תשעד - שנים אנטיוכוס, אחד סלאוקוס

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

תוכן עניינים

על הקורס

מי, מתי, היכן?

  • סמסטר א+ב, שני, 12-14, 709
  • הקורס יועבר על-ידי ועל-ידי ד"ר נח קיי ( noahkaye-ב-gmail.com )
  • הקורס מיועד לתלמידי/ות תאר ראשון ושני כאחד, שלא נרתעים/ות מהשקעה בלימודים
  • שעת קבלה: שני, 16:30-17:30, אשכול 1301

נושׂא הקורס בקצרה

בקורס זה נערוך היכרות מעמיקה עם הממלכה הסלאוקית בשלהי המאה השלישית לפנ' ובמחצית הראשונה של המאה השניה. בתקופה זו ידעה הממלכה עליות וירידות, משׂיא כוחה בימי אנטיוכוס השלישי ועד השפלתה החוזרת ונשנית בידי הרומאים, ופרוץ מרידות בפינות שונות של הממלכה (כולל ביהודה). במהלך הסמינר נקרא מקורות היסטוריים עתיקים (בתרגום), ונעיין בכתובות ובמטבעות מהתקופה. לקראת סוף הקרוס נבדוק כיצד התבטאו ההתפתחויות שעברו על הממלכה הסלאוקית בשינויים במצב היהודים בירושלם ובסביבתה, בואכה גזרות הדת ומרד המקבים.

במהלך הקורס נקרא מקורות עתיקים (בתרגום), ונערוך היכרות עם פרשנויות שונות במחקר המודרני.

עבודה והערכה

במהלך הסמסטר מחוייבת הכתה לעבודה שוטפת:

  • קריאה משבוע לשבוע של חומר באתר, של מקורות ראשוניים ושל חומר נוסף כפי שיוגדר במהלך הסמסטר בדף זה (הסֻלבוס)
  • תרומה לדיון בכתה

התבלטות ותרומה לדיון בכתה עשׂויות בהחלט לתרום לשיפור הציון הסופי.

במהלך השנה יוגדרו תרגילים ומצגות להגשה, לפי ההתפתחויות בשטח.

  • תלמידות/י תאר ראשון מחויבות/ים בעבודה סמינריונית.
  • תלמידות/י תאר שני יוכלו לכתוב עבודה סמינריונית, או עבודה מוגבלת יותר (כתיבת ערך ויקיפדי על נושׂא מנושׂאי השעור).

עד תום חופשת הסמסטר, יבחרו הסטודנטים/ות כולם/ן נושׂאים לעבודה, ינהלו התכתבות עם ד״ר נח קיי ואתי, ויתחילו את החיפושׂ אחר מקורות עתיקים ומחקר מודרני.

  • האחראים לשלושת השבועות הראשונים יספקו לכתה רשימת קריאה עד 25 פברואר (יום ג).

רשימת קריאה

אנציקלופדיות ולקסיקונים

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב.
  • OCD = Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 2012. The Oxford Classical Dictionary 4th ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • BNP = Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.

מחקר וספרי יען

אפרגהיס = Aperghis, G.G. 2004. The Seleukid Royal Economy: the Finances and Financial Administration of the Seleukid Empire. Cambridge: Cambridge University Press.

ברלין = Berlin, Andrea M. 1997. “Archaeological Sources for the History of Palestine: Between Large Forces: Palestine in the Hellenistic Period”, The Biblical Archaeologist 60.1: 2-51.

גולן = גולן, דוד. תשמ"ז/1987. תולדות העולם ההליניסטי. מהדורה שניה. ירושלם: מאגנס.

גרא = Gera, D. 1998. Judaea and Mediterranean Politics, 219 to 161 BCE. Leiden: Brill.

גראבה = Grabbe, Lester L. A History of the Jews and Judaism in the Second Temple Period Vol. 2. London: T & T Clark International, 2008.

גרואן = Gruen, Erich S. 1984. The Hellenistic World and the Coming of Rome. Berkeley: University of California Press.

גריינג׳ר, מלחמות = Grainger, John D. 2010. The Syrian Wars. Leiden: Brill.

גרין = Green, Peter. 1990. Alexander to Actium: the historical evolution of the Hellenistic age. Berkeley: University of California Press.

