תשעד ב - מיתוס והיסטוריא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
אָמוֹר מציג מסכת תאטרון: מוסיאון הותיקן

הקורס עובר לחדר 1620 – חדר הסמינרים בקומה 16, מגדל אשכול

על הקורס

מי? מתי? היכן?

סמסטר ב, ימי ג, 12:15-13:45, 14:15-15:45 אשכול 1620

הקורס מיועד לתלמידות/י תאר ראשון בשנים א+ב בחוג להיסטוריא כללית, וכמו כן לתלמידות/ים מחוגים אחרים, שלא נרתעות/ים מהשקעה בלימודים. על אף שרוב החומר בו נדון יהיה קשור באופן זה או אחר לעת העתיקה (תחום התמחותי, מה לעשׂות...), השעור המתקדם הוא על-תקופתי.

נושׂא הקורס בקצרה

הקורס עוסק במֻתוסים, ובאופנים השונים בהם הם משׂחקים תפקידים שונים בחברה האנושית. ננסה להבין מהיכן מגיעים המתוסים, אילו שימושים נעשׂים בהם, איזה תפקיד הם משמשים בהבניית תודעה חברתית, וכיצד ניתן לנתח אותם וללמוד עליהם ומהם. בנוסף, מטרת הקורס היא להנחיל ולטפח שיטת מחקר (מֵתודולוגיא) אקדמית לטיפול במתוסים, במטרה ליצר עבודת מחקר משמעותית. כדי לעשׂות זאת נלמד את יסודותיה של התאוריא הממטית (memetic theory), השואבת את השראתה מחקר האבולוציא הגנטית להסבר ההתפתחות של תופעות חברתיות.

עבודה והערכה

עבודה שוטפת:

  • הואיל והקורס מתקיים במתכונת של מפגש כפול פעם בשבוע, צפויה מנה משמעותית של קריאה משעור לשעור. קריאה שותפת והשתתפות בכתה היא תנאי הכרחי וראשוני לסיום מוצלח של הקורס.
  • מטלה מסכמת: פתוח לדיון ולמשׂא ומתן.

Evolution: Education and outreach

רשימת קריאה

לתיבת הדרופבוקס של השעור

  • אדמונדס
    • 2002 = ,"Edmonds, Bruce. 2002. "Three Challenges for the Survival of Memetics. Journal of Memetics - Evolutionary Models of Information Transmission, 6. קישור למאמר
    • 2005 = Edmonds, Bruce. 2005. "The Revealed Poverty of the Gene-Meme Analogy – why memetics per se has failed to produce substantive results". Journal of Memetics - Evolutionary Models of Information Transmission, 9. קישור למאמר עוד קישור
  • בלקמור, סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999).
  • דואדן = Dowden, Ken. 1992. The Uses of Greek Mythology. London & New York: Routledge.
  • דוקינס, ריצ׳רד. 1991. הגן האנוכיי. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989).
  • הרמן = Herman, Gabriel. 2011. "Greek Epiphanies and the Sensed Presence", Historia 60: 1-31.
  • הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר.
  • לוי-שטראוס = Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", The Journal of American Folklore 68: 428-444.
  • קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", Salmagundi 72: 211-17.

שׂימו לב שהפרקים הרלוונטיים מהררי ומבלקמור אינם נמצאים במאגר הסריקות. הם כן נמצאים בספריה, ומומלץ מאד לרכוש עותק של שני הספרים, שראוי שיהיו בכל בית.

מתודולוגיא

מבוא

מומלץ בחום להתחיל לקרוא כבר עכשיו את החומר לקראת הפגישות של 11-25 במרץ, שהן עתירות קריאה.

מונחי יסוד

25 פברואר 2014

מבוא למחקר המודרני

4 מרץ 2014

  • מתודולוגיות נפוצות לדיון במֻתוסים, לפי דואדן 22-38.
  • לוי-שטראוס
  • קולקובסקי

מאין באים המֻתוסים ומה לעשׂות אתם

11 מרץ 2014

ממטיקא memetics

מונחים שימושיים: גנוטיפ, פנוטיפ, מחסום וייסמן, לַמַרְקיזם, קארל פּוֹפֵּר

מבוא לממטיקא

18 מרץ 2014

  • דוקינס פרק יא, עם הערות (שני קבצים - אפשר לקרוא את כל הפרק ואז את כל ההערות, או כל הערה במקומה. אפשר אפילו לקרוא קודם את ההערות...)
  • בלקמור 96-117
  • מזרחי, אצל בלקמור 9-28 (רקע על הממטיקא עד ימינו)

השיר Auld Land Syne:

מכונת המַמים

25 מרץ 2014

  • בלקמור 284-379
    • מומלץ מאד לקרוא את כל הספר!

ממטיקא לאן?

1 אפריל

  • מזרחי, אצל בלקמור 9-28
  • אדמונדס 2002, 2005
  • גיבוש אסטרטגיות ונושׂאים לגיבוש שיטת עבודה והערכה בהמשך הקורס

April fools day altenrative assignment.jpg

ישיבת עבודה מעשׂית

8 אפריל 2014

נא לשלוח לי לכתובת הדוא״ל שלי ory -ב- gmail.com תשובות לשאלות שבדף השׂיחה, עד יום א בערב (20:00)

שערוריית העתקת סטטוסים בפייסבוק

המֵם של דן קופר עומד לשיפוט הקהל

אלכסנדר וקליגולא בירושלם: מקרה מבחן

22 אפריל 2014 - דיון מקדים

29 אפריל 2014

  • לקרוא את קטעי המקורות בדף אלכסנדר וקליגולא בירושלם
  • מי כתב איזה טקסט? תעודת זהות לכל כותב/חיבור
  • לאפיין ממים ״מסתובבים״ בסיפור. מי מהם נובעים מעובדות היסטוריות? מי מהם ספרותיים? מה המסלול שעשׂו הממים? אילו מוטציות עברו?
    • כיצד ומדוע חל החיבור בין אלכסנדר לקליגולא?

תרגיל להגשה

  • ליצור ממפלקס באמצעות אחד מה-memegenerators שמעביר חלק מהסיפור של אלכסנדר בירושלם
    • לשלוח לי את הממפלקס עד יום ראשון בלילה
    • אפשר לקבל השראה לממפלקס מהתינוק הקזחי לעיל

קישור לתרומות הכתה על עבודה משותפת

סדנא מעשׂית

ריכוז הצעות הכתה לעבודה משותפת - בקישור זה

13 מאי 2014

20 מאי 2014

27 מאי 2014

מצגות, הערכה, סיכום

10 יוני 2014