תשעה א - מיתוס והיסטוריא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
אָמוֹר מציג מסכת תאטרון: מוסיאון הותיקן


על הקורס

מי? מתי? היכן?

בנין ראשי, חדר 615, שלישי פעם בשבועים (עקבו אחר התאריכים למטה!)

הקורס מיועד לתלמידות/י תאר שני במסלול להוראה, בחוג להיסטוריא כללית, וכמו כן לתלמידות/ים מחוגים אחרים, שלא נרתעות/ים מהשקעה בלימודים.

נושׂא הקורס בקצרה

הקורס עוסק במֻתוסים, ובאופנים השונים בהם הם משׂחקים תפקידים שונים בחברה האנושית. ננסה להבין מהיכן מגיעים המתוסים, אילו שימושים נעשׂים בהם, איזה תפקיד הם משמשים בהבניית תודעה חברתית, וכיצד ניתן לנתח אותם וללמוד עליהם ומהם. בנוסף, מטרת הקורס היא להנחיל ולטפח שיטת מחקר (מֵתודולוגיא) אקדמית לטיפול במתוסים, במטרה ליצר עבודת מחקר משמעותית. כדי לעשׂות זאת נלמד את יסודותיה של התאוריא הממטית (memetic theory), השואבת את השראתה מחקר האבולוציא הגנטית להסבר ההתפתחות של תופעות חברתיות.

עבודה והערכה

עבודה שוטפת:

  • הואיל והקורס מתקיים במתכונת של מפגש פעם בשבועים, צפויה מנה משמעותית של קריאה משעור לשעור. קריאה שותפת והשתתפות בכתה היא תנאי הכרחי וראשוני לסיום מוצלח של הקורס.
  • לאורך הקורס תתבקש הכתה להכין תרגילים, כפי שיפורסם מעת לעת.
  • מטלה מסכמת: פתוח לדיון ולמשׂא ומתן.

רשימת קריאה

Evolution: Education and outreach

לתיבת הדרופבוקס של השעור

  • אדמונדס
    • 2002 = ,"Edmonds, Bruce. 2002. "Three Challenges for the Survival of Memetics. Journal of Memetics - Evolutionary Models of Information Transmission, 6. קישור למאמר
    • 2005 = Edmonds, Bruce. 2005. "The Revealed Poverty of the Gene-Meme Analogy – why memetics per se has failed to produce substantive results". Journal of Memetics - Evolutionary Models of Information Transmission, 9. קישור למאמר עוד קישור
  • בלקמור, סוזן. 2009. מכונת המֵמים. אור-יהודה: כנרת-זמורה ביתן-דביר. (תרגום: עמוס כרמל. עם הקדמה מאת ריצ’רד דוקינס ומבוא מאת יוני מזרחי. מהדורה אנגלית: 1999).
  • דואדן = Dowden, Ken. 1992. The Uses of Greek Mythology. London & New York: Routledge.
  • דוקינס, ריצ׳רד. 1991. הגן האנוכיי. ת״א: דביר. (תרגום: עמנואל לוטם. מהדורה אנגלית ראשונה: 1976; מהדורה אנגלית שניה: 1989).
  • הרמן = Herman, Gabriel. 2011. "Greek Epiphanies and the Sensed Presence", Historia 60: 1-31.
  • הררי, יובל נח. 2011. קיצור תולדות האנושות. אור יהודה: דביר.
  • לוי-שטראוס = Lévi-Strauss, Claude. 1955. "The Structural Study of Myth", The Journal of American Folklore 68: 428-444.
  • קולקובסקי = Kołakowski, Leszek. 1986. "Emperor Kennedy Legend: A New Anthropological Debate", Salmagundi 72: 211-17.

שׂימו לב שהפרקים הרלוונטיים מהררי ורוב אלה של בלקמור אינם נמצאים במאגר הסריקות. הם כן נמצאים בספריה, ומומלץ מאד לרכוש עותק של שני הספרים, שראוי שיהיו בכל בית.

סֻלבוס

מונחי יסוד

4 נובמבר - יא חשון

  • העובדות והאמת: ממה נפטרה סבתו ז"ל של עמוס עוז שליט"א? (מתוך עמוס עוז, סיפור על אהבה וחושך, 2002:41-42).
  • מהו מֻתוס? דיון בעקבות דואדן 3-7.
    • מתודולוגיות נפוצות לדיון במֻתוסים, לפי דואדן 22-38.

תרגיל במֻתולוגיא יוצרת

18 נובמבר - כה חשון

  • קריאה: לוי-שטראוס. מותר, עם זאת, להתקדם ישר לקולקובסקי, ולנסות לחזור ללוי שטראוס בהמשך. (הוא יכול לעזור מאד בכתיבת התרגיל).
  • קולקובסקי

תרגיל להגשה בשעור: צרו מֻתוס, בהשראת מאמרו של קולקובסקי, סביב דמותו של יואל משה סלומון.

  • במידה והתרגיל הוא בכתב ובתמונה, יש להגישו עד 16 נובמבר, ערב כד חשון, 23:59. אם התרגיל יוגש בביצוע חי, ההגשה בזמן השעור.

Strange assignments success baby.jpeg

מאין באים המֻתוסים ומה לעשׂות אתם

2 דצמבר - י כסלו

שעורי בית: לקרוא שוב את התרגילים של השעור הקודם (יואל משה סלומון), ולהגיב על כל אחד מהם בתמונה עם כיתוב, כפי שעשׂיתי אני.

קריאה לנושׂא הבא:

ממטיקא memetics

מונחים שימושיים: גנוטיפ, פנוטיפ, מחסום וייסמן, לַמַרְקיזם, קארל פּוֹפֵּר

מבוא לממטיקא

שׂימו לב לשינוי בתאריך!

16 דצמבר - כד כסלו

  • דוקינס פרק יא, עם הערות (שני קבצים - אפשר לקרוא את כל הפרק ואז את כל ההערות, או כל הערה במקומה. אפשר אפילו לקרוא קודם את ההערות...)
  • בלקמור 96-117
  • מזרחי, אצל בלקמור 9-28 (רקע על הממטיקא עד ימינו)

השיר Auld Land Syne:

מכונת המַמים

30 דצמבר - ח טבת

  • בלקמור. כן, כל הספר. יש שלושה שבועות שלמים לשם כך.

להביא לכתה:

  • דוגמאות מקבילות ל-auld lang syne של דוקינס
  • למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים שהמם ״רוצה״ משהו?

ממטיקא לאן?

13 ינואר - כב טבת

  • מזרחי, אצל בלקמור 9-28
  • אדמונדס 2002, 2005
  • גיבוש אסטרטגיות ונושׂאים לגיבוש שיטת עבודה והערכה בהמשך הקורס

תרגיל: כתבו חיבור של לפחות 500 מילה, המסביר את האתגר שמציב אדמונדס בפני תורת הממטיקא, והציעו דרך להיענות לאתגר זה.

להגשה: מוצ״ש, 10 ינואר, 23:59

ישיבת סיכום

27 ינואר - ז שבט


April fools day altenrative assignment.jpg

המֵם של דן קופר עומד לשיפוט הקהל