תשע ב סדנא למיומנויות מחקר סיכומים 8

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

תשע ב - סדנא למיומנויות מחקר

תשע ב סדנא למיומנויות מחקר סיכומים

שיעור שמיני

04.05.2010

ווטלאופר

נפתח חלק מהנושאים, גם בגלל העניין בהם ובייחוד מהזווית המתודולוגית, כדי לבדוק איך טוענים טיעון, איך מפתחים אותו, על מה כדאי ולא כדאי לקבל. מחשבות על ממים במאמר – יאיר:

מם הקיים בכל התרבויות ולאורך כל ההיסטוריא- כל היא מילה בעייתית, עדיף לכתוב בתרבויות רבות ולא בכל, אלה דברים קטנים שמשנים מאוד. יתכן וזכות הלילה הראשון היא מם שהתפתח ככלי ענישה או הרתעה. - המרכאות בסוגריים "אם לא תיהיה ילד/ה טוב אז המלך/צ'ף לא משנה, יבוא ויקח את הבתולין שלך/אישתך", סוג של - "אם לא תסיים את כל מה שעל הצלחת תבוא מפלצת". , ההקבלה בין שתי האמירות האלה, שאחת הומצאה על ידי יאיר ואת השניה שמענו בגירסא זו או אחרת. אם לא תהיה ילד טוב, יבוא ויקח אותך השוטר (אבא?), הצועני, הערבי או האחר. עם איום כזה, מאיימים על ילדים. ווטלאופר מדבר על כל העניין של דפלורציא כמשהו שיכול להתקשר לטקסי מעבר וטקסי חניכה, המקום בו עוברים מילדות לבגרות. האיום כפי שיאיר ניסח אותו מכוון בבירור כלפי מי שעוד לא עברה את הטקס, שהיא בצד של הילדות של המשוואה הזו. יותר מזה, וזה ישליך לנו להמשך הדיון, הסוג הזה של העברת מסר הוא מצד אחד חזק מאוד, כי כולנו מכירים את המוטיב הזה. מצד שני, כשאנחנו מדברים על כך שזה אמצעי סמלי להבעת עליונות שלא יושם בפועל, אין הוכחה ממשית שמנהג זה היה קיים.

איך קושרים בין ההקבלה שיאיר עשה כאן לבין הדיון על היה או לא היה ואילו הוכחות יש להיה או לא היה? זה טיעון של אין עשן בלי אש, אבל בשביל אין עשן בלי אש אנחנו לא צריכים את מה שיאיר אמר, אפשר לאמר שאם מדברים על זה כל כך הרבה, כנראה שהיה משהו. הטיעון של ווטלאופר הוא שקבוצת הנהגים שמתייחסת בימי הביניים-שלהי ימיה"ב, תחילת הרנסאנס, לזכות הלילה הראשון, בין אם זה תשלומי נדוניא שונים או רגל על המיטה, כל אלה הם עצמם הביטוי של העליונות. הם השוטר, או המפלצת. לא צריך את הדיון על השוטר והמפלצת כי הטקסים האלו נעשים, ועל זה אין ויכוח. זה שטקסים או מנהגים כלשהם נהגו בשטח.

הטרדה מינית ואונס

זו הייתה הטרדה מינית אבל לא אונס. וואלה, מה אתם אומרים. אם יש לנו הטרדה מינית, אז יש לנו הטרדה מינית. אונס הוא סוג של הטרדה מינית שגם אותו אפשר לפלח ולפרוש לכל מני סוגים. אמירה כמו – אונס לא היה שם, רק הטרדה מינית, משהו לא בסדר בטיעון שהוביל אותנו לנקודה הזו. האם רגל על המיטה הוא פתח לעוד דברים שעלולים לקרות? לא ידוע. זה אחד מסוגי הטיעונים היותר מסוכנים, אבל גם היותר שימושיים ונכונים לשימוש, טיעון מהמציאות. אולי בעלה ועוד שלושה חיילים בריונים לידה והאדון מעיף את בעלה? זה לא יופיע בספרי ההיסטוריא, אבל זה יכול לקרות וסביר שזה קרה. הדבר הכי חיוני שלומדים מהמקום הזה בדיון הוא שאנחנו עוסקים בבני אדם. כל מה שאנחנו יכולים לדמיין בנסיבות החיים שלנו יכול היה לקרות גם שם. גבר,אישה, מיטה, וואלה – שום דבר מלבד מוסכמות חברתיות לא השתנה, ומי שיש לו כוח ינצל אותו בחלק מהמקרים. כאן, יש לבעל הסמכות הזדמנות. המילים יוס פרימיי נוקטיס הן לא המצאה מודרנית. המטרה של חלק גדול מהמחקר היא להכחיש שמישהו קיים אי פעם יחסי מין, אז איך הגענו לשבעה מיליארד איש על הפלנטא?