האביכט = Habicht, C. 2006. The Hellenistic Monarchies: Selected Papers. Ann Arbor: University of Michigan Press.

הרמן = Herman, Gabriel. 1997. "The Court Society of the Hellenistic Age", in (eds.) Cartledge, P. P. Garnsey & E.S. Gruen, Hellenistic Constructs: Essays in Culture, History and Historiography. Berkeley: University of California Press, 199-224.

חניוטיס 2003 = Chaniotis, A. 2003. "The Divinity of Hellenistic Rulers", in (ed.) Erskine, A. A Companion to the Hellenistic World. Oxford: Blackwell. 431-445.

חניוטיס 2005 = Chaniotis, A. 2005. War in the Hellenistic World: a Social and Cultural History. Oxford: Blackwell.

כותן ו-וורלה = Cotton, H.M. & K. Wörrle. 2007. “Seleukos IV to Heliodoros: A New Dossier of Royal Correspondence from Israel,” Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik (ZPE), 159: 191-205

מא = Ma, John. 2013. "Hellenistic Empires", in Bang, P.F. & W. Scheidel. The Oxford Handbook of the State in the Ancient Near East and Mediterranean. New York: Oxford University Press, 324-357.

סטרוטמן = Strootman, Rolf. 2011. "Hellenistic Court Society: The Seleukid Imperial Court under Antiochos the Great, 223-187 BCE" in eds. Duindam, J., T. Artan & M. Kunt, Royal Courts in Dynastic States and Empires: a Global Perspective, 63-89.

צ'ריקובר = צ'ריקובר, אביגדור. תרצ"א/1931. היהודים והיונים בתקופה ההלניסטית: חקירה היסטורית. ת"א: דביר.

רפפורט = רפפורט, אוריאל. תשס"ד/2004. ספר מקבים א: מבוא תרגום ופירוש. ירושלים: יד יצחק בן צבי.

שוורץ = שוורץ, דניאל. תשס"ה/2004. ספר מקבים ב: מבוא, תרגום, פירוש. ירושלם: יד בן-צבי.

שיפלי = Shipley, Graham. 2000. The Greek world after Alexander, 323-30 B.C. London: Routledge.

שרווין-וייט וקוהרט = Sherwin-White, Susan, and Amélie Kuhrt. 1993. From Samarkhand to Sardis. Berkeley: University of California Press.

שטרן = Stern, Ian. 2009. “Maresha Inscriptions Provide Context for a Royal Stele in the Israel Museum Stern”, Near Eastern Archaeology, 72(1): 60.

מבוא

היכרות

14 אוקטובר

היכרות עם המרצים, עניינים טכניים, כמה מילים על אלכסנדר, הדיאדוכים והעולם ההלניסטי, מה ציפיות הסטודנטים?

לרקע על עליית מקדון, אלכסנדר הגדול והעולם ההלניסטי צפו בהרצאה על אלכסנדר הגדול ובהרצאה על העולם ההלניסטי בקורס העולם הקלאסי.

הממלכה הסלאוקית

21 אוקטובר

שיפלי 271-293

מקורות עתיקים

משׂימות לקראת 28 אוקטובר:

  1. לקרוא ב-BNP או ב-OCD על: פולֻביוס, ליוויוס, אפיאנוס, יוסטינוס, סטראבו, דיודורוס, מקבים א, מקבים ב
  2. מקורות על מות אנטיוכוס 4: תרגיל השוואתי : ערכו טבלא, בה ישתקפו ההבדלים בין המקורות.
    1. שׂימו לב: מדף המקורות נשמט הדיווח במראה המקום הבא: מקבים ב, 1:10-17

טבלא להמחשה:


פולֻביוס
מקבים ב - מכתב יהודה
מקבים ב - המחבר
מקבים א
דיודורוס
יוספוס
אפיאנוס
היכן מת?
אין מידע
תשובה
תשובה
תשובה
אין מידע
תשובה
תשובה
מה היתה סיבת המוות?
תשובה
תשובה
אין מידע
אין מידע
אין מידע
תשובה
תשובה
מה צבע התולעים שיצאו מעיניו?
אין מידע
תשובה
תשובה
אין מידע
תשובה
אין מידע
תשובה
מי נגד מי?
תשובה
תשובה תשובה
אין מידע
אין מידע
אין מידע
אין מידע
מה היתה הדקה?
אין מידע
אין מידע
תשובה
תשובה
אין מידע
תשובה
תשובה

נושׂאים לדיון - סמסטר א

אנטיוכוס 3 על כס השלטון

4 נובמבר

לרשימות המקורות לכו עם קישור זה. אם תתבקשו לשם משתמש וססמא, תמצאו אותם בהוראות למערך השעור מס 3 במודל.

