תשעב ב - העולם הקלאסי

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הבחינה תערך בבניין הראשי, חדר 577 


על הקורס

  • הקורס יבחן ממעוף הציפור את קורות העולם הקלאסי מאימוץ האלפבית הפיניקי בעולם היווני (מאה שמינית לפ') ועד קבלת הנצרות כדת רשמית (מאה רביעית לס').
  • הקורס מיועד לתלמידי/ות תאר ראשון בחוג להיסטוריא כללית, לתלמידי/ות "דרך הרוח", ולשומעים/ות חופשיים/ות רשומים/ות.
  • חובות ההשתתפות: (א) נוכחות בשיעורים; (ב) בחינה בסוף הסמסטר

על הבחינה

הבחינה תורכב משלושה חלקים:

  1. "שאלות" אמריקאיות (50 נק') : 10 "שאלות" אמריקאיות; לכל שאלה תצורפנה 5 תשובות, אשר אחת מהן תזכה ב-5 נקודות מלאות, אחרת אחרת ב-2 נקודות, ותשובה אחת (מופרכת בעליל) תקנוס את מי שת/יבחר בה ב-2 נקודות. ("שאלות" במרכאות כיון שאף אחת מהן לא באמת תהיה מנוסחת בצורת שאלה)
    1. דוגמא: שמעון פרס הוא: (א) נשׂיא מדינת ישׂראל, ראש ממשלתה לשעבר וזוכה פרס נובל; (ב) אבי תכנית הגרעין הישׂראלית (על פי מקורות זרים); (ג) ראש הממשלה המכהן; (ד) מזכ"ל ההסתדרות הלפני-אחרון; (ה) מאמן נבחרת ישׂראל בכדורסל.
    2. יש לסמן תשובה אחת בלבד!
  2. שאלה פתוחה (50 נק') : בחירה של שאלה אחת מתוך שלוש, שאף הן תיבחרנה מתוך מאגר שאלות שיפורסם מבעוד מועד.

שאלות לבחינה

בכל מועד תופענה שלוש שאלות, מהן תענו על אחת:

(א) מהם העקרונות הפוליטיים המרכזיים שכוננו את הדמוקרטיא האתונאית?
(ב) מה היו הגורמים והסיבות לעליונות הצבאית הרומית?
(ג) מה תרומתן של המלחמות הפרסיות להתעצבות העולם הקלאסי?
(ד) מה היה הישׂגו הגדול והחשוב ביותר של אלכסנדר הגדול? מדוע בחרת דוקא בהישׂג זה?
(ה) מה היו צריכים האחים הגראכּכים לעשׂות באופן שונה כדי להצליח בתכניותיהם?
(ו) מדוע ניצחה דוקא הנצרות במאבק על הקיסרות הרומית?
(ז) מהם עקרונות היסוד של הרפובליקא הרומית?
(ח) סולון, פיסיסטראטוס, קלייסתנס – כיצד תרם כל אחד מהשלושה להתהוות הדמוקרטיא האתונאית?
(ט) אילו לקחים מן העולם הקלאסי נוכל לישׂם לתועלתנו היום?
(י) באילו דרכים השפיעה הקולוניזציא היוונית על תרבות הים התיכון?
(יא) מה חלקו של אנטיוכוס הרביעי (Epiphanes) בעיצוב פני תרבות המערב?
(יב) מהו המיראז' השׂפרטני?
(יג) מה היה תפקידהּ ההיסטורי של הטֻרניא ביוון?
(יד) How did it come to be that most of human civilization is based on the alphabetic writing system used in writing this question?
(טו) האם היה ניתן למנוע את פרוץ מלחמת האזרחים הרומית בשנת 49 לפנ'? כיצד?
(טז) מהו נס המאה השמינית?
(יז) מהו תפקידה של הפוליס היוונית מהתקופה הארכאית ועד העולם ההלניסטי?
(יח) מה תפקידו של פולחן השליט בעולם הקלאסי?
(יט) כיצד עיצבה שאלת הקרקעות את גורלה של הרפובליקא הרומית?
(כ) מה חשיבותה של שנת 146 לפנ' להיסטוריא של העולם הקלאסי?

מערך השעורים

  1. נס המאה השמינית (כתב אלפביתי; הומרוס; התיישבות בים התיכון)
  2. זוהי שׂפרטא
  3. הדמוקרטיא האתונאית (סולון, פיסיסטרטוס, קלייסתנס)
  4. היסטוריא, אימפריא, טרגדיא, פילוסופיא (המלחמות הפרסיות, המלחמה הפלופונסית, משפט סוקרטס)
  5. אלכסנדר הגדול
  6. העולם ההלניסטי (וקומפלקס חנוכה)
  7. העקרון הרפובליקני (סרוויוס, המהפכה הרפובליקנית, פטריקים ופלבאים)
  8. האימפריאליזם הרומי (איטליא, מלחמות פוניות, הכנעת העולם ההלניסטי)
  9. צדק חברתי ומלחמת אזרחים (גראכּכים, איטליא נגד רומא, סולא, הטריומוויראט הראשון, מלחמת האזרחים, רצח קיסר)
  10. קיסרות הים התיכון (ההסדר של אוגוסטוס, השושלת היוליו-קלאודיית, שנת ארבעת הקיסרים וביסוס השיטה ללא שושלת)
  11. העולם הקלאסי והמונותאיזם - Clash of Civilizations
  12. אחרית דבר

רשימת קריאה

  • גולן = גולן, דוד. תשמ"ז/1987. תולדות העולם ההליניסטי. מהדורה שניה. ירושלם: מאגנס.
  • דוד = דוד, אפרים. תשס"ג/2003. הדמוקרטיה הקלסית: התהוותה, תפקודה, עקרונותיה ותלאותיה באתונה. ירושלים: י"ל מאגנס.
  • עמית = עמית, משה. תשמ"ד/1984. תולדות יוון הקלאסית. ירושלם: י"ל מאגנס.
  • שימרון = שימרון, בנימין. 1993. התרבות הקלאסית. ת"א: פפירוס.
  • שצמן = שצמן, ישׂראל. תשנ"א/1991. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: י"ל מאגנס.

סיכומי שיעור

תשעב ב - העולם הקלאסי - סיכומי שעור