המפלצת של יאיר (פחדרון בארון)

מהמפלצת אפשר ללמוד על הדרכים שבהן ממים עוברים. ההתממשות תהיה שונה בכל מקום, כי התרבות מכתיבה לנו דברים שונים במקומות שונים. הדרך שבה עוברים הרעיונות האלה היא, במקרה הזה, אחת. אנשים מספרים אחד לשני. מאיפה נדע כשנהיה הורים לאמר לילדים שלנו – אם לא תגמור את האוכל, יבוא שוטר? כי אמרו את זה לנו. כשהרך הילוד כבר מתחיל להביע משהו מאישיותו\ה, אתה אוטומטית עושה את כל הדברים שעשו לך ולא סבלת ואמרת, אני? אני בחיים לא אעשה את זה. כולם ככה. מה שעשו לנו, אנחנו פשוט מעבירים הלאה. זה מתחיל באופן לא מודע ואז אתה פתאום אומר "מה?! איך נהייתי זה?!” אחד הדברים המרתקים שקורים בדור הנוכחי זה שיש פעם ראשונה למיטב ידיעתו ניסוי לא רשמי בגידול ילדים ללא אלימות פיזית. חוסך שבטו שונא בנו, הכי קלאסי בעולם. הדור של הילדים שגדל עכשיו הוא הדור הראשון מתחילת האנושות שיש בו ציבור שלם שלא חוטף מכות על בסיס יומיומי, ומערכת החינוך היא נטולת סרגל. מעמד המורה, אין משמעת בבתי ספר- ברור שאין, אסור להרביץ להם אז הם משתוללים, הם ילדים. יושבים בשורות וטורים, בגיל 6-ח. ברור שהוא משתולל. ממים עוברים רוב הזמן בעל פה, והבעיא היא שאין עדויות. אילו עדויות יהיו לדברים כאלה?

קודם כל, דברים שעוברים בשיטה הזו, המפלצת, השוטר, היהודי, הצועני, הבוגי מן יבוא ויאכל אותך הוא משהו שאתה לומד כי שמעת אותו. מדע ההיסטוריא (הערה כללית) נוטה לזלזל מאוד במסורות בעל פה. הסיבה לכך היא די ברורה: אי אפשר לעקוב אחרי מסורות בעל פה ולתעד אותן. זו בעיא מצד אחד. מצד שני, להעמיק פנים שהן אינן קיימות זה להתעלם מהמציאות.

רועי – כל תקופה ותרבות נותנות את השפעתן וסגנונן על מם זה, אך סמליות זכות הלילה הראשון זהה בהרבה מקרים. בריאן – לא בכל מקום רואים אותם טקסים של זכות הלילה הראשון, אבל כן אותם הערכים. המהות של מה שקורה, של התופעה הזו, היא זהה או לפחות דומה, אבל המופעים, ההתממשויות,האופי או הצורה שהעקרונות האלה ילבשו בכל מקרה יהיו שונים בהתאם למצב בשטח. כדי לסגור את המאמר של ווטלאופר: נקודת התורפה המרכזית שלו בעיני אורי, שהוא מאמר טוב, היא שהוא לא פיתח עד הסוף את הנקודה הזו בדיוק. הוא מגיע מהקשר היוס פרימיי נוקטיס הימי ביניימי המערב אירופי, שאיתו הוא התעסק זה זמן מה. פה, הוא פתאום הלך ואת פירות המחקר שלו ניסה לצקת לתוך כלי אחר. לא כלי של דיון היסטורי, אלא משהו שעוסק יותר באבולוציא ופסיכולוגיא. הרבע האחרון של המאמר הוא משהו אחר לגמרי. הוא לא חשב על העסק הזה עד הסוף, כנראה, לא כתב מחשבות שמגיעות מהעניין הזה עד הסוף.