מלך הלניסטי ונתינים יהודים: אנטיוכוס 3

11-18 נובמבר

מקורות עתיקים:

רקע מחקרי

  • על מלוכה הלניסטית: מא, אימפריות הלניסטיות (למען האופטימיות, חמשת העמודים האחרונים הם רשימה ביבליוגרפית)
  • על המצב בארץ-ישׂראל: צ'ריקובר 119-128

קריאה נוספת:

  • גראבה 316-329 (העמודים הדרושים במודל, ותוכלו למצוא pdf מלא של ספרו בקישור הזה)

אנטיוכוס 3 נגד רומא

25 נובמבר

גולן 470-523

פולֻביוס, 21.42-43

סלאוקוס 4 ואנטיוכוס 4

9 דצמבר

רקע, מחקר וקובץ עם מטבעות של המלכים האמורים: (בקישור הזה): גולן 706-710, האביכט 188-193, גרא 108-119


מקורות ספרותיים (כולם נגישים ברשת - נסו קודם כל את perseus ואת lacus curtius)

  • פולֻביוס 18.51.8, 21.6.1-6, 22.7.4, 25.4.8
  • מקבים ב 3:3, 4:7
  • ליוויוס 35.15.2, 38.13.1-10, 42.6.7
  • דיודורוס 29.17.1, 29.24.1
  • אפיאנוס, Syriaca, 11.66, 8.45

מעשׂה הליודורוס

16 דצמבר

קראו לפי הסדר:

  1. מקבים ב פרק ג, עם פירוש = שוורץ 101-116 גישה חופשית לספר ממחשבים בקמפוס
  2. כותן ו-וורלה קישור לדרופבוקס
  3. שטרן על מציאת פרגמנטים חדשים קישור לדרופבוקס
  4. הערך בויקיפדיא העברית על כתובת הליודורוס

פולחן השליט

23 דצמבר

קריאה, לפי הסדר:

הלניזציה ואקולטורציא

30 דצמבר

לקריאה:

המלחמה הסורית ה-6

6 ינואר

קומפלקס חנוכה: מבוא

13 ינואר

קריאה וצפיה:

  • לצפות בסדרה מאי חנוכה (פרקים א-ח).
  • לקרוא, לפי הסדר:
    1. יוסף בן-מתתיהו, ענתיקות (קדמוניות) 12.154-222 (שׂימו לב: הסיפורים המשעשעים על בית-טוביה מתרחשים במחצית המאה השלישית ותחילת השניה - בעיקר תחת שלטון תלמי).
    2. מקבים ב, פרקים א-ז
    3. מקבים א, פרק א
    4. יוסף בן-מתתיהו, מלחמת היהודים ברומאים, 1.31-35; ענתיקות (קדמוניות) 12.228-264

גישה למקורות:

  • גישה חופשית לספרי מקבים (א, ב) ממחשבים בקמפוס: מק״ב, מק״א.
  • תרגום ישן יותר (אבל טוב!), עם הערות מיושנות (אבל משובצות פנינים!) ניתן למצוא בכרך ב של מהדורת הספרים החיצוניים מאת אברהם כהנא, BS1691 K3.
  • קישור ליוספוס

סמסטר ב: עבודות אישיות

נבות רם: המקדש הירושלמי כבנק

3 מרץ:

לקריאה:

  • מקבים ב' פרקים ג' וד'
  • ההיבט הכלכלי של קרבנות הציבור במקדש, פרופ' זהר עמר
  • The Origin of Banking: Religious Finance in Babylonia, Benjamin Bromberg
  • Divine Financiers: Cults as Consumers and Generators of Value, Véronique Chankowski
  • משנת ארץ ישראל - מסכת שקלים, לפי ספראי זאב, ע"מ 1-20 - למעמיקים.

