Crowther 2003

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ק \ מחקר מודרני C

.Crowther, Charles. "Inscriptions of Antiochus I of Commagene and other epigraphical finds" in Zeugma :interim reports, rescue excavations (Packard Humanities Institute), Inscription of Antiochus I, bronze statue of Mars, house and mosaic of the the Synosai, and recent work on the Roman army at Zeugma, ed J.H. Humphrey (Portsmouth: Journal of Roman Archaeology, 2003), pp. 57-67.  



סיכומים

  • Crowther מתייחס לממצאים הארכיאולוגים בעיר Zeugma (דרום מזרח תורכיה של ימינו) במהלך חפירות שהחלו בסוף שנות ה80 ונמשכו עד סוף שנות ה90.


  • (59) התחריטים אשר נמצאו באתר מספקים עוד חלק לפאזל המרכיב את פולחן השליט של קומגנה, ושילוב הכתובות השונות אשר נמצאו באיזור מעצב את התמונה הכוללת של הפולחן. אתרים בהם נמצאו כתובות דומות:


  • (63-63) הטקסט מ Zeugma בשילוב עם הטקסט מ Nemrut-Dag מתארים כינון פסטיבלים שנתיים ביום הולדתו של המלך אנטיוכוס I, וביום עלייתו לכס המלוכה.קיום מצווה זו נשמרה ע"י ציון טקסי של שני ימים אלו בכל חודש ע"י כוהני דת פולחן השליט.
    • לשם שמירה על המשכיות הפולחן נחקק "החוק הקדוש" על אסטלה  אשר גם היא קודשה ע"י הדת.


  • (65-67) הכתובת מתארת את נקמת האלים באלו אשר יפרו או יפריעו לפולחן השליט - כנראה בשלב מוקדם בשלטונו של אנטיוכוס I. בהמשך שלטונו, המלך "שיכלל" את הפולחן, ואף העיד על מזלו הטוב ועל אריכות ימיו. מכאן, כי הכתובות מ Zeugma הן מאוחרות יותר מהכתובות ב Nemrut-Dag במהלך שלטונו של אנטיוכוס.


  • סצנת Dexiosis - תחריט המציג את המלך מקבל "הברכה הנדיבה של האלים". האל אפולו אשר מוצג ב Nemrut-Dag כאל יווני בלבוש פרסי, מוצג מאוחר יותר ב Zeugma כאל שמש עירום, בסגנון יווני מובהק.

הערות

  • הכתובות ב Nemrut-Dag הן מראשית שלטונו של המלך אנטיוכוס I.
  • הכתובות ב Zeugma הן מתקופה מאוחרת בשלטונו של המלך אנטיוכוס I.
  • ניתן לראות התפתחות של פולחן השליט:
    • הפולחן החל בסינקרטיזם יווני-פרסי - תוך דאגה לקיום הפולחן והטלת עונשים על מפריו.
    • הפולחן התפתח לכיוון אוריאנטציה יוונית - תוך ביסוס קדושת השליט ע"י מבט לאחור על הישגיו ואריכות ימיו.

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים

ב