Beck 2004

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ב \ מחקר מודרני B

.Beck, Roger. "The Mysteries of Mithras". In Collected Works with New Essays, edited by  Hinnells, John, 34-44, 295-308. Ashgate Publishing Limited, 2004. 

סיכומים

  • (37) בק ממקם את ייסוד פולחן מיתרס (Mithras Mysteries) במעמד השולי בראש היררכיית הצבא והממשל בממלכת קומגנה, שעה שעברה משלטון בידי מלך קליינט של רומא, לאריסטוקרטיה בפרובינקיה המסופחת לרומא. שושלת קומגנה לדבריו עברה הלניזציה ארוכה מידי אלכסנדר והשושלת הסלאוקית.
  • מייסד כת פולחן השליט בקומגנה באמצע המאה ה1 לפנה"ס, אנטיוכוס ה-I, הניח את היסודות להתפתחות פולחן מיתרס, אשר התרחש לקראת סיום השושלת 100 שנה ויותר מאוחר יותר.
  • (38) גורמים מרכזיים בצבא קומגנה היו בקשרים שותפים עם יחידות רומיות, ועל כן מציע בק כי יסודות פולחן מיתרס החלו במעמד צבאי זה, ועברו לקולגות בצבא הרומי במהלך קישור בלתי אמצעי ארוך. התפתחות הפולחן והעברתו היו בו זמנית, ולאו דווקא בשלבים מובדלים, כך שעצם המעבר מהמזרח הקרוב לרומא עיצב את הפולחן סופית.
  • פולחן מיתרס היה למעשה אלמנט בכת פולחן השליט בקומגנה. כך העברת אלמנטים של פולחן מיתרס בקומגנה לרומא למעשה התרחשו במקביל לסיום הקונפליקט בין אנטוליה לרומא.
  • (39) קבוצת שוליים בשושלת השלטון בקומגנה, הייתה נשאית שני מאפיינים חשובים, אשר מהווים בסיס לכת פולחן השליט בקומגנה כפי שמשתקף מהכתובות הפזורות בממלכה, ואשר עברו לפולחן מיתרס:
  1. המסורת הפרסית לפולחן אל השמש "מיתרה".
  2. ידע מערבי נרכש, בעיקר אסטרולוגי. 


  • פולחן השליט בקומגנה הוא לא אב טיפוס לפולחן מיתרס, כפי שפולחן מיתרס אינו אבולוציה של פולחן השליט. פולחן מיתרס היה למעשה "רעיון חדש" אשר שאב מוטיבים מפולחן השליט.(40) ההמשכיות בין פולחן השליט לפולחן מיתרס באה לידי ביטוי ב:
  1. זיהוי מיתרס עם אחד ממרכיבי "האל המרובע" (Apollo + Helios + Hermes = Mithra) הנזכר בפולחן הר נמרוט.
  2. שילוב אסטרולוגיה ליצירת "תמונות קוסמיות" המשקפות אמת סובייקטיבית.


  • פולחן מיתרס שינה את פולחן האבות ע"י הכנסת מוטיב גאולה באקט שחיטת השור (Tauroctony) המקודשת. אקט זה מתואר כמעשה של "דמות שמיימית". רעיון זה בא לידי ביטוי גם באתר Nemrut-Dag בקומגנה בסמל קבוצת הכוכבים Leo ("אריה") - על גב האריה הכוכבים מאדים, שבתאי ויופיטר, ועל חזהו הירח. זהו למעשה תיאור של האלים הבאים לברך את אנטיוכוס ה-I מקומגנה בתאריך 7.7.62 BC, תאריך של צירוף גרמי שמים סמלי (Pliny.18.235\271).
    • (41) מה שעבר לפולחן מיתרס הם אינם קבוצות הכוכבים עצמן, אלא הלך המחשבה של השלכה על גורמים שמיימיים:
      • בקומגנה תנועת הכוכבים (האלים) לצד תנועת כוכב רגולוס (אנטיוכוס I) בשנה מסויימת פורשו\הוצגו כהוכחה למוצאו השמיימי של המלך.
      • בפולחן מיתרס, הכוכבים יוצרים למעשה את שבעת שלבי החניכה בטקסי הדת בדרך לגאולה.
  • פולחן השליט בקומגנה מרכז את האוניברסלי על הפרט, ומעצם התייחסותה הפרטנית היא הייתה למעשה מבוי סתום מבחינת דת, שאינו ניתן ל"ייצוא". לעומת זאת, פולחן מיתרס עשה שימוש ב"תמונות קוסמיות שמיימיות" לשם גאולה (פוטנציאלית) של כלל האנושות (אומנם תוך הגבלה למזגר הגברי..), תוך הצגת  סוג של דגילה בשוויון זכויות.