קבצי המאמרים נמצאים בקישור הזה.

תום בן-עמי: פלמינינוס והדיפלומטיא ההלניסטית

לקריאה:

קישורים לעיון לקראת הדיון:

הערות של תום:

סקירה קצרה של תוכן השיעור:
בחרתי את שרשרת המאורעות מהגעתו של פלאמינינוס לזירה היוונית ועד הסכם השלום עם פיליפוס פשוט מפני שאת תסבוכתו של אנטיוכוס השלישי עם פלמינינוס ורומא כבר כיסינו בשיעור. אם כי שוב, אם לדעתך העניין דרוש יותר הרחבה, אשמח להרחיב אחורה וקדימה בשרשרת המאורעות ולספק זוויות ראיה שונות. בנוסף לכך אני מביא את זווית ראייתו של אקסטיין על כלל התערבותה של רומא בעולם היווני. אקסטיין גם מפרט לפרטי פרטים את זווית ראייתו של פוליביוס. חשבתי בתחילה להתמקד בזה אך העניין מפורט מדי מכדי לכסות את כולו בשיעור אחד לטעמי.

שאלות לדיון בכיתה:

  1. כיצד המלכים היוונים השונים תופסים את התערבותה של רומא לפי דעתכם?
  2. מדוע התערבה רומא ביוון? אני שוקל לספק פה עוד רקע מזווית ראייתו של גולן, שכן זו של אקסטיין ברורה, אך אני חושש מלהעמיס מדי.
  3. היכן מתבטא השוני התרבותי בין מלכים הלניסטים לבין התמודדות עם מדינה רומית חסרת פרצוף ואופי? אני אומר "חסרת אופי" כיוון שלא ניתן להכיר את הדמות הרומית השליטה (או לפחות זו שבשטח) ולעמוד על יתרונותיה ומגרעותיה, ולפיכך על יתרונותיה ומגרעותיה של רומא, כפי שניתן לעשות עם מלך הלניסטי ומדינתו, כדוגמת פיליפוס ה-5 או אנטיוכוס ה-3.
  4. גולן ואקסטיין מציגים שתי זוויות ראיה שונות לגבי כניסתה של רומא אל תוך העולם היווני. אמנם יש בהן גם מן המשותף - החלטות רבות נעשו משיקולים קצרי טווח של רווח:הפסד מיידים, שפעמים רבות הביאו מדינות ומלכים יוונים רבים לעמוד לצידה של רומא מאשר כנגדה.

זווית ראיה הלניסטית : רומאית
השתדלתי לספק זווית ראיה יוונית הלניסטית לכל שרשרת המאורעות שהבאתי לשיעור בפרט, ולהתערבותה (או הזמנתה) של רומא ביוון בכלל. אמנם ע"מ לעשות זאת כראוי יש צורך בפירוט רב כלפי "זווית הראיה ההלניסטית" שכן זו מורכבת מגורמים מפוצלים ורבים מאוד - רודס, פרגמון, הליגה האייטולית, הליגה האכאית, אנטיוכוס ה-3, מצריים ופיליפוס ה-5.
מאוד קל לספק את זווית ראייתה של רומא, כגורם אחד יחסית מאוחד בראייתו את יוון, מאשר את זווית ראייתה של יוון ההלניסטית המפוצלת את רומא, ומאוד קל לעשות זאת יתר על המידה. אני מאמין שסיפקתי דרך חומרי הקריאה זווית ראיה מאוזנת דיה משני הצדדים את שרשרת המאורעות שבחרתי להציג. אשמח לקבל הכוונות, תיקונים ומיקודים במידה ואלו דרושים.

