Fossum and Glazer 1994

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני פ / מחקר מודרני F

Fossum, Jarl and Brian Glazer. "Seth in the Magical Taxts." Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 100 (1994): 86–92.

סיכומים

(עמ' 87) אין ראיות לפיהן דמותו של שת הייתה חיובית בגנוסטיות. פאות' הראה ששת טיפון בעל ראש החמור הוא תמיד שליט שלילי בטקסטים גנוסטים (שת-טיפון, 106-120 W. Fauth, "Seth-Typhon, Onoel und der eselköpfige Gott", Oriens Christianus 57 (1973) ). בנוסף, שת טיפון מעולם לא מולחם לשת, בנו של אדם, בספרות הגנוסטית.

האם ניתן למצוא שיירי פולחן שת טיפון בטקסים יהודיים גנוסטים בהם אדם משחק את תפקיד המפתח? אם כן, עלינו לחקור האם בראיות לפולחן הזה שת המצרי מתאחד עם שת בנו של אדם. דורס מתייחס לתפילה שהועברה בשתי רצנזיות בפפירוס היווני הקסום (PGM 1.195-122, 4.1167-1226). בתפילות אלה, החוגג מזהה עצמו עם אדם, האדם הראשון, ומתפלל לשוב למצב הראשון ממנו נפל. פטרסון קישר את השם המוזר של אחת התפילות, ροcτiκη (1.196) עם השעה החמישית של היום (לפי 4.9 בפפירוס היווני הקסום). לפי 4.174 והלאה, בשעה זו השמש בזנית והקוסם הופך לאל שלו, טיפון.

(עמ' 88) בשתי התפילות שבהן אדם מככב, אין איזכור לשת היהודי או המצרי. וגם, טיפון בלחש שמופיע בפפירוס היווני הקסום 4.154-285 לא מושווה לשת, בן אדם. שמו של שת לא מופיע בלחש. אין ראיות לתיאוריא של דורסי לפיה הגנוסטים התייחסו לשת טיפון כאל מביא תועלת ומיזגו אותו עם שת היהודי. זאת ועוד, כששת טיפון מופיע כאל השמש בפפירוס היווני הקסום, אין רמזים להלחמתו עם שת היהודי.

שם שניתן לישוע בעבודה גנוסטית אחת הוא אברמנטו. בעבודה זו שת היהודי לא מופיע.

(עמ' 89) נכון שהשם של יאו יכול להחשב כאחד מהשמות של טיפון שת: פירסון מצא ראיות לכך בארבעה טקסטים מהפפירוס היווני הקסום (PGM III.1-124; IV.179-181, 204, 208; IV.1331-1389; IV.3255-3274.). פרוקופא וולטר טען לפניו שבשלושה מהטקסטים הללו היו רשימות של שמות של יאו ושל שת, ולא נובע מהם זיהוי בין שת טיפון ויאו. מצד שני, פקורופא וולטר ידע שיאו ושת טיפון יכלו להיות מזוהים ואפילו קשורים: טיעונו המרכזי היה פפירוס אוסלאונסיס (פפירוס יווני קסום 36), בו שתי תמונות של יאו מזוהות עם הייצוג של שת טיפון (יאו ושת, Procopé-Walter, "Iao und Set", Archiv für Religionswissenschaft 30 (1933), 34-48). האם שת טיפון היה ישוע?

הערה 14: בעוד שיאו היה הצורה הקצרה יותר של הטטראגראמטון, הוא נקשר בקלות לia, הקול של חמור נוער, וכך סימל את שת. ראי למשל: R. Merkelbach, Abrasax III, Abh. Rhein.-Westf. Ak., Pap. Coloniensia XVII.3 (Opladen 1992) 44, 19f., 214.

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא

רוני רשף תשע שלד חמורי

קישורים נוספים

ב