תשעג - אלכסנדר הגדול ומורשתו

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

נושׂא השעור

שעור זה מרוכז כולו בדמות אחת: אלכסנדרוס בן-פיליפוס, "הגדול", מלך מקדון (356-323 לפ'). אלכסנדר שייך למועדון מצומצם של דמויות, ששינו את מהלך ההיסטוריא באופן קיצוני, בכח אישיותן ומעשׂיהן. יתרה מזו, עוד בחייו של אלכסנדר ההיסטורי נולד גם אלכסנדר המֻתולוגי, וזה האחרון פרשׂ כנפיים ויצא לחיים עצמאיים אחרי מותו של הראשון. במהלך השנה נעקוב אחרי שתי הדמויות הללו - אלכסנדר ההיסטורי ואלכסנדר המֻתי, ונראה כיצד שינו הללו את ההיסטוריא, ומה מתוך השינויים הללו עדיין מהוה חלק מהמציאות שלנו כיום.

חובות ההשתתפות

ההשתתפות בקורס מחייבת בשלוש רמות שונות:

  1. הכנה שוטפת של החומר משבוע לשבוע והשתתפות בדיונים בכתה
  2. מטלה מסכמת (לפרטים נוספים ראו בקישור זה)

רשימת קריאה בסיסית

צפיה חובה בסדרת הטלוויזיא (BBC) של מייקל ווד - In the Footsteps of Alexander the Great:

פרק א ~^~ פרק ב ~^~ פרק ג ~^~ פרק ד

קריאה חובה של אחד מן הפריטים הביבליוגרפיים הבאים:

  • גולן, דוד. תשמ"ז/1987 (מהד' 2; מהד' 1 תשמ"ג). תולדות העולם ההלניסטי. ירושלם: מאגנס. מ' 3-57.
  • קלושה, פאול. 1963. אלכסנדר הגדול. ת"א: מזרחי.
  • ווד, מייקל. תשס"א/2000. בעקבות אלכסנדר הגדול: מסע מיוון לאסיה. אור יהודה: הד ארצי. (ספר שנכתב בעקבות סדרת הטלוויזיא לעיל)
  • Stoneman, Richard. 2004. Alexander the Great. London: Routledge

מיטיבי/ות קרוא מוזמנין לקרוא גם אחת מהביוגרפיות הארוכות יותר, למשל:

  • Tarn, William W. 1948. Alexander the Great. Cambridge: University Press, vol. 1.
  • Wilcken, Ulrich (and Eugene N. Borza). 1967. Alexander the Great. New York: Norton.
  • Bosworth, A. B. 1988. Conquest and Empire: the Reign of Alexander the Great. Cambridge: University Press.

אנציקלופדיות ולקסיקונים

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב.
  • Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 2012. The Oxford classical dictionary 4th ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.

מידע פרוסופוגרפי (על דמויות ואישים):

  • Berve, Helmut. 1973. Das Alexanderreich auf prosopographischer Grundlage. New York: Arno Press.
  • Heckel, Waldemar. 2006, 2009. Who's who in the age of Alexander the Great: prosopography of Alexander's empire. Malden, Mass: Blackwell Publishing.


כמו כן יש לקרוא, בויקיפדיא ובאנציקלופדיא הנקראת Brill's New Pauly (בעריכת Canick בספריה: DE5.N4813 2002) את הערכים המוקדשים לאישים הבאים:

את ההדף שליוה אותנו בשעור ההיכרות ניתן למצוא בקישור זה

נושׂאים לדיון

עיבור הקודש

קריאה ל-5 נובמבר:

  1. פלוטארכוס, אלכסנדר, 2-3 (לטקסט המלא באנגלית וביוונית)
  2. יוסטינוס, 11.11, 12.16 (לטקסט המלא באנגלית ובלטינית)
  3. אריאנוס, אנאבאסיס, 4.10.1-2 (גישה לספר באנגלית ויוונית)
  4. הסיודוס, מגן הרקלס, שורות 1-56 (לטקסט המלא באנגלית וביוונית)
  5. אַפּוֹלוֹדוֹרוֹס, הספריה, 2.4.8

מה לעשׂות?

  • לברר מי הם הכותבים
  • מה בדיוק נאמר בכל אחד מקטעי המקור הללו?
  • האם ניתן להתחיל לארוג מהם סיפור?