ניקח את זה הלאה

אם אנחנו רוצים לפתוח מחדש את הדיון, להגדיר מחדש את המיקוד שלו, כדי להציב את היוס פרימיי נוקטיס המערב אירופי הימי ביניימי באופן נכון יותר בהקשר הכללי, איך נעשה את זה? אם נשים את הפרק האחרון בהתחלה, מה נרוויח מזה? אם נעשה את התרגיל הזה ונדבר קודם כל על קופים וזכר אלפא, אנחנו מגיעים למהות האנושית הבסיסית. מה אנחנו צריכים ממטיקא? מה זה עוזר לנו? אחד הדברים שהממטיקא עושה, כשמלמדים את המאמר הזה בלי ממטיקא מבינים הרבה פחות מה אפשר לעשות איתו. מה שאנחנו מקבלים פה ומהממטיקא באופן כללי זה את הקישור של כל מני תופעות שאנחנו רואים לחוויה האנושית הבסיסית. החוויה האנושית הבסיסית היא ביולוגית. הטענה הממטית אומרת מלכתחילה שפועלים בנו שני תהליכים אבולוציונים במקביל: אבולוציא גנטית (אנחנו לא מתוחכמים יותר מפרה, לניאנדרטלים היה נפח מוח גדול יותר ממה שלנו יש ביחס לגוף, אחת ההשערות היא שהראשית הגדולים מדי גרמו יותר מדי בעיות בלידה ולכן הם לא הצליחו להתפתח.).

לידה וגולגולת

כשפרה ממליטה, העגל קם על רגליו ומתחיל ללכת תוך שעות ספורות, בהנחה שהיא לא גדלה ברפת, הוא מתחיל לזוז עם העדר תוך כמה שעות. תינוק אנושי, עד שהוא מתחיל מינימום של עצמאות, זה שנים על שנים על שנים. אחת הסיבות היא שאנחנו נולדים עם יכולת מנטלית, או עם פוטנציל ליכולת מנטלית הרבה יותר גדול מהחיות האחרות, ובזמן שחיות אחרות כבר שעות אחרי הלידה אמורות לתפקד בשטח, אנחנו לא. הגוף של התינוק לא מפותח, אבל הראש מאוד מפותח. הראש לעומת הגוף בתינוק אנושי לעומת פרה, גדול. הקושי המרכזי בלידה הוא הראש לצאת החוצה. יונקים. עד גיל 3 חודשים, אם נזרוק תינוק למים הוא לא יטבע. טיפ להורות: לקחת את התינוק בן השבוע, לתת לו לשחות והוא ידע לשחות. הראש שלנו הוא בעיא איומה ונוראה בלידה. לידה אנושית היא דבר שכרוך בהמון סיבוכים, הרבה יותר מכל חיה אחרת. למה? אבולוציונית, זה לא היה אמור לקרות ככה כי היתרון הממטי נותן לנו כזה יתרון על שאר המינים האחרים שזה שווה לנו את האחוז המסוים של הסיבוכים בלידה, כי אנחנו שולטים ולא הפרות.

ביולוגיא, הריון ומה שביניהן

זה עניין ביולוגי מאוד, אנחנו יצורים חיים, הביולוגיא עובדת עלינו כמו על כל יצור אחר. אם נתחיל דווקא מהרמה האנושית הבסיסית ביותר, מכאן אפשר לנהל דיון הרבה יותר רחב. השלב הבא של דיון כזה יעבור להיות ..הנחנו את הקרקע, הסברנו שיש פה יתרון אבולוציוני, הפצת הגנים, בכל פעם שהטקס של דפלורציא קשור ביחסי מין ממש, וראינו דוגמאות שלא, יש סיכוי להריון, כלומר – הפצת הגנים מעבר למסגרת שבה עושים את זה לרוב. הבהרנו את זה, פרק ראשון במאמר. בפרק השני, סקירה של המקרים. אולי אילו היינו נוגשים לכתוב את המאמר, הדברים היו זזים שוב. טיפ: בבואנו לכתוב מאמר כזה, להתחיל בסיפור כדי שהקהל לא יברח. סיפור על סקס מוכר, אין יותר טוב מזה. הקדמה לפני הפרק הראשון יהיה סיפור עסיסי במיוחד עם הרבה קשרים למאמר. הסיפור שהוא מעניין ומגרה או מעצבן, מעורר מצד אחד ומצד שני, סיפור שיש בו רמזים לכל הפחות, או נקודות שמהן אפשר להתקשר לכל הנושאים שנרצה לדבר עליהם בגוף המאמר. כי אז, אנחנו נותנים את הסיפור ותוך כדי הקריאה של המאמר, שיהיה יותר משעמם ומייגע וטכני, נוכל לקשור לסיפור שבהתחלה. מי שקורא את המאמר יהיה מוכן לסיפור, רמזים מטרימים. לגרום למי שקורא את המאמר אח"כ לומר "אההה..” כל הזמן. לזכור את הצליל הזה, זה אומר שאנחנו עושים את העבודה כמו שצריך. סקירה של כל מני מקרים. אם התחלנו מהנקודה הביולוגית, צריך להיות סוג של מיון בין שני סוגי מקרים, היה או לא היה. יש או אין משמעות ביולוגית, יכול או לא יכול להיות הריון כתוצאה מהטקס. על מה נדבר קודם? על המקרים שכן יכולים להוביל להריון, שיש להם משמעות ביולוגית, כי במקרים האלה, ההסבר לתופעה הוא יכול להיות פשוט. אפשר להסתפק ביתרון הביולוגי. זכות הלילה הראשון כאמצעי להבעת עליונות על ידי תפוצה גנטית בפועל או אמצעי סמלי להבעת עליונות שלא יושם בפועל.