  • (42) בדומה ל F.Cumont בק מייחס את פולחן מיתרס לשילוב דת איראנית עם ידע ידע יווני, אשר לא הוביל לאבולוציה, אלא ליצירה חדשה בתוך מסגרת קבוצתית, ולאו דווקא ע"י ממציא יחיד (תוך התייחסות לקבלת פולחן מיתרס ברומא ביחס לקלת הנצרות ברומא).[1]
    • (43) עם זאת, הוא מסייג את דבריו וטוען כי במידה ורוצים לחפש "קנוניה" של ממציא יחיד ונסתר, המועמד המתאים ביותר לכך הוא האסטרולוג המצרי, בעל הקשרים הפוליטיים והאקדמיים ברומא - בלבילוס (Tiberius Claudius Balbilus). לדבריו, הוא זה אשר עיצב מחדש את האסטרולוגיה היוונית לצד הדת האירנית, וכי קירבתו המשפחתית לשושלת קומגנה של אסטרולוג ידוע זה, בנקודת זמן קריטית זו בגיבוש פולחן מיתרס, היא אינה מקרית. 


  • (295) ניתן לקשר את פולחן מיתרס למשפחת המלוכה בקומגנה:
  1. קומגנה נמצאת על הנתיב ההגיוני ביותר ממזרח (פרס) למערב (רומא).
  2. השושלת, ובעיקר המלך המשמעותי ביותר בה, אנטיוכוס I, עסקו בסינקרטיזם אירני-יווני מחושב.
  3. מיתרס = הליוס, היה אל מרכזי בפנטאון בקומגנה.
  4. השושלת עשתה שימוש באסטרולוגיה, כפי שמצביע הורוסקופ האריה ב Nemrut Dag באופן שאינו משתמע לשתי פנים.
  5. במאה הראשונה לספירה השושלת נקשרה בקשרי נישואים לאסטרולוג בלבילוס.
  • אתר הקבורה הקומגני קראקוש (Karakush), מקשר את האסטרולוגיה בקומגנה לזו של פולחן מיתרס. "חלוקת השמיים" האיזוטרית בפולחן מיתרס, תואמת את החלוקה האסטרולוגית המרובעת של כת פולחן השליט בקומגנה.

 

