תשע מונותאיזם עבודה מסכמת גלי בר זימרא

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

יהוה ואשרתו: מי היא האשרה והאם היה קיים פולחן משותף לה וליהוה? תמצית

בחפירות ארכיאולוגיות שהתבצעו בשני אתרים,ח'רבת אל כום ומאוחר יותר בכונתילת עג'רוד, במהלך שנות ה70 של המאה הקודמת, נמצאו מספר כתובות המצביעות על קשר כלשהי בין יהוה לאשרה. כתובות אלה עוררו ויכוחים רבים בקרב חוקרים לגבי משמעות האשרה בכתובות הללו. האם מדובר באלה, בפסל או בעץ? ונוסף על כך, מהי מהות החיבור בינה לבין יהוה? המילה אשרה מופיעה בתנ"ך מספר פעמים לא מבוטל , פרט זה מעלה שאלה חשובה – מדוע האשרה מופיעה כל כך הרבה פעמים בכתוב? עד כמה הפולחן לאשרה היה נפוץ? ושאלה נוספת שמעניינת במיוחד: במיתולוגיה האוגריתית האשרה מופיעה בתור בת זוגתו של אל , האל הראשי בפנתיאון האלים. מדוע בתנ"ך היא בת זוגתו של בעל , בנה לפי אותה המיתולוגיה? בפרקים הבאים אני מנסה להתחכות אחר הזהות של האלה אשרה, המשמעות של הכתובות המסתוריות מח'ירבת אל קום וכונתילת עג'רוד והאם הן יכולות להסביר את מהות הפולחן לאלה זו וליהוה, שהתקיים בתקופת בית ראשון בישראל.

תוכן עניינים