Herodotus 3.80-85

מתוך Amitay.haifa.ac.il
קפיצה אל:ניווט, חיפוש

מקורות ראשוניים ועתיקים ה / מקורות ראשוניים ועתיקים H

טקסט

[80] אחרי ששככה המהומה ועברו חמישה ימים, ערכו המורדים במאגים התייעצות על המצב כולו, ונאמרו דברים שיוונים אחדים מטילים ספק בהם, אבל בכל זאת נאמרו. אוטאנס הציע להעיר את השלטון לעם הפרסים באומרו: "לדעתי אל לנו עוד לעשות אחד מאתנו מונרך; אין זה לא מן ההנאה ולא מן הטוב. הרי אתם יודעים לאיזו קיצוניות הגיעה רשעותו של קאמביסס, והתנסיתם גם ברשעותו של המאג. כיצד יכולה המונרכיה להיות סדר שלטון נאה, אם מותר לאחד לעשות כרצונו בלי לתת דין וחשבון? הרי גם אם תמנו את העיש הטוב בעולם לשלטון זה, הוא יחרוג מדרך חשיבתו הרגילה. כי עוצמתו ועושרו תוליד יומרה, והקנאה הרי נולדת יחד עם האדם. עם שתי תכונות אלו תהיה בו רשעות גמורה והוא יעשה מעשי שטות רבים הן מתוך יומרה והן מתוך קנאה. אמנם טיראן צריך להיות פטור מכל קנאה, שכן כל טוב בידיו, אבל הוא ההפך הגמור ביחס לנתיניו. הוא מקנא בטובים ביותר על היותם חיים וקיימים, ושמח באזרחים הרעים ביותר, ויותר מכולם מוכן להאמין להלשנות. והבלתי הגיוני מכול: אם משבחים אותו במידה, הוא זועם שלא מכבדים אותו מאוד, אבל אם משבחים אותו מאוד, הוא מבטל זאת כחנופה. אבל הגרוע מכול הוא זה: הוא פוגע בדיני האבות, אונס נשים והורג ללא משפט. לעומת זאת לשלטון העם יש קודם לכלול השם היפה ביותר – איסונומיה. שנית, אין בו אך אחד ממעשי המונרך; במשטר זה נבחרים בעלי התפקידים בגורל, ומחויבים למסור דין וחשבון, וההצעות מובאות לפני כלל האזרחים. לכן אני מציע לבטל את המונרכיה ולחזק את כוח ההמון. כי על רבים עומדת החברה.

[81] לעומת דה זו של אוטאנס המליץ מגאביזוס על אוליגרכיה בנימוקים אלה: "אני מסכים עם דברי אוטאנס על ביטול שלטון היחיד, אבל הצעתו להעביר את השלטון להמון אינה הדעה הטובה ביותר.כי אין דבר חסר שכל ואלים יותר מאספסוף חסר ערך. אכן רעיון בלתי נסבל הוא, שאנשים הנמלטים מרשעותו של טיראן יפלו לידי רשעותו של המון מופקר ופרוע. הטיראן יודע לפחות מה הוא עושה; אבל ההמון חסר כל ידיעה. שהרי כיצד יוכל לדעת מי שלא למד ואך לא ראה שום דבר נאה וטוב, והוא מסתער על ניהול המדינה וסוחף אותו ללא תבונה, בדומה לנחל גואה בחורף? ישליטו אפוא את העם אלה הרוצים את רעת הפרסים; אבל הבה נפקיד אנו את השלטון בידי קבוה שניבחר מבין הטובים ביותר; כי ביניהם נהיה גם אנחנו, ומתקבל על הדעת שהאישים הטובין ביותר יציעו את ההצעות הטובות ביותר." זו היית דעתו של מגאביזוס.

[82] השלשי שהביע את דעתו היה דריווש: " לדעתי צדק מגאביזוס במה שאמר על ההמון, אך לא בדבריו על האוליגרכיה. כי מבין שלושת המשטרים הקיימים, והנחשבים לטובים ביותר – שלטון העם, האוליגרכיה, והמונרכיה – לדעתי זו האחרונה עולה בהרבה על כולן. אין בנמצא דבר טוב יותר מן האיש הטוב ביותר. בהיותו כזה יוכל לשלוט ללא דופי בהמון, ויוכל לשמור בסוד, באופן הטוב ביותר, את תכניותיו נגד אויבי העם. אבל באוליגרכיה, רצונם של רבים לממש את יכולתם למען הכלל, נוטה להוליד איבה מרה בינם לבין עצמן; כי מכיוון שלכ אחד רוצה לעמוד בראש צבא ולהביא לניצחון דעתו, נוצרת איבה הדדית חזקה, המולידה התפלגויות במדינה, ומהן נובע רצח, המוביל למונרכיה; מכאן ברור, שזו צורת השלטון הטובה ביותר. ואילו בשלטון העם אי אפשר למנוע את התהוות הרשעות. אמנה כשמתהווה הרשעות בענייני הכלל, לא נוצרת עוינות בין הרעים, אלה חברות הדוקה, כי אלה הגורמים נזק למדינה, עושים זאת במשותף ובהסתר. מצב זה נמשך עד אשר מתייצב מישהו בראש העם ושם קת למעשים של אלה. על כן מעריץ אותו העם, ומכוח הערצתו הוא נראה כשליט יחיד; כך שגם הוא מוכיח במקרה זה שהמונרכיה היא החוקה הטובה ביותר. וביצוק: מנין באה לנו החיקות ומי העניק לנו אותה? העם, האוליגרכיה או המונרך? דעתי היא אפוא, שמכיוון שזכינו בחירות מידי איש אחד, עלינו להתמיד בשלטון זה; ומלבד זאת, אל לנו לבטל את החוקים הטובים של אבותינו, כי לא תצמח מכך טובה."

[83] אלו היו שלוש ההצבעות שהובאו לדיון, וארבעה מבין השבעה הצטרפו לשבעה האחרונה. כשנדחתה דעתה של טואנס לייסד איסונויה בקרב הפרסים, הוא אמר לנאספים: "חברי למעשה, ברור וגלוי הוא שאחד מבנינו חייב להיות מלך


הערות

ב

נמצא בשימוש ב...

אייל מאיר ממטיקה אצל הרודוטוס

אייל מאיר תשע ב מיתוס והיסטוריא עבודה מסכמת

קישורים נוספים

ב