  • (297) כדי להבין את פשר המבנים והסמלים האסטרולוגיה ב Nemrut-Dag יש לבחון אתרים נוספים, דוגמאת אתר Karakush: אתר קבורה לארבעת נשות המלוכה הקומגנית אשר נבנה ע"י בנו של אנטיוכוס, מיתרדטס ה-II: אימו Isais, אחותו Laodike, אחותו Antiochis וביתה (אחייניתו) Aka.  
    • (298) ההורוסקופ בND מתייחס להתקבצות האסטרולוגית של שנת 62BC, לעומת זה בKarakush המתייחס כנראה לזו שבשנת 27-26BC. האתר כולל פסלים של שור, אריה, נשר, ודמויות לוחצות ידיים (סצינת ה"dexiosis"). מדוע אם כן כולל אתר הקבורה הקומגני האופייני סמלים אסטרולוגיים?
      • (299) התשובה טמונה באביו של בונה האתר, אנטיוכוס הראשון מקומגנה, אשר מקדשו המפואר יותר ובעל המשמעויות הסמליות הרבות יותר בNemrut-Dag, מהווה אב טיפוס לאתר בKarakush.
      • (300) Nemrut-Dag שונה בכך שבמרכזו סמל האריה מוקף בכוכבים, כשעל חזהו הירח. מוסכם כיום כי זהו אתר מרכז הפולחן של המלך אנטיוכוס, ומקום קבורתו. האתר נותן מידע אסטרולוגי על הרגע בו הכוכבים מאדים (Mars), שבתאי (Mercury) וצדק (Jupiter) היו בהתקבצות עם קבוצת הכוכבים Leo. סידור הכוכבים בשמיים תאם את מבנה העמודים באתר עצמו. מצב זה פורש כנוסחא המייצגת את קדושת השלטון בקומגנה:[2]אנטיוכוס (רגולוס) מבורך ע"י שלושת האלים.
  • (301) ידוע ממצאים ארכיאולוגים (מטבעות)[3] כי שושלת קומגנה המשיכה להתעניין באסטרולוגיה, וגם כי נכנסה לקשר נישואין עם האסטרולוג בלבילוס. האסטרולוגיה בקומגנה הגיעה לשיא השפעתה בתקופת בניית Nemrut-Dag, אך לא הייתה אופנה חולפת.
  • (302) במרכז אתר Karakush, באמצע הקיץ, ניתן לראות בשמי הלילה את קבוצת האריה זורחת בראשית הלילה, את קבוצת הנשר באמצע הלילה, ואת קבוצת השור לקראת הזריחה, בהתאם למיקום העמודים המסמלים כל קבוצה. האתר "עובד" בדיוק כך בתקופה מסוימת במהלך הקיץ.
  • (304) בשנת 26BC, בדומה לשנת 62BC, אירעו אירועים אסטרולוגיים דומים, אשר בהתאם פורשו כשובם של האלים אשר בירכו את המלך אנטיוכוס, לברך את בנו מיתרדטס הII.
  • (305) מכאן שבקומגנה היו אסטרולוגים בעלי ידע וניסיון לצפות לאירועים שמיימים מסוג זה. אחרי הכל, קומגנה היא ממש "במעלה הנהר" מבבל, אחד ממרכזי החיזוי העיקריים בעת העתיקה.
  • (306) לאחר תקדים שנת 62BC, תנועת הכוכבים פורשה, או לפחות הוצגה ע"י האסטרולוגים המלכותיים כחזרה על טקס ההתקרבות, המפגש, והבירוך של המלך על ידי האלים כ"כוכב המלכותי". התנהגות טקסית זו הייתה למעשה שיקוף נהגי חצר המלכות בעלת מאפיינים יווניים.
  • בNemrut-Dag המלך מבורך ע"י האלים, ואילו בKarakush הוא נפרד מאחותו לאודיקה, המיוצגת ע"י הכוכב Venus \ Juno.


  • (307) גם בNemrut-Dag וגם בKarakush גרמי שמיים ייצגו דמויות שמיימיות בשימוש אידיאולוגיית המלוכה כאלוהית. אותם שחקנים, ואותם "מפגשים שמיימיים" גויסו לאחר מאה ומחצית כאלמנטים לסיפורי ראשית הנצרות:
  1. בסוף המאה הראשונה לספירה, חזון יוחנן (Book of Revelation 4:6-7) מתאר את התגלות כס האלוהים בשמיים, המוקף 4 דמויות - אריה, שור, נשר בתעופתו, ופני אדם. דמויות אלו מקבילות לקבוצות הכוכבים ב Nemrud Dag ובKarakush.
  2. הבשורה על-פי מתי (Gospel of Matthew 2:1-12) מספרת את סיפור הולדת ישו ונרטיב "כוכב בית לחם". זיהוי כוכב זה מבחינה אסטרולוגית אינו מוחלט, אולם מבחינה תיאולוגית זהו למעשה ציון הולדת "מלך היהודים אשר ילד כי ראינו את-כוכבו במזרח".


