Duchense-Guillemin 1978

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ד \ מחקר מודרני D

Duchense Guillemin, Jacques. "Iran and Greece in Commagene". Paper presented at the international congres Estudes Mithriaques, Teheran, Iran, september 1-8, 1975.

סיכומים

  • (187) קומגנה שכנה צפונית לפיתול נהר הפרת אשר סימל את הגבול בין אנטוליה למסופוטמיה. שמה בתקופה המסופוטמית Kummuh, שונה להטיתו היוונית Commagene.
    • איזור זה בין איזורי השפעה של עמים כגון החיתים, והחורים מארץ מיתאני. ההשפעה התרבותית של החורים על החיתים באה לידי ביטוי באמונות, טקסי דת, ואילוף סוסים.
    • (188) ההר הגבוה ביותר באיזור זה הוא Nemrut Dag = "ההר של נמרוד" בטורקית. בפסגתו, בגובה 2150 מטר, אנדרטה לסינקרטיזם היווני-איראני של ממלכת קומגנה.


  • ההתייחסות המודרנית הראשונה לאתר היא של מהנדס דרכים גרמני בשם Sester. לאחר מכן עבודות החפירות ע"י Humann & Puchstein הגרמנים, ו Hamdy Bey הטורקי.
    • בראש הרגם (Tumulus) שתי טראסות עליהן פסלי אלים וגיבורים במחיצת המלך אנטיוכוס "תאוס" הראשון, והורוסקופ חצוב בסלע.
    • נמצאו כתובות המקדשות את האתר ע"י המלך אנטיוכוס ומגדירות את האתר כמקום קדוש ואתר קבר לעצמו = "Hierothesion". מתארות הנחיות לכת פולחן שליט, הסדרת טקסים, ואף מינוי כוהני דת ונערות מזבח-מוזיקאיות לשם פולחן ואף לשם "זנות קודש".


  • (189) אנטיוכוס מקומגנה מצוטט בכתביו של קיקרו כמי שמנהל מדיניות ממולחת לקיום ממלכתו כארץ-חיץ בין האימפריה הרומית לאימפריה הפרתית. מדיניות זו שימשה אותו בהתמודדותו מול לוקולוס, פומפיוס, ואנתוני מרומא.
    • אחת הסיבות לנסיון כיבוש קומגנה ע"י אנתוני הייתה עושרה של הממלכה (אשר בא לידי ביטוי ביכולתה להקים את המקדש בראש הר נמרוט) אשר נבע ממס' גורמים:
      • סחר מעצם מיקומה על נהר הפרת כנקודת מעבר בין אסיה הקטנה לאסיה.
      • עדויות ארכיאולוגיות מצביעות על תעשיית כריית ברזל.


  • אנטיוכוס במודע שאף למיזוג מסורות אירניות ויווניות. בחייו ידע אנטיוכוס כי מקור אבותיו מפרס, ממקדוניה, ומקומגנה.
    • שלושת האלים המופיעים ב Hierothesion הינם אלים יוונים (זאוס, אפולו והרקולס), עם שמות יוונים-איראנים, ולבוש איראני (כתרים בעיקר).
    • אנטיוכוס מדבר על ה Tyche שלו - מזל, חסד, שמירה אלוהית על שלטונו, מבלי שיהיו לנוהג זה שורשים במסורת הפרסית-איראנית.


  • (190) אנטיוכוס מגדיר יום חג ביום "הולדת הגוף" של עצמו - כלומר, מפריד בין גופו ובין נשמתו.
    • האמונה בקיום מקדים של הנשמה טרם הגוף לא הייתה ייחודית לאמונות איראניות, אלא התקיימה ביוון כחלק מהאסכולה הסטואית.
    • אנטיוכוס מצפה שבמותו נשמתו תעלה השמיימה לצד זאוס. ניתן לראות כאן הקבלה לאמונה בעלייה השמיימה לכיסאו המוזהב של אהורה מאזדה (Ahura-Mazda) האל "הטוב" הראשי במיתולוגיה הפרסית, ואל האמונה הזורואסטרית שמקורה איראני.
      • H.Dorrie, Der Konigskult des Antiochus von Kommagene im Lichte neuer Inschriften-Funde, Gottingen 1964


  • בניגוד למקובל באמונות בעולם העתיק, אנטיוכוס לא מבטיח הגשמה רוחנית או חיי נצח בעולם הבא לממלאי צווי דתו, אלא פשוט חיים טובים והגשמת משאלותיהם. אנטיוכוס לא נותן הבטחות הנוגעות לעולם הבא, אלא לעולם הזה, ולמעשה דואג רק להנצחת עצמו ע"י הדת.
  • ישנה סברה כי הנערות-מוזיקאיות אשר מונו לפולחן ע"י המלך היו למעשה "פרוצות מקדש" שנועדו לשמר את אוכלוסיית משרתי הקודש בכת פולחן השליט.


