Herodotus 1.59-64

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מקורות ראשוניים ועתיקים ה / מקורות ראשוניים ועתיקים H

טקסט

[59] בחקירותיו נודע לקוריסוס, שמבין עמים אלה העם האטי הוא מדוכא ומפוצל תחת שלטון פיסיסטראטוס בן היפוקראטס, ששלט באותו זמן באתונה כטיראן. כשהיפוקראטס זה ביקר כאדם פרטי באולימפיה בזמן המשחקים, קרה לו נס גדול. אחרי שהקריב את הקורבן, והסירים עמדו מלאי בשר ומים הם החלו לרתוח ללא אש ולגלוש מעבר לדפנות. במקרה היה שם כילון הספרטני וכשראה את הנס, יעץ להיפוקרטס קודם לכל לא לשאת אישה בגיל הפוריות, אבל אם כבר עשה זאת, עצתו השנייה הייתה לגרש אותה, ואם כבר נולד לו בן, להתכחש לו. אך היפוקראטס לא היה מוכן להקשיב לעצות אלה של כילון, ואחר זמן נולד לו פיסיסטראטוס הנזכר. כאשר נחלקו האתונאים לסיעות, ושוכני החוף נלחמו בראשו מגאקלס בין אלקמיאון, בשוכני המישור שבהנהגת ליקורגוס בן אריסטולאידס, חשק פיסיסטראטוס בטיראניה. הוא ארגן סיעה שלישית, אסף תומכים, ובעומדו, לפי דבריו, בראש שוכני ההרים, תיחבל תחבולה כזאת: הוא פצע את עצמו ואת הפרדות, והגיע אל האגורה ברוכבו כאילו נמלט מן האויבים, שרצו, כביכול, לרצוח אותו בדרכו לשדותיו. הוא ביקש אפוא מן העם להרשות לו להקים משמר ראש; עוד קודם לכן הצטיין בפיקוד על מסע נגד מגרה, כשלכד את ניסאיה וביצע מעשים גדולים אחרים. העם האתונאי באספתו נלכד בתחבולה זו ואישר לו את האנשים האלה, שנבחרו מבין האזרחים. אמנם נושאי חניתות לא היו לו, אבל היו לו נושאי אלות; פמליה של נושאי אלות עץ הלכה אחריו.[1] בעזרתם כבש פיסיסטראטוס את האקרופוליס ומאז שלט על אתונה, מבלי לערער את מעמד בעלי התפקידים הציבוריים ומבלי לשנות את החוקים; בסומכו על יסודות אלה שלט בעיר שליטה תקינה וטובה.

[60] אבל אחרי זמן לא רב הגיעו מצד מגקלס וליקורגוס להבנה וגירשו את פיסיסטראטוס. כך שלט בתחילה פיסיסטראטוס באתונה, אך מכיוון שהטיראניה עדיין לא הייתה מושרשת היטב, איבד אותה. אבל מגרשי פיסיסטראטוס שוב הסתכסכו. מכיוון שהיה מוטרד מן המחלוקת, שאל מגקלס, באמצעות שליח, את פיסיסטראטוס, אם הוא מוכן לשאת את ביתו תמורת הטיראניה. כשפיסיסטראטוס קיבל את ההצעה הם עשו הסכם בתנאים אלה, הן תכננו את חזרתו במעשה תחבולה, שהוא, עד כמה שידוע לי, האווילי ביותר (הרי מאז שנפרד בזמן העתיק העם היווני מן הברברים, הוא עלה בפקחותו ובהתרחקותו הרבה מן האווילות הילדותית הברברית), אן אכן תכננו להלכה מעשה כזה נגד האתונאים, שנחשבו כבר אז לפיקחים מבין היוונים. בדמוס פאאניה הייתה אישה בשם פיה; גובהה היה כ-1.75 מטר והיא הייתה טובת מראה. הם חימשו אישה זו בנשק מלא, העלו אותה על מרכבה ולימדו אותה את ההתנהגות שבה תיראה נאה ביותר. כך הם נסעו לכיוון העיר ושגירו לפניהם כרוזים, שעם בואם לעיר אמור כמצווה עליהם: "הוי האתונאים, קבלו בסבר פנים יפות את פיסיסטראטוס, אשר אתנה עצמה מכבדת אותו יותר מכל בני האדם ומובילה אותו אל האקרופוליס שלה!" הם בישרו את הדברים בריצתם ובמהרה הגיעה השמועה על הכפרים, שאתנה מחזריה את פיסיסטראטוס, ובעיר היו משוכנעים שהאישה היא האלה עצמה, התפללו אל בת האדם וקיבלו את פיסיסטראטוס.[2]

[61] כשתפס שוב את הטיראניה בדרך המתוארת, נשא פיסיסטראטוס לפי ההסכם עם מגקלס את ביתו לאישה. אבל מכיוון שהיו לו כבר בנים בוגרים, ומכיוון שהסתובב סיפור של האלקמיאונידים רובצת קללה, לא רצה בילדים מאשתו הצעירה, ושימש אותה לא לפי הדין. בתחילה הסתירה האישה את העניין, אך מאוחר יותר, בתשובה לשאלות או בלעדיהן, סיפרה על כך לאימה וזו לבעלה, שראה את הביזוי מצד פיסיסטראטוס בעין רעה מאוד, ובזעמו התפייס עם יריביו. כשנודע לפיסיסטראטוס מה נתרקם נגדו, עזב את הארץ מיד, ברח לארטריה והתייעץ עם בניו. התקבלה דעתו של היפיאס לרכוש את הטיראניה מחדש, והם התחילו לאגור תרומות מן הערים, שהיו חייבות להם חוב של הכרת טובה. רבים תרמו אמצעים רבים, אך אנשי תבאי עלו על כולם בתרומתן. לבסוף, כדי לא להאריך בדיבור, אחר זמן מה היה הכול מוכן לקראת השיבה. הגיעו גם שכירי חרב מארגוס שבפלופונס, ואיש נאקסוס בשם ליגדאמיס בא מרצונו החופשי והציע תמיכה נלהבת של כסף וכוח אדם.