גנטי – אוקיי, השליט רוצה לזכות ביתרון הגנטי, ובחבורה של בבונים הוא עושה את זה באמצעות זה שהוא זה שמרכז את ההרמון ואם מישהו מנסה לקחת לו את אחת הנקבות בהרמון הוא מכה והורג אותו, או שהוא כבר זקן והשני הורג או מבריח אותו. אנחנו קצת יותר מפותחים ולכן ממציאים ראציונאליזציות. סרט – the big chill, אף אחד לא מסוגל לעבור את היום בלי 2-3 ראציונאליזציות טובות, אנחנו חיות ממטיות שממציאות הסברים. הבעיא נהיית הרבה יותר מורכבת במקומות שבהם אין יתרון גנטי, כי פה כבר אין לנו את ההסבר הפשוט הזה. למה שמנהג כזה ימשיך להתרחש, על נגזרותיו השונות, אמא או רגל על המיטה, לא קריטי כרגע, איך יכול להיות שימשיך דבר ביולוגי כשהוצאנו ממנו את הטעם הביולוגי? ההקשר הימי ביניימי המערב אירופי, מרד האיכרים בקטלוניא. לפי ווטלאופר, מה הפואנטה של הטקס שם? הבעת עליונות מעמדית. הטענה של ווטלאופר שם היא שהעניין הזה נהיה שם בעייתי או חד בגלל שזו הייתה תקופה שבה ההבדלים המעמדיים קצת התחילול להתערער, הסדר החברתי היה פחות ברור ואז טקס כזה בא באופן מובהק להדגיש או לאשרר את הריבוד המעמדי, והמחאה הייתה נגד הריבוד המעמדי. לפי הפרשנות הזו, העניין המגדרי לא משחק אלא העניין המעמדי בקרב הגברים. האשה לא חלק מהסיפור, לפי הפרשנות הזו.

המם

אנחנו במערב אירופא, בשלהי ימי הביניים. עצם הרעיון של נישואין והמסגרת המונוגמית הוא מם. מונוגמיא היא סוג של מם אירופי נוצרי ימי ביניימי. אחת מהקלישאות בעניין הזה, היהדות למדה את העניין של מונוגמיה מהנצרות האירופית, סביב שנת 1000 +-. ישראל, אבי האומה הישראלית, היו לו כמה נשים. היום זה נהוג בעיקר בקרב התימנים ובמדינת אכזיב, וגם בעולם המוסלמי. כדי שלא תתדרדר לזנות, אתה מתחתן לכמה שעות ואז זה מבוטל אחורה, באסלאם. כשאתה אציל ימי ביניימי, המאגר שאתה יכול לבחור ממנו אשה לא כל כך גדול. (לנישואין). מאגר גנטי לא גדול, יש עליך הגבלות, אתה סובל מנחיתות. מחוץ לנישואין, האיכר הגדול, החסון ויפה התואר בכפר גם הוא לא מוגבל לנישואין. לא בטוח בכלל שיהיה לאציל יותר רצון או יותר הזדמנויות. ככל שתגיע יותר גבוה, יהיו לך עוד עיסוקים או תחביבים שיכולים לתת לך סוג דומה של סיפוק. יש דברים כאלה, וורקוהוליקים למשל, אנשים שמכורים לעבודה, ההתמכרות הזו מפצה על הדחף המיני בהרבה מאוד מקרים.