הערות שלי:

  • הדיון הוא היסטוריוגרפי במהותו, וצריך להתייחס אליו ככזה
  • כמבוא לשיטות שונות לפירוש האימפריאליזם הרומי (עד לפני שני דורות), הזמן מאונ׳ ת״א (או מקום אחר, או מצא pdf ברשת) של: Imperialism in the Roman Republic / edited by Erich S. Gruen
  • בנוסף, הספר הקלאסי של גרואן בנושׂא - The Hellenistic World and the Coming of Rome
  • פלוטארכוס --> אבל קודם כל פולֻביוס 18, וליוויוס 31-33.
  • איפה המלכים הסלאוקים שלנו בכל זה?
  • עיין במשל ״הענן במערב״ של המדינאי האייטולי אגלאוס מנאופקטוס

אמנון מינך: המלחמה הסורית השישית, שוב

לקרוא שוב את גולן ואת גריינג׳ר מהסעיף לעיל

מקורות עתיקים:

עמית בן-מנחם: קרב מגנסיא

קישורים למאמרים וכו׳

מקורות עתיקים, סיפור המסגרת:

  • ליוויוס ספר 37.36-45 (דגש על פרקים 39-44) קישור
  • אפיאנוס, המלחמות הסוריות 28-36 (דגש על 31-35) קישור

לקריאה נוספת

עמית, על פילי מלחמה עיין גם ב: (ד"ר א. (שיחה) 19:40, 23 במרץ 2014 (IST))

שי פרידמן: החצר הסלאוקית ועלייתו לשלטון של אנטיוכוס ג

קישור לחומר הקריאה

לקרוא:

  • פולֻביוס 5.40-59 (תרגום לעברית בדרופבוקס) - יש להתמקד בפרקים הבאים:
    • 40-45: עליית אנטיוכוס ומעמד אפיגנס-הרמיאס.
    • 49-50: על רקע המאבק במולון- חיסול אפיגנס.
    • 51: עליית זאוקסיס.
    • 56: אפולופאנס וחיסול הרמיאס.
  • גולן 406-17
  • Strootman 2011

משה יחיאל: היבטים בפולחן השליט של אנטיוכוס 3

קישור לדרופבוקס לקריאה (עם הערותיו של משה):

  • מתוך הספר של ג׳והן מא, עמ׳ 284-288, וגם התעודות אודות טאוס שכבר נגענו בהם בכיתה, (מספרים 17,18) הנמצאות בעמודים 308- 317.
  • מאמר נוסף שלדעתי יכול לעזור לכיתה לקרוא אותו שוב זהו המאמר של שרווין- וויט וקוהרט
  • Christopher Ratte, "Reflections on the Urban Development of the Hellenistic Sardis", Love For Lydia: Archaeological Exploration of Sardis, ed. Nicholas D. Cahill, London: 2008, pp. 125- 133.

משה, בדוק מה כותב סיימון פרייס בספר הזה: Price, Simon. 1984. Rituals and Power: the Roman Imperial Cult in Asia Minor. Cambridge: Cambridge University Press.

ארנון כהן: אנטיוכיא בירושלם

  1. מקבים א', פרק א', פסוקים, י"א - ט"ו
  2. מקבים ב', פרק ד' פסוקים ז'-כ"ז
  3. קדמוניות, ספר שנים-עשר, 241-234.
  4. צ'ריקובר, אביגדור. תש״ט. ״אנטיוכיה בירושלים״, תרביץ כ (חוברת 1), 61-67.
  5. Bickerman, The God of the Maccabbees: Studies on the Meaning and Origin of the Maccabean Revolt "Antioch in Jerusalem", pp. 38-42. במהדורה שלפנינו, עמ׳ 1072-1076.
  6. שטרן מנחם, "ייסוד הגמנסיון, הפיכת ירושלים לפוליס ועליית מנלאוס", ציון, נ"ז חוברת ג', ירושלים, תשנ"ב, 246-233.

לספרי מקבים כבר הגענו הרבה פעמים. שאר קבצי הפד"פ בתיקיה על שם ארנון בדרופבוקס.