הקשר הגורדי

המקורות העתיקים:

  1. פלוטרכוס, אלכסנדר 18.1-4
  2. יוסטינוס 11.7.3-16
  3. אריאנוס, אנבאסיס 2.3
  4. קורטיוס רופוס 3.1.11-18

נא לקרוא גם את
Fredricksmeyer, Ernest A. 1961. "Alexander, Midas, and the Oracle at Gordium". Classical Philology 56: 160-168. לעותק המאמר ב-jstor


  • מדוע בכלל מגיע אלכסנדר לגורדיון?
  • מה משותף ומה שונה בין המקורות השונים? נא לערוך טבלא ובה סדרת שאלות, והאופי בו כל אחד המקורות עונה עליהן

טבלת השוואת המקורות לדוגמא ללא השאלות, מאת יורם הורוביץ

  • לקרוא על המשך מעלליו של אלכסנדר מגורדיון ועד צור. אפשר לקרוא באחד מהספרים הכלליים, מומלץ להתחיל לקרוא את המקורות העתיקים (דיודורוס, קורטיוס, פלוטרכוס, אריאנוס, יוסטינוס).

המצור על צור

מקורות עתיקים:

בתיבת הדרופבוקס שלנו, קראו את המאמר:

  • Amitay, Ory. 2008. "Why Did Alexander the Great Besiege Tyre?", Athenaeum 96: 91-102

הרכיבו מסמך נקודות המפרט את שלד המאמר (כלומר, איזה טיעון מובא באיזה שלב, מבלי להכנס לפרטים).

הביקור בסיווא

הערות כלליות:

  1. נדון בביקור בסיווא ובהשלכותיו לאור התובנות שעלו מהדיון בביקור אלכסנדר בצור, העוסקות באישיותו של אלכסנדר, ובמעמדו הפוליטי והתאולוגי.
  2. שׂימו לב להבדלים בין המקורות השונים ביחס למתרחש במצרים. לכל מקור גישה אחרת, ובכל אחד מידע שונה.

קריאה (עתיקים):

קריאה (מחקר):


קרב גאוגמלא

שאלות למחשבה:

  1. מה היו כוונות הצדדים השונים במגעים הדיפלומטיים?
  2. אילו מהלכים לפני הקרב ובמהלכו השפיעו על תוצאתו הסופית?
  3. מהם ההבדלים המרכזיים בין המקורות השונים בתיאור הקרב עצמו? (מומלץ לעשׂות טבלא)
    1. מה ניתן ללמוד מהבדלים אלה?

הרצאת אורחת

השעור הקרוב (7 ינואר) יערך בבניין חינוך, חדר 570

לקראתו נא לקרוא:

מלכת האמזונות

מקורות עתיקים:

  • סטראבו 11.5.3-5 (כאן)
  • פלוטארכוס, אלכסנדר, 46
  • דיודורוס 17.77.1-3
  • קורטיוס 6.5.24-32
  • יוסטינוס 12.3.5-7

לתרגום עברי מהוסס של שלושת האחרונים ראו מסמך כאן. קריאת התרגום אינה פוטרת מקריאת ההקשר.

מחקר:

  1. Baynham, Elizabeth. 2001. "Alexander and the Amazons", Classical Quarterly N.S. 51: 115-126.
  2. Amitay, Ory. 2010. From Alexander to Jesus. Berkeley: University of California Press. פרק 5 (78-86, הערות 193-96).
  • שניהם בדרופבוקס

מה לעשׂות עם כל זה?

  • זו בדיוק השאלה שלי אליכן/ם. להיכן אפשר להמשיך מכאן מבחינה מחקרית?

אלכסנדר במזרח

18 מרץ: אלכסנדר במזרח איראן:

  • Amitay 2010: 27-38, 174-180 (notes) i
  • ובמיוחד על תקרית הפְּרוֹסקֻנֶסיס: קורטיוס 8.5.5-24, פלוטארכוס, אלכסנדר 54, אריאנוס 4.10-12, עם תשׂומת לב מיוחדת להערות 73-78 בעמ' 179.

8 אפריל: אלכסנדר בהודו:

  • Amitay 2010: 39-55, 180-185 (notes) i

אלכסנדר בירושלם

לקרוא:


לקראת 29 אפריל:

  • לקרוא שוב את הסיפור של יוספוס (לא לוותר! לא להגיד "כבר קראתי..."!)
  • לקרוא (בדרופבוקס) את: Cohen, Shaye, J.D. 1982. "Alexander the Great and Jaddus the Hight Priest According to Josephus", AJS Review 7: 41-68.

לקראת 6 מאי:

  • לקרוא את חמשת המקורות הראשיים לאלכסנדר (דיודורוס, קורטיוס, פלוטארכוס, אריאנוס, יוסטינוס), מהנצחון בקרב איסוס ועד עזיבת ארץ-ישראל לכיוון מצרים. מה הם כן אומרים?
  • לקרוא שוב את הסיפור של יוספוס, ולהתמקד בחלומות (עם גרואן וכהן). מה ההשלכה של סיפורי החלום על אמינות הסיפור של יוספוס?


