תשעה ב - רומא והדתות המונותאיסטיות

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
משה בכנסיית פטרוס בכבלים, גבעת אסקווילינו, רומא

על הקורס

מי, מתי, היכן?

ג 12-16, בניין חינוך 463

הקורס מיועד לתלמידי/ות תאר ראשון ושני כאחד, שלא נרתעים/ות מהשקעה בלימודים

נושׂא הקורס בקצרה

העיר רומא הצמיחה מתוכה את הכח הפוליטי האחרון, והחזק ביותר, של תרבות המערב בעת העתיקה. אימוץ הנצרות על-ידי הקיסרות במאה הרביעית לספירה מהוה, לרוב הדעות, את התחלת המעבר בין העת העתיקה לימי-הביניים. בקורס זה נבחן פרקים בתהליך שהוביל לקראת מהפך דתי-פוליטי זה, החל בידיעות הראשונות על יהדות רומא וכלה ברדיפות הקשות את הנצרות בדור שלפני הצלחתה הגדולה.

עבודה והערכה

במהלך הסמסטר מחוייבת הכתה לעבודה שוטפת:

  • קריאה משבוע לשבוע של חומר באתר, של מקורות ראשוניים ושל חומר נוסף כפי שיוגדר במהלך הסמסטר בדף זה (הסֻלבוס)
  • תרומה לדיון בכתה

במהלך השנה יוגדרו תרגילים ומצגות להגשה, לפי ההתפתחויות בשטח.

  • תלמידות/י תאר ראשון מחויבות/ים בעבודה סמינריונית.
  • תלמידות/י תאר שני יוכלו לכתוב עבודה סמינריונית, או עבודה מוגבלת יותר (כתיבת ערך ויקיפדי על נושׂא מנושׂאי השעור).

מסמך עבודה משותפת

רשימת קריאה

לפחות חלק מחומרי הקריאה ניתן למצוא בקישור זה

שעור מתוקשב

כרקע כללי לצמיחת המונותאיזם ולמקומו בתרבות המערב ראו שעורים 11-12 בשעור העולם הקלאסי. לרקע כללי על רומא כדאי לצפות גם בשעורים 7-10.

אנציקלופדיות ולקסיקונים

  • אבי-יונה, מיכאל וישׂראל שצמן. תשמ"א (1981). אנציקלופדיה של העולם הקלאסי. ת"א-יפו: מעריב.
  • OCD = Hornblower, Simon, and Antony Spawforth. 2012. The Oxford Classical Dictionary 4th ed. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • BNP = Cancik, Hubert, Helmuth Schneider, Christine F. Salazar, and David E. Orton. 2002. Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World: Antiquity. Leiden; Boston: Brill.
  • וכמובן, האנציקלופדיא הכללית גדולה והחשובה בעולם - wikipedia.

ספרים ומאמרים

  • אמיתי = Amitay, Ory. 2014. "Josephus, Paulina and Fulvia: Hidden Agenda in Josephus, Antiquities 18.65-84", Ancient world 45: 101-121.
  • גודמן = Goodman, Martin. 2007. Rome and Jerusalem: the Clash of Ancient Civilizations. New York: Alfred A. Knopf.
  • גרואן = גרואן, אריך ס. 2004. גולה : יהודים בין יוונים ורומאים. תל-אביב: הוצאת אונ׳ ת״א. (מהדורה מקורית: 2002).
  • דה סט. קרוא = De Ste. Croix, G. E. M., (Michael Whitby, Joseph Streeter eds.). 2006. Christian Persecution, Martyrdom, and Orthodoxy. Oxford: Oxford University Press.
  • המסטרא = Heemstra, Marius. 2010. The fiscus Judaicus and the Parting of the Ways. Tübingen: Mohr Siebeck.
  • לוי = לוי, יוחנן (הנס). 1942-תשג. ״דברי טציטוס על קדמוניות היהודים ומידותיהם״, ציון ח: 1-34.
  • מוהרינג = Moehring, Horst R. 1959. "The Persecution of the Jews and the Adherents of the Isis Cult at Rome A.D. 19." Novum Testamentum. Vol. 3, Fasc. 4. pp. 293-304.
  • מוס = Moss, Candida R. 2012. Ancient Christian martyrdom: Diverse Practices, Theologies, and Traditions. New Haven [Conn.]: Yale University Press.
  • מייסון = Mason, Steve. 1998. "Should Any Wish to Enquire Further (Ant. 1.25): The Aim and Audience of Josephus's Judean Antiquities/Life", in: Mason, S. (ed). Understanding Josephus: seven perspectives. Sheffield, England: Sheffield Academic Press, 64-103.
  • נעם = נעם, ורד. 2003. מגילת תענית: הנוסחים, פשרם, תולדותיהם. ירושלם: יד בן-צבי.
  • סמולווד = E. Mary Smallwood. 1976. The Jews under Roman rule :from Pompey to Diocletian. Leiden: Brill.
  • רייבס = Rives, James. 2005. "Flavian Religious Policy and the Destruction of the Jerusalem Temple", in Edmondson J., S. Mason & J. Rives (eds.), Flavius Josephus and Flavian Rome. Oxford: University Press, 145-166.
  • שטרן = Stern, Menahem. 1974. Greek and Latin Authors on Jews and Judaism (3 Vols.). Jerusalem: Israel Academy of Sciences and Humanities.
  • שפר = Schäfer, Peter. 1997. Judeophobia: Attitudes toward the Jews in the Ancient World. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