  • (191) מתואר העונש לאלו אשר לא יכבדו את הפולחן, לעומת ההטבות להן יזכו מקיימי הפולחן - הצלחה, שגשוג, ואף הגנה של דמות אלוהית.
    • שילוב של סיוע אלוהי בעימותי בני אנוש מוכר לנו מהמורשת הנוצרית, אך לא היה כך בתרבות היוונית. לכן, סביר כי רעיון זה מקורו בדתות האיראניות.
    • אנטיוכוס יצר דת הכוללת הדלקת קטורות, פסלי אלים, קורבנות עם ארוחות משותפות, מוזיקת מקדש. דת זו ללא סממנים איראנים פרט ללבוש כוהני הדת.

 

  • (192) האם מקור אלי קומגנה יווני\מוקדוני, שעברו התאמה פרסית-איראנית? או שמא היו בראשיתם אלים מהפנטאון האיראני אליהם הותאמו שמות יוונים?


  • (194) ישנם 4 אתרים מקודשים "Hierothesia", אשר בהם מוצגת הכתובת של אנטיוכוס, אך עם שינויים קלים בפנטאון האלים המוצג בה:
  1. Nemrut Dag - המוקדש לאנטיוכוס I.
  2. Karakus - המוקדש לנשות משפחת המלוכה.
  3. Arsameia on the Nymphaios - המוקדש לאביו Mithradates Callinicus.
  4. Arsameia on the Euphrates - המוקדש לסבו Samos ולאבי סבו Ptolemaeus.


  • (195) החוקרים O.Neugebauer ו-H.B. von Hoesen בספרם Greek Horoscopes, Philadelphia 1959 הראו כי בתאריך 7.7.62 bc מערך הכובים Leo ("אריה") היה גלוי לעין, וסביבו  התקבצו הכוכבים Jupiter (צדק), Mars (מאדים), Mercury (שבתאי) והירח.
    • ציון אירוע זה בתרשים האוסטרולוגי באתר מצביע על היכרות גרמי השמיים וייחוס חשיבות לאירועים אסטרולוגיים.
    • ייתכן ואירוע קוסמי זה, אשר התרחש לאחר לידתו והמלכתו של אנטיוכוס, קיבל פרשנות רוחנית: אנטיוכוס זיהה עצמו עם מערך הכוכבים "אריה", והתקבצות ארבעת הכוכבים סביבו פורשה כהתקבצות ארבעת אלים וכהוכחה נראית לעין לעצם היותו נשגב ואלוהי.
      • ייתכן ועצם ה"איחוד השמיימי" היה הסיבה להקמת ה Hierothesion.


  • Waldmann, Helmut . Die kommagenischen Kultre-formen under Konig Mithradates I.Kallinikos und seinem Sohne antiochus I. leiden 1973 בספרו וולדמן מוכיח כי הכתובות כולן היו מאוחרות לזו בהר נמרוט, וכי מטרתן הייתה להפיץ את כת פולחן השליט אשר עוצבה ב Nemrut dag.
  • (197) אנטיוכוס בנה ב Nemrud Dag מקדש ודת בעלי אופי "לאומי" - על כן ההאנשה לארץ קומגנה לדמות אלה לצידו של זאוס, במקום הרה.
  • מדרג האלים ב Nemrut-Dag הוא חלק מההגשמה הראשונה של הסינקרטיזם האיראני-יווני בקומגנה, והוא יכול להיות מוסבר כהשתקפות של רביעיית אלים מקומיים שעברו בירושה לקומגנה מארץ מיתני.

 

הערות

  שלבים בהתפתחות הדת תחת אנטיוכוס "תאוס" ה-I מקומגנה:

  • בתחילת שלטונו, כאשר עדין קרא לעצמו "מלך" (Basileus), ודגל בדת אימו Laodike (צאצאית לשושלת אלכסנדר) - עסק בפולחן לאפולו, ארטמיס ודיקטינה.


  • לאחר ההתכנסות השמיימית של ה-7.7.62 bc אנטיוכוס יוצר, בהתייעצות עם אסטרולוגים, את ה-Hierothesion ב-Nemrut Dag, ומתחיל לכנות את עצמו Basileus Megas. במטרה למסד פנטאון אלים מוסכם, מתחילים מ4 אלים איראנים (עליהם ניתן ללמוד ממטבעות פרתיות) ומוצאים להם מקבילים יוונים:
גרם שמיימי אל יווני אל איראני
planet Jupiter Zeus  Oromasdes
planet Mercury Apollo + Helios + Hermes Mithra
planet Mars Ares Artagnes
the Moon goddess Comagene  Anahita

* רק לאלוהות המשולשת המייצגת את האל Mithra ממונה כוהן דת מיוחד.


  • הפנטאון עובר שינויים קלים: האלה קומגנה מוחלפת באלה הרה, ארס מוחלף (לאחר התפוגגות רושם האירוע השמיימי) בהרקולס הפופולרי. ניכרת התפתחות בחשיבות האסטרולוגיה, ובעליית חשיבותו של האל Mithra - השפעה אשר עברה בהמשך גם לרומא עצמה.

נמצא בשימוש ב...

קישורים נוספים

ב