חזרה למאמר

צד ביולוגי וצד ממטי, דפלורציא בלי יתרון ביולוגי. כאן, אנחנו מסתכלים על הדברים משתי זוויות: אחת זו נקודת המבט האנושית, יאיר כתב – מם זה יכול היה להווצר גם על ידי השליט וגם על ידי הנשלט כי הוא יכל להועיל מסיבות שונות לשני הצדדים. אז ראינו את המקרים הביולוגיים, ניגש לצד הנשי של העניין, הוא פחות מדובר. איזה סוג מנהג של דפלורציא יכול לתת יתרון לאשה? אם יש לנו מקרה של הריון מהשליט, זה יכול להיות סוג של יתרון, בין אם זה התקדים הימי ביניימי ..מתועד: בחברה האצילית, לא רק בימי הביניים, עד למהפכה הצרפתית ובחלק מאירופא אח"כ, יש שכבה חברתית שלמה של ממזרים. שהם לא יורשים חוקיים, לקרוא את המלך ליר של שייקספיר. אדמונד מתלונן, אני הבן שלו, כולם יודעים את זה, אני הכי מוכשר ולא יכול להיות היורש כי אני ממזר. היה עניין כזה, עד כדי כך שנתקלנו בו – עבד משוחרר מקבל את השם של האדון ששחרר אותו ונהיה אזרח רומי. זה לא אינטואיטיבי, השערה מקובלת היא שהמנהג הזה מגיע מתוך המציאות הקדומה, שהיה קשר גנטי מובהק, לקחת שבויה ממלחמה, היא נהייתה שפחה שלך, נולד ילד, הוא הילד שלך וכשהוא יגדל אתה תשחרר אותו והוא יהיה אזרח. בלטינית, ילד הוא ליבר, אדם חופשי.

היתרון לאשה: אם אתה משקיע בילד, אתה תשקיע גם באמא שלו. אם כבר אתה שפחה, עדיף לך לגור בבית האדון ולהיות האמא של אחד מבניו ולא שתגור ברפת. זה סוג של יתרון, בנסיבות האלה. מעצם זה שהיא תגור בבית ולא שפחה שגרה בסוכה ועובדת בשדה, היא תקבל אוכל יותר טוב, הסיכוי שלה להעמיד צאצאים גדול יותר והיי, היא העמידה ילד ולילד הזה יש סיכוי לשרוד, לקבל את מה שהוא צריך ולהיות בעל בעמיו יום אחד. זה סוג אחד של יתרון.

