"ת).

חומר שכבר לא נגיע אליו השנה

המלחמה האיטלקית והרפובליקה של סולא

הדור האחרון של הרפובליקא הרומית

  • גרואן 498-507, ואז את ההקדמה למהדורה בכריכה רכה (1995) עמ' vii-xxi.
  • שצמן, פרקים כ, כא, עמ' 401-455 - (תו"ת)

ממלחמת אזרחים למלוכה - ההסדר של אוגוסטוס

קישורי עזר

כללי ציטוט

Wikipedia consular fasti

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Roman_consuls