לקראת 13 מאי:

  • נעם, ורד. תשס"ד/2003. מגילת תענית: הנוסחים, פשרם, תולדותיהם. ירושלם: יד בן-צבי. 262-265. לטקסט ברשת
  • תלמוד בבלי, דף סט עמוד א
  • Goldstein, Jonathan. 1993. "Alexander and the Jews", Proceedings of the American Academy for Jewish Research 59:59-101 (בדרופבוקס)

למתקשין לקרוא מהבית, הנה הקטע ממגילת תענית:


כ"א בכסלו

בעשׂרים ואחד בו יום הר גרזים

(כתב-יד פארמה): יום ששאלו הכותיים את בית המקדש מאלסכנדרוס מוקדון ונתנו להם. באו ישׂראל והודיעו את שמעון הצדיק. לבש בגדי כהונה ויצא לפניו, הוא וכל (וכל) גדולי ירוש'. וכשהם מהלכים בהרים ראו אבוקות של אור. אמ' המלך: מה זה? אמרו לו המסורות: הם הם יהודאין שמרד בך. הגיע לאנטפטרס, זרחה החמה. ראה את שמעון הצדיק שהוא לובש בגדי כהונה, נפל ממרכבתו והשתחוה לארץ לפניו. אמרו לו: לזה את משתחוה? והלא בן-אדם הוא! אמ' להם: בדמותו של זה אני רואה כשארד למלחמה ונוצח. אמ' לו: מה אתה מבקש? אמ' לו: בית שאנו מתפללין בו על מלכותך, הטעוך גוים ונתתו להם. אמ' להם: מי הטעוני? אמ' לו: הן הן כותיים! אמ' לו: הרי נתונים לך. נקב את (נקביהן) עקביהן ותלאום אחרי סוסים וגררום על הקוצים ועל הברקנים עד הר גריזים. כיון שהגיעו (שם) להר גריזים, חרשוהו וזרעוהו כדרך שחשבו לעשׂות לבית המקדש. יום שעשׂו כן עשׂאוהו יום טוב.
(כתב-יד אוקספורד): שבאו כותיים ואמרו לאלסכנדרוס מוקדון: (המשמרין) חמש כורין שבהר המוריה תנם לנו. נתן להם. כשבאו, יצאו יושבי ירושלם ודחפום במקלות עד שהגיעו לאנטפטרס. הביאו עליהן אלסכנדרוס מוקדון. שמע שמעון הצדיק ונהג עמו אלף בליטין מירושלם מכוסין ואלף פירחי כהונה מלובשין בכלי שרת ואבוקות אור בידם. הגיעו למשמר הראשון, אמרו לו: מי אתם? אמרו להם: +אנו+ אנשי ירושלם. באנו להקביל את פני המלך. הגיעום לפני אלסכנדרוס. כשראה אלסכנדרוס את ר' שמעון נשתטח לפניו על היד. אמרו לו עבדיו: אדוננו, לזה תשתחוה? אמ' להם: דמות דיוקנו מנצחת לפני במלחמה ומוציאני לשלום. מיד נתנו סכין ברגלי הכותיים וגררום, ונתן הר גריזים שהיה בית תפלתם ביד ישׂראל וחרשוהו וזרעוהו מלח.

הרצאת אורח: 20 מאי

ב-20 מאי יתקיים השעור, באופן חד-פעמי, בחדר 134 באגף החדש בספריה.

מה לקרוא לקראת הפגישה? בדרופבוקס, בתיקיית סמינר חוג 20 במאי:

  • קריאה חובה: הקובץ הנקרא 2Mac + Inscriptions + Sartre
  • קריאת רקע: פרק מאת Richard Billows העוסק באופן כללי בערים בעולם ההלניסטי.

החומר חיוני ומאיר עיניים לקראת הפעם הבאה בה תלמדו מה, לכל הרוחות, עורר את המהומה הגדולה בחנוכה.


אחרי מות אלכסנדר בעולם ההלניסטי

נא לקרוא את הפרק Post Mortem בספרי From Alexander to Jesus. בדרופבוקס שלנו, קובץ מס' 7, עם ההערות לעמ' המתאימים בקובץ מס' 12.

מקורות עתיקים:

  • קורטיוס רופוס 10.6.1-9 (כאן)
  • דיודורוס סיקולוס 18.60.1-61.3 (כאן), פלוטארכוס, חיי אאומנס 13.1-4 (כאן).

אלכסנדר ברפובליקא הרומית

יש לקרוא את:

  • Gruen, Erich S. 1998. "Rome and the Myth of Alexander". In Hillard, T.W. et al. ed. Ancient History in a Modern University. 2 vols.; Grand Rapids: Eerdmans. 178-91 (עלה לדרופבוקס)
  • ליוויוס, ספר 9 פרקים 17-19.

מנהלות

על-מנת לקרוא טקסטים סרוקים, יש להיכנס לתיבת הדרופבוקס של הקורס. הכניסה בלשונית Sign In תתבצע על-ידי הכנסת שם המשתמש והססמא.

לקבלת שם המשתמש והססמא נא לפנות למייל emagling@gmail.com של מוגילבסקי איליה.

קבוצת הדיון של הקורס בGOOGLE GROUPS