תשעא ב - עולם חדש מופלא: המאה היוליו-קלאודיית שיעור שמיני

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

חזרה לסלבוס\לדף ריכוז הסיכומים


שיעור שמיני

17.3.2011

המנגנון הציבורי ברומא היה קטן עד בלתי קיים.

בעת העתיקה, (במיוחד בתקופה שעליה אנו דנים) היו אלפי ספרים, לפחות. בספרייה של אלכסנדריא בשיאה היו 600,000 מגילות. יחד עם זאת, זה לא מעיד על מספר הקוראים בתקופה.

ככל שהחומר הכתוב נגיש יותר, סביר שנזכור פחות ונשקיע יותר זמן בחיפוש. מצד שני, כשקייסר רצה להעביר פקודות מוצפנות, הוא הזיח את הטקסט כמה אותיות קדימה. זה היה בתקופה ההיא קוד בלתי פציח. לא דרושה רמת אוריינות גבוהה בצבא, מספיק שהקנטוריון ידע לכתוב (למשל).

איפה עוד יש התייחסות ברס גסטאי לפרשיית איגנטיוס? (למעט הצעת הדיקטטורא)

(קטע 12) קווינטוס לוקרטיוס וספילו – ממונה מלמעלה להיות הקונסול. כשנאמר שם הקונסול, יש ללכת לברר באיזו שנה מדובר.

(קטע 11) פשט: fotruna redux פורטונא המחזירה. למה מקדישים מזבח לפורטונא המחזירה? מחזירה את הסדר לאחר הצרות של איגנטיוס. בשנים הללו היה כאוס פוליטי, למרות שכביכול אנחנו בשלטון הפוליטי של אוגוסטוס. היה כזה ברדק, שחזרת אוגוסטוס היא סיבה לחגיגות (שיערכו מעתה בכל שנה). פרייס כתב בספרו על טקסים וכוח, שאחת הסוגיות הקשות היא מה זה אומר שאוגוסטוס הוא אל ומקיימים לכבודו פולחן (למשל)?

עד לסיימון פרייס, הדעות במחקר נעו בין תמימות שמקבלת את האלוהות לבין גישה צינית מתנשאת שטוענת שהעניין נעשה בשביל חנופה או שלטון בהמונים. חלק מההתנשאות הניחה שהאליטות רואות שהכל שקר ומתייחסות לעניין בציניות והמוני העם הבלתי רחוצים קונים את השטות הזו כמו שהיא. גם אנשים ששייכים לאליטות המובהקות ביותר שטופים אמונות מכל כיוון (טיעון מהמציאות).

פרייס טען שתוקף מיתוסים הם כמלווי טקסים והטקסים מעצימים סיפורים. אין זה משנה אם אנחנו ממש מאמינים בזה, כל עוד אנחנו עושים את הטקס. גישה זו מושפעת מהפוסט מודרנא. כך ניתן ליצור מכנה משותף לקהילות מרוחקות. יש טקסים שבהם דברים שאינם מקובלים בהתנהגות רגילה הם כן מקובלים. קל לרוץ בקריאה על המשפט בקטע 11 שבו מתואר כינון טקס שנתי.

משפט זה מתאר מציאות מורכבת, ראשית - מצוקה אמיתית. אגריפא נלחץ ממה שקורה ברומא ומזעיק את אוגוסטוס בבהילות. זה לא עניין מבוים כמשבר החיטה של שנת 22BC. זה שפוסקים כל שנה יכול להיות ביטוי של רגשות ההקלה באותו רגע או עניין שאוגוסטוס קידם. אנשים מתפרנסים מהמקדש, עליו מקריבים כל שנה קורבן. מרגע זה, אין יותר איומים רציניים על המשטר. עכשיו, בכל שנה אנשים יזכרו מה קרה בפעם האחרונה בה אוגוסטוס נעדר מאיטליא לכמה שנים. ביוונית, נאמר "את הבמה של טיכה המושיעה" – נקודת מבט שונה, משום שנכתב באזור שונה.

מדוע אוגוסטוס דחה את הדברים האחרים וקיבל רק את מקדש פורטונא? אין לנו תשובה לשאלות כגון זו.

עובדא שזה מה שחשוב לו, לכן לא נשאל בהכרח מדוע דווקא זה? ידוע לנו שאת זה הוא רצה, ושדיו קאסיוס כ-200 שנה אח"כ עוד מציין את העובדא הזו, כלומר: הייתה לה משמעות גם בתחילת המאה השלישית AD. כנראה שהטקס השריש את העניין טוב.

בישיבת סנאט, מנהל את הדיון המגיסטרט שכינס אותו. פרינקפס סנאטוס הוא הראשון שנושא דבריו בסנאט. רוב האנשים לא נשאו נאומים אלא הסכימו עם דעת אחר שהביע. הראשון שנואם קובע את השאלות, מתווה את הדיון כך שקשה לקחת את הדיון לקווים אחרים. כשאוגוסטוס מדבר, איש לא מדבר נגדו. ראש וראשון לסנאט שהפציר בו שלא יתפטר (29 BC). קשה להאמין שיתנגדו לדבריו. בשטח, נמצאו שיטות להביע מחאה סנאטוריאלית עדינה. מול אוגוסטוס, היה אפשר לדבר (לא כך מול טיבריוס ועל אחת כמה וכמה זה שאחריו).

בתחילת דרכו, אוגוסטוס היה האיש עם הצבא. בהמשך הדרך, אחרי אקטיום הוא מטהר את הסנאט.

29 BC אוגוסטוס מתפטר, מתחננים שישאר, מקבל את דין התנועה (של 600 איש שהוא כרגע סיים לטהר ולרשום רק חברים בתוכו). הצגה.

קייסר נרצח כשמלחמת האזרחים רוגעת קצת. כל עוד הקרב הגדול בספרד (48, 44), אחרי שהמכנה הפומפיאני מרוסק, מעיזים לרצוח את קייסר. אחרי אקטיום, המצב נהיה מסוכן.

הערת אגב: חיים ורשובסקי מהאוניברסיטא העברית הותיר חיבור על ליברטאס. החירות לחלוק במדינה, ברפובליקא. עם המעבר לפרינקיפאט, נהיית החירות של האליטא להתבטא בחופשיות בפני הקייסרים גם על דברים שלא מוצאים חן בעיניהם. אצל אוגוסטוס, כל דיון בסנאט נסגר לפני שהוא מתחיל.

עלה על כולם בדיגניטאס אבל לא בפוטסטאס (34). מבדיל בין השפעה לכוח (פוסטסטאס). דגש על האוקטוריטאס שלו.

הוא האחד שהמילה שלו תופסת. השיטה בנויה על כך שחזות הרפובליקא ממשיכה להתקיים כאילו כלום, אבל אוגוסטוס מעצים את האוקטוריטאס שלו כך שהוא למעשה שליט יחיד חסר מעצורים וללא עוררין.

אין מה שהיינו מצפים למצוא (14) כי כולם מעמידים פנים שאין מלוכה ויש רפובליקא.

מה סמכויותיו הרשמיות של אגוסטוס משנת 23 BC?


לשבוע הבא, טיבריוס.