מהלך הקורס

יהודי/ות העיר רומא בסוף הרפובליקא ובקיסרות המוקדמת

נקודת ההתחלה של הקורס תהיה בקריאת הפרק על יהודי רומא אצל גרואן, עמ׳ 27-67, וההערות בעמ׳ 280-299. את הטקסטים העתיקים הנזכרים אצל גרואן (או לפחות את רובם) ניתן למצוא במקור ובתרגום אצל שטרן, לפי שמות המחברים.

שעורי בית לקראת 24 מרץ:

  1. לקרוא בעיון את הפרק של גרואן
  2. לקרוא את הטקסטים העתיקים המרכזיים אליהם הוא מתייחס (אצל שטרן): Cicero, Varro, Valerius Maximus וגם את Pompeius Trogus (שגרואן לא מתייחס אליו).
  3. לבחון עד כמה טענותיו של גרואן עקביות והגיוניות בהתייחסו למקורות העתיקים מחד, ובהעלותו השערות משלו מאידך.


שעורי בית לקראת 31 מרץ:

  1. לקרוא (שוב) אצל מה שיש ל-Pompeius Trogus על יהודים (אצל שטרן) - חלק ראשון של השעור.
  2. לקרוא במקורות העתיקים על ארועי שנת 19 לס׳ (חלק שני של השעור).
  3. לקרוא (שוב) את גרואן על ארועי שנת 19 (עמ׳ 42-49)
  4. לקרוא את מאמרו של מוהרינג על ארועי שנת 19 (ראו ביבליוגרפיא לעיל)


שעורי בית לקראת 21 אפריל:

  1. לקרוא במקורות העתיקים על ארועי שנת 19 לס׳.
  2. לקרוא (שוב!) את גרואן על ארועי שנת 19 (עמ׳ 42-49)
  3. לקרוא את מאמרו של מוהרינג על ארועי שנת 19 (ראו ביבליוגרפיא לעיל)
  4. לקרוא את דברי יוספוס על ימי נציבותו של פילאטוס ועל ביקור ויטליוס ביהודה - ענתיקות (קדמוניות) יח 55-64, 85-95 (בקישורים לעיל, או חפשׂו את התרגום העברי בספריה).

טקיטוס ואחרים על היהודים

שעורי בית לקראת 28 אפריל

יש לקרוא אצל שטרן את כל מה שאומר טקיטוס על יהודים (ונוצרים) - עמודים 1-93. נא לא להבהל יתר על המידה ממספר העמודים לעיל, הנה מדריך לקריאה:

  • יש להקפיד לקרוא את כל דברי טקיטוס עצמו (באנגלית, ומי שיכול/ה - לעיין בלטינית). יש לעבור בזריזות על הקומנטר (חלק גדול ממסת העמודים) ולנסות להבין מהן השאלות המרכזיות שהעסיקו את שטרן וקודמיו במחקר. זכרו ששטרן כולל באוסף שלו גם קטעים שאינם עוסקים בענייני דת ואמונה, ואלה מן הסתם נוגעים לענייננו רק על דרך ההקשר.
  • יש לקרוא באופן קפדני וצמוד את פרקים 1-13 בספר החמישי של ההיסטוריות (מס׳ 281 אצל שטרן)
  • כנ״ל הההערה המפורסמת של טקיטוס על רדיפת הנוצרים (מס׳ 294)
  • בשני סעיפי המיקוד יש להתעמק יותר בקומנטר של שטרן ובלטינית.

שעורי בית לקראת 5 מאי

  • לקרוא באופן קפדני וצמוד את טקיטוס, היסטוריות, ה 1-13 (התרגום העברי בקישור)
  • כנ״ל טקיטוס על רדיפות הנוצרים (אנאלס, 15.44.2-5, מס׳ 294 אצל שטרן) - קראו גם הקשר מחוץ לשטרן!
  • קראו את המאמר הקלאסי של יוחנן לוי (ברשימה הביבליוגרפית ובתיבת הדרופבוקס)
  • נסחו בכתב שאלות מחקר אפשריות, שמטרתן לעצב נושׂא לעבודה סמינריונית

רומא והיהודים בימי השושלת הפלאווית

שעורי בית לקראת 12 מאי

  • לקרוא, לפי הסדר (הלא כרונולוגי!) את שלושת המאמרים/פרקים הבאים:
    1. רייבס 2005 (אפשר להוריד את כל הספר מכאן)
    2. מייסון 1998 (כנ״ל, מכאן)
    3. אמיתי 2014 (בדרופבוקס כרגיל).
  • לבחור מראה מקום אחד מכל מאמר, שניתן, לדעתכן/ם, לצאת ממנו למחקר נוסף, מעבר למופיע במאמר (נניח במסגרת עבודה סמינריונית...)

