Baker Wyrick 1982

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ב / מחקר מודרני B

Baker Wyrick, Deborah. 1982. “The Ass Motif in The Comedy of Errors and A Midsummer Night's Dream.” Shakespeare Quarterly, Vol. 33, No. 4. pp. 432-448.

סיכומים

(עמ' 433) החמור הנערץ ביותר בתנ"ך הוא אתונו של בלעם, שלא רק ראתה את מלאך האלהים אלא גם שימשה כערוץ תקשורת לאל. החיזיון שלה מנע ממנה למלא את פקודות בלעם, שכעס והכה אותה. זה זירז את התוכחה האלוהית ולבסוף בלעם נגאל מחטא. לכן, אתונו של בלעם מסמלת חוכמה ולא טיפשות. סיפור זה מדגיש גם את החמור כקורבן של התעללות פיזית, סמל לסבל* - פרשנות שעומעמה בתיאור סופו המחפיר של החמור בירמיה כ"ב, 19 (קבורת חמור יקבר, סחוב והשלך מהלאה לשערי ירושלם**). אופי החמור כבהמת משא שנושאת בסבלנות נטל ולא מקבלת טיפול ראוי מוביל לדימוי החיה כסוג של ישוע, טענה שמחוזקת בבחירתו של ישוע להיכנס לירושלם על חמור (זכריה י"ט, 9, מתיו 21, 5- אמרו לבת ציון, הנה מלכך יבוא לך, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות). לכן, ישוע הוא החמור הקוסמי, נושא את נטל חטאי העולם בסבלנות ובצניעות***. זיהוי יותר קלוש בין ישוע לחמור מתועד אצל פלוטרכוס וטקיטוס; אלה מספרים שהיהודים העריצו את החמור משום שגילה מעיינות מים במדבר במהלך יציאת מצרים. לכן, החמור הוא גם סוג של ישוע כמעין החיים. יתכן שהמסורת הזו נבעה מהסכמה שמצוינת אצל טרטוליאן וקליקיוס פליקס, לפיה לישוע היה ראש של חמור****. מצד שני, החמור מתואר גם כטיפש (משלי כ"ו, 3 – שוט לסוס, מתג לחמור ושבט לגו כסילים) – החמור מקושר לטיפשות ועונש שניתן בעקבות טיפשות. הייתה מלחמה בין המם של חמור כטיפש לחמור כישוע הגואל והמושיע.

(עמ' 434) המשלים של איזיפוס מדגימים את טיפשות החמור. בספר ה-11 של המטא מורפוזא של אוביד מאוזכרת מתנתו של אפולו למידאס חסר הטעם המוזיקאלי – אוזני חמור (מידאס העדיף את צלילי החליל של פאן על פני הצלילים המתוקים של אפולו).

(עמ' 438) החמור המוזהב של אפוליוס דן ביחסים אינטימיים עם חמור.

(עמ' 448) החמור קדוש לדיוניסוס ומוחרם על ידי אפולו.


הערות

* בכורות ישראל מושווים לחמורים.

** זה תיאור סופו של יהויקים בן יאשיהו מלך יהודה.

***ואלכסנדר?

**** למצוא: E. P. Evans, Animal Symbolism in Ecclesiastical Architecture (London: 1896; rpt. Detroit: Gale Research, 1969), p. 270.

קישור לגוגל ספרים: כאן

קישור לגרסא אלקטרונית (עמ' 135) שם

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא

קישורים נוספים

ב