הקטע שבו האמא עושה את הדפלורציא הוא לא ממש מובן. זה גם בחברות שהן לא מוכרות לנו. אבל דוגמא אחרת: בקפריסין, היה היה מנהג בעת העתיקה טרם הנצרות שעלמות צעירות לפני נישואיהן עבדו במשך זמן מה כקדשות במקדש אפרודיטא בעיר בדרום קפריסין ורק אחרי שעבדו זמן מה יצאו לנישואין. עברו הכשרה, צברו נסיון מיני לפני שנכנסו לעולם שבו יהיה רק גבר אחד שאיתו הן יהיו ולו תהיה חירות מינית כמעט מוחלטת. עוד קאטצ': הן מרוויחות כסך ומגיעות לנישואין עם רכוש שלהן (חלק נשאר במקדש) והן תגענה אח"כ לחיי הנישואין עם רכוש שלהן שלבעל אסור לגעת בו. מדריכי העזרה העצמית לנשים: לרכוש מקצוע, לא להיות תלויות בבעל – זו גירסת העולם העתיק לאותה בעיא בדיוק!. שני מקרים שונים לחלוטין. סוג היתרון שנרכש הוא אחר לגמרי, אבל זה לא משנה – הוא יתרון. החזרה למאמר, יש פה לקח כפול: אותו מם עליון, דפלורציא, יכול לזכות ליתרונות שונים במקומות שונים ולהמשיך להתפתח, הוא לא חייב להתפתח בכל המקומות בגלל אותו יתרון. התמונה של רודף ונרדף או מתעלל וקורבן, לפעמים היא שחור לבן אבל פעמים רבות יש הרבה מאוד גוונים של אפור, במקרים כאלה אפשר לשער (משהו שהיה מעורר זעם בקרב הפמיניסטיות) שגם במצבים שבהם לכאורה צד אחד הוא הקורבן והנשלט, צריך לשאול את עצמינו אם הוא מפיק איזשהם יתרונות, וזה לא דיון מוסרי. למוסר אין שום קשר למה שאנחנו מדברים עליו, מוסר הוא מותרות. אנחנו מדברים על אבולוציא ולא מוסר. הישרדות, גם דברים שהם איומים ונוראים, כמו נשים דניות, הולנדיות, נורווגיות שנחטפו ממקום מגוריהן, הובאו לאתרים מיוחדים, בתים מיוחדים ברחבי הרייך ושימשו כבידור לקצינים שחזרו משדה הקרב. מבחינת החוזרים לחופשה, הן היו בידור. מבחינת המערכת, הן היו יצירה של הדור הבא של הגזע העליון. זה נשמע רע מאוד. מבחינה אבולוציונית, אילו הגרמנים מנצחים במלחמה, הנשים האלה עשו עסקה טובה, הילדים שלהם מסתובבים היום חופשי חלק מאוכלוסיית גרמניה. אם הרייך בן אלף השנים היה קם, הנשים היו זוכות להעמיד מגוון צאצאים ממגוון אבות, יתרון ביולוגי. אם אבא אחד דפוק גנטית, האבא האחר לא דפוק גנטית והילדים חיים עד היום. זה ממחיש את הנקודה שדברים יכולים להראות לנו איומים ונוראים מבחינת החוויה האנושית, אבל זה מוצלח מבחינה אבולוציונית. לפעמים, אנחנו צריכים לחפש יתרונות במקומות שבהם הקיבה שלנו תתהפך קצת, או הרבה.

זו הנקודה האנושית, יוצא לנו מאמר שונה מאוד מזה שכתב ווטלאופר. מה עם הנקודה הממטית? דיברנו על הדרך שבה המנהג הזה יכול לשרת את האנשים, מדוע לאנשים יש אינטרס. איך הממים עצמם, התפשטות המנהג מנקודת המבט שלו, איך זה יראה? נתמקד בקבוצת המקרים הלא ביולוגית, כי כל עוד יש לנו את הקבוצה הביולוגית, אפשר להעמיד צאצאים וההסבר הביולוגי יכול להשתלט לנו על העסק. כשהוצאנו אותו מהמשחק, אנחנו בשדה הממטי. איך המנהג הזה, שהוא לא מובן מאליו, קורה? צריך לחשוב על זה, זה לא קורה באופן טבעי. איך היוזמה הזו תמשיך להתרחש?

שולחן ערוך

שולחן ערוך הוא תוצר של המאה ה-16, יוסף קארו קיבץ הלכות, לא רחוק בזמן משלהי ימי הביניים, אבל הלכות נידה מופיעות כבר בתורה. חלק מההנחה הבסיסית לגבי טקס הנישואין המקראי הוא שיש איחוד של החתן והכלה הטריים ואחד מהתוצרים של הייחוד הוא סדין חדש עם כתם של דם שצריך להראות. לא ברור אם להראות את זה כל הזמן, אבל ברור שמדובר פה בסוג של ראיה, הליך משפטי שעלול לקרות. המקרה שכן מפורט בתורה הוא, שאם בעל טרי מתלונן שרעייתו לא הייתה בתולה כשהוא הגיע, ההורים שומרים את הסדין (קוראים לו בתולין) וצריכים להציג את בתוליה. אפשר לקחת כוס עם דם של כבשה, יש טריקים אבל העיקרון קיים. למה לבנות כורח שלם סביב בתולי הכלה? שהילד יהיה שלך, נישואין. עניין ביולוגי. בחברה של ציידים לקטים, היחידה שתקבע אם הילדים יגיעו לגיל של העמדת צאצאים וטיפול בהם או לא הייתה הקבוצה הזו שנודדת וצדה. בקבוצה כזו, יש מידה גבוהה מאוד של ערבות הדדית, היום אתה חולה ואני צד ומחר ההיפך. בחברה של ציידים לקטים, בתוך הקבוצה יש מידה גבוהה מאוד של ערבות הדדית. ברגע שנהיה רכוש ורכוש נהיה באופן רציני, מעבר לגרזן וחנית, נוצר ומתחיל להצטבר רק אחרי המהפכה החקלאית ואז אתה רוצה להבטיח את ההישרדות לא של הקבוצה, שאתה לא בטוח מי מהם הם הילדים שלך, אלא להעביר את השדה והפרות והכבשים שלך לצאצאים שלך, אז אתה רוצה לדעת שהם שלך. יש עדויות לכך שבשלבים המוקדמים יותר של התרבות האנושית החקלאית הייתה ירושה גם דרך נשים, ותהליך הפטריארכליא לא נוצר תוך שניה, זו התגבשות של אלפי שנים.