[62] בשנה האחת עשרה לגלותם יצאו מארטריה בדרך חזרה. המקום הראשון שתפסו באטיקה היה מרתון; שם הצטרפו למחנה שבהם תומכיהם מאתונה ואחרים זרמו מן הכפרים, אנשים שהעדיפו את הטיראניה על החירות.[3] אלה הוסיפו אפוא להתארגן; ואילו האתונאים שבעיר, כל עוד פיסיסטראטוס אסף את הכספים ואפילו לאחר שתפס את מרתון, התעלמו ממנו, אך כאשר נודע להם שהוא יוצא ממרתון אל העיר, הם יצאו נגדו בכל כוחם ונעו אל מול החוזרים. אנשי פיסיסטראטוס, שיצאו ממרתון בדרך לעיר, פגשו אותם בהגיעם אל מקדש אתנה שבפאלנה,[4] ושם נערכו אלה מול אלה. במקום זה הופיע בהשראה אלוהית לפני פיסיסטראטוס החוזה אמפיליטוס, איש אקרנאניה,[5] דקלם לפניו במשקל הקסמטרי דברים אלה:

הרשת הוטלה, הלולאות נפרשו, דגי הטונה יגיעו בליל הירח.

[63] הוא ניבא זאת ברוח אלוהית; פיסיסטראטוס הבין את דברי הנבואה, הודיע שהוא מקבל אותם והוביל לקרב. האתונאים מן העיר עדיין היו עסוקים בארוחת הצהריים ואחריה פנו אחדים מהם למשחקי הקוביות ואחרים למנוחה, ואז התקיפו אנשי פיסיסטראטוס והביסו אותם. כשנמלטו, תכנן פיסיסטראטוס תכנית מתוחכמת ביותר, כדי שהאתונאים לא יוכלו עוד להתאושש ויישארו מפוזרים. הוא העלה את בניו על סוסיהם ושלח אותם קדימה; כשהשיגו את הבורחים, קראו להם, לפי הוראת פיסיסטראטוס, להתעודד וללכת איש לביתו.

[64] משנכנעו לו האתונאים תפס פיסיסטראטוס את אתונה בשלישית וחיזק את הטיראניה בעזרת חיילי משמר רבים והכנסות רבות, חלקן מאטיקה עצמה וחלקן מרכושו שליד הנהר סטרימון; הוא גם לקח בני ערובה את ילדיהם של האתונאים, שנשארו בעיר ולא ברחו מייד, וכלא אותם בנאקסוס (שאותה כבש במלחמה והעמיד בראש את ליגדמיס). בנוסף על כך טיהר את האי דלוס, על פי הוראות אוראקולום,[6] בדרך זו: הוא הוציא מקבריהם את כל הגוויות שבטווח הראייה של המקדש וקבר אותן מחדש בחלק אחר של דלוס. בדרך זו כבש את השלטון באתונה; מקצת מן האתונאים נפלו בקרב, ואחרים גלו מן הארץ יחד עם האלקמיאונידים.

הערות

  1. שתי פרשנויות לבחירה דווקא בנושאי אלות כשומרי ראש: הראשונה, זיהויו עם הרקלס; השנייה, הצגת הטיראניה של פיסיסטראטוס כעונש מן האלים.
  2. מצד אחד השימוש בפולחן אל אתנה כדי לבסס את שלטונו, מצד שני הרמיזות להרקלס ואודיסאוס, שרכבו יחד עם אתנה במרכבה.
  3. למרות שפיסיסטראטוס מגיע לכבוש בכוח הזרוע את אתונה, עדיין מצטרפים אליו אתונאים רבים שמעדיפים את הטיראניה על פני האוליגרכיה. את הניסוח של הרודוטוס, בעניין הויתור על החירות, יש לייחס לסלידתו מטיראניה באשר היא.
  4. הקרב נערך בקרבת מקדשה של אתנה. האם ישנה סימליות לניצחונו של פיסיסטראטוס?
  5. ניצחונו של פיסיסטראטוס מובטח לו על ידי האלים.
  6. מדגיש את אדיקותו הדתית ושפעולותיו נעשות לפי הוראותיהם של האלים.


לקוח מתוך: הרודוטוס. 1998. היסטוריה. תרגמו וכתבו מבואות בנימין שימרון ורחל צלניק-אברמוביץ.‬ תל-אביב: פפירוס. עמ' 57-60.

נמצא בשימוש ב...

אייל מאיר הגיאופוליטיקה של יוון הקלאסית

Lavelle 1993

תשעא חברה ומשטר ברפובליקה הרומית -סרוויוס טוליוס והמלוכה הרומית

קישורים נוספים

ב