תשע ב - מיתוס והיסטוריא (אופקים)

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

יום ב 14-16, בניין ראשי 565

על הקורס

בקורס זה נבחן שיטות שונות לטפל במיתוסים, ונבדוק כיצד ניתן להפיק מהם מסקנות היסטוריות.

חובות השתתפות:

  • קריאה שוטפות משבוע לשבוע ותרומה לדיון בכתה
  • תרומה לפיתוח אתר הויקי.
  • מטלה מסכמת:
    • חיבור היסטורי (3000-5000 מילה)
    • דף מקורות בויקי

הקורס מיועד לתלמידות/י אופקים בלבד

דפי עבודה אישיים

דפי עבודה:

הרן שני

רוני רשף

דוד רייס

גיא פייל

יובל חדש

אורי זהבי

נסרין זועבי

אילן אבוטבול

מה בתכנית? Syllabus

קריאה מקדימה

Dowden, Ken. 1992. The uses of Greek mythology pp. 3-7, 22-38 (תו"ת) Dowden 1992

היכרות

מרץ 1

  • אמת ועובדות (או - סיפורה המוזר של שׂרה לבית מלצר)
  • מיתוס והיסטוריא
  • מגדל השן ודמוקרטיא ישירה
  • ויקי - קהילה לומדת (לפתיחת חשבון משתמש פנו לאייל מאיר: eyalmeyer2 בג'ימייל.
  • השתתפות בקורס וחלוקת תחומי אחריות

השעור לתלמידות/י אופקים בלבד

מתודולוגיא

מרץ 8-15 (2 פגישות)

סטרוקטורליזם

מרץ 8: הסטרוקטוראליזם של לוי-שטראוס - A structural study of myth - (תו"ת)
גרסא חלקית של המאמר online. סיכום חלקי של רוני רשף

לשעור הבא:

  • לקרוא את המאמר של לוי-שטראוס
  • לשלוח דוא"ל לאייל מאיר, וליצור שם משתמש. עד השעור הבא - לכל הכתה צריך להיות שם משתמש!

ממטיקא memetics

מרץ 15: הממטיקא של דוקינס ובלקמור: בלקמור, מכונת הממים, ע"מ 9-29, 30-43, 77-95, 96-117, 300-323. (תו"ת)

משׂימת הכנה:

  • לקרוא את הפרקים המבוקשים מתוך "מכונת הממים" של סוזן בלקמור
  • מה בין הסטרוקטוראליזם של לוי-שטראוס לבין הממטיקא של דוקינס ובלקמור?

מונחים שימושיים: גנוטיפ, פנוטיפ, מחסום וייסמן, לַמַרְקיזם, קארל פּוֹפֵּר

במקדש איסיס ברומא

מרץ 22, אפריל 12 (2 פגישות)

מונחים שימושיים: איסיס, סיאנוס/סג'נוס, טקיטוס, סווטוניוס, דיו-קאסיוס, פילון, טרטוליאנוס, תוקידידס,le crime passionel  ויסטיליה, הירודולות, בקכנליה, נקטנבו

אלכסנדר בירושלם

אפריל 26 - מאי 24 (5 פגישות)

אחראית תחום: רוני רשף (לא להדחף, עוד יש מקום)

הסיפור: מקורות עתיקים

אפריל 26 - מאי 3

אלכסנדר וידוע:

אלכסנדר ושמעון הצדיק:

גרסת האלכסנדר-רומאן:

המחקר המודרני

מאי 10, 17, 24

נא להכין החומר ל-10 מאי

צירפתי רשימה ביבליוגרפית קצרה בנושׂא ביקור אלכסנדר בירושלם ומגעיו עם יהודי ארץ-ישׂראל. כיצד נחלק מי ת/יקרא מה?

מי שת/יצטרף בינתיים גם לעבודה בויקי, מוזמנ/ת לתרום. אם כן, לא לשכוח לשׂים תחת עריכה


גוטמן, יהושע. 1940. "אלכסנדר מקדון בארץ-ישׂראל." תרביץ יא: 271-294. (שאלו אותי על המשׂימה המיוחדת לשאפתניות/ים במיוחד...)

גולן, דוד. 1982. "ביקור אלכסנדר בירושלים" בתוך: רפפורט, א. ומ. שטרן (עורכים), יוסף בן-מתתיהו: היסטוריון של ארץ-ישׂראל (ירושלם: יד יצחק בן-צבי) 29-55.

כשר, אריה. 1975. "מסע אלכסנדר הגדול בארץ-ישׂראל." בית מקרא ב: 187-207.

Amitay, O. Forthcoming. "The Use and Abuse of the Argumentum ex Silentio".

קובץ:Use and abuse of argunetum ex silentio.pdf

Cohen, S.J.D. 1982-3. “Alexander and Jaddus according to Josephus.” Association for Jewish Studies Review 7-8: 41-68.

Cross, F.M. 1963. “The Discovery of the Samaria Papyri.” The Biblical Archaeologist 26: 110-121.

Goldstein, J. A. 1993. “Alexander and the Jews.” Proceedings of the American Academy for Jewish Research 59: 59-101.

Gruen, E.S. 1998. Heritage and Hellenism: the Reinvention of Jewish Tradition. Berkeley, University of California Press, 189-199.

Marcus, R. 1937. Josephus (Loeb trans. v. VI). Cambridge, Mass. Harvard University Press. Appendix C, 512-532 xxx-xxx.

Schwartz, D.R. 1990. “Some Papyri and Josephus’ Sources.” Journal for the Study of Judaism 21: 175-199.
קובץ:Some Papyri & Josephus' Sources - Schwartz.pdf

Tcherikover, V. 1959. Hellenistic Civilization and the Jews. Jerusalem & Philadelphia, Jewish Publication Society of America, 39-49.

לקראת 24 מאי:

  • לשפר את דפי הסיכומים, שלך ושל שאר הקבוצה
  • פרט למצב הגיאופוליטי המסתמן מהסיפור ברצנזיא אפסילון (מלחמות בין אסיא הסלווקית למצרים), מה עוד בסיפור מצביע על מקורו בתקופה ההלניסטית, עד סוף השליש הראשון של המאה ה-2 לפנה"ס?

אברהם אבינו

מאי 31 - יוני 14 (3 פגישות)

המונותאיסט הראשון

מאי 31


דין אבראהים

יוני 7

אחראי תחום: אילן אבוטבול

סיכומים

תשע ב מיתוס והיסטוריא (אופקים) סיכומים