הלנה מספרטא, הסיפור שיוביל למלחמת טרויא, מה העניין איתה בהתחלה? היה מכרז, האבא של הלנה הוציא מכרז לכל הגיבורים הצעירים של יוון לבוא ולחזר אחרי בתו והוא יבחר את המוצלח מכולם. בעצת אודיסאוס שלא היה בקטע כי נדלק על פנלופאה, נוצרת הברית (כדי שלא כולם יהרגו אותו) אבא שלה הוא מלך ספרטא, ומי שיתחתן איתה ירש אותו. שני אחיה לא יהיו מלכים, המלכים הם החתנים של הבנות שלו. כך המיתוס. ההתממשות של זה אצלינו היא דוד ומיכל. בזה שאתה בא ומתחתן עם הבת של המלך, אתה נהיה היורש שלו. הגבר שולט, אבל הירושה היא דרך הבנות שלו ולא דרך הבנים שלו-שלב ביניים. הפטריארכליא לא מובנת מאליה.

חזרה לעניין של נישואין, אתה רוצה לדעת בדיוק מי הילדים שלך ולכן אתה רוצה לוודא במאה אחוז שאשתך לא קיימה יחסים לפני כן. ההקשר הממטי, מדוע בעל מקראי רוצה לוודא, או מדוע לתורה יש עניין לוודא שהכלות תהיינה בתולות? ההקשר של חלק גדול מהמקרים שקראנו עליהם פה הוא הקשר פולחני דתי. דווקא זכות הלילה הראשון הימי ביניימית היא לא פולחנית דתית, אבל שאר ההקשרים קשורים בדת או בכישוף, שיש ביניהם קשר. על ידי זה שווידאנו שהכלה מגיעה לליל הכלולות בתולה ושבועלה הראשון הוא בעלה החוקי וידאנו שהיא לא השתתפה באי אלו טקסים אחרים. התמונה הקפריסאית היא תמונה דתית לכל דבר ועניין. עניינים בעלי גוון דתי, שייכים לאותו עולם דתי שהתורה יוצאת נגדו. התורה היא טקסט דתי מהפכני שמטרתו להתנתק מהדתות הישנות, המניפסט המהפכני עם הכי הרבה ותק שמסתובב בשטח. כלה צעירה שלא השתתפה בפולחן הזה מגיעה לנישואיה נקיה מהעבודה הזרה הזו. ממים של מונותאיזם שנלחמים נגד ממים של פולחנות אחרים. הזווית האנושית לא מעניינת איש, שני ממסדים דתיים שנלחמים אחד נגד השני, הטקס של הצגת הבתולין זה הכלי שמוודא שהיריבים הממטיים לא השיגו פה שום דבר. יכול להיות מצב, סביר מאוד, ברוב המקרים, היתרונות הממטיים והיתרונות הגנטיים צועדים יד ביד. יש ממים שמסבים נזק גנטי, אבל לאלה יהיה הרבה יותר קשה להתפשט, הם צריכים להתאמץ הרבה יותר כדי להשתכפל. קל יותר להשתכפל אם הגנטיקא עוזרת לך.

עוברים לשלב הבא

יאללה חבר'ה, אנחנו בסוף השלב של 2/3 הסמסטר. מכאן נעשה ניסוי מעשי במחקר והכנה לקראת כתיבת עבודה, על משהו שכנראה יהיה מאמר, נצעד צעד אחר צעד ונראה איך זה קורה או לא. עד יום חמישי, אם עוד לא עלו חומרי הקריאה ליום שלישי הבא, להקים קול זעקה ושבר. בדף הקורס. המשימות והחומרים יופיעו. בירור מחקר, מה לשאול, מה לקרוא.