Griffiths and Barb 1959

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מחקר מודרני ג / מחקר מודרני G

Griffiths, J. Gwyn and A. A. Barb. "Seth or Anubis?" Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 22, no. 3/4 (1959): 367-371.

סיכומים

(עמ' 367) על דמות שד"ר בארב טען נגד קמפבל בונר שהיא הסמל של אנוביס ולא שת. לדמות ראש של חמור, לא של כלב, לסת רחבה, אוזניים ארוכות ורעמה. ד"ר בארב הודה שאין הרבה ייצוגים של שת כחמור על כלים גנוסטיים. אך האם יש ייצוגים של אנוביס בדמות חמור? אני לא מכיר כאלה.

שת טיפון, כשבצורת חמור נחשב כבעל אונות ופוריות גבוהה. לפי פלוטרך, על איסיס ואוסיריס 38, איחודו עם נפטיס לא צלח. אך לאחר שברח על חמור הוא נהיה אב לשניים. שת גם הפעיל קסמי אהבה. במקורות המצריים אונותו גבוהה גם כשהוא לא חמור. בשני פרקים ידועים, שת מקיים יחסי מין הומוסקסואלים עם הורוס.

(פלוטרכוס, על איסיס ואוסיריס 30, 31, 50.)

בThe Con-tendings of Horus and Seth (P. Chester Beatty I), III, 4 ff, עולה ההצעה שהוא קיים יחסים גם עם ענת (באופן המרמז על נטיות הומוסקסואליות) ואשתורת. באותו סיפור, 6.5 והלאה, הוא מתאהב באיסיס כשהיא מופיעה כעלמה יפייפיה.


האיור המדובר:
SETH TYPHON.jpg


magic (“Gnostic”) Haematite Intaglios: British Museum Inv. No. 48954; Obverse, winged womb surmounted by Chnoubis Serpent. Reverse: The ass headed Seth.

(עמ' 370) יתכן שהסיפור של אפוליוס על החמור המוזהב הגיע מסיפורים מצריים עתיקים.

(עמ' 371) הערה 36: לדעתי קשה למצוא את האותיות יאו בציור, כפי שטען גודאינאף (E. R. Goodenough, Jewish Symbols in the Greco-Roman period, VIII (1958), p. 71 ff. ). אך כן ראוי לציין כי בהקשר אחר (Hommagesa W. Deonna, I957, p. 76 ) נראה לי שנחש החנוביס אגאטודאימון נהג לייצג את אל היהודים.

הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

אלכסנדר בבבלי תמיד

רוני רשף תשע מיתוס והיסטוריא

רוני רשף תשע שלד חמורי

קישורים נוספים

ב