שעורי בית לקראת 19 מאי

  1. יובנאליס (Juvenalis) על היהודים אצל שטרן. (עותק דיגיטלי חינמי לתרגום עברי דרך אתר הספריה)
  2. המאמר שלי על פאולינא ופולוויה - עכשיו לקרוא בעיניים חדשות, ולהתמקד בחלק האחרון של המאמר, העוסק ביוספוס ברומא הפלאויית.
  3. נבואות וספסיאנוס - חזרו אצל שטרן לטקיטוס ולסויטוניוס, לדבריהם על חזונות ונבואות במזרח בדבר עלייתו לגדולה של וספסיאנוס (זה גם תרגול התמצאות בשטרן, ואל תזניחו את הקומנטר).
  4. ספר דניאל (ויקיטקסט עם תרגום עברי) - את כולו, בבקשה.
  5. יוספוס, ענתיקות/קדמוניות, ספר 10, פסוקים 203-210 יחד עם פסוקים 263 עד סוף הספר
  6. לעיין לעומק: מדרש עשׂרת מלכים

הולדת הנצרות

שעורי בית לקראת 26 מאי

נא לקרוא בעיון:

  1. הברית החדשה, מעשׂי השליחים פרקים י-יא
  2. ארועים בימי קלאודיוס:
    • סויטוניוס, קלאודיוס האלוהי, 25.4, אצל שטרן 307 (2.113-117). הקומנטאר חשוב כאן מאד!
    • מעשׂי השליחים יח א-ד
    • הצו של קלאודיוס לעיר אלכסנדריא (מתוך: צ׳ריקובר, היהודים במצרים בתקופה ההלניסטית- הרומית לאור הפפירולוגיה, עמ' 150-149): באתר Brice Jones
    • ואשר למהומה ותנועת המרד נגד היהודים, או - אם צריך לומר את האמת - למלחמה ביהודים, מי האשם, אף-על-פי ששליחיכם, ובפרט דיוניסוס בן תיאון, הרבו לדבר בהתלהבות בפגישת ויכוח. בכל זאת לא רציתי לחקור את העניין על בוריו; אבל אני שומר בלבי קצף בל יעבור נגד אלה, ששוב התחילו בדבר. ואני מודיע לכם בבירור: אם לא תשימו קץ לאיבה המשחיתה הזאת שביניכם, אהיה נאלץ להראות לכם מה טיבו של שליט אוהב בריות כשהוא בא לידי כעס צודק. לכן גם עתה אני משביע את האלכסנדרונים, שיתייחסו בענווה ומתוך רגש של אהבת הבריות ליהודים, הגרים באותה עיר במשך זמן רב, ושלא יחללו דבר ממנהגיהם הקשורים בפולחן אלוהיהם, אלא ירשו להם להשתמש במנהגיהם כפי שהיה הדבר בימי האל אוגוסטוס, ואשר גם אני אישרתי אותם לאחר ששמעתי את שני הצדדים. ומאידך גיסא אני מצווה את היהודים, שלא יבקשו להשיג יותר ממה שהיה להם קודם ושלא ישלחו להבא שתי משלחות, כאילו היו גרים בשתי ערים, דבר שלא נעשה קודם מעולם; ושלא יחדרו לתחרויות הנערכות על ידי הגימנסיארכים והקוסמטים, אלא ישתמשו בדברים השייכים להם וייהנו בעיר הזרה מכל שפע הטוב שיש בה; ושלא יביאו או יכניסו לתוך העיר את היהודים היורדים באניות מסוריה או ממצרים, דבר אשר בהכרח יעורר בלבי חשדות רבים. ואם לא ישמעו בקולי, אני אצא נגדם בכל האמצעים כעל אנשים המפיצים מעין מגיפה כללית בעולם. אבל אם אתם משני הצדדים, מתוך ויתור על הדברים האלה, תרצו לחיות ביניכם בענווה ומתוך רגש של אהבת הבריות, גם אני אשמור את חסדי לעיר כמקודם, אשר זה דורות הראתה ידידות אל משפחתי.
  3. טקיטוס, Annales 15.44 (שטרן 294, ראו לעיל)
  4. פליניוס הצעיר, מכתבים 10.96-97 אנגלית, לטינית
  5. מוס 2012, 1-22 קישור להורדת הספר

שעורי בית לקראת 2 יוני

  1. לקרוא שוב את פליניוס הצעיר, מכתבים 10.96-97 אנגלית, לטינית
  2. דה סט. קרוא 2006, 105-152. מאמר זה פורסם במקור ב-1963. על חשיבותו למחקר בנושׂא ניתן להתרשם גם מהפרק של מוס שקראנו בשעור שעבר.


שעורי בית לקראת 16 יוני

  1. לקרוא את ״מעשׂי פטרוס״, במהדורה האקדמית של J.K. Elliott, עמ׳ 390-426.
  2. לברר כל מיני פרטים על היצירה הזו (יש מבוא במהדורה הנ״ל)
  3. מה ניתן ללמוד ממנה על עולמו הדתי והנפשי של המחבר?