Collins 1993

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני C

Collins, John Joseph, and Adela Yarbro Collins. 1993. Daniel : A Commentary on the Book of Daniel. Minneapolis: Fortress Pr.

סיכומים

331: (על ח ו ואילך): Jerome and the Peshitta take the goat as Alexander, but it is clear from vv 8 and 21 that he is not the goat but the great horn. על עז (עתוד) כסימן לכח פוליטי השווה ישעיהו יד ט, יחזקאל לד יז, זכריה י ג. פלוטארכוס, (חיי סולא 28) מספר על שני תיישים גדולים שנלחמו ביניהם לפני הנצחון של סולא על מאריוס. יחודיותה של הקרן משקפת את יחודיותו וחשיבותו של אלכסנדר. שבירת הקרן מסמלת בבירור את מותו של אלכסנדר.

343: תארוך הפרק לימי בלשצאר הוא פיקציא ברורה, כפי שמסתבר מההתייחסות לתקופה ההלניסטית עד ימיו של אנטיוכוס אפיפנס, ועד בכלל.

  • כדאי לעיין בעמ׳ 401-402 אצל Hasslberger, Bernhard. 1977. Hoffnung in der Bedrängnis : eine formkritische Untersuchung zu Dan 8 u. 10 - 12. St. Ottilien: Eos-Verlag. שיש לו משהו לאמר על אלכסנדר. היידלברג כללית הזמנה 78 A 260

380: יא טו: ״ויעשׂ הבא אליו כרצונו ואין עומד לפניו...״ כאן נאמרים הדברים על אנטיוכוס הגדול. אותו הביטוי נאמר לגבי אלכסנדר (יא ג) ואנטיוכוס אפיפנס (יא לו). In each case, pride goes before a fall.

על פרק ח פסוק יג איזה עמוד זה?

The prince of the kingdom of Persia: This indicates the patron angel of Persia. The notion that different nations were allotted to different gods of heavenly beings was widespread in the ancient world. In Deut 32:8-9 we read that “When the Most High gave to the nations their inheritance, when he separated the sons of men, he fixed the bounds of the peoples according to the number of the sons of God.”

  • n.39: The MT reads “sons of Israel,” but the LXX reading ἀγγέλων θεοῦ is now supported by a Hebrew fragment from Qumran Cave 4 (4QDeutj), which reads בני אלהים. The relevance of Deuteronomy 32 here was noted by Jerome.

The origin of this idea is to be sought in the ancient Near Eastern concept of the divine council. The existence of national deities is assumed in the Rabshake’s taunt: “Who among all the gods of the countries have delivered their countries out of my hand that the Lord should deliver Jerusalem out of my hand?” (2Kgs 18:35 = Isa 36:20). Closer to the time of Daniel, Sirach reaffirms Deuteronomy 32: “He appointed a ruler over every nation, but Israel is the Lord’s own portion” (Sir 17:17. Cf. Jub. 15:31-32). In the Animal Apocalypse (1En 89:59) the angels or gods of the nations are represented by seventy shepherds, to whom Israel is handed over.

הערות

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בירושלם, אלכסנדר בספרות היהודית

קישורים נוספים