הערות שלי:

  1. אקולטורציא, אסימילציא - מונחים טעונים במחקר. אם העבודה נכנסת לפרשנות תרבותית, צריך להגדיר את השימוש במונחים, או להשתמש בהגדרות קיימות.
  2. מאז שנפרדנו מעליהם מצאונו רעות רבות: מנין זה מגיע? (ירמיהו מד)
  3. אגב שלמה המלך ואביתר: דברי-ימי הכהונה הגדולה לוטים בערפל.
    • מאמר של לסטר גראבה בנושׂא: Grabbe, Lester. 2004. “Were the pre-Maccabean high priests "Zadokites"?” in (eds.) Exum, Jo Cheryl, and David J. A. Clines. Reading from right to left: essays on the Hebrew bible in honor of David J.A. Clines. London: Sheffield Acad. Press, 205-215.
    • ועוד ספר (שלא קראתי, אבל מאד מאד עדכני): Kim, Heerak Christian. 2014. Zadokite propaganda in the late second temple period: a turning point in jewish history. [S.l.]: Univ Pr Of America. גוגל בוקס
  4. הבלבול של יוספוס בשמות: מה הוא בדיוק, ומה לעשׂות אתו?
  5. יאסון ככלי - גם שׂחקן בפני עצמו. בכל זאת - איש חשוב ורב-עצמה
  6. גישה משפטנית ניכרת אצל ביקרמן וצ׳ריקובר - צריך להזהר ממנה.
  7. מה משמעות קביעת הרשימה הראשונית - ἀναγραφεῖν / anagraphein - על ידי יאסון?
  8. משמעויות דתיות של הגֻמנסיון - מהן בדיוק? (יש כאלה…) זה חלק בלתי-נפרד מהדיון במשמעות הדתית של הגֻמנסיון ומיקומו
  9. משיכת הערלה כמפתח להבנת מגמת ההתיוונות

שרון גרין: רדיפות הדת של אנטיוכוס כפיתוח ספרותי

חוזה מריה: יוון במזרח

חומר קריאה בדרופבוקס

יש דיווחים על בעיות בדרופבוקס, אז הנה רוב החומר:

חומר לקריאה להצגה

הערות שלי

  • מדוע בקטריא?
    1. חיבור פוליטי אגב המלחמה הסורית השלישית, המאגף את הסלאוקים משני העברים. חוזה מקבל שיש פגישה או התוועדות של תלמי 2 עם גורמים בבקטריא.
    2. תעמולה תלמית המקשרת אותם עם אלכסנדר הגדול, בדמותם כמלכי מצרים, מתחבר עם סיפורים קודמים על פרעונים שמגיעים למרכז אסיא (אבל אין ערובה שמדובר בטקסטים מוקדמים למלחמה הסורית ה-3).
    3. ארסינואה 1 כצאצאית של דיונֻסוס, שהגיע עד בקטריא
    4. קשר אתיופיא-הודו: לא בפעם הראשונה ולא באחרונה…
  • כתובת אדוליס
    1. לא שׂרדה, נסמכת על עדות ממאה 6.

אלכס פבזין

לקריאה:

  1. קובץ:Tureophoroi.doc
  2. קובץ:ThureomachiaGreekMATornamen.pdf

אמיר גלעד: גישות היסטוריוגרפיות של ספרי מקבים

לקריאה ועיון:

  1. מקבים ב (שורץ, דניאל), גרסה אלקטרונית: http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=5377491&sSelectedTab=tdBookInfo#74.3497.5.none , עמודים : 32-40 ו עמוד 92 כ"א עד ל"ב 100 ו פרק ה' עמוד 140 עד192 פרק ט
  2. מקבים א (רפפורט, אוריאל), גרסה אלקטרונית: http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=24937940#57.1272.4.fitwidth , עמודים:48-57 ו 102-165
  3. קובץ:Amir gilead presentation.ppt

שחר כוכבא: מלחמה סורית 4

נושׂאים מוצעים לעבודות - סמסטר ב

מערכת רפיח

גלילי 393-401, Chaniotis 2005: 57-77,

פולֻביוס על הקרב עצמו

האנאבאסיס של אנטיוכוס 3

גולן 406-408 + 416-422, Samarkhand to Sardis 103-113

מקורות על אנטיוכוס 3 נגד מולון ובבקטריא

נושׂאים נוספים

ספר דניאל, פרקים יא-יב כמקור (ראשוני, או כמעט-ראשוני) על התקופה

  • Kedesh -- I have preliminary publications; reference article and popular piece by Berlin and Herbert

