תשע מונותאיזם עבודה מסכמת דורון פריס

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

חשיבותה של עקדת יצחק בהסטוריה של השהידיות היהודית

רצף כרונולוגי ומחשבות

בראשית כ"ב עקדת יצחק. "וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.".

ירמיהו הקרבת חיים שלמים למען האל. עוד בצעירותו בהיותו ילד ירמיהו פועל תחת פקודת האלוהים ומצווה שלא ללדת ילדים או לשאת אישה. כמו כן, בתור שליח האלוהים תפקידו היה להיות נביא זעם כלומר תפקידו היה לנבא על מאורעות ואסונות אשר עומדים לפקוד את העם ולכן העם מתאכזר אליו. ירמיהו כ "וַיַּכֶּה פַשְׁחוּר אֵת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל-הַמַּהְפֶּכֶת אֲשֶׁר בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר בְּבֵית יְהוָה." ירמיהו חי חיים אומללים למען האל "אָרוּר הַיּוֹם אֲשֶׁר יֻלַּדְתִּי בּוֹ יוֹם אֲשֶׁר-יְלָדַתְנִי אִמִּי אַל-יְהִי בָרוּךְ. טו אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּשַּׂר אֶת-אָבִי לֵאמֹר יֻלַּד-לְךָ בֵּן זָכָר שַׂמֵּחַ שִׂמְּחָהוּ. טז וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא כֶּעָרִים אֲשֶׁר-הָפַךְ יְהוָה וְלֹא נִחָם וְשָׁמַע זְעָקָה בַּבֹּקֶר וּתְרוּעָה בְּעֵת צָהֳרָיִם. יז אֲשֶׁר לֹא-מוֹתְתַנִי מֵרָחֶם וַתְּהִי-לִי אִמִּי קִבְרִי וְרַחְמָה הֲרַת עוֹלָם. יח לָמָּה זֶּה מֵרֶחֶם יָצָאתִי לִרְאוֹת עָמָל וְיָגוֹן וַיִּכְלוּ בְּבֹשֶׁת יָמָי." הוא אשר מנעוריו נבחר להיות לשליחו של האל עליו היה גם חובת ההפקדה של חייו ה"אנושיים" בצד. האומללות, הסבל והחובה למען האל.

מקבים ב', פרק ז' בספר זה מופיע לראשונה סיפור חנה ושבעת בניה. חנה עומדת וצופה בטבח שנעשה בכל אחד מילדיה אשר מוכנים להקריב את עצמם למען אמונתם הדתית באלוהים. כמו כן, חנה מעודדת את כל אחד מבניה לדבוק באמונתם כפי שמצוין בפסוק כא' "את כל אחד מהם היא עודדה בשפת האבות" ובפסוק כו' "היא התכופפה לקראתו ובהתלה בעריץ האכזרי דברה כך בשפת האבות". גם בניה של חנה נזכרים בדיבור בשפת האבות וכן את מסירותם לחוקי האבות פסוק לז' "אני כמו האחים (שלי) מוסר את גופי ואת רוחי על חוקי האבות, בקראי לאל שירחם במהרה על העם". אז מיהם האבות? אבות ישראל:אברהם יצחק ויעקב.

כיצד אני מקשרת בין עקדת יצחק לסיפור חנה ושבעת בניה? בשני המקרים נעשית הקרבה עצמית של בשר מבשרך למען האמונה באל היחיד. אבל בסיפור חנה ושבעת בניה ההקרבה למען האלוהים מקבלת עוד רובד שהוא הרובד החיקוי. אברהם כבר עשה לנו את העבודה והוכיח לנו את קיום האל בעזרת ההקרבה כמעט של יצחק. ההקרבה למען האל מסמלת את האמונה בו וניתן למצוא זאת גם כשאחד מבניה של חנה לפני מותו אומר "אל תחשוב שעמנו ננטש על ידי האל" ההקרבה למען האל מסמלת את האמונה בו ואת קיומו ולכן אנו מקריבים ומוקרבים על מנת להוכיח את קיומו. ההברה או יותר נכון ההוכחה לקשר שבין סיפור חנה ושבעת בניה לעקדת יצחק נעשה דווקא בגירסא המאוחרת יותר לפרשת חנה ושבעת בניה בתלמוד הבבלי, מסכת גיטין "בני, לכו ואמרו לאברהם אביכם, אתה עקדת מזבח אחד ואני עקדתי שבעה מזבחות".

ימי הביניים

הרמב"ם, משנה תורה, הלכות יסודי התורה פרק ה' הלכה א' "כל בית ישראל מצווין על קדוש השם הגדול הזה, שנאמר: 'ונקדשתי בתוך בני ישראל' ומוזהרין שלא לחללו שנאמר: 'ולא תחללו את שם קדשי."'


"חילל את השם ברבים וביטל מצוות עשה שהיא קידוש השם ועבר על לא תעשה שהיא חילול השם."


נושאים שבהם אעסוק גם כן:

נפילתה של גמלא מאת יוסף בן מתתיהו

המרד הגדול במצדה מאת יוסף בן מתתיהו

השהדיות היהודית המודרנית והשפעותיה מאמר של אברהם גרוסמן

גזרות תתנ"ו