תשע ב - סדנא למיומנויות מחקר

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

יום ג 12-14 רבין 7036

על הקורס

המטלה המסכמת

מטרת הסדנא, כידוע, היא להכשיר את התשתית המחקרית לקראת כתיבת עבודה. בכך תתרכז, אפוא, המטלה המסכמת.

מה עליכן/ם לעשׂות?

  1. לבחור נושׂא כלשהו לעבודה.
    • מי שמתקשה כבר בשלב זה, מוזמנ/ת לפנות אלי
    • מותר לבחור נושׂא לעבודה שתוגש בקורס אחר.
      • אם המטלה המסכמת מוגשת על אותו הנושׂא כמו עבודה בקורס אצל מרצה אחר/ת, יש לדאוג לאישור בכתב מהמרצה האחר/ת לכך.
  2. ערכו חיפושׂ ראשוני של חומר בנושׂא הנבחר, במטרה למצוא: (א) מקורות ראשוניים, (ב) מחקר שכבר נעשׂה בתחום.
  3. קראו את החומר שמצאתן/ם ותנו לו להתבשל זמן מה.
  4. חשבו על טיעון מעניין, או סדרת טיעונים מעניינת, שאפשר להעלות, לאור כל החומר שקראתן/ם. זו התשובה.
  5. נסחו את השאלה לתשובה מהסעיף הקודם.
  6. קבעו שעת קבלה אתי. עבודה שתוגש ללא התייעצות קודמת בשעת קבלה, לא תיבדק!
  7. ערכו את החומר להגשה, מבלי לכתוב את העבודה עצמה.

תאריך הגשה: 15 אוגוסט 2010

מרחבי עבודה - מטלה מסכמת

אורי גונן תשע ב סדנא למיומנויות מחקר - מטלה מסכמת

יאיר ברנייס תשע ב סדנא למיומנויות מחקר - מטלה מסכמת

רוני רשף תשע ב סדנא למיומנויות מחקר - מטלה מסכמת

אסי שמידט תשע ב סדנא למיומנויות מחקר - מטלה מסכמת

מה בתכנית? Syllabus

פברואר 23: מבוא

היכרות, איך ולא מה, מה פירוש "היסטוריא"? מתי היא מתחילה? האקדמיא לאן? מה ההבדל בין אמת ועובדות?

מרץ 2: הרודוטוס

קראו היטב את הפתיחה של הרודוטוס, ונסחו כיוון מחקר אפשרי לאור חמשת פרקיו הראשונים של הרודוטוס. במסגרת זו אפשר וכדאי:

  • לשאול שאלות מחקר
  • להעלות על הדעת אילו עוד עובדות היינו רוצות/ים לדעת בנוסף לאלה שכבר בידינו
  • לחשוב היכן נוכל לברר את אותן עובדות נוספות

מרץ 9: היכרות עם ויקי

לקראת השעור:

  • לשלוח מייל לאייל מאיר eyalmeyer2 בג'ימייל (הכתובת המלאה מופיעה גם בדף המשתמש שלו, ולבקש ממנו שם משתמש וססמא. בפניה יש לציין: (א) שם מלא באנגלית; (ב) שם הקורס.
  • להתחיל לקרוא את הפרקים בתו"ת מתוך ספרו של ג'רד דיימונד, המופיעים בשער הבא (נתחיל לדבר על התיזא שלו כבר בפגישה זו).
  • העלו את שמכן/ם וקישור לדף המשתמש לדף הקהילה שלנו.

מרץ 16-23: הולדת התרבות האנושית

בחלק זה של הסדנא נלמד למצות תיזא מטקסט. במסגרת זו נקרא ארבעה פרקים מתוך ספרו של דיימונד: חיידקים, רובים, פלדה. הכתה תתחלק לארבע קבוצות, וכל אחת תעמיד סיכום של פרק. בכל פגישה נעבור על שני פרקים.

לקראת 23 מרץ:

  • הצוותים שעבדו על פרקים 11-12 יתקנו, ישפרו וישפצו את הסיכומים. מותר להצטרף לעזור! (לא לשכוח תחת עריכה").
  • הצוותים שעובדים על פרקים 13-14 ילמדו מהעבודה של הצוותים הקודמים, ויעלו את סיכומיהם לאתר.

אפריל 13: אבולוציא של רעיונות

לקריאה: פרק 11 בספר הגן האנוכיי של ריצ'רד דוקינס (נמצא בתו"ת).

  • נסח/י הגדרה בת 10 מילים לכל היותר למושׂג מֵם (meme).
  • כתב/י הסבר בן 70 מילים לכל היותר לאותו המושׂג.
  • העלה/י את ההגדרה ואת ההסבר לדף השׂיחה הפרטי שלך, לפני תחילת השעור.

אפריל 27 - מאי 4: זכות הלילה הראשון

The jus primae noctis as a male power display

  • לקרוא המאמר בקפדנות
  • לרשום בדף השׂיחה מחשבות - בין אם בשׂפה ממטית בין אם לאו - על אילו רעיונות, או ממים, מגיבים אלה לאלה במאמר.

מאי 11: אלכסנדר הגדול במסכת תמיד

  • אנא דפדפו למרחב העבודה על אלכסנדר הגדול בתלמוד הבבלי, מסכת תמיד.
  • קראו את קובץ הסיפורים על אלכסנדר במסכת תמיד, ואת הגירסא המקבילה של פלוטרכוס.
  • נסחו לעצמכן/ם שאלות מחקר אפשריות הנובעות מן הטקסטים הנ"ל, והעלו אותן לדף השׂיחה.
    • כיצד נראית שאלת מחקר טובה?
    • נא לא לשכוח תחת עריכה! (תודה, רפי)

מאי 25

יוני 1

8-15 יוני : אברהם והרקלס

  • בין ירושלם ושׂפרטא
    • מקבים א יב א-כב = רפפורט, אוריאל. תשס"ד/2004. ספר מקבים א: מבוא, תרגום ופירוש. ירושלם: יד בן-צבי. עמ' 284-288. 
      • מקבים ב ה ה-י = שוורץ, דניאל. תשס"ה/2004. ספר מקבים ב: מבוא, תרגום ופירוש. ירושלם: יד בן-צבי. עמ' 141-143. 
      • יוסף בן-מתתיהו, קדמוניות 13.163-170.
        • R. Katzoff, “Jonathan and Late Sparta”, AJP 106 (1985), pp. 485-89. המאמר ברשת כאן.
        • Gruen, Erich S. Heritage and Hellenism: the Reinvention of Jewish Tradition. Berkeley: University of California Press, 1998. pp. 253-68
  • אברהם והרקלס

סיכומי שיעור

רשימת משתתפות/ים

תשע ב - סדנא למיומנויות מחקר רשימת משתתפות-ים