Anyone who looks at the administrative complex of Kedesh should also look at what is being published from Dor, namely, the former "Persian Palace," which is now seen to be a Hellenistic administrative complex. Prelim reports so far available (search "persian palace"): http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.aspx?id=1290&mag_id=115 http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.aspx?id=313&mag_id=111 http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.aspx?id=1252&mag_id=115 http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.aspx?id=1309&mag_id=115 http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.aspx?id=1577&mag_id=117 http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail_eng.aspx?id=1713&mag_id=118

  • Seleukid Babylonia, though a lot of the documents are earlier, there is the Lehmann text, relevant to the "pulites," perhaps, but time of AIV --

The Greek community/proto-polis of Babylon. Land tenure, related to the question of the "pulites.' See VanderSpek 1993 and 1987 attached, in English. Plus there is Boiy's monograph, in English. 8Antiochos iii's personal worship (the Laodike inscriptions and their context) the clash with Rome and its consequences

  • Heliodorus between 2Mac and the Stele

Circumstances of discovery...

  • 6th Syrian War
  • The Tobiads - with a focus on Hyrkanos

Iraq El-Amir It looks like there is stuff in English (Rosenberg reviewed in topoi 2011), according to Wikipedia, which doesn't have much; but of course most is in French...Especially interesting was the attempt to date it all to the C2, by Fawzi Zayadine -- there is what he wrote in Topoi 6, but there would seem to be other statements...

  • The persecution
  • Coinage...one axis along which we can trace the experiments conducted by Seleukid kings in the first four decades of rule in the southern Levant. This will be greatly facilitated by the 2008 publication of the second part of Houghton, Lorber, and Hoover, Seleucid Coins: a Comprehensive Catalogue (SC 2), which provides a huge amount of data for reigns from Seleukos IV to the end of the dynasty, and even beyond.

Of particular interest is any attempt to integrate the new territory acquired in 198 -- fiscally, economically, ideologically. How might this have been achieved? Note already the experiment with bronze coinage of Antiochos III. At two mints, Ake-Ptolemais and Antioch, coins are struck in the wake of conquest of exactly the same tupe and denomination. This seems to have been envisaged as general-use bronze in western regions of the empire. For discussion see, SC 2, pp. xxiv-xxv, with coins at SC 1, p. 416, 1096 (Ptolemais); also Houghton, A., and C. Lorber. 2000. “Antiochus III in Coele-Syria and Phoenicia.” INJ 14: 44–58 [attached below].

  • Court Culture

Lloyd Llewellyn-Jones, King and Court in Ancient Persia 559 to 331 BCE. Debates and documents in ancient history. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013.

    • ואפשר גם לעסוק בחצר המצרית בזמן המלחמה הסורית ה-6
  • The Phoenician Question - כל מיני שאלות שאפשר לשאול על פניקיא תחת המלכים שלנו - הרבה עיסוק במטבעות
  • The Samaritan Question
  • Foundation/Re-foundation Question -- what are these kings doing, if anything, in each case, with settlement pattern? Centralizing? De-centralizing by treating separately with sub-polis groups like the Sidonians of Yavneh? Founding cities? What's the origin of the Decapolis, esp. Hippos-Sussita?

Jebel Khalid, though some aspects of the site, definitely too late...Some aren't though. Follow work of Nicholas L. Wright here. He and Heather Jackson have things in "Sinking of the Anchor" vol...

  • Cilicia -- if after Apameia, we finally had a core to the Seleukid kingdom, which becomes Cilicia and Syria, would be good to look at the regions side-by-side somehow...
  • Agoranomia - רפורמות מינהליות בממלכה הסלאוקית, עם השלכות חשובות על ההתחלה של קומפלקס חנוכה
  • Molon and other usurpers (like Achaios) -- usurpation/civil war seen to be late Seleukid phenomenon (follow work of Boris Chrubasik) , but it's there too in our period.
  • Charter of Jerusalem -- gets into questions of taxation, religion, lots in there.
  • Various other aspects of royal correspondence -- I don't know quite how to narrow this done, and we have multiple examples of royal correspondence in this list; but what of the phenomenon itself? How do these kings communicate with their subjects?

Perhaps some choice dossier translated and laid out nicely by Ma 1999 or in one of the sourcebooks. Fragmentary Sinuri letter, which is way too fragmentary for our level, but which is certainly from the time of Antiochos III and might deserve to be brought in.