  • (308) התקבצויות כוכבים דומות אירעו ב62BC, ב26BC, ב7BC, וב2BC. המשותף ל Nemrut Dag, Karakush מחד גיסא, ולחזיונות ההתגלות ולסיפור הולדת ישו מאידך גיסא, הוא אישרור ריבונות (שלטונית או דתית?) ע"י פנייה לגורמים שמיימים הנראים לעין כל.



הערות

  • בק ממקם את ייסוד פולחן מיתרס (Mithras-Mysteries) במעמד השולי בהיררכיית הצבא והממשל בממלכת קומגנה. מייסד כת פולחן השליט בקומגנה באמצע המאה ה1 לפנה"ס, אנטיוכוס ה-I, הניח את היסודות להתפתחות פולחן מיתרס. פולחן מיתרס היה למעשה אלמנט בכת פולחן השליט בקומגנה, בעל שני מאפיינים חשובים:
  1. המסורת הפרסית לפולחן אל השמש "מיתרה". זיהוי מיתרס עם אחד ממרכיבי "האל המרובע" (Apollo + Helios + Hermes = Mithra) הנזכר בפולחן הר נמרוט. 
  2. ידע מערבי נרכש, בעיקר אסטרולוגי. שילוב אסטרולוגיה ליצירת "תמונות קוסמיות" המשקפות אמת סובייקטיבית. מה שעבר לפולחן מיתרס הם אינם קבוצות הכוכבים עצמן, אלא הלך המחשבה של השלכה על גורמים שמיימיים
  • פולחן השליט בקומגנה ריכז את האוניברסלי על הפרט, ומעצם התייחסותה הפרטנית הייתה למעשה מבוי סתום מבחינת דת, שאינו ניתן ל"ייצוא". לעומת זאת, פולחן מיתרס עשה שימוש ב"תמונות קוסמיות שמיימיות" לשם גאולה (פוטנציאלית) של כלל האנושות.
  • כדי להבין את פשר המבנים והסמלים האסטרולוגיה ב Nemrut-Dag יש לבחון אתרים נוספים, דוגמאת אתר Karakush: אתר קבורה לארבעת נשות המלוכה הקומגנית אשר נבנה ע"י בנו של אנטיוכוס, מיתרדטס ה-II. לאחר תקדים שנת 62BC, תנועת הכוכבים פורשה, או לפחות הוצגה ע"י האסטרולוגים המלכותיים כחזרה על טקס ההתקרבות, המפגש, והבירוך של המלך על ידי האלים כ"כוכב המלכותי". בשנת 26BC, בדומה לשנת 62BC, אירעו אירועים אסטרולוגיים דומים, אשר בהתאם פורשו כשובם של האלים אשר בירכו את המלך אנטיוכוס, לברך את בנו מיתרדטס הII.


  • גם בNemrut-Dag וגם בKarakush גרמי שמיים ייצגו דמויות שמיימיות בשימוש אידיאולוגיית המלוכה כאלוהית. אותם שחקנים, ואותם "מפגשים שמיימיים" גויסו לאחר מאה ומחצית כאלמנטים לסיפורי ראשית הנצרות.

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים

ב
  1. Cumont, Franz. Les religions orientales dans le paganisme romain. 1929
  2. O.Neugebauer and H.B. Van Hoesen, Greek Horoscopes (Philadelphia, 1959)
  3. O.A.Tasyurek, 'Die Munzpragung der Konige von Kommagene', in F.K.Dorner, Antike Welt Sondernummer (Jahrgang, 1975), 42-43.