Connor 1987

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ק / מחקר מודרני C

Connor, W. R. 1987. "Tribes, Festivals and Processions; Civic Ceremonial and Political Manipulation in Archaic Greece." The Journal of Hellenic Studies. Vol. 107. pp. 40-50.

סיכומים

עמ' 41

הגישה שמחפשת לבדוק את המניפולציות של מנהיגים במיתוס ופולחן לשם רווח פוליטי טומנת בחובה מספר הנחות:

  • קיים קשר בין המנהיג לתנועה או פולחן ספציפי.
  • קיים ריחוק בין המנהיג למאמינים בצמוד למניפולציה של המיתוס למטרות פוליטיות.

מצד שני ישנה גישה הרואה בפולחן ביטוי של העניין/דאגות של הציבור.

הפולחן הציבורי הוא פרשנות על העיר, על היחסים בתוכה ועל היחסים כלפי חוץ. מאפשר דיאלוג בין ההמונים שלא יודעים קרוא וכתוב לאליטה. הפולחן הציבורי לא היה רק תעמולה והמסרים לא עברו רק בכיוון אחד.

קילון מנסה לבצע את ההפיכה הכושלת שלו במהלך הפסטיבל לכבוד זאוס (תוקידידס 1.26.4), או שאולי הוא פשוט פירש לא נכון את הנבואה שניתנה לו.

הרמודיוס ואריסטוגיטון פעלו נגד הפיסיסטראדיטים במהלך הפאנאתנאיה של שנת 514.

תקופות של אי יציבות מגיעות בהתאמה לשנה שבה מתקיימת הפאנאתנאיה. (השווה: Figueira )

עמ' 42

החזרה של פיסיסטראטוס מלווה ב'אתנה' שעשעה את הרודוטוס, אבל הוא בשום פנים ואופן לא טוען שהיא לא התרחשה, למרות שבמחקר נוהגים להטיל ספק באמינות הסיפור.

רואים בפרשייה כתמרון של פיסיסטראטוס את ההמונים, תעמולה ובדיה:

Boardman, 62

Snodgrass 114, note 1

Moon, 101

הסימליות של האירוע לניצחון ונישואין:

Pisistratus est le roi qui agree la d6esse du pays, et sa royautP est proclambe t l'occasion et par la vertu de son mariage. Pour la pensbe mythique, les deux choses sont libes; et c'est la femme qu'on 6pose qui confere la royaut.

עמ' 43

אכן מסופר במקורות מאוחרים יותר (אתנאיוס) שפיסיסטראטוס השיא את פיה לבנו. אבל ישנה בעיה בסמליות לנישואין ופוריות של אתנה הבתולה, מסורת נישואין שלא קיימת בשום מקום אחר.

בורדמן גם מנסה לתת פרשנות ולא לפסול את האירוע. לפני פיסיסטראטוס אתנה הוצגה לעיתים רחוקות באמצעות מרכבה. אחרי שלטונו הוא הוצגה פעמים רבות במרכבה, ליד הרקלס. בכך פיסיסטראטוס דימה עצמו להרקלס בזמן עלייתו לאולימפוס. (בורדמן עמ' 60) אבל הסיפור לא מתאר לנו את המוטיבים המתבקשים של הרקלס – עור אריה ואלה. מדוע פיסיסטראטוס השתמש בדרך עקיפה לדמות עצמו להרקלס ולא היה ישיר יותר?

סיפור מקביל אחר קיים בסיוע שנתנה אתנה לאודיסאוס באודיסאיה, שהיה מוכר היטב לבני התקופה. אך הסיפור הדומה ביותר מופיעה דווקא באיליאדה ספר חמישי שבו מתואר כיצד אתנה משתלטת על מרכבה. (265-300, ספר חמישי) הסיפור הזה ממחיש את הנקודה שבה אתנה באה לעזור לבני אדם מועדפים בעיניה – הרקלס דיומדס ועכשיו פיסיסטראטוס.

עמ' 44

מוטיב שבו חושבים שאישה היא אלה: אודיסאיה 6.149-155

הספר של משה הדס (מוזמן) 1.2.2: קסנופון

The girls in the procession were all decked out as if to meet lovers. Of the band of maidens the leader was Anthia ... a prodigy of loveliness [who] far surpassed the other maidens. Her age was fourteen, and she had bloomed into mature shapeliness ... Her eyes were lively, shining sometimes like a girl's and sometimes severe as of a chaste goddess. Her dress was a frock of purple .. Her wrap was a fawn skin, and a quiver hung down from her shoulder. She carried bow and javelins and dogs followed at her heels. Time and again when the Ephesians saw her in the sacred procession they bowed down as to Artemis. And now too when Anthia came into view the entire multitude cried out in astonishment; some of the spectators asserted that she was the very goddess, others declared she was a replica fashioned by the goddess. But all did obeisance to her and bowed down and called her parents blessed.

ההשוואות הנ"ל מבהירים את ההשפעה של פיה על הקהל בתהלוכה. לפי קסנופון ההמונים יודעים שזוהי נערה בשר ודם ולא אלה, אבל הם נהנים מהדרמה של האירוע. כך הטקס ביטא הסכמה ציבורית ולא רק מניפולציה.

עמ' 45

למרות שקיימים דפוסים של התחזות לאלים והשוואה והקבלה של בני אדם לאלים, פיסיסטראטוס נמנע מלהשוות את עצמו להרקלס. המסר שלו הרבה יותר צנוע: הוא מגיע בליווי ובתמיכתה של אתנה אבל לא כאל אלא כבן אדם.

הגעה של אתנה לאתונה כדי להתחרות בפוסידון, כשהפסטיבלים של אלאוסיס והפאנאתנאיה מביעים תחרות זו.

[אתנה הגנה על המלך הראשון של אתונה – אריקטוניוס – מקורות: פאוסניאס 1.2.5; אפולודורוס 3.14.1]

[תחרות של אתנה עם פוסידון על הפטרונות על אתונה – אצל גרייבס]

מעשה טקסי המסמל את המלך החדש שלוקח את השלטון, מעשה שיש לו סימליות עמוקה בקרב האתונאים.

עמ' 46

פיסיסטראטוס הוא הרכב, ולכן הוא מציב את עצמו בתור עוזר לאתנה לתפוס את השלטון. הוא לא מתיימר להצטייר כהרקלס או מלך אלא רק רכב כנוע ואמיץ, ומכאן סוכן של הפטרונית של העיר – אתנה.

לפסטיבל הפאנאתנאיה הוספו מרכבות ואנשים עם חניתות (תוקידידס 6.58) כמו פיסיסטראטוס עצמו, היא הייתה בגלות ועתה היא חוזרת למקומה הטבעי, ובכך פיסיסטראטוס מרמז שתחת השלטון אחר האלה נטשה את העיר.

פיסיסטראטוס מפגין קרבה והבנה לבני עמו (לא היה כך כשהוא הקים את מפלגת ההר?). האזרחים לא היו פתאים אלה מודעים למראה שלפניהם ובהסכמה לקחו חלק באירוע שמסמל התחלה של שלטון חדש.

הסיפור של אתנה ופסיסיטראטוס איננו תעמולה פוליטית צינית גרידא. הוא טומן בחובו מטען תרבותי ודתי וסמליות רבה בעיני תושבי אתיקה.

אולי הרודוטוס מזלזל בפופולאריות של פיסיסטראטוס ובספונטניות ובשמחה שהייתה באטיקה בשל חזרתו.

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

אייל מאיר הגיאופוליטיקה של יוון הקלאסית

